Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Risting i rattet

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Q

Antall Innlegg : 45
Registration date : 17.07.2008

PosteTema: Risting i rattet   5/2/2009, 15:54

Noen som har erfaring med dette. Har nå 215x55x15 på originale Y-felger. Har avbalansert og sjekket på verksted, men er fremdeles ikke bra, særlig i høye hastigheter. Hvor mye risting i rattet må man "leve med"?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Risting i rattet   5/2/2009, 16:17

Man skal ikke leve med noe risting i rattet. Dels ubehagelig og dels unødig slitasje på lager, forstilling m.m.

Klag på balansering helt til det er bra. Kan hende noen dekk/felger ikke er mulige å få balansert bla ved høydekast, daer det bytting som gjelder. Har du ny bil og nytt sette med hjul skal det bare klages til det er OK. Korden i dekk(ene) kan være skadet og årsak til risting. Få Ford til å sjekke ut dette.
Men 15 tommere til bilen din hørtes uoriginalt ut....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Risting i rattet   5/2/2009, 16:41

Q skrev:
Noen som har erfaring med dette. Har nå 215x55x15 på originale Y-felger. Har avbalansert og sjekket på verksted, men er fremdeles ikke bra, særlig i høye hastigheter. Hvor mye risting i rattet må man "leve med"?

Hos meg viste det seg at en felg hadde fått seg en smell, slik at den var urund på innsiden. Umulig å se fra utsiden.

Siden du har hatt bilen på verksted for å sjekke saken er det vel ikke det som er problemet i ditt tilfelle, for verkstedet hadde vel oppdaget slikt.

Jeg har null vibrasjon i rattet, og slik skal det vel være.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Risting i rattet   5/2/2009, 23:37

Is på innsiden av felgene og is i hjulbrønnen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Q

Antall Innlegg : 45
Registration date : 17.07.2008

PosteTema: Re: Risting i rattet   6/2/2009, 08:41

skrivefeil - er 16 tommere selvfølgelig...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tobbis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 85
Registration date : 10.02.2010

PosteTema: Re: Risting i rattet   23/6/2013, 23:09

hei. har noen 17 tommer y felger å nye sommerdekk på disse. sliter med risting i rattet rundt 80km/t. felgene har blitt avballansert to ganger nå uten hell. å de mener ikke det er felgen. de mente klossene på den ene siden lå litt på å at det lille kastet i skiva var feilen å dette ville bli bra med å få rengjort å smørt opp calipper slik at ikke klossene lå intill. gjorde dette i går med resultat at det ble noe bedre, men ikke bra. ristingen kommer å går ved samme hastighet.

er det noen her som har vært borti risting i rattet der problemet ikke har vært felgene?
burde jeg sende felgene til sjekk for retting av kast?

takknemlig for alle svar. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Risting i rattet   24/6/2013, 15:56

Jeg hadde lignende problem uten at de fant ut av det. Det ble sjekket både dekk og felger. Kjenner fortsatt (etter 2 år) at det fortsatt rister, men ikke mye. Har ingen problem med 16" vinterdekk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tobbis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Risting i rattet   24/6/2013, 20:23

Carnivore skrev:
Jeg hadde lignende problem uten at de fant ut av det. Det ble sjekket både dekk og felger. Kjenner fortsatt (etter 2 år) at det fortsatt rister, men ikke mye. Har ingen problem med 16" vinterdekk.

hei.  har du prøvd sendt felgene til opprettning? hva sier verkstedet om at de ikke finner noe feil? jeg mener at det skal jo ikke være reisting i rattet. jeg i har ikke risting på mine 16 tommer vinterfelger men det rister på mine 17 tommer y sommerfelger.. hva har du tenkt gjøre eller ikke gjøre? takk for svaret ditt
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Risting i rattet   25/6/2013, 14:23

Ja, felgene ble skikkelig testet - ingen feil. Heldigvis rister det mye mindre nå enn i fjor, så jeg merker det nesten ikke. Til neste år kjøper jeg nye sommerdekk og skal se om risting forsvinner.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tobbis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Risting i rattet   25/6/2013, 16:21

Carnivore skrev:
Ja, felgene ble skikkelig testet - ingen feil. Heldigvis rister det mye mindre nå enn i fjor, så jeg merker det nesten ikke. Til neste år kjøper jeg nye sommerdekk og skal se om risting forsvinner.

har nye sommerdekk på den nå som ble kjøpt for 3uker siden jeg uten det ble bedre. hva sier verkstedet ditt til at det rister i rattet ditt uten at de finner en feil?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gorlof

Antall Innlegg : 41
Registration date : 12.11.2012

PosteTema: Re: Risting i rattet   25/6/2013, 16:43

Jeg ville ha prøvd og bytte felg/dekk fra bake og montere dem framme og flytte fram dekka med felg bak. Hvis det fortsatt er like mye risting vil jeg mistenke bremsene eller slakke i foringer /endeledd
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tobbis
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Risting i rattet   25/6/2013, 17:55

gorlof skrev:
Jeg ville ha prøvd og bytte felg/dekk fra bake og montere dem framme og flytte fram dekka med felg bak. Hvis det fortsatt er like mye risting vil jeg mistenke bremsene eller slakke i foringer /endeledd
Det er prøvd. Uten hell. Men jeg har ikke risting på mine vinterdekk. Det er det som er rart. Ristingen ble bedre etter jeg smørte opp bremsene da klossene på den ene siden hang.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gorlof

Antall Innlegg : 41
Registration date : 12.11.2012

PosteTema: Re: Risting i rattet   25/6/2013, 22:36

Jeg googlet problemet og fant dette http://www.ts-ogn.no/phpBB3/viewtopic.php?f=33&t=13636
har hørt om dem som har fått skjev spindel etter og kjørt i hull i veien. står greit forklart i linken her. Forklaringen ligner litt på ditt problem. Hvis du får lånt et måleur slik som man bruker i dereiebenker er det lett og finne ut om spindelen er skjeiv
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Risting i rattet   26/6/2013, 12:27

Jeg hadde samme problem. Etter flere avbalanseringer fant verkstedet ut at jeg hadde høydekast i dekkene. Kjøpte nye dekk, alt i orden. Virker rart at det kan være noe feil på annet enn dekk felger siden du ikke har problemer med vinterdekk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Risting i rattet   

Til Toppen Go down

Risting i rattet
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» noen med erfaring med HD 883?