Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Vinduspussere

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 162
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Vinduspussere   8/2/2009, 10:12

Har nå byttet vinduspussere og er lettere irritert. Jeg måtte kjøpe nye hos en Fordforhandler da det er egne fester til pusserne som kun Ford har. Fikk 20% rabatt og da ble de ca 400,- tor jeg det var.

Jeg synes også disse "plastpusserne" ikke er like gode om vinteren som om sommeren. Det blir raskt mye is på pusserne som gjør at de ikke tar bra.

Noen som vet om andre pussere og hvor man får kjøpt slike. Question
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Vinduspussere   8/2/2009, 19:26

Viskerene er ikke lagd for vinterbruk samt plasseringen, at man ikke kan vippe opp viskerarmene uten å åpne panseret er heller ikke designet for vinterbruk. En designmessig tabbe spør du meg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Vinduspussere   8/2/2009, 19:48

Du kan vippe ut viskerne hvis du dytter viskehendelen ned straks du har skrudd av tenningen. Da har du 3 sekunder på deg. Da stiller viskearmene seg fast midt på ruta og du kan vippe de ut slik at de ikke ligger på ruta.

Men OBS!! Husk å ikke sett hendelen på regnsensor. Får står den på det vil jeg tro at armene kan begynne å gå igjen når du starter bilen og har glemt å legge armene inn på ruta igjen. Gjør du ikke det skulle jeg tro det ble noen riper i lakken på kanten av panseret.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Vinduspussere   9/2/2009, 07:41

Denne burde nesten ha ligget under tips & tricks. Har lurt på det samme selv, hvordan man skulle får byttet pusserne uten å lage riper i lakken på panseret. Gull informasjon som kanskje sikkert er beskrevet i manualen study
Normalt pleier den å bli nøye lest men har ikke rukket enda.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
JEH

Antall Innlegg : 18
Registration date : 14.10.2008

PosteTema: Re: Vinduspussere   9/2/2009, 14:20

Det er riktig som blir skrevet et det står omtalt i manualen hvordan viskerne settes i "service-stilling".

Jeg er helt en enig i at viskerne generelt tar dårlig. Hvis noen har tips hva som kan gjøres for å forbedre dette, mottas disse med takk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Vinduspussere   9/2/2009, 14:21

Viskerne mine fungerer fint men kjører med 1 kork med klar sikt på hver tank. Sørger for at det ikke danner seg trafikkfilm eller at spylevæska virker "fet"
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Vinduspussere   9/2/2009, 15:22

JEH skrev:
....

Jeg er helt en enig i at viskerne generelt tar dårlig. Hvis noen har tips hva som kan gjøres for å forbedre dette, mottas disse med takk.

Synes ikke viskerne tar dårlig, men skal ruta bli ren må man eksperimentere litt med spylerdysene, slik at de treffer ruta på de riktige stedene. Det hjalp i alle fall i mitt tilfelle.

Ellers hadde det vel vært mer effektivt med dyser som dusjer hele ruta, enn de fire tynne strålene som Mondeoen har.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Vinduspussere   9/2/2009, 15:22

Kanskje desse viskarane kan vere verdt å prøve:
http://www.sweep-shine.no/shop/index.php?categoryID=143

Silikonbasert. Kostar ein del, men det er 1 års garanti.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Vinduspussere   9/2/2009, 18:45

spyledysene er som nevt ikke optimale. Har en justering skrevet på blokka. Teorien om at de spyler såpass høyt er at de er tiltenkt å fungere på Autobahn. Da treffer de sikkert der de skal. Ikke helt optimalt når mesteparten av kjøringen foregår mellom 50-80 kmt. Frem med nåla!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Vinduspussere   9/2/2009, 21:18

Hos meg fungerer spylingen bra.

Vi kunne sikkert ha valgt alt av viskere hvis bare de var levert med de nye klipsene som passer til Mondeoen.

