Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Engine Preheating (Gløding?)

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Engine Preheating (Gløding?)   13/12/2012, 11:53

På et eller annet tidspunkt mellom 2008-modell og 2011-modell gjorde Ford en endring.

På 2008-modellen måtte startknappen holdes inne til motoren gikk. Jeg holdt den alltid inne bare en gang, og startmotoren startet alltid med en gang. Merket ikke noen forgløding, uansett hvor kaldt det var.

På 2011-modellen holder det med et kjapt trykk (trenger ikke å holde knappen inne). Når det er kaldt forgløder den (2-3 sekunder) før startmotoren slår inn og motoren starter.

Vet ikke hvilken variant det er på 2009-modeller.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gorlof

Antall Innlegg : 41
Registration date : 12.11.2012

PosteTema: Re: Engine Preheating (Gløding?)   15/12/2012, 21:53

På min 2011 Mondeo med startknapp trykker jeg som vanlig en gang,men jo kaldere det er ute jo lenger blir pausen før starteren slår inn,virker som den får glødetid etter utetempen på min bil. Skal se hva som står i instruksjonsboka når jeg husker det
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 200
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Engine Preheating (Gløding?)   16/12/2012, 10:14

lunder skrev:
2009 140 TDCI. Min starter slår direkte inn uansett kuldegrader. Er det sånn å forstå at man skal kunne trykke raskt en gang for å få på tenningen, og så trykke igjen for start etter at glødelampa har slukket?

Har samme bil som deg. Starteren slår inn uansett hvis du holder på bremsen når du trykker på knappen. Du trenger ikke trykke spesielt raskt på knappen, du trenger bare å la være å trykke på bremsen for å slå på tenningen.

Når det er veldig kaldt ute er det trolig en fordel å trykke en gang på startknappen uten å trykke på bremsen slik at motoren får anledning til å gløde ved behov. Min erfaring er at den sjelden har behov for å gløde, men det forekommer av og til når det er kaldt.

Jeg har også en Passat 2.0TDI og den 'må' alltid glødes ved kaldstart vinterstid. Også på sommeren liker den noen få sekunder med gløding før start om morgenen. På begge bilene er det mulig å ignorere glødingen ved å trykke inn bremsen og kinne umiddelbart, men det er nok best å gløde ferdig. I kulda må man nok kinne lenger hvis man ikke gløder først dersom bilen har lyst til å gløde.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Engine Preheating (Gløding?)   16/12/2012, 19:28

Har egentlig aldri tenkt over dette da jeg har blitt fortalt på verksteder at trenger motor gløding så gløder den før den starter selv. Eneste jeg skulle gjøre var å bare holde startknappen inne selv om motor ikke startet umiddelbart. Har aldri gløder "ekstra" selv, og har tydeligvis aldri hatt behov for det, selv i 20 kalde.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gorlof

PosteTema: Re: Engine Preheating (Gløding?)   16/12/2012, 20:47

Dette står i boka, start diesel motor Merk: Motoren vil ikke starte før glødeplugg-syklusen er fullført kan ta flere sekunder under svert kalde forhold. Ved minus-5 grader starter bilen min med en gang jeg trykker på knappen. Ved -15 til -20 tar det et par tre sekunder fra jeg trykker på knappen til bilen starter,vis jeg ikke har brukt webastoen. Det står også at ved tempraturer under -20 bør teningen stå på i minst 1 sekund for og gi maks drivstoff trykk. Gjelder alle biler. I følge instruksjonsboka
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven

PosteTema: Re: Engine Preheating (Gløding?)   16/12/2012, 23:02

gorlof skrev:
Dette står i boka, start diesel motor Merk: Motoren vil ikke starte før glødeplugg-syklusen er fullført kan ta flere sekunder under svert kalde forhold. Ved minus-5 grader starter bilen min med en gang jeg trykker på knappen. Ved -15 til -20 tar det et par tre sekunder fra jeg trykker på knappen til bilen starter,vis jeg ikke har brukt webastoen. Det står også at ved tempraturer under -20 bør teningen stå på i minst 1 sekund for og gi maks drivstoff trykk. Gjelder alle biler. I følge instruksjonsboka

På side 126 står det også: 'Slå på tenningen og vent til kontrollampen for glødepluggen slukker' :-)

Som jeg skrev tidligere må det være ganske kaldt før det skjer med min bil. Om sommeren tenker jeg aldri på det, da starter jeg bare. Når det er kaldt tar jeg alltid på tenningen for å se om den har lyst til å gløde. Hvis den ikke har lyst starter jeg. Hvis den har lyst venter jeg til glødelampen slukker før jeg starter. Tipper dette er korrekt startmetode uten at jeg prøver å fremstå som en bedreviter :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
gorlof

PosteTema: Re: Engine Preheating (Gløding?)   18/12/2012, 15:37

sven skrev:
gorlof skrev:

På side 126 står det også: 'Slå på tenningen og vent til kontrollampen for glødepluggen slukker' :-)

Som jeg skrev tidligere må det være ganske kaldt før det skjer med min bil. Om sommeren tenker jeg aldri på det, da starter jeg bare. Når det er kaldt tar jeg alltid på tenningen for å se om den har lyst til å gløde. Hvis den ikke har lyst starter jeg. Hvis den har lyst venter jeg til glødelampen slukker før jeg starter. Tipper dette er korrekt startmetode uten at jeg prøver å fremstå som en bedreviter :-)

Står ikke noe slikt i min instruksjonsbok. kun det jeg skrev i forrige innlegg.Men jeg vet ikke hvordan årsmodell du har da du ikke har skrevet det.Min er 2011
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sven

PosteTema: Re: Engine Preheating (Gløding?)   18/12/2012, 18:44

gorlof skrev:
sven skrev:
gorlof skrev:

Står ikke noe slikt i min instruksjonsbok. kun det jeg skrev i forrige innlegg.Men jeg vet ikke hvordan årsmodell du har da du ikke har skrevet det.Min er 2011

Jeg har 2009 modell, 2,0 TDCI 140hk. Du skal ikke se bort fra at det er noen små forskjeller. Det kom jo tross alt en del endringer på 2011-modellen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Engine Preheating (Gløding?)   

Til Toppen Go down

Engine Preheating (Gløding?)
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Gløding
» Litt bileder frå Kølner-Taunusgarasjen på Setermoen.
» El-Trøbbel, -86 Ford Cargo 0813
» Innsug til Ford ohc motor
» 18RG