Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Vinterbilen Mondeo?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
mfurmyr

Antall Innlegg : 8
Registration date : 25.02.2008

PosteTema: Vinterbilen Mondeo?   13/3/2009, 11:17

Jeg må si at jeg har vært stort sett godt fornøyd med min Mondeo etter 11 mnd og 42 000 km. Men sammenliknet med min forrige Octavia med Bad Road pakke faller den gjennom. Mondeoen subber i snøen og med last og passasjerer fylles understellet med snø. Bilen tar seg heller ikke like godt frem som Octaviaen. Octaviaen var vel 5 cm høyere og med plate under. Den fløt på snøen uten problemer. Det er også min erfaring at 215 dekk Nokia RSI ikke fungerer så godt. Er det fordi dekkene er så myke? På Octavia med 195/65 15 og min private 850 med 185/60 15 dekk er jeg storfornøyd med Nokia. Det spørs om det blir Mondeo neste gang.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.a26.no
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Vinterbilen Mondeo?   13/3/2009, 11:36

Har kjørt meg fast ett par ganger i løssnøen, og for ett leven. Siden bilen synker ned og blir lavere, slår parkeringssensorene ut på alt rundt bilen og holder på ta drepen på deg. Når du skal begynne å "vugge" må du innenom reversen annen hver gang. Her kunne de også ha noe som fjerner den helt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Shorty
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 94
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Vinterbilen Mondeo?   13/3/2009, 14:50

Min mondeo har oppført seg eksemplarisk på vinter føre . Ingen problemer i det hele tatt .(kanskje sjåføren det går på ?? )
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Vinterbilen Mondeo?   13/3/2009, 18:26

Er fornøyd med min som vinterbil, nærmer meg 40000 km nå, kjører på Continental piggfri. Eneste er at den ploger godt ved mye snø, kunne nok vært noen cm høyere ja.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Vinterbilen Mondeo?   13/3/2009, 20:14

Jeg er veldig godt fornøyd. Har kjørt en del på vinterveier i fjellet uten problemer. Men nå har jeg ikke erfaring med annet enn Ford de siste 10 år. MK4 er vel så bra som MK3 og 2. Jeg valgte å sette på 205 dekk på vinterdekk, det hjelper kanskje litt. Er ingen stor fordel med brede dekk i snø.
Merker også at den er lav, uten at det har vært noe problem. Virker som flere produsenter senker nye modeller for å redusere drivstoff forbruket.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Vinterbilen Mondeo?   13/3/2009, 20:53

mfurmyr skrev:
Jeg må si at jeg har vært stort sett godt fornøyd med min Mondeo etter 11 mnd og 42 000 km. Men sammenliknet med min forrige Octavia med Bad Road pakke faller den gjennom. Mondeoen subber i snøen og med last og passasjerer fylles understellet med snø. Bilen tar seg heller ikke like godt frem som Octaviaen. Octaviaen var vel 5 cm høyere og med plate under. Den fløt på snøen uten problemer. Det er også min erfaring at 215 dekk Nokia RSI ikke fungerer så godt. Er det fordi dekkene er så myke? På Octavia med 195/65 15 og min private 850 med 185/60 15 dekk er jeg storfornøyd med Nokia. Det spørs om det blir Mondeo neste gang.

Sammenligningen skjønner jeg helt ikke. En bil som Skoda, sikkert fin men appelerer og har helt andre egenskaper en Mondeon. Du sier du ikke er sikker på om det Mondeo neste gang. Kanskje enig, da du vektlegger helt andre egenskaper i en bil en det Forden leverer. Bilen min er skodd med 205 dekk, og man kunne sikkert også kjørt en variant av 195, men da er jeg redd bilens vekt og potente understell vil få dekksidene til å gi seg ved kurvekjøring. Mulig at bilen er for stor for deg. Hold ut og glede deg til sommeren, da kommer bilens egenskaper virkelig til rette
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 65
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Re: Vinterbilen Mondeo?   13/3/2009, 22:24

Har også 205 på min og jeg er meget fornøyd med vinteregenskapene på den.Nå bor jeg på bygda på en flåklypatopp og skulle vel egentlig hatt 4X4,men i de 2 vinterne jeg har hatt denne bilen har jeg enda ikke kjørt meg fast.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Vinterbilen Mondeo?   14/3/2009, 17:37

Eg sette nettopp på piggfrie Hakka R 215/50/17 på den nye bilen min. Reknar ikkje meg eg får prøvd dette på så masse vinterføre denne sesongen, då eg bur i Bergen. Må vel mest sannsynlig vente til det nærmar seg jul igjen før det skjer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Vinterbilen Mondeo?   14/3/2009, 23:16

