Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Stor dekkslitasje på 18" ?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
tor

Antall Innlegg : 10
Registration date : 08.03.2009

PosteTema: Stor dekkslitasje på 18" ?   9/3/2009, 20:49

Hei!
Er i ferd med å bestille ny S-max og vil jo gjerne ha på de meget lekre 5 eikers Y felgene i S-Max leveringsprogram (finnes vel på Mondeo og)
Men bilselgeren advarer kraftig mot det da han har kunder som har omtrent slitt ut sommerdekkene på en sesong. Det er bl.a. fordi gummikvaliteten på dekkene til slike felger er så myk (for bedre grep) sier han. Dessuten så sporer de meget på norske gjennomsnittsveier.

Kan noen bekrefte eller avkrefte dette ?

mvh Tor.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   9/3/2009, 22:58

Sporing veit eg ikkje, men slitasje kan nok bekreftast ja. Svigerfar jobbar på ford-forhandlar, og dei har hatt fleire tilfeller der 18" har blitt utslitt / skeivslitt etter kort tid. 17" er det ikkje problem med. Broderen hadde same problemet på sin 1999 Audi A6 i fjord, med 18" Nokia Hakka Z. Utslitt etter ein sesong. Kjem personlig til å køyre 235-45-17 på sommar og 215-50-17 vinter, og håpar det går bra slitasjemessig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   9/3/2009, 23:08

Joda har 18" på min mondeo og de er ganske slitt etter en sesong,de holder nok en sesong til.Sporing ble jeg også advart mot men det har jeg merket lite til.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
la-mykl

Antall Innlegg : 18
Registration date : 29.12.2007

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   14/4/2009, 10:24

Så var sommerdekkene på igjen, har 17" dekk på sommer og 16" på vinter. Vinterdekkene så helt fint slitt ut, mens sommerdekkene var veldig skeivslitte på innsiden framme, bare ca. 3mm igjen på innsiden.Har totalt kjørt ca 28000. Kan det være noe med dekkbredde/profil som gjør dette siden vinterdekkene så helt bra ut?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 114
Registration date : 29.02.2008

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   14/4/2009, 19:37

Husk at det skal mer luft i 18" dekka da disse har mye lavere profil. Bør ha minimum 40psi på lavprofildekk, mange som ikke fyller nok i de og dermed opplever at de slites unormalt fort. Jeg har ikke hatt mindre sommerdekkdimensjon enn 18" på noen av mine biler de siste 6 årene og har aldri hatt problemer med stor slitasje. Dette burde jo være et generelt problem, ikke noe kun Mondeo sliter med.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.sagatoppen.com
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   14/4/2009, 22:50

Mine 18" sommerdekk var også litt skeivslitt så min forhandler tok inn bilen for en firehjulskontroll.Det viste seg at den var ikke helt rett justert,de hadde nok slurvet litt på fabrikken.Men det ble ordnet på garantien.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   4/6/2009, 18:24

mondeo1 skrev:
Mine 18" sommerdekk var også litt skeivslitt så min forhandler tok inn bilen for en firehjulskontroll.Det viste seg at den var ikke helt rett justert,de hadde nok slurvet litt på fabrikken.Men det ble ordnet på garantien.

Hva ble ordnet på garantien; nye dekk + justering av spissing el. eller b) kun justering, men ingen nye dekk?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
osvaldnorway

Antall Innlegg : 2
Registration date : 07.11.2009

PosteTema: slitte dekk!!   6/1/2010, 22:55

Har en 2008 Mondeo colorado red med det meste antar jeg inkl. full styling. MEN dekkene som følger med er ikke verdt en dritt, mine ble slitt på under 1 sesong. Tok dette opp med Ford men det satt langt inne at de innrømte at dette var et problem.Kjøpte nye 18" sommer dekk hos Sharif, med navn Strata. Det er rett og slett de beste dekkene jeg noensinne har hatt, minimal slitasje, redusert drivstoff forbruk og nesten ikke støy i forhold til Conti og prisen 4500,- ferdig satt på. Kommer ikke til å kjøpe noe annet så lenge jeg har denne bilen..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   7/1/2010, 11:30

osvaldnorway skrev:
Har en 2008 Mondeo colorado red med det meste antar jeg inkl. full styling. MEN dekkene som følger med er ikke verdt en dritt, mine ble slitt på under 1 sesong. Tok dette opp med Ford men det satt langt inne at de innrømte at dette var et problem.Kjøpte nye 18" sommer dekk hos Sharif, med navn Strata. Det er rett og slett de beste dekkene jeg noensinne har hatt, minimal slitasje, redusert drivstoff forbruk og nesten ikke støy i forhold til Conti og prisen 4500,- ferdig satt på. Kommer ikke til å kjøpe noe annet så lenge jeg har denne bilen..