Så har noen noen andre merken enn originale fordviskere med det nye standard festet eller andre løsninger tas de mot med takk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Q

Antall Innlegg : 45
Registration date : 17.07.2008

PosteTema: Re: Vinduspussere   10/2/2009, 16:16

Jge har også slitt med dårlige viskere fra starten av. Byttet nå, etter å ha brukt de knapt et halvt år. Syns fremdeles de er dårlige, etterlater et slags belegg. Skal prøve med "klar sikt" eller noe i spylervannet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Vinduspussere   10/2/2009, 17:10

Noen spylevæsker ser ut som om de har litt olje i seg smører på en måte ut i stedet for å tørke. Kan det være rester av andre produkter? Har man først fått belegg kan det jo være greit å kutte en sitron i 2 og gå over ruta med de 2 halvdelene først. Evt litt klar sikt på litt papir og gni det av.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dovla67

Antall Innlegg : 48
Registration date : 26.03.2008

PosteTema: Re: Vinduspussere   10/2/2009, 19:05

Når det gjelder belegg på ruta er det mest vanlig å få den når du vasker bilen på bensinstasjoner eller andre steder med automatiske anleg. Da får du voks på hele bilen og på ruta. Prøv å vaske ruta og vindusviskere med zalo etter automatisk vask det hjelper.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.fiskeeksperten.no
Odin Ravn
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 56
Registration date : 05.12.2007

PosteTema: Re: Vinduspussere   22/4/2009, 21:38

Hei, biggame!

Du nevner i forbindelse med at dysene spyler for høyt " - frem med nåla". Har du (eller andre her på forumet) prøvd å justere dette på egenhånd? Og hvordan gikk det? Brukte du en nål eller lignende for å stikke inn i dysene for å justere treffpunktet?

Spruten min (for å bruke det uttrykket...) treffer ikke riktig, og det er ganske irriterende. Deler av ruta får simpelthen ikke noe spylervæske i det hele tatt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Vinduspussere   22/4/2009, 22:36

Odin Ravn skrev:
Hei, biggame!

Du nevner i forbindelse med at dysene spyler for høyt " - frem med nåla". Har du (eller andre her på forumet) prøvd å justere dette på egenhånd? Og hvordan gikk det? Brukte du en nål eller lignende for å stikke inn i dysene for å justere treffpunktet?

Spruten min (for å bruke det uttrykket...) treffer ikke riktig, og det er ganske irriterende. Deler av ruta får simpelthen ikke noe spylervæske i det hele tatt.
For min del brukte jeg en vanlig nål som jeg stakk i dysene for å sikte dem inn bedre. Blir endel prøving og feiling før strålene treffer riktig, men det hjalp godt i mitt tilfelle!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Vinduspussere   23/4/2009, 00:29

Hvor strålene treffer varierer veldig av hastighet på bilen. Kjører jeg i over 100 km/h treffer de perfekt. Smile Jeg synes at selv lille Toyota Yaris har bedre dyser da de "dusjer" hele frontruta. Dårlig gjort av Ford.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Vinduspussere   23/4/2009, 02:02

dusjing av hele ruta er det på volvo v50, det er noe "dritt" da du mister sikten en stund til pusserne har gjort jobben sin.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Vinduspussere   27/4/2009, 22:18

Er det noen som vet om andre viskrer enn originale fra Ford. På mondeoen er det ikke feste som går om hverandre med andre merker etter hva jeg vet.
Eller har noen av de store merkene nå laget "uoriginale" viskere som passer?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Vinduspussere   27/4/2009, 22:56

Kunne tenkt meg å prøvd desse viskarane:
http://www.sweep-shine.no/shop/index.php?categoryID=143

Litt dyre, men så er det 1 års garanti på dei. Høyrest i alle fall lovande ut, men veit ikkje om dei passar på nye Mondeo.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Vinduspussere   22/12/2009, 20:22

Skiftet vinduspussere i Feb. i år, etter 10 mnd. (20.000 km.) er de helt kast.
Skraper og bråker samt legger igjen store grå felt. Har hatt dem av og renset dem, fyllt på klar sikt etter tips herinne.
Motorvei (100 km/t +) legger de forsatt igjen grå felter. Men værst blir de når det er minusgrader med "fetteføre"....helt forferdelige.
Virker som om de blir stive og mister trykket på ruten.
Dyre er de også. Hadde forventet mere til den prisen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Vinduspussere   Today at 06:03

Til Toppen Go down

Vinduspussere
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1