Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

130 kontra 140 hester tdci

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
tuva

Antall Innlegg : 17
Registration date : 01.09.2009

PosteTema: 130 kontra 140 hester tdci   1/9/2009, 08:32

Er helt fersk på forumet, men har registrert at det er mye nyttig info her. Har en 2007 modell Mondeo med 140 hk - manuell gearkasse. Lurer imidlertid på hvorfor Ford har levert 130 og 140 hestere parallelt. Trodde først at 130 hesteren var forbeholdt automatgear, men ser at det også er levert 130 hester med manuell gearkasse, og motsatt. Av ren nysgjerrighet:
- hvorfor levere to nesten identiske motorer til samme bil, over samme tidsrom?
- eller er det noen forskjell på 130 og 140 hesteren. Ser ikke for meg at forskjellen på 10 hk er særlig merkbar, eller? Jeg har ikke kjørt 130 hesteren.
- Nå er vel 130 hesteren erstattet av 115 hester, noe som er mer logisk da en faktisk sparer endel avgiftskroner på det.. Personlig merket jeg da også forskjell på 115 og 140 hesteren, og da er det jo et poeng med f.eks. 140 hester...

Ikke den viktigste saken i verden, men jeg ble litt nysgjerring....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: 130 kontra 140 hester tdci   1/9/2009, 13:38

prisforskjellen på 130 og 140hk var 10000kr, motorene har samme dreiemomentet og de 10 hk kommer først ved turtall på 3000+. såvidt jeg vet har også 115 hk samme dreiemomentet og da betyr det at den er like sterk på lavt turtall, men mangler noe sprut på høyere turtall. det skulle vært artig å vist hvor mange hester du har ved foreksempel 2500 omdreininger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: 130 kontra 140 hester tdci   5/9/2009, 13:26

tuva,
Så vidt jeg har fått med meg er dette også dels et kapasitetsproblem - som var i starten. Forskjellen på 130 og 140 er lite, men i starten klarte ford kun å kombinere automatkassen med 130 hk. Motoren er den samme, men momentkurven er ulik. Jeg regner med at det er en endring i konverter og/eller automatkassen som er den reele årsaken til at det etterhvert ble mulig med 140 hk og automat.

Forskjellen mellom de to ytelsene er marginale, jeg kjørte 130 hesteren i 60.000 km på en av de aller siste bilene med forrige karosseri.

Du ser det ekstra tydelig når du ser momentkurven til 175 hesteren. Her er kurven her vannrett fra 1750 o/min og opp til 2750. Dette er en programmering. Overboosten slipper ut 20 Nm ekstra ved 2650 0/min (tror jeg det er) ved behov. Uten å ha belegg for det, vil jeg anta at motoren godt kunne hatt en topp på kanske 450 Nm over deler av dette området. Dette blir kuttet for blant annet å få ned forbruket, kunne begrense dimensjonene på drivlinjen og så videre.

...akkurat samme årsaken til at Scoripio Cosworth i sin tid ble forsinket fordi girkassen ikke klarte de ekstra kreftene fra sekseren. Til slutt kom man fram til at den skulle leveres kun i automatversjon.

Du ser også liknende på Fiesta nå. Vår 1.4 TDCi er fra april og har 68 hestekrefte uten DPF. Fra starten sto den oppført sammen med 1.6 75 hk med DPF, nå er sannsynligvis kapasiteten såvidt stor på 75 hk at 68 hesteren alt er forsvunnet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 61
Registration date : 23.09.2009

PosteTema: Re: 130 kontra 140 hester tdci   24/9/2009, 12:03

Jeg heller skjønner ikke helt poenget med både 130 og 140 hk'er
Etter hva jeg kan se så er max momemnt, 320Nm, ved 1750 omdr på begge alternativene.

Og max hk oppnås ved 4000 omdr for begge alternativene

http://fordwiki.co.uk/index.php/Engines_-_Diesel_Models

Forbruket er også oppgitt til å være det samme på de to.

Er det noen som har oversikt over "prestasjonene" til de to ulike motorene?
Vil vel tro at det der også er marginale forskjeller.

Når man i tilleg tar med at hver enkelt motor kan variere med flere hestekrefter uansett oppsett/tuning så blir jo i allfall dette marginalt.

Dette er vel også modeller som produseres ikke bare for Norge men også for andre land som kanskje har annet bilavgiftssystem enn det vi har.

Så jeg skønner ikke helt at bilavgift skal være et stort argument for disse to alternativene heller?
Uansett så er/blir jo prisdifferansen "minimal" på de to alternativene synes no jeg da...

Men for all del, jeg skulle gjerne hatt 140 hk'eren jeg men er særdeles godt fornøyd med min 130 hk'er :-)
Utstyr og kjørelengde veide tyngre en 130 hk kontra 140 hk når jeg kjøpte bilen.
( Når man kjøper bruktbil må man gjøre kompromier på "utstyrslista", motorer, gir, farge etc. )
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: 130 kontra 140 hester tdci   24/9/2009, 19:21

Tit Æks,
Tror du skal slappe helt av jeg og ikke tenkte på at du har (eventuelt) noen færre hestekrefter. Det er kun av teoretisk interesse. Fin bil du har fått deg, høres det ut som!
Til Toppen Go down
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 61
Registration date : 23.09.2009

PosteTema: Re: 130 kontra 140 hester tdci   25/9/2009, 10:16

Takk for det Campist !

Joda, som sagt, veldig godt fornøyd så langt.

Måtte det bare vare...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: 130 kontra 140 hester tdci   26/9/2009, 11:04

Æhhh, styrk din siste setning. Tror ikke Mondeo'n er så ille så det enkelte vil ha den til. For to mondeoer siden hadde jeg en Avensis -04 modell. Aldri hatt en bil så mye på verksted :-)
Det kjenner jeg også flere andre som har opplevd, pluss at vi har opplevd det på vår (inntil nylig) Yaris. Masse og enda mer verkstedbesøk.
Derfor nå Mondeo og Fiesta. Om det skulle bli feil på dem, så har vi det i alle fall moro mellom vært besøk!
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: 130 kontra 140 hester tdci   

Til Toppen Go down

130 kontra 140 hester tdci
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Suzuki zr 50 sk
» felger ønskes kjøpt til scorpio