Ingen slitasje? Høyrest ut som beinharde dekk, så korleis er det då med veggrep? Kan aldri tenke meg dette er bra på i alle fall våt veg og i kritiske situasjonar....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
osvaldnorway

Antall Innlegg : 2
Registration date : 07.11.2009

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   8/1/2010, 15:34

Har jobbet som uttryknings personell i mange år, og ser meg selv som meget oppegående fører og JA, disse dekkene har alle kvaliteter som de dyre har. Bare prøv dem selv.. De vil ikke skuffe deg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
syklist

Antall Innlegg : 20
Registration date : 11.10.2007

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   8/5/2011, 10:49

Har 18" felger med Continental Sport 2. Utslitt etter 37000 km. Utrolg støy og sporing. Hadde mest lyst til å kaste hele dritten og gå over til 16" hjul. Dro til Sharif og kjøpte 18" Strata dekk. Har ikke merket noe sporing og de går mye stillere enn Continental. Meget godt fornøyd.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   8/5/2011, 11:15

Har også bare dårlige erfaringer med Conti dekkene på 18" felger. Mye sporing, lyd og stor slitasje. Misstenker at disse dekkene er produsert for mye autobahn kjøring, og derfor er mye stivere i dekksidene enn andre dekk, og dermed ikke "føyer" seg så godt etter underlaget. Dette vil føre til mye klatring, og søk denne klatringen i hjulsporene sliter ut ytterkantene på dekkene. Meget overrasket over de nye som ble anskaffet i samme dim. Duro DP 8000 i 235/40-18. Totalt andre dekk, og sitter som klistret til underlaget.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krispo
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 115
Registration date : 25.09.2007

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   17/5/2011, 20:05

syklist skrev:
Har 18" felger med Continental Sport 2. Utslitt etter 37000 km. Utrolg støy og sporing. Hadde mest lyst til å kaste hele dritten og gå over til 16" hjul. Dro til Sharif og kjøpte 18" Strata dekk. Har ikke merket noe sporing og de går mye stillere enn Continental. Meget godt fornøyd.

Bare må dele din erfaring her, kjøpt nettop de samme dekkene hos Sharif og de er mye bedre å kjøre med en Continental som sporet veldig mye.
Det beste er vel at at man sparer over 4000,- i forhold til Continental.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
john
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 119
Registration date : 03.04.2010

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   18/5/2011, 20:27

hmm rart er begynt på min 3 sesong med 18 tommer jaggu ikke mye slitt enda etter 40000 km!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
esten
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 66
Registration date : 06.02.2011

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   18/5/2011, 21:51

Kjøpte nettopp vredstein 235/40-18 på min, å må si jeg er imponert at det er så lite sporing med desse dekkene.. Anbefales på det varmeste.. Hadde conti før..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
john
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   19/5/2011, 17:36

merkelig er det kun jeg som er fornøyd med continental sine? begynner pikade å lure her :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   9/7/2011, 13:16

john skrev:
merkelig er det kun jeg som er fornøyd med continental sine? begynner pikade å lure her :-)

Continental er topp bare man har rett dim og type dekk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
john
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   9/7/2011, 19:35

ja det er 235 40 18 det funker som bare det!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   10/7/2011, 03:28

Rart det er så stor forskjeld fra bil til bil. Svigers ville bare til skogs med Conti. Kunne aldri slippe rattet. men ligger Fint nå og mye mindre støy med nye i samme dim.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Stor dekkslitasje på 18" ?   

Til Toppen Go down

Stor dekkslitasje på 18" ?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 19" felger selges billig. 5-112
» Audi rs4II felger 19"
» Hilux "Tacoma" 85 mod.
» Thule takboks
» "Luftfiltersokker" ønskes