|
|
| Av | Innlegg |
|---|
KnutB Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg: 235 Location: Fjellhamar Registration date: 25.08.2008
 | Tema: Jekk? 4/4/2009, 17:46 | |
| Endelig tid for sommerdekk, lastet dekkene inn i bilen og dro avgårde til den lokale vaskehallen. En rask vask av bilen, ta ut sommerdekkene. Finner ikke jekken. Må da bite i det sure eplet og åpne instruksjonsboken. Denne sier at biler med dekkreperasjonssett leveres uten jekk og "hjulavstiver". Rekker Torshov Bilrekvista før de stenger og ender opp med en billig jekk fra Taiwan. Nytt forsøk på å bytte dekk. Finner da ut at instruksjonsbokens "hjulavstiver" faktisk er hjulvinnen. Nytt forsøk i morgen, får se om fruens "hjulavstiver" fra Golfen kan brukes.
Hva slags jekk har dere andre kjøpt? |
|
 | |
b0 Mondeoguru

Antall Innlegg: 97 Age: 29 Registration date: 10.01.2008
 | Tema: Re: Jekk? 4/4/2009, 18:16 | |
| Når jeg la om til vinterdekk i fjor høst brukte jeg jekken som følgte med bilen.. aldri mer!! Dro derfor på Torshov og kjøpte en billig garasjejekk, tror jeg betalte 600,-. I samme slengen kjøpte jeg også en muttertrekker (elektrisk), men den fungerte ikke optimalt. Må løsne mutterene med latmannsarm og må også trekke til etter at nye muttere er montert. Jekken fungerer helt greit, men må fortsatt jekke opp ett og ett hjul, da Kverneland frarådet å løfte opp hele akslingen.. |
|
 | |
biggame SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 445 Age: 43 Location: Fjellhamar Registration date: 25.10.2008
 | Tema: Re: Jekk? 6/4/2009, 06:50 | |
| Fikk også denne overraskelsen i går. Åpnet gulvet i bagasjen og fant mye isolasjonsmateriale, oppbevaringrom....men ingen jekk. Greit at et repsett gjør at man ikke skal behøve å ta av hjulet ved punktering men burde ha fulgt med en jekk for de som bytter selv. Garasjejekken har liten krone og klarte å bøye flensen ved jekkfestet før jeg fant en gummipute å legge under. Skal høre på Ford om det finnes en sakesejekk |
|
 | |
Shorty Mondeoguru

Antall Innlegg: 94 Location: Skedsmo Registration date: 03.09.2007
 | Tema: Re: Jekk? 6/4/2009, 14:22 | |
| Setter den bort jeg, så slipper jeg tenke på jekk . HAr i tillfelle punktering osv .. Ja er litt lat :-) |
|
 | |
Aasmund
Antall Innlegg: 19 Age: 52 Location: Bærum Registration date: 09.01.2009
 | Tema: Re: Jekk? 8/4/2009, 07:39 | |
| Jeg har kjøpt en elektrisk saksejekk fra biltema. Testet den i dag tidlig. Fungerer utmerket. Jeg liker ikke dekkreprasjonssettet. Når du bruker det må du kjøpe nytt dekk. Punkterte tre ganger med den gamle bilen på ett år. Det kostet meg 6 tusen. Mye bedre med reservehjul. Gleder meg til å kjøre hjem fra jobben i dag med sommerdekk. |
|
 | |
sebulba
Antall Innlegg: 38 Location: Bærum Registration date: 26.08.2009
 | Tema: Re: Jekk? 7/9/2009, 20:48 | |
| Hei. Hvordan funker repsettet hvis det har oppstått et type større hull i dekket, Vil "guffen klare å fikse dette, eller er det bare å ringe redningsbilen? |
|
 | |
biggame SuperMondeoMann