205 på min uten at jeg tror det utgjør for mye. Mondeoen har vært helt super på vinterføre, en skikkelig kjøremaskin. Styringen kjapp og direkte, neste litt gokartfølelse, ESP som tillater litt "kreativ" kjøring før den den griper mykt inn. Nydelige kjøreegenskaper. Har fått testet den på stort sett alt tenkelig underlag og veier i vinter. Alt fra den daglige til og fra jobben, til vestlandsveier, fjelloverganger, snøkaos i Alpene og rimelig kjapp Autbahnkjøring. Har hatt sportsunderstell på de siste bilene. Har det også på Mondeoen, synes ikke det går ut over komforten.
Så, fornøyd med Mondeo som vinterbil? - Ja, helt klart!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Vinterbilen Mondeo?   15/3/2009, 13:08

Tilfeldighetene ville det slik at jeg fikk en Skoda Octavia som leiebil for en uke siden - på vinterveiene i Namdalen for det meste. Bilen var OK, men en skikkelig nedtur etter Mondeoen. Blant annet gnisset det fra listene i alle dørene når man kjørte over fartsdumper. Åpenbart en langt mindre stiv konstruksjon enn Modeoen (som visstnok er 50% stivere enn selv Mk III).

Her på Vestlandet er det jo ikke så mye vinterføre, men de gangene jeg har opplevd skikkelig vinter - blant annet sist påske på Kongsberg med 40 cm. nysnø - så har den overbevist stort. Den dagen snøen lå 40 cm dyp var grøftene fyllt av andre biler, men Mondeoen holdt seg stødig som vanlig. Den var også utmerket som plog da vi kom inn på ubrøytede veier.

Til sommeren har vi bestilt leiebil i England. Håper det blir en Mondeo!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
kim

Antall Innlegg : 5
Registration date : 22.07.2009

PosteTema: Re: Vinterbilen Mondeo?   22/7/2009, 22:45

Mange interessante innlegg her :-)
Vurdere å gå for en mondeo titanium s. Bilen - slik den er oppsatt med sportsfjærer og senkesett, har jo et mere sportslig image enn f. eks titanium og ghia.
Det jeg virkelig lurer på er:
- Har noen erfart eller hørt prat om at komfort (støy og hvordan ujenvheter på vei absorberes) går på bekostning av sportslige kjøreegenskaper?
- Da bilen er senket ca 1 cm + ytterligere ca 1,5 cm mindre bakkeklaring som følge styling, hvordan blir dette i forhold til vinterbruk (mye snø osv)? Noen som har erfart at styling tar ned i snø og blir skadet?
- Har prøvekjørt en titanium x med adaptivt understell. Prøvde alle tre programmene "komfort, normal og sport". Kan man sammenligne titanium s sin stivhet med programmet "sport" i aktivt understell, eller er den mykere / stivere?

Mange sprørsmål her, svært takknemmelig for svar =)))
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Vinterbilen Mondeo?   23/7/2009, 20:43

Hei Kim,

Tit S er som du sier noe lavere. Jeg har slått en sprekk i stylingen foran. Denne er knapt synlig. Traff en isklump (antagelig løsnet fra en skvettlapp på en lastebil) på autobahn i ca 160 km/t. Tror nok resultatet hadde vært det samme uansett modell. Ellers er det jo som du skriver, bilen er noe lavere. Jeg kan ikke si det har plaget meg mye, må bare ha det i bakhodet ved stort snøfall.
En Mondeo med standard understell og 16" eller 17" vil naturlig nok være mer komfortabel. Når det er sagt, synes jeg ikke min er plagsom hverken med tanke på ujevnheter eller støy. Det du mister på komfort får du, etter min mening, igjen med renter når det gjelder kjøreegenskaper og kjøreglede.
Her er det jo dine personlige preferanser som gjelder. Se om du kan få ordnet en prøvekjøring med begge og avgjør selv.
Lykke til!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kim

Antall Innlegg : 5
Registration date : 22.07.2009

PosteTema: Re: Vinterbilen Mondeo?   25/7/2009, 04:17

Takker for svaret, veldig informativt.
Har prøvekjørt alle forskjellige utstyrsvariantene (ghia, tit x og s). Syntes ikke det var nevneverdig forskjell på de korte strekningene og fine veiene jeg kjørte på, men regner med at de som har erfart bilen over noen mil har oppdaget dens svakheter og sterke sider. Har valgt å bestille sommerhjul med 17" felg istedet for 18 (16 på vinter).
Iallefall - gleder meg veldig til å få bilen - blir min ford nummer 5. Ellers har jeg kjørt toyota og mazda. Greie biler som går og går - men akk så kjip på veien :-/
I neste omgang vurderer jeg å tectylbehandle bilens understell for optimal rustbeskyttelse, men har ikke sjekket ut dette via Ford enda. Noen som har et råd eller to i denne forbindelse?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Vinterbilen Mondeo?   

Til Toppen Go down

Vinterbilen Mondeo?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bakluke Ford Mondeo St. vogn 94 mod. kr 250,-
» elektromotor til førersete mondeo