Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Jekk?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Jekk?   4/4/2009, 18:46

Endelig tid for sommerdekk, lastet dekkene inn i bilen og dro avgårde til den lokale vaskehallen. En rask vask av bilen, ta ut sommerdekkene. Finner ikke jekken. Må da bite i det sure eplet og åpne instruksjonsboken. Denne sier at biler med dekkreperasjonssett leveres uten jekk og "hjulavstiver". Rekker Torshov Bilrekvista før de stenger og ender opp med en billig jekk fra Taiwan. Nytt forsøk på å bytte dekk. Finner da ut at instruksjonsbokens "hjulavstiver" faktisk er hjulvinnen. Nytt forsøk i morgen, får se om fruens "hjulavstiver" fra Golfen kan brukes.

Hva slags jekk har dere andre kjøpt?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
b0
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 98
Registration date : 10.01.2008

PosteTema: Re: Jekk?   4/4/2009, 19:16

Når jeg la om til vinterdekk i fjor høst brukte jeg jekken som følgte med bilen.. aldri mer!!

Dro derfor på Torshov og kjøpte en billig garasjejekk, tror jeg betalte 600,-. I samme slengen kjøpte jeg også en muttertrekker (elektrisk), men den fungerte ikke optimalt. Må løsne mutterene med latmannsarm og må også trekke til etter at nye muttere er montert.

Jekken fungerer helt greit, men må fortsatt jekke opp ett og ett hjul, da Kverneland frarådet å løfte opp hele akslingen..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Jekk?   6/4/2009, 07:50

Fikk også denne overraskelsen i går. Åpnet gulvet i bagasjen og fant mye isolasjonsmateriale, oppbevaringrom....men ingen jekk. Greit at et repsett gjør at man ikke skal behøve å ta av hjulet ved punktering men burde ha fulgt med en jekk for de som bytter selv. Garasjejekken har liten krone og klarte å bøye flensen ved jekkfestet før jeg fant en gummipute å legge under. Skal høre på Ford om det finnes en sakesejekk
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Shorty
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 94
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Jekk?   6/4/2009, 15:22

Setter den bort jeg, så slipper jeg tenke på jekk . HAr i tillfelle punktering osv .. Ja er litt lat :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Aasmund

Antall Innlegg : 19
Registration date : 09.01.2009

PosteTema: Re: Jekk?   8/4/2009, 08:39

Jeg har kjøpt en elektrisk saksejekk fra biltema.
Testet den i dag tidlig. Fungerer utmerket.
Jeg liker ikke dekkreprasjonssettet. Når du bruker
det må du kjøpe nytt dekk. Punkterte tre ganger med den gamle bilen på ett år. Det kostet meg 6 tusen. Mye bedre med reservehjul.
Gleder meg til å kjøre hjem fra jobben i dag med sommerdekk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sebulba

Antall Innlegg : 40
Registration date : 26.08.2009

PosteTema: Re: Jekk?   7/9/2009, 21:48

Hei.
Hvordan funker repsettet hvis det har oppstått et type større hull i dekket, Vil "guffen klare å fikse dette, eller er det bare å ringe redningsbilen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Jekk?   8/9/2009, 08:23

Det er nok en grense for hva "guffa" klarer. Små lekkasjer og kanskje et spikerhull, men noe større?, neppe
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Jekk?   14/9/2009, 12:42

Kjekt å lese
http://www.dinside.no/515004/test-punkteringssett
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Jekk?   31/10/2009, 13:36

Så har jeg nok en gang skiftet hjul på bilen og nok en gang spør jeg meg det samme - finnes det fremdeles ingen gode løsninger for bruk av garasjejekk på Mondisen? Bruker nå en planke som jeg legger mellom jekk og jekkfeste, men det er jo ikke bra nok - originaljekken har jo et spor som går på festet og jeg skulle jo gjerne hatt en slik "kloss" eller noe som kunne vært brukt. Nå er jeg alltid redd for å bøye kanten som jekken går mot.

Husker noen skrev noe om å lage en slik kloss av en hockeypuck. Noen med noen erfaringer her? Eller har Ford kommet med noe som duger?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Jekk?   31/10/2009, 14:59

hhf skrev:
Så har jeg nok en gang skiftet hjul på bilen og nok en gang spør jeg meg det samme - finnes det fremdeles ingen gode løsninger for bruk av garasjejekk på Mondisen? Bruker nå en planke som jeg legger mellom jekk og jekkfeste, men det er jo ikke bra nok - originaljekken har jo et spor som går på festet og jeg skulle jo gjerne hatt en slik "kloss" eller noe som kunne vært brukt. Nå er jeg alltid redd for å bøye kanten som jekken går mot.

Husker noen skrev noe om å lage en slik kloss av en hockeypuck. Noen med noen erfaringer her? Eller har Ford kommet med noe som duger?

Eg har og lest om hockeypucken, og har laga meg ein slik. Funkar i grunnen greit det, bortsett frå at eg berre fekk tak i junior-puck. Etter ei omlegging har allereide pucken begynt å sprekke opp litt i sporet eg har frest ut for kanten. Så eg trur det er best å bruke ein senior-puck i staden. Har du tilgang til ei skikkelig sirkelsag er det berre å heve sagbladet opp til ønska djupte på sporet, og så drar du berre pucken over for å sage / frese ut spor til kanten.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 65
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Re: Jekk?   31/10/2009, 21:01

Jeg har en trekloss 50mm tykk som jeg sagde et spor i,funker fint.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 61
Registration date : 23.09.2009

PosteTema: Re: Jekk?   5/11/2009, 15:39

Har "gruet meg" i flere dager nå til jeg skal legge om til piggfritt i kv. etter at jeg skjønte hvor simplet jekksystemet var på Mondeon.

