Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ulyd bak ved passering av humper

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
brannmann

Antall Innlegg : 38
Registration date : 30.03.2009

PosteTema: Ulyd bak ved passering av humper   23/7/2009, 14:36

Enkelte ganger opplever jeg en ulyd bak på høyre side. Ved passering av en hump virker det som noe tar borti.
Noe som har opplevd lignende?

Høres ut som støtdemperen, men er usikker. Får det heller ikke hver gang. Har IVDC, og har prøvd å kjørt i flere moduser, men ingen forskjell. Lyden er der hverken mer eller mindre.

Hva kan det være?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
henrikd

Antall Innlegg : 16
Registration date : 22.04.2009

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   2/8/2009, 13:41

Opplevde samme lyd på min 09 Mondeo nå i dag. også bak på høyre side. Kommer kun av og til. Er det ingen som har fått dette sjekket opp på verksted ? Jeg skal i alle fall sporenstreks til mitt verksted i morgen. Tredje verkstedbesøk på 3 måneder nå. Begynner å bli lei.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   2/8/2009, 18:28

Eit alternativ kan jo rett og slett vere at det er skvulping i drivstofftanken? Alt etter nivå er dette noke ein vil høyre innimellom. Gjerne værre til fullare den er. Har sjølv høyrt det på min nokre gangar.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
henrikd

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   8/8/2009, 17:04

Nei, det er definitivt ikke skvulping fra tanken. Problemet er at lyden kommer og går. Når jeg var innom verkstedet og hadde med en på prøvekjøring var lyden selvfølgelig ikke der. Utrolig irriterende. Ingen som har funnet løsningen på dette ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
brannmann

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   12/8/2009, 22:26

henrikd skrev:
Nei, det er definitivt ikke skvulping fra tanken. Problemet er at lyden kommer og går. Når jeg var innom verkstedet og hadde med en på prøvekjøring var lyden selvfølgelig ikke der. Utrolig irriterende. Ingen som har funnet løsningen på dette ?

Vært på ferie så ikke sett diskusjonen på problemet i det siste. Men som jeg ser er det flere enn meg som har dette problemet. ER som Henrikd sier at lyden kommer ikke alltid, men er som noen slår med en hammer. Kommer fra høyre side bak.
Ford lurte på om det kunne være noe løst utstyr bak sammen med reservehjulet, men det tviler jeg på.
Syns Ford Norge skulle tatt tak i dette.

Noe annet som overrasker meg er at når bilen er på service så virker det ikke som bilen blir oppdatert med nyeste programvare og software. Er det ikke på service slikt skal gjøres??????
Virker ikke som noe blir gjort før du har et problem. Irriterer meg!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
henrikd

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   13/8/2009, 22:26

Jeg sendte en forespørsel til Ford Norge angående dette problemet. Fikk til svar at deres "tekniske avdeling" ikke kjente til dette problemet og at min lokale forhandler måtte løse det. Ja, hadde min lokale forhandler klart det hadde det jo ikke vært noen sak. Jeg kommer dog ikke til å gi meg på dette. Har sjekket alt bak og det ligger ikke noe å slenger i bagasjerommet eller under det. Må være fra understellet en plass bak på høyre side.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
brannmann

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   13/8/2009, 22:41

henrikd skrev:
Jeg sendte en forespørsel til Ford Norge angående dette problemet. Fikk til svar at deres "tekniske avdeling" ikke kjente til dette problemet og at min lokale forhandler måtte løse det. Ja, hadde min lokale forhandler klart det hadde det jo ikke vært noen sak. Jeg kommer dog ikke til å gi meg på dette. Har sjekket alt bak og det ligger ikke noe å slenger i bagasjerommet eller under det. Må være fra understellet en plass bak på høyre side.

Skjønte nesten at det ikke kunne være noe i bagasjerommet. Lyden er for skarp til det. Men den er så vanskelig å "vise" fram for forhandler. Lyden kommer jo ikke hver gang. Har prøvd å kjøre noen humper og da er ikke lyden der, men plutserlig så kommer den.
Skjønner ikke hva det kan være.
Virker litt som om det er noe som støter borti noe ettersom lyden er så "hard".
Hvilken modell har du? selv har jeg en 07 modell.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
henrikd

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   13/8/2009, 22:47

Ja, det er på en prikk lik min lyd. Må jo være samme feil. Har også følelsen av at noe er løst og støter borti noe annet. Jeg har en 09 mod.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
brannmann

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   14/8/2009, 13:49

henrikd skrev:
Ja, det er på en prikk lik min lyd. Må jo være samme feil. Har også følelsen av at noe er løst og støter borti noe annet. Jeg har en 09 mod.

