Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Duggproblemer

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Duggproblemer   19/7/2009, 14:04

Når jeg starter bilen igjen etter en tur (opptil ca 1-2 timer etter), dugger frontruten og sidevinduene foran fullstendig igjen umiddelbart. Etter ca. 30 sek forsvinner duggen. Har hatt dette problemet siden i vår.
Noen andre som har samme problemet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Duggproblemer   20/7/2009, 23:19

det heter dew point, og er helt vanlig særlig i biler med air conditioning.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Duggproblemer   21/7/2009, 09:08

Støtter. Har hatt det i den jeg har nå, min forrige og i en hel bråte med andre. Jo varmere ute, jo raskere kommer det. Og vips så er det borte :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Duggproblemer   21/7/2009, 11:17

Pussig... Etter snart to år med Mondeoen har jeg aldri opplevet dette.

Duggen må vel bety at det ligger kondensvann et eller annet sted i systemet, som gjør at den første luften som kommer er ekstremt fuktig. Høres ut som en feil, spør du meg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Duggproblemer   21/7/2009, 16:47

dette har jeg opplevd noen få ganger med flere biler. ford, volvo, toyota.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Duggproblemer   22/7/2009, 16:29

Høres ut som om dreneringen fra AC er tett. Sjekk om det ligger en liten vannpyutt under biler etter kjøretur med AC på. Gjør det ikke det, kan dreneringen være tilstoppet og vann bli liggende igjen i systemet. DA er det bare å vente på vond lukt
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Duggproblemer   22/7/2009, 16:41

Eventuelt kan dreneringsslangen frå klimaanlegget vere dårlig montert, slik at den har "gått i oppløsning". Slangen skal gå ned på høgre side av midtkonsollen bak dekselet. Har lest at ei kopling her rett og slett ikkje er trykt sammen skikkelig, så det har glidd frå. Men då skal det vel og merke bli litt vått i dørken på passasjerside.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: Duggproblemer   22/7/2009, 19:40

Takker for tips, skal sjekke dreneringen i morgen. Mondeoen er min 8. bil siden 1997 med klimaanlegg og aldri vært plaget med dugging før.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
CBR 1000 F

Antall Innlegg : 5
Registration date : 17.10.2010

PosteTema: Re: Duggproblemer   18/10/2010, 19:10

Dette er et stort problem på min 09 titanium. Spesielt på temperaturer ned mot null grader. Når jeg starter bilen bli lufta så fuktig at alle vinduer dugger fullstendig over. Må faktisk stå i ca 1-2 min etter at jeg har startet for i det hele tatt se ut av vinduene!! Skal nå inn på 20 000 km service, så jeg håper dem finner ut av problemet. Kan det kanskje være at utlufting i kupeen er tett? Bilen dugger også over hvis den står ute i rundt null grader, det renner nesten vann på frontruta, forferdelig dårlig inneklima i kupe. oen som har erfaringer???
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Duggproblemer   19/10/2010, 10:35

Dette har jeg hatt på alle bilene mine med ac. Det skjer akkurat etter start. Det er det at ac generatoren ikke virker akutt når man starter bilen. Den må gå noen ruder for å "våkne" og det er helt normalt. Om man driver å slår av ac generatoren innimellom som feks for å spare drivstoff, vil det bli enda mer dugg ved oppstart. Dette spesielt i litt kaldt og fuktig vær, som nå på høsten.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Duggproblemer   20/10/2010, 14:03

Kjører nesten aldri med AC, noe på sommeren for å få ned tempen, og noen få ganger på vinteren når man setter seg inn med varne skiklær eller om det er mye vann på gummimatter. Ser det er mange som kjører både temp om klima på auto, men hos meg er det manuelt. Har ikke hatt duggproblemer med bilen
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Duggproblemer   20/10/2010, 14:28

Problemet som kan komme om man ikke bruker ac. er at av kompressoren mister mye olje spesielt ut ved aksling når den står mye i ro. kompressoren har best av å gå. Bør kjøres MINST et par ganger i Mnd uansett årstid. På av annlegget er det både olje og gass. Hadde en 95 Mondeo der ac ble flittig brukt. Der var ikke etterfyllt olje eller gass da den desverre ble stjålet i 2005 men fungerte utmerket.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Duggproblemer   21/10/2010, 11:50

biggame skrev:
Kjører nesten aldri med AC, noe på sommeren for å få ned tempen, og noen få ganger på vinteren når man setter seg inn med varne skiklær eller om det er mye vann på gummimatter. Ser det er mange som kjører både temp om klima på auto, men hos meg er det manuelt. Har ikke hatt duggproblemer med bilen
Jeg har alltid AC på, sommer som vinter, og alltid med vifta på Auto. Er det noe poeng med å skru av AC'n, annet enn å kanskje spare ørlite drivstoff? Har hørt fra flere hold at en AC varer lengst når den blir mye brukt.

Dugger veldig sjelden vid oppstart, kanskje av og til et lite felt på frontruta i fem sekunder.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

PosteTema: Re: Duggproblemer   21/10/2010, 18:18

Etter omlevering av bilen har jeg ikke hatt dugg på rutene. Har hatt denne bilen snart et år. Støtter vel kanskje teorien om at den første bilen hadde vært utsatt for store mengder fuktighet en eller annen gang før levering. Hadde også en mengde uforklarlige problemer med det elektriske....
Men som sagt, den nye bilen har vært helt problemfri. Heller ikke hatt dugging.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 108
Registration date : 28.05.2010

PosteTema: Re: Duggproblemer   3/11/2010, 11:22

Min 07 mod er byrja å dogga noko vannvittig i det siste. Har ikkje hatt det problemet før i dei 14 månadane eg har eigd bilen. Samstundes nærmar det seg 60.000 service med stormskritt. Eg føler det er ein samanheng der gitt..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Duggproblemer   3/11/2010, 11:54

at den dugger ved oppstart er ikke uvanlig, spesielt ved kaldt og fuktig vær. Grunnen er at AC kompressoren må få tid til å "våkne" før den får tørket ut den luften som suges inn i kupeen... men selvfølgelig, du kan jo nevne dette på service, og publisere svaret du får her, så vi kan lære om det er noe å passe på
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Duggproblemer   

Til Toppen Go down

Duggproblemer
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1