Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Nye Sommerdekk.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 65
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Nye Sommerdekk.   3/7/2009, 22:42

Det er tydeligvis ferie her på forumet men jeg prøver meg og ser om noen svarer.Det er på tide å kjøpe nye sommerdekk og jeg lurer på om noen har erfaring med dekk og dekkstøy,i dag har jeg Continental 235/40-18 og mener selv at det er en del dekkstøy fra disse,er det noen som har prøvd andre dekktyper med mindre dekkstøy?Tror dette har vært diskutert før på forumet men kan ikke finne det igjen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 114
Registration date : 29.02.2008

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   4/7/2009, 16:40

Jeg har samme oppfatning som deg ang Conti dekk, syns de støyer fælt. Selv har jeg bedre erfaring med Pirelli.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.sagatoppen.com
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   9/7/2009, 09:53

Kjører på 235/45/17 Goodyear Exellence og syntes de i strten støyet mye, de er nå kjørt inn og er mye roligere. Selvfølgelig henger støy sammen med anleggsflaten mot asfalt og hvor hardt dekket er. Mer gummi og smalere bane reduserer støy. Sjekk dekktester der de gir poeng også for støy. Tror ikke du vil merke stor forskjell på de som får 9 av 10 eller 10 av 10 poeng for støy. Finnes ikek en bil som dekkene ikke støyer i i dag desverre. Kjøp større pop-anlegg i bilen..he, he
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 65
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   9/7/2009, 23:32

Joda det støyer ikke så mye at det er plagsomt,men syns at conti dekkene ble fort utslitt.Har vel kjørt 14-15000 med dem og nå er de faktisk utslitt.Er det noen som har samme erfaring?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   9/7/2009, 23:54

Sommerdekkene som fulgte med bilen i fjor, var Continental ContiSport 2 235/40 R18. Grunnet mye slitasje fikk jeg nye i år, det er de nye ContiSport 3 som faktisk er MYE mer støysvake. Det er bredere langsgående riller og et annet mønster generelt. Det er også forskjell på innside og utside noe det ikke var på ContiSport 2.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   10/7/2009, 13:37

Det var ein test i siste Motor angåande slitasje av dekk. Conti kom vel faktisk dårlig ut der, med gjerne berre halve levetida i forhold til f.eks Michelin Energysaver. Litt alt etter dimensjon selvfølgelig. Verdt å sjekke testen litt, og gjerne opp mot sommardekktest i tillegg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
TitaniumX2009

Antall Innlegg : 21
Registration date : 27.10.2008

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   10/7/2009, 20:11

Har selv dårlig erfaring med Continental. Har prøvd både Conti Sport 2 og 3. Begge støyer mye, og slites fort ned. Dekkene har en sliteindex (Treadwear) på bare 180 på 17. tommere. Dekkene har bare holdt en sesong for meg, ca 20.000 km.
Når det skal kjøpes inn dekk, er det viktig at bla. Treadwearen er høy. Et dekk med 360 i Treadwear går dobbelt så lenge som et med 180.
Man må heller ikke glemme gripeevne og varmemotstanden.
Alle sommerdekk er merket med disse kodene.

Pirelli er også et dekk som slites relativt fort ned.

Kjører nå på orginaldekkene 235/45/17 Goodyear Exellence, og er selv imponert over hvor støysvake disse er. Synes heller ikke at disse har noe nevneverdig slitasje hittil i sesongen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
VJK

Antall Innlegg : 39
Registration date : 29.01.2008

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   3/8/2009, 12:02

Bytte til nye sommerdekk i år. Sommerdekkene som fulgte med holdt bare 1 1/2 sesong. DÅRLIG! Mad Valget mitt falt på Vredestein ULTRAC SESSANTA. Har kommet bra ut i omtale/tester på internett. Etter å ha kjørt noen dager må jeg si meg svært fornøyd i motsetning til mine gamle Michelin PRIMACY HP.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HoJ
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 51
Registration date : 24.02.2009

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   7/8/2009, 21:16

Hadde Vredestein på min gamle jeg også, meget gode dekk, "gleder meg" til mine Continental-dekk må byttes ut!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   8/8/2009, 20:40

Prøver kanskje Vredestein jeg også når mine Bridgestone Potenza 17/235-45 må byttes. Synes de støyer, og sporer litt. Er på utkikk etter stillegående dekk med minst mulig sporing.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   8/8/2009, 20:48

Støyer lite, sporer lite og slites senere. Bytt til 16 tommer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   10/8/2009, 08:29

jethores skrev:
Støyer lite, sporer lite og slites senere. Bytt til 16 tommer.

