Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

dekk slitasje.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: dekk slitasje.   18/6/2009, 18:36

i fjor slet jeg nesten ut et sett dekk på en sommer. min sønn som er bilmekaniker anbefalte å pumpe dekkene opp til maks trykk, altså det du skal ha med full bil etc. dette ble gjort og med nye dekk har jeg forsatt etter 7-800 mil "skjøte-støpe " kanten midt på dekket i behold. dekkene blir litt hardere å kjøre med men det virker som de holder . Av de milene jeg har kjørt er ca 500mil med campingvogn på 1500kg. Dette er goodyear excelense 135-45-17. dekk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: dekk slitasje.   18/6/2009, 21:00

Fikk nye dekk på begge forhjulene grunnet uakseptabelt mye slitasjon på innsiden. Betalte 50% av det ene dekket grunnet ca. 15k kjøring.

De nye dekkene er dog ikke samme dekk type som de bak. Bak står det continental sport 2 235/40/18, mens de nye dekkene fremme er continental sport 3. Betyr sikkert ikke noe (?)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: dekk slitasje.   18/6/2009, 21:07

sport 3 er de nye sport 2! rett og slett nytt navn, det er antagelig samme mønster? Betyr ingenting for deg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: dekk slitasje.   19/6/2009, 07:42

tdci skrev:
sport 3 er de nye sport 2! rett og slett nytt navn, det er antagelig samme mønster? Betyr ingenting for deg.
Skal ikke pirke, men kan man ikke havne i uføre dersom man neste sommer kryssbytter og får dekk med to litt forskjellige betegnelser på samme "aksel"?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: dekk slitasje.   19/6/2009, 08:19

biggame skrev:
Skal ikke pirke, men kan man ikke havne i uføre dersom man neste sommer kryssbytter og får dekk med to litt forskjellige betegnelser på samme "aksel"?

Sommardekk og piggfrie dekk skal aldri kryssbyttast, men byttast framme mot bak på same side. Spesielt om dekka har merka rulleretning er dette viktig, men sjølv ved utside/innsidemerking skal det gjerast slik. Dette står også i instruksjonsboka. På piggdekk derimot skal ein kryssbytte, pga. måten piggane set seg på drivhjul i forhold til hjul uten drift.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: dekk slitasje.   19/6/2009, 09:32

Sommardekk og piggfrie dekk skal aldri kryssbyttast, men byttast framme mot bak på same side. Spesielt om dekka har merka rulleretning er dette viktig, men sjølv ved utside/innsidemerking skal det gjerast slik. Dette står også i instruksjonsboka. På piggdekk derimot skal ein kryssbytte, pga. måten piggane set seg på drivhjul i forhold til hjul uten drift.[/quote]

Utside/innside betyr ingen ting ved kryssbytting. Innsiden blir alikevel innside uansett. Rullerettning endres derimot. Hørte at piggfrie vinterhjul også var utsatt for "sleng" i stålkorden og dersom man endret rulleretning kunne man få høydekast fordi korden snudde retning og laget en topp inne i dekket. Hvem hvet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: dekk slitasje.   19/6/2009, 11:17

tdci skrev:

To vidt forskjellige dekkmønster. De langsgående rillene i dekkene på sport3 er bredere og dypere enn på sport2. Også er det forskjell på høyre og venstre side.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: dekk slitasje.   19/6/2009, 11:51

HmmTja skrev:
tdci skrev:

To vidt forskjellige dekkmønster. De langsgående rillene i dekkene på sport3 er bredere og dypere enn på sport2. Også er det forskjell på høyre og venstre side.

ok, da bommet jeg! beklager.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Fosen
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 70
Registration date : 28.12.2007

PosteTema: Re: dekk slitasje.   18/10/2009, 00:31

Flere som sliter med dekkslitasje på sommerdekk, ja må si jeg ble overrasket da jeg la om til vinterdekk. etter en sesong med sommerdekk, er framdekkene betydelig slitt på innsiden, skal på kontroll med bilen for å sjekke spissingen - kan ikke risikere at den spiser opp vinterdekkene. er dette en svakhet på Ford? er spent på hva verkstedet kommer fram til..., om jeg må betale for kontrollen/justering og ev. nye dekk. en må vel forvente at en kan ha samme dekkene etpar sesonger..