Skulle så gjerne hatt jekk-system likt med det min BMW 3-serie (E46) har, eller lignende...

Har ennå ikke jekket min Mondeo selv men ser jo flere tydlig tegn på at dette ikke vil gå bra i lengden.

Har tenkt å benytte garasjejekk med hardgummi-pad.
I manualen refereres det til et merke i sømmen som jekken skal plasseres ved.
Sentrerer jeg dette merket midt i jekkpad'en?
Eller plasserer jeg jekken like forran/bak?

Jeg også ser på muligheten for å lage en eller annen kloss med spor for å legge an mot.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Jekk?   5/11/2009, 18:23

Skjønner ikke helt hva som er problemet med standardjekken. Har skiftet hjul med den fire ganger nå, uten problemer.

Men det kommer kanskje an på hva man er vant til?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Jekk?   5/11/2009, 21:41

Noen fikk faktisk ikke jekk med bilen i det hele tatt......
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
emergo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 73
Registration date : 07.10.2007

PosteTema: Re: Jekk?   5/11/2009, 22:00

Titanium Æks skrev:
Sentrerer jeg dette merket midt i jekkpad'en?
Eller plasserer jeg jekken like forran/bak?

Jeg også ser på muligheten for å lage en eller annen kloss med spor for å legge an mot.

Jeg bruker den omtalte "pucken" som jeg har skåret ut et 2 cm dypt spor i. bruker pucken som jackpad på garasjejekken, og plasserer pucken der hvor falsen har et lite buet merke. Fungerer som gull det. Har skiftet sesonghjul 4 ganger uten problem. Det er ikke noe å grue seg til Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Jekk?   6/11/2009, 00:03

Da skal jeg se å få tatt meg sammen og laget en slik puck jeg også. Ser også for meg at det må bli bra!

Ang den medfølgende jekken - jeg synes for det første den er håpløst plassert der den ligger under allverdens greier og for det andre har jeg aldri brukt en jekk som har vært mindre sveiv-bar. Hadde den i det minste kunnet "sveives" ville det hjulpet mye. Da kunne jeg vurdert å kjøpt en ekstra for å ha liggende til hjulskiftene ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Jekk?   27/3/2010, 09:58

Er det noen som har prøvd noe så enkelt som en saksejekk? Vil det funke?

Har verken jekk til Fiesta'n eller Mondeo'n. Jeg får skifta gratis hos ford, men det tar lenger tid enn å gjøre det hjemme om jeg tar med kjøring og venting iarbeidstida.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
mondeo-man
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 13.06.2010

PosteTema: Re: Jekk?   11/11/2010, 12:45

Måtte brått skifte til Vinterdekk her om dagen, bilen var halvveis snødd ned.
Dette var første gang jeg skifta selv, etter bilkjøp, og jeg klarte fantastisk nok å plassere jekken på feil sted. Syns de er litt hemmelige de "merkede" punktene på Mondeoen. Resultatet ble desverre bøyd skjørt foran fordør. Dette var nå mest flaut, og måtte innrømme at instruksjonsboka hadde vært smart å lese. Forhandler var imidlertid enig i at jekkepunktene ikke var veldig tydelige. En annen ting forhandler nevnte var at jeg ikke måtte bruke originaljekken. Den var visst farlig å bruke, og hadde visstnok klappa sammen i noen tilfeller. Dette er jo ganske festlig!!! Det festligste er at Ford visstnok er fullstendig klar over problemet, men gidder ikke gjøre noe med det. "Kjøp din egen jekk!" (som forøvrig ikke passer helt i jekkepunktene)

Syns Mondeoen kunne hatt mer tydelige og robuste jekkepunkter, slik at man slapp å bøye kanter og hva det måtte være for å få skifte dekk.
"Sveivpatenten" på den originale saksejekken er også totalt mislykket. Man bruker dobbelt så lang tid, og blir dobbelt så sur.
Dama sin Audi A6 har samme type jekk, men med vinne-sveivepatent. Funker helt perfekt!

Var på Bilekstra her om dagen, og så på bl.a jekk. Stempeljekken var litt for "billig" etter min mening. Man er jo keen på å ha noe man kan stole på.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Jekk?   11/11/2010, 20:02

Håpar Ford får nokre saftige søksmål på seg om det skjer ulykker eller bolskade pga. jekken.
Men det er jo typisk, som med masse av delane; kjøpe inn billigast og elendigast mulig, for så i staden å måtte bruke enorme summar for å bytte ut i etterkant i staden. Hadde dei valgt litt bedre kvalitet i utganspunktet så hadde dei nokk spart masse...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Jekk?   12/11/2010, 08:35

Ser ikke problemet med standardjekken. Bruker den hver gang jeg skifter hjul, uten problemer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Jekk?   

Til Toppen Go down

Jekk?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» girkasse jekk ønskes kjøpt