Jo, jeg er klar over det, men jeg synes 17" rent visuelt passer så mye bedre til bilen at jeg gjerne vil beholde dimensjonen på sommerhjulene. Vinterhjulene er 16" (piggfrie). De er stillegående og sporer ikke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sverreb

Antall Innlegg : 9
Registration date : 03.05.2008

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   10/8/2009, 09:22

Bilen ble levert med Bridgestone Potenza RE50A (235/40-18)
De er nå kjørt ca. 30' og fordekkene må byttes neste sesong, bakdekk holder minst en sesong til. Ikke plagsomt med støy eller sporing, men sporer litt mer nå som de er slitt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   7/9/2009, 09:07

Har identiske Bridgestonedekk, min bil har kjørt 7500 og dekkene foran er tydelig slitt. Nå holder de i underkant av 5 mm foran og en mm bak. Det betyr at jeg har kun knapt 2 mm igjen før jeg bytter dem ut. Selv om grensa er lenger ned, synes jeg det er tryggest å bytte når dekkene når 3 mm. Det hender jo det regner:-)

Når det er sagt, det er jo en grunn til at dekkene slites fort. En av grunnene er at veigrepet skal være bra, en annen av dem er at når opp til 420 Nm skal plantes i veien, så blir det litt jobb for drivhjulene. En annen ting er at når dekk som er 235 brede skal svinge, så sier det seg selv at det må litt krefter. Prøv å vri hjulene uten å ha motoren i gang :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   20/9/2009, 07:47

Jeg fikk bilen levert med GoodYear Excellence dekk i dim 235/45-17. Disse har vært relativt greie, uten påklagelig sporing, men med litt dekkstøy. Måtte skifte dekk nå ved 50.000 km (sommerdekkene var gått ca. 25.000 km). Hadde da fått skeiv slitasje på begge fordekk samt venstre bakdekk, som i tillegg hadde trappet seg. Tok derfor 4-hjulskontroll først. Den viste at spissing var litt utenfor referanseområdet.

Byttet nå dekk til Michelin Primacy HP i samme dimensjon. Disse dekkene ble anbefalt av Ford hos Bilia. Årsak var at dekkene er avrundet i kanten og derfor ikke sporer. Jeg har så vidt fått prøvd dem, men førsteinntrykket er kjempepositivt. Mye roligere dekk, null sporing, og bilen ble lettere på rattet. Disse dekkene var dessuten best i test på forbrukerportalen.

NB! Dette med best i test MÅ relateres til relevante dekkdimensjoner. I mange dekktester så testes dekk som ikke er å oppdrive i den dimensjonen som er aktuell for bilen. Eksempelvis Continental Premium Contact 2 som vant NAF sin test for 2009. Da må man ikke gå på den blemmen å tro at Continental liksom har vunnet alt av sommerdekk. Husk å lese tester som er relevant i forhold til dekkdimensjonen. Her er forresten referanse til Michelintesten. http://forbrukerportalen.no/Tester/2009/test_av_sommerdekk_09/test_view?facet_Dimensjon:ustring:utf8=205/55%20R16%20W&-C:ustring:utf8=#facet
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   21/9/2009, 18:49

Torz skrev:
Jeg fikk bilen levert med GoodYear Excellence dekk i dim 235/45-17. Disse har vært relativt greie, uten påklagelig sporing, men med litt dekkstøy. Måtte skifte dekk nå ved 50.000 km (sommerdekkene var gått ca. 25.000 km). Hadde da fått skeiv slitasje på begge fordekk samt venstre bakdekk, som i tillegg hadde trappet seg. Tok derfor 4-hjulskontroll først. Den viste at spissing var litt utenfor referanseområdet.

Byttet nå dekk til Michelin Primacy HP i samme dimensjon. Disse dekkene ble anbefalt av Ford hos Bilia. Årsak var at dekkene er avrundet i kanten og derfor ikke sporer. Jeg har så vidt fått prøvd dem, men førsteinntrykket er kjempepositivt. Mye roligere dekk, null sporing, og bilen ble lettere på rattet. Disse dekkene var dessuten best i test på forbrukerportalen.

NB! Dette med best i test MÅ relateres til relevante dekkdimensjoner. I mange dekktester så testes dekk som ikke er å oppdrive i den dimensjonen som er aktuell for bilen. Eksempelvis Continental Premium Contact 2 som vant NAF sin test for 2009. Da må man ikke gå på den blemmen å tro at Continental liksom har vunnet alt av sommerdekk. Husk å lese tester som er relevant i forhold til dekkdimensjonen. Her er forresten referanse til Michelintesten.

Fekk bilen levert med Bridgestone (Potenza eller Turanza) i same dimensjon, run flat dekk. Desse har rund kant og, men synst dei sporar skummelt masse til tider. Ved ein kraftig bråbrems trur eg rett og slett dei kan medføre at blien blir dradd av vegen i værste fall.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
TitaniumX2009

Antall Innlegg : 21
Registration date : 27.10.2008

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   20/10/2009, 13:33

Det er ikke lenge siden Continental ble avslørte for svindel av Aftonbladet. De stilte med spesialpreparerte dekk i testen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Nye Sommerdekk.   

Til Toppen Go down

Nye Sommerdekk.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Sommerdekk, gateslicks og racingslicks
» Nokian Hakka 5 og 7. Rana billigste? NOEN FÅ DEKK IGJEN!
» Felger / dekk 16"
» Nye 215/50-17 dekk selges
» Felger/sommerdekk til MB