Jeg hadde en 2001-mod mondeo i 6 år, på denne tiden var vi inne til 4-hjulskontroll 4 ganger - den formelig spiste dekk.., uten at jeg kan erindre at jeg har vært borte i fortauskanter etc som kan være en medvirkende årsak til at ting kommer ut av stilling....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
brannmann

Antall Innlegg : 38
Registration date : 30.03.2009

PosteTema: Ford dekker......!!   18/10/2009, 14:40

Jeg hadde å veldig stor slitasje på mine framdekk ved 40 000 service. Ble 1300 kroner fattigere og fikk til svar at spissingen var "endel" utenfor hva det skulle være.
Ved spørsmål om dette ikke gikk på garantien fikk jeg til svar at Ford dekte bare inntil 1000 km på spissing.
Litt av en garanti, enda Ford vet at de har levert biler fra fabrikk med feil spissing.
Bare en ting å si! "Idioti!!!"
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
syklist

Antall Innlegg : 20
Registration date : 11.10.2007

PosteTema: Re: dekk slitasje.   18/10/2009, 21:21

Min bil har 18" sommerdekk. bilen har gått 20000 km. Dekkene er nesten utslitt. Slites mest på innersiden.Det er jo helt villt hvis Ford bare har 1000 km garanti på spissing. man oppdager jo ikke skeivsliting på 100 mil. Hvis det ikke står i kontrakten, er det 3 års garanti som gjelder, eller kanskje 100000 km. Hvis Ford har slike særegne regler, er det min siste Ford.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
brannmann

Antall Innlegg : 38
Registration date : 30.03.2009

PosteTema: Re: dekk slitasje.   18/10/2009, 21:41

syklist skrev:
Min bil har 18" sommerdekk. bilen har gått 20000 km. Dekkene er nesten utslitt. Slites mest på innersiden.Det er jo helt villt hvis Ford bare har 1000 km garanti på spissing. man oppdager jo ikke skeivsliting på 100 mil. Hvis det ikke står i kontrakten, er det 3 års garanti som gjelder, eller kanskje 100000 km. Hvis Ford har slike særegne regler, er det min siste Ford.

Det ble sagt så!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Re: dekk slitasje.   18/10/2009, 22:34

Dette med garanti på forstilling tror jeg nok er hva forhandler gjør det til,hadde samme på min men det ble fikset gratis og det var vel etter 4-5000 km.Når det gjelder slitasje på sommerdekk har jeg funnet ut at jo dyrere dekk jo fortere slites de.De originale conti dekkene som bilen ble levert med holdt ca 12000 km,da jeg skulle ha nye fikk jeg beskjed om at de kostet 12000 kr.Ikke snakk om sa jeg å kjøpte et rimeligere merke,var skeptisk men ble positivt overasket,de nye billige dekkene støyer mindre å sporer mindre.Mulig dyre dekk er best i 200 på autobahn,men hvor ofte er mann der?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: dekk slitasje.   18/10/2009, 23:35

mondeo1 skrev:
Dette med garanti på forstilling tror jeg nok er hva forhandler gjør det til,hadde samme på min men det ble fikset gratis og det var vel etter 4-5000 km.Når det gjelder slitasje på sommerdekk har jeg funnet ut at jo dyrere dekk jo fortere slites de.De originale conti dekkene som bilen ble levert med holdt ca 12000 km,da jeg skulle ha nye fikk jeg beskjed om at de kostet 12000 kr.Ikke snakk om sa jeg å kjøpte et rimeligere merke,var skeptisk men ble positivt overasket,de nye billige dekkene støyer mindre å sporer mindre.Mulig dyre dekk er best i 200 på autobahn,men hvor ofte er mann der?

hva slags dekk????
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: dekk slitasje.   19/10/2009, 11:32

For meg er støy og sporing ikke det viktigste, men hvor bra dekk er i kritiske situasjoner - først og fremst bremsing (både på våt og tørt underlag).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: dekk slitasje.   19/10/2009, 19:15

tdci skrev:
i fjor slet jeg nesten ut et sett dekk på en sommer. min sønn som er bilmekaniker anbefalte å pumpe dekkene opp til maks trykk, altså det du skal ha med full bil etc. dette ble gjort og med nye dekk har jeg forsatt etter 7-800 mil "skjøte-støpe " kanten midt på dekket i behold. dekkene blir litt hardere å kjøre med men det virker som de holder . Av de milene jeg har kjørt er ca 500mil med campingvogn på 1500kg. Dette er goodyear excelense 135-45-17. dekk.

