Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

uorginale vinterfelger

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
dso1984

Antall Innlegg : 24
Registration date : 13.05.2009

PosteTema: uorginale vinterfelger   26/7/2009, 18:24

Hei!
Har akkurat kjøpt meg en 09 mod mondeo, jeg kjøpte denne uten vinterdekk fordi jeg tenkte at det var like lett å bestille dette på egenhand. men har lest litt på forumet og forstått det slik at man må ta vekk noe før man monterer uorginale felger. men har ikke riktig forstått hva. er det noen som har ett bilde kanskje? eller er det slik at jeg vil se dette med en gang jeg tar av sommerfelgene???
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: uorginale vinterfelger   26/7/2009, 20:50

Det var kanskje noke eg skreiv du har lest. Framme (i alle fall kun der på min bil) var ei skive tredd inn på 2 av boltane på kvar side. På originalfelgane er det ei konforma utfresing på innsida av kvart bolthol. Dette gjer at skivene på boltane ikkje lagar problem. Men på uoriginale felgar er gjerne ikkje denne konen der. Derfor er det vikrig å fjerne desse skivene. Dei har ingen funksjon. Blir ikkje dette gjort endar ein i beste fall med kast i hjula. I værste fall med skeive bremseskiver. Og denne reparasjonen dekker ikkje garanti.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ecb747

Antall Innlegg : 6
Registration date : 26.10.2009

PosteTema: Re: uorginale vinterfelger   26/10/2009, 22:53

JEg reagerte når jeg byttet på min helt nye stv. Må disse fjernes? Jeg monterte uoriginale felger uten å fjerne disse, men jeg må kanskje ta av felgene igjen?

Jeg tenkte jeg skulle legge ved et bilde men kan dette kun gjøres fra en webadresse
?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: uorginale vinterfelger   27/10/2009, 00:20

ecb747 skrev:
JEg reagerte når jeg byttet på min helt nye stv. Må disse fjernes? Jeg monterte uoriginale felger uten å fjerne disse, men jeg må kanskje ta av felgene igjen?

Jeg tenkte jeg skulle legge ved et bilde men kan dette kun gjøres fra en webadresse
?

Disse plastskivene skal holde bremseskiven på plass ved hjulbytte.
Hvis dine uorginale felger ikke er frest ut ved hvert hjulhull for at disse plastskivene skal legge seg "inn" i felgen, må de fjernes.

Du skjønner det hvis du sammenligner baksiden på den originale felgen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ecb747

PosteTema: Re: uorginale vinterfelger   1/11/2009, 18:55

Her ser dere bilde av det jeg snakket om i forrige post. På to av skruene står det igjen to skiver som er hakkete. Dette gjelder venstre dekk fremme. Noen som vet hva dette er? Skulle disse vært borte når jeg satte på vinterfelgene? La ikke merke til disse på noen av de andre hjulene.
http://img246.imageshack.us/img246/8393/img4277v.jpg
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 656
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: uorginale vinterfelger   1/11/2009, 19:32

Disse skal fjærnes om du skal ha på uorginale felger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ecb747

PosteTema: Re: uorginale vinterfelger   1/11/2009, 20:20

Ok. Takk for info
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ecb747

PosteTema: Re: uorginale vinterfelger   4/11/2009, 10:43

Da var de to skivene fjernet. Er det noen som kan si meg hva funksjon disse har? I og med at det bare var på 1 av 4 hjul. Skal disse da settes på igjen når jeg setter på originalfelgene?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: uorginale vinterfelger   4/11/2009, 17:27

På min bil var det 2 slike på begge sider framme. Er det ein funksjon i desse, er det i tilfelle kun under produksjon. Så desse burde vore fjerna frå fabrikk. Vil tru det er ikkje reint få som endar opp med å måtte bytte brenseskiver etter å ha sett på uoriginale felgar uten å fjerne skivene. Unødvendig, og dyrt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KingChaos
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 02.11.2009

PosteTema: Re: uorginale vinterfelger   4/11/2009, 21:00

Inbreak skrev:
På min bil var det 2 slike på begge sider framme. Er det ein funksjon i desse, er det i tilfelle kun under produksjon. Så desse burde vore fjerna frå fabrikk. Vil tru det er ikkje reint få som endar opp med å måtte bytte brenseskiver etter å ha sett på uoriginale felgar uten å fjerne skivene. Unødvendig, og dyrt.

Det er nok en funksjon for disse, bortsett fra for fabrikk, hvis ikke ville de blitt fjernet ved fabrikk.
Grunnen til at de sitter der er for å holde bremseskivene intill navet når hjulene ikke er på.
Kunne selvsagt brukt en bolt isteden, men nå har nå engang Ford bestemt seg for å bruke de skiva.
Grunnen til at skiva skal holdes inne er at dersom du får grus eller lignende mellom skive og nav vil du få en vanvittig ubalanse og vibrasjon.

Det er svært få som må skifte skiver pga dette, ettersom alle store forhandlere av felg og dekk er klar over dette. En del uorginale felger er også tilpasset dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: uorginale vinterfelger   4/11/2009, 22:44

Eg har sett på fleire til dels dyrare kjente europeiske merker og ikkje sett utfresa kon på innsida av felgen på noken av dei eg har sett på i alle fall. Har sjølv Dotz Hanzo felgar til sommardekka (originalfelgane brukte eg til vinterdekk), og desse har ikkje kon på innsida, så det var berre å fjerne ringane.

Faren med å gløyme å fjerne desse er at bremseskiva rett og slett blir dradd skeiv når ein skrur til mutrane, noke som over tid vil gi meir og meir ubalanse og kast. På verkstedet svigerfar jobbar på har dei hatt fleire slike tilfeller, med ei bra rekning på bytte av skiver som resultat.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: uorginale vinterfelger   

Til Toppen Go down

uorginale vinterfelger
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1