| Tema: Re: Jekk? 8/9/2009, 07:23 | |
| Det er nok en grense for hva "guffa" klarer. Små lekkasjer og kanskje et spikerhull, men noe større?, neppe |
|
 | |
Carnivore SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 334 Registration date: 18.11.2007
 | Tema: Re: Jekk? 14/9/2009, 11:42 | |
| Kjekt å lese http://www.dinside.no/515004/test-punkteringssett |
|
 | |
hhf SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 388 Location: Lier Registration date: 01.09.2007
 | Tema: Re: Jekk? 31/10/2009, 13:36 | |
| Så har jeg nok en gang skiftet hjul på bilen og nok en gang spør jeg meg det samme - finnes det fremdeles ingen gode løsninger for bruk av garasjejekk på Mondisen? Bruker nå en planke som jeg legger mellom jekk og jekkfeste, men det er jo ikke bra nok - originaljekken har jo et spor som går på festet og jeg skulle jo gjerne hatt en slik "kloss" eller noe som kunne vært brukt. Nå er jeg alltid redd for å bøye kanten som jekken går mot.
Husker noen skrev noe om å lage en slik kloss av en hockeypuck. Noen med noen erfaringer her? Eller har Ford kommet med noe som duger? |
|
 | |
Inbreak SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 449 Location: Bergen Registration date: 19.11.2008
 | Tema: Re: Jekk? 31/10/2009, 14:59 | |
| | hhf skrev: | Så har jeg nok en gang skiftet hjul på bilen og nok en gang spør jeg meg det samme - finnes det fremdeles ingen gode løsninger for bruk av garasjejekk på Mondisen? Bruker nå en planke som jeg legger mellom jekk og jekkfeste, men det er jo ikke bra nok - originaljekken har jo et spor som går på festet og jeg skulle jo gjerne hatt en slik "kloss" eller noe som kunne vært brukt. Nå er jeg alltid redd for å bøye kanten som jekken går mot.
Husker noen skrev noe om å lage en slik kloss av en hockeypuck. Noen med noen erfaringer her? Eller har Ford kommet med noe som duger? |
Eg har og lest om hockeypucken, og har laga meg ein slik. Funkar i grunnen greit det, bortsett frå at eg berre fekk tak i junior-puck. Etter ei omlegging har allereide pucken begynt å sprekke opp litt i sporet eg har frest ut for kanten. Så eg trur det er best å bruke ein senior-puck i staden. Har du tilgang til ei skikkelig sirkelsag er det berre å heve sagbladet opp til ønska djupte på sporet, og så drar du berre pucken over for å sage / frese ut spor til kanten. |
|
 | |
mondeo1 Mondeoguru

Antall Innlegg: 59 Registration date: 08.10.2007
 | Tema: Re: Jekk? 31/10/2009, 21:01 | |
| Jeg har en trekloss 50mm tykk som jeg sagde et spor i,funker fint. |
|
 | |
Titanium Æks Mondeoguru

Antall Innlegg: 61 Location: Trøndelag Registration date: 23.09.2009
 | Tema: Re: Jekk? 5/11/2009, 15:39 | |
| Har "gruet meg" i flere dager nå til jeg skal legge om til piggfritt i kv. etter at jeg skjønte hvor simplet jekksystemet var på Mondeon.
Skulle så gjerne hatt jekk-system likt med det min BMW 3-serie (E46) har, eller lignende...
Har ennå ikke jekket min Mondeo selv men ser jo flere tydlig tegn på at dette ikke vil gå bra i lengden.
Har tenkt å benytte garasjejekk med hardgummi-pad. I manualen refereres det til et merke i sømmen som jekken skal plasseres ved. Sentrerer jeg dette merket midt i jekkpad'en? Eller plasserer jeg jekken like forran/bak?
Jeg også ser på muligheten for å lage en eller annen kloss med spor for å legge an mot. |
|
 | |
HallaBalla MondeoGeek

Antall Innlegg: 571 Location: Mondeo heaven Registration date: 03.12.2007
 | Tema: Re: Jekk? 5/11/2009, 18:23 | |
| Skjønner ikke helt hva som er problemet med standardjekken. Har skiftet hjul med den fire ganger nå, uten problemer. Men det kommer kanskje an på hva man er vant til?  |
|
 | |
biggame SuperMondeoMann

| Tema: Re: Jekk? 5/11/2009, 21:41 | |
| Noen fikk faktisk ikke jekk med bilen i det hele tatt...... |
|
 | |
emergo Mondeoguru

Antall Innlegg: 73 Age: 32 Location: Hedmark Registration date: 07.10.2007
 | Tema: Re: Jekk? 5/11/2009, 22:00 | |
| | Titanium Æks skrev: | Sentrerer jeg dette merket midt i jekkpad'en? Eller plasserer jeg jekken like forran/bak?
Jeg også ser på muligheten for å lage en eller annen kloss med spor for å legge an mot. |
Jeg bruker den omtalte "pucken" som jeg har skåret ut et 2 cm dypt spor i. bruker pucken som jackpad på garasjejekken, og plasserer pucken der hvor falsen har et lite buet merke. Fungerer som gull det. Har skiftet sesonghjul 4 ganger uten problem. Det er ikke noe å grue seg til  |
|
 | |
|