da er disse dekkene tatt av. de har gått 1600mil, av disse er det 800mil med campingvogn på ca 1500kg. det som er igjen av mønstret,
vb--6,5mm. hb-- 5,6mm.--vf--5,2mm. hf---4,8mm. det er vel bra etter 1600mil, de bør gå ihverfall 1200mil til. det er litt merkelig slitasje . noen dekk er skjevt slitt, ca 0,5 mm. det er vel ikke mye, dette er brede dekk. målene på mønsteret er målt på det mest slitte stedet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
k-aage@online.no

Antall Innlegg : 6
Registration date : 22.05.2009

PosteTema: Slitte dekk   14/11/2009, 17:51

brannmann skrev:
syklist skrev:

Det ble sagt så!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
k-aage@online.no

Antall Innlegg : 6
Registration date : 22.05.2009

PosteTema: Slitte dekk   14/11/2009, 17:56

[quote="brannmann"]
syklist skrev:

Jeg oppdaget nettopp ved hjulskifte at det var blitt sjevslitasje foran (innsiden var mer slitt). Har originale 17 tommer med 235 dekk og bilen har gått 13000 km (2009 titanium X). Jeg ringte Follo autoo som mente dette ikke var noe garantisak. Det lengste de kunne strekke seg var rabatt på 4-hjulskontroll. Dette holder ikke!

Må innrømme jeg har vært inn på hjemmesiden til Opel i dag
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 649
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: dekk slitasje.   15/11/2009, 11:03

Lykke til med opel
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: dekk slitasje.   20/11/2009, 17:05

[quote="k-aage@online.no"]
brannmann skrev:
syklist skrev:

Jeg oppdaget nettopp ved hjulskifte at det var blitt sjevslitasje foran (innsiden var mer slitt). Har originale 17 tommer med 235 dekk og bilen har gått 13000 km (2009 titanium X). Jeg ringte Follo autoo som mente dette ikke var noe garantisak. Det lengste de kunne strekke seg var rabatt på 4-hjulskontroll. Dette holder ikke!

Jeg hadde nylig min på 60.000 service, klagde da på det samme, at innsiden av dekkene på venstre side var mer slitt. Jeg fikk heller ikke dette dekket av garantien, da Ford ikke dekker dette mot sine forhandlere igjen. 4-hjulskontroll ble utført, og de fant skjevehet venstre bak, og justerte spissing foran, forhandler ga meg rabatt på kontrollen, så vi ikke skulle bli uvenner Rolling Eyes Det viktigste er at det nå er riktig, selv om jeg er sikker på at bilen kom slik fra fabrikken.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: dekk slitasje.   20/11/2009, 18:00

[quote="StardustSilver"]
k-aage@online.no skrev:
brannmann skrev:
syklist skrev:

Jeg hadde nylig min på 60.000 service, klagde da på det samme, at innsiden av dekkene på venstre side var mer slitt. Jeg fikk heller ikke dette dekket av garantien, da Ford ikke dekker dette mot sine forhandlere igjen. 4-hjulskontroll ble utført, og de fant skjevehet venstre bak, og justerte spissing foran, forhandler ga meg rabatt på kontrollen, så vi ikke skulle bli uvenner Rolling Eyes Det viktigste er at det nå er riktig, selv om jeg er sikker på at bilen kom slik fra fabrikken.

Trur rett og slett eg ville undersøkt dette med NAF juridisk om du er medlem. Kva du har rett til i slike tilfeller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Re: dekk slitasje.   20/11/2009, 23:18

Hos min forhandler fikk jeg dette på garantien,var ikke noe problem.Så det jeg lurer på er om dette er noe som forhandler tar på seg selv,eller om enkelte av dem ikke gidder å ta det ekstra arbeidet med reklamasjoner.Og sier at dette får de ikke dekket av Ford.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: dekk slitasje.   Today at 14:18

Til Toppen Go down

dekk slitasje.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Nokian Hakka 5 og 7. Rana billigste? NOEN FÅ DEKK IGJEN!
» Dekk størrelsa å anna info om dekk
» mustang felger og dekk
» Moped dekk
» Felger / dekk 16"