Bare så rart at ikke flere reagerer på denne lyden. Skal inn å skifte dørhengsler pga av knepping ved åpning og lukking. skal høre med de da.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
henrikd

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   14/8/2009, 19:51

ja, veldig rart at ikke flere har opplevd det samme. Kanskje en sjelden feil !? Skal gi beskjed om jeg finner ut av det så får du gjøre det samme:)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
dso1984

Antall Innlegg : 24
Registration date : 13.05.2009

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   16/8/2009, 18:15

har en 09 mod stv og har samme lyd. lyden kommer sikkert av bensintanken. har kun denne lyden når jeg har fylt opp tanken! skvulping i tanken. har ikke hatt denne lyden etter jeg sluttet å fylle tanken smekk full!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FordFan
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 139
Registration date : 19.04.2010

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   19/4/2010, 20:05

Opplever dette med en 2004 Ford Fiesta.. Veldig irriterende!! Mad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
dso1984

PosteTema: ulyd   13/7/2010, 13:43

noen som har funnet ut noe mer? har også fått denne irriterende lyden. har 30 mil til nærmeste merkeverksted, og med at lyden bare kommer av og til synes jeg det er riski sport å ta turen for å undersøke dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
robinnr

Antall Innlegg : 2
Registration date : 24.07.2010

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   24/7/2010, 03:29

sjekk om lenkearmen bak er bøyd, hvis den er det slår den opp i en skrue når man treffer kraftige humper som lager en stygg ulyd
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
robinnr

Registration date : 24.07.2010

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   24/7/2010, 03:30

leter selv etter nettsider hvor man kan kjøpe lenkearm men finner ingen. tips ? Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
dso1984

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   24/7/2010, 19:39

tok meg turen på 30 mil og de fant feilen. de fant en stein som hadde kilt seg fast en plass.. bilen god som ny:)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
djsparco27

Registration date : 31.03.2011

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   21/8/2011, 12:09

hei til dere alle:)jeg hadde samme problem på min mondeo 08,fikk min samboer til og kjøre med meg i bagarsjerummet,klarte og lokalisere to symptomer på denne lyden.var likedan når man kjører i fartsdump eller i hul/ujevn vei. når man trekker luken over bakarsjerummet,så kommer slutflapsen i klem på karoseriet og lager en slamringslyd mot luken,samt så har man grindfeste i taket,den ene sprat ganske ofte ut af feste,men satt likevel fast,jeg byttet ut begge og vips lyden er borte,jeg strammet opp bagarsjerums trekket slik at den er mere "Tight" og strekke..har ikke opplevd lyden lenger på noen strekninger
håper dette er samme problem for dere

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
SuperTeddy

Antall Innlegg : 6
Registration date : 30.01.2012

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   9/2/2012, 22:49

Jeg har en Ford Mondeo Mk3 2001. Jeg får den lyden av "kjetting spor" etc.

Fikk beskjed av et verksted at det var dempere og "klemmeforinger" som er et kjent problem på disse bilene.

Jeg har enda ikke byttet det og sjekket om det stemmer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
psk

Antall Innlegg : 7
Registration date : 23.01.2013

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   23/1/2013, 21:25

Hadde en slik lyd på min Mondeo 2010 2.o D stv som kom innimellom fra høyre side bak. Spesielt når jeg svingte av fra hovedvei til asfaltert boligvei. Etter asfaltering av hovedvei er kanten ned mot boligvei blitt litt høy. Venstre bakhjul rullet over denne kanten og deretter høyre (bil er i sving) vugger bilen og en klonk og noen ganger en "spjåing# bounce lyd kommer fra høyre bak. Nevnte dette når bil var på service hos RøhneSelmer, Sandvika. De fant en stein i bunn av fjærfeste. Denne ble fjernet og jeg har ikke hatt lyden siden Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   24/1/2013, 13:40

Har vert ute for akkurat det samme. Merket lyden ved passering av fartsdumper men fant selv ingen slakke. Men en Stein på str med en terning lå i fjærskålen i bærearmen. Etter jeg fikk den vekk har lyden ikke komt tilbake.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
MrBlom

Antall Innlegg : 12
Registration date : 05.01.2013

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   26/1/2013, 12:50

Jeg har ikke lagt merke til noen slik lyd på min 09-modell. Imidlertid høres det ut som jeg "soper bakken" forran når jeg kjører over fartsdumper av og til. Mener selv jeg ikke har så stor fart, men tror rett og slett Mondeoen er litt lav. Mener å huske flere har kommentert dette tidligere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   26/1/2013, 15:05

Soper stort sett alltid bakken over dumper. Men er bare "skvettlappene" forran forhjulene. Hver ikke en gang hvilken misjon disse har.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Ulyd bak ved passering av humper   

Til Toppen Go down

Ulyd bak ved passering av humper
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» NULL lyd fra subwoofer