Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Motortemp

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
kuami

Antall Innlegg : 27
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Motortemp   4/2/2009, 12:41

Er det normalt at denne 130hk tdci motoren skal bruke så lang tid for å bli varm? Må kjøre minst 5 km før nåla rikker seg.
Den sto også på tomgang i 20 minutter forrige dagen i minus 7 uten at nåla rikka seg en millimeter. Motoren skal da vise temp ved tomgang vel??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://svennemo.blogspot.com
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Motortemp   4/2/2009, 15:37

kuami skrev:
Er det normalt at denne 130hk tdci motoren skal bruke så lang tid for å bli varm? Må kjøre minst 5 km før nåla rikker seg.
Den sto også på tomgang i 20 minutter forrige dagen i minus 7 uten at nåla rikka seg en millimeter. Motoren skal da vise temp ved tomgang vel??

Kjenner meg ikke igjen her. Med dieselvarmeren synes jeg motoren kommer raskt opp i temperatur, selv på tomgang i kulde og uten bruk av parkeringsvarmer. Har dog ikke tatt tiden.

Har du dieselvarmer, og er den aktivert slik at den fyrer opp mens motoren går, hvis det trengs?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Motortemp   4/2/2009, 20:00

Jepp!,Aux heater må være aktivert forå få motoren varm fort. Stor forskjell.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Q

Antall Innlegg : 45
Registration date : 17.07.2008

PosteTema: Re: Motortemp   5/2/2009, 15:50

Her er det noe jeg ikke har fått med meg. Kan Aux heater kjøres mens bilen er i gang???? Isåfall hvordan aktiveres dette? Min slås av med en gang jeg starter bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Motortemp   5/2/2009, 16:10

Aux heater er den samme varmeren som varmer kupeen, men under kjøring varmer den bare motor. Den kan kobles inn/ut men motor er i gang. Sjekk i menyen - tror det er under setup/instillinger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Motortemp   5/2/2009, 16:55

Q skrev:
Her er det noe jeg ikke har fått med meg. Kan Aux heater kjøres mens bilen er i gang???? Isåfall hvordan aktiveres dette? Min slås av med en gang jeg starter bilen.

Litt dumt at det er to tråder om dette nå. Som det er påpekt i en annen tråd: "Aux heater" og "Park heater" er to forskjellige funksjoner, med separate valg i menysystemet (jeg har Convers+).

"Aux heater" gir ekstravarme til motoren under kjøring. Den aktiverer man en gang for alle ved å krysse den av i menyen, og da skrur varmeren seg av og på automatisk etter behov, mens motoren går.

"Park heater" er parkeringsvarmer, som varmer motor og kupe mens bilen er parkert med motor avslått. Den startes med tidsinnstilling, eller med "start nå"-kommando. Denne funksjonen stopper automatisk når motoren startes.

I praksis er det jo den samme Webastoen som fyrer opp i både "Aux heater" og Park heater", men det er altså to helt separate funksjoner.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Heggis

Antall Innlegg : 30
Registration date : 13.12.2007

PosteTema: Re: Motortemp   20/2/2009, 16:55

Ja, med Aux heater blir bilen fort varm (fortere enn bensinbil, syns jeg). Men jeg så på gjennomsnittsforbruket når jeg sto og ventet rett etter jeg hadde nullstilt telleren og det gikk unna på dieselforbruket. Så jeg syns den var litt tørst.
Men det er vel prisen man må betale for å få bilen fort varm på vinteren. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 200
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Motortemp   20/12/2009, 20:35

Jeg hadde glemt at jeg hadde dieselvarmer, og opplevde det samme som deg. Kjørte nok 6-7km før nåla begynte å røre på seg (rundt 0 grader ute).

Men etter at jeg aktiverte Aux heater / P-heater (Active now = enabled) var forskjellen som natt og dag. Nå går det kun ca 3 km før den er varm.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Motortemp   21/12/2009, 08:57

Heggis skrev:
Ja, med Aux heater blir bilen fort varm (fortere enn bensinbil, syns jeg). Men jeg så på gjennomsnittsforbruket når jeg sto og ventet rett etter jeg hadde nullstilt telleren og det gikk unna på dieselforbruket. Så jeg syns den var litt tørst.
Men det er vel prisen man må betale for å få bilen fort varm på vinteren.

Varmern bruker 3-5 dl pr time når den går. Har man ikke KM å fordele forbruket på blir jo forbruket høyt målt hvor mye drivstoff pumpa leverer. Burde egentlig vært holdt utenfor rent kjøreforbruk faktisk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Motortemp   21/12/2009, 10:18

biggame skrev:
Heggis skrev:
Men det er vel prisen man må betale for å få bilen fort varm på vinteren.

Varmern bruker 3-5 dl pr time når den går. Har man ikke KM å fordele forbruket på blir jo forbruket høyt målt hvor mye drivstoff pumpa leverer. Burde egentlig vært holdt utenfor rent kjøreforbruk faktisk.

Mener å ha lest i en annen tråd at Webastoens dieselforbruk ikke er med i forbruket som kjørecomputeren viser.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Motortemp   21/12/2009, 11:47

Det gjør den. Har et vannhull rett ved der jeg bor. Rett etter fylling står det 0,7 på den lille turen. Det blir fort 0,89 når man starter opp dagen etter at varmeren har gått. Synker fort til 0,55 når man begynner å kjøre
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Motortemp   17/2/2010, 19:57

Nå har min Webasto begynt å tulle. Merket det første gang under den siste kalde perioden da motoren ikke steg over 60 grader selv etter 30 min kjøring. Etter dette har den fungert før den nå nylig har kuttet under kjøring. Merker det på at temp på motoren falt under liten belastning og klarte ikke å komme opp igjen. Har sjekket litt spesifikt og merker at varmeren ikke kjører rensesyklus som den pleier og ting tyder på at den ikke har vært i gang. Temp på motor med -5 grader utvendig klarer ikke å komme høyere en snaue 80 grader. Hadde først booket time for motortemp generelt, men tipset Ford om at det kan være varmeren. Sjekket ut tempen og variasjonen i Test modus på Converse+
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeomann

Antall Innlegg : 20
Registration date : 09.06.2011

PosteTema: Re: Motortemp   8/7/2011, 21:10

Dumt spørsmål - men har alle diesel-Mondeoer park- eller aux varmer? Har ikke lagt merke til noe slikt på min convers+... Har ettermontert weber motorvarmen dog.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Motortemp   9/7/2011, 03:57

Ikke alle har dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eriktar

Antall Innlegg : 47
Registration date : 16.12.2010

PosteTema: Re: Motortemp   10/7/2011, 21:59

Min har det ikke. Bruktimportert fra Tyskland. Høres ut som om de ekstravarmerne lager litt trøbbel, så egentlig helt greit. Syntes bilen blir fort nok varm selv i 25 kalde. Kanskje jeg har beholdt litt mer vikingblod enn de som klager over kulda... Twisted Evil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Motortemp   

Til Toppen Go down

Motortemp
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1