Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
mondeo1sttime

Antall Innlegg : 6
Registration date : 02.12.2008

PosteTema: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   1/1/2009, 21:19

Fikk overlevert min mondeo for 2 dager siden. Jeg er foreløpig kjempefornøyd, og har fremfor alt latt meg imponere av ACC. Det er kort og godt en fornøyelse å kjøre på trafikkert vei med denne funksjonen!

Men jeg har et problem:
Jeg oppdaget at sidevinduene bak + sidevinduer i bagasjerom dugget relativt kraftig. Det hjalp ikke å skru opp ventilasjonsvifta. Da jeg kontrollerte ventilasjonsdysene på B-stolpene, fant jeg at det bare kommer kald luft fra disse (Det er ca. 10 minusgrader ute). Noen som har hatt lignende problemer? Eller som vet hva det kommer av?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   2/1/2009, 09:00

Dysene bak "skuffet" meg noe også. Trodde først som deg at det kun kommer kald luft, men la ventilasjonen stå på fullt en liten stund så blir det varmere etterhvert. Den lange kanalen som skal frakte varm luft til bakre dyser er kald og varmluften blir kjølt ned helt tid godset i kanalen er varmet opp. Tipper hovedfunksjonen er friskluft sommerstid og med klima i gang vil den nok fint ta dugg fra B-stolpe og bakover.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1sttime

PosteTema: Re: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   2/1/2009, 22:56

Dysene bak i min bil gir kun kald luft. Idag kjørte jeg i over en time uten at det var så mye som antydning til varm luft. Den eneste luften som "siger ut" fra disse dysene er kald...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   3/1/2009, 21:53

mondeo1sttime skrev:
Dysene bak i min bil gir kun kald luft. Idag kjørte jeg i over en time uten at det var så mye som antydning til varm luft. Den eneste luften som "siger ut" fra disse dysene er kald...

Ser jeg har samme problemet. Har akkurat fått barn, så det er først nå jeg har sjekket åssen disse dysene i B stolpen fungerer.

Har prøvd alt. Eneste gang jeg fikk litt "lunk" var når alle dysene i dashbordet var klappet igjen og viftene på styrke 7. Testet etter kjørte 140Km, så varmeapparatet var optimalt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   4/1/2009, 10:10

Samme her. Dette er nok noe som gjelder alle biler. Registrerer at en del på Tyske forum klager på det samme. Dette må være en feilkonstruksjon. Det er jo ikke mulig å bruke disse dysene om vinteren, og da blir det litt for dumt. Er vel vanskelig å få rettet på dette, men jeg skal ta det opp med R&S på første service nå i Januar. Forøvrig har jeg aldri problemer med dugg, har alltid klimaanlegget på auto.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kjesk

Antall Innlegg : 19
Registration date : 01.07.2008

PosteTema: Re: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   4/1/2009, 13:12

Har registrert det samme på S MAX. Dette skal eg klage på.
Luftmengda er også minimal,og får ikkje fjerna dugg når 3 ungar sitter og pesar bak.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
svpett
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 90
Registration date : 11.08.2008

PosteTema: Re: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   5/1/2009, 14:25

Heisann
Gjorde en liten test på dette med dysene på B-Stoplen i dag, og det er som endel av dere sier at det er liten luftmengde og ikke spesiellt varm luft som kommer ut der når allt står på Auto
Når jeg styrer ventilasjonen/luftstrøm på "midt dysene" kommer det mye varm luft ut av dysene på B-Stolpen, og den er like varm som luften fra dysene i senter på dashbord, mulig det er min bil, eller at det er ment å være slik.

MVH
Svein-Egil
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   5/1/2009, 20:51

Hei,

Mine dyser virker også som svptt sine. Kanskje det har vært en oppdatering etter 09 produksjonen startet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1sttime

PosteTema: Re: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   13/1/2009, 14:13

Hadde bilen inne på RS idag for å sjekke ventilasjonen på b-stolpen. Verkstedsjefen sier at det ikke er noe galt, men at ingen mondeoer har noe særlig luftstrøm i b-stolpene pga av lange kanalføringer. Disse dysene skal være mer beregnet på AC om sommeren, og pga av at kanalføringene er uisolerte, kan man ikke vente at det kommer noe særlig varm luft her. Jeg synes dette virker som en dårlig løsning. Dysene kan stenges om vinteren, men da blir jo duggproblemet verre.
Synes dette virker underlig da flere av dere andre rapporterer om at dere har både god varme og god luftstrøm i disse ventilene. For ordens skyld: jeg har også 09-modell.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 334
Registration date : 17.02.2008

PosteTema: Re: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   13/1/2009, 20:00

blåser da litt varmt i min bil..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 162
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   31/1/2009, 18:30

Prøvde alle variantene på min bil og ikke mye action i dysene her heller. Det er det heller ikke om sommeren med aircon..

Skal sjekke i slutten av februar på service i Sverige.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   2/2/2009, 05:51

Sjekket i helgen, i 15 kuldegrader. Det kommer varm luft fra disse dysene i min bil. Målte ikke hvor varm, eller hvor lang tid det tok, men litt varme var det da!
Luftfordelingen var standard, ingen knapper trykket inn.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sverreb

Antall Innlegg : 9
Registration date : 03.05.2008

PosteTema: Re: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   2/2/2009, 12:41

Har kjørt 7 + 7 km. nå i -8. Hadde også på ekstravarmer. Det kom varm luft fra dysene i B-stolpen etter de første 7, enda varmere etter de siste 7. A/C sto på Auto.

Sist endret av sverreb den 2/2/2009, 12:49, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   12/1/2010, 21:59

Etter å ha lekt litt med nytt infrarødt termometer kan jeg kommer med følgende fakta. Utetemp -12, motortemp ca 90
Instillinger klima "HI", vifte 5

Stengte alle dysene foran og satte på maks luft ut av dysene bak. Høyeste temp målt etter 2 min = 50 grader.
Dysene foran leverte 71 grader. Mulig temperaturene kunne steget noe om anlegget sto lenger på. 50 grader skal være godt og varmt og kjentes slik ut. B stolpe dysene tar litt lengre tid da kanalens skal varmes opp før tempen blir ok. Lykke til
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   12/1/2010, 22:14

Den aller beste løysinga på dette problemet hadde nokk vore at det var 3 soners klimaanlegg, der det kanskje var ein liten elektrisk tilleggsvarmar og dyser bak midtarmlenet mellom framsetene og. Dette ville nokk blitt forskjell som natt og dag.

No er eg stort sett åleine i bilen, så det er ikkje noke reelt problem for min del, men det er jo greit at det blir litt varme bak førarsetene og, når ein faktisk har passasjerar med. Dette hadde nokk også hjelpt betraktelig på problemet med motor- og kupevarmren, der det blir ytterst lite varme bakover i bilen når det blir under -4-5 grader, i alle fall med berre 30 minutt brenning. Har til dags dato aldri hatt rutene heilt fri for rim når det har vore kaldare enn -5 ute, vist det i det heile tatt har vore tegn til at dei har blitt tint.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   13/1/2010, 22:41

Send varmen til gulvet med vifta på god fart. Kjenner til og med førersetet blir varmt. De som sitter bak har det også komfortabelt. HAr du dyser på B stolper hjelper dette også. Har aldri hatt antydning til rim eller is på noen av vinduene
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe   Today at 20:35

Til Toppen Go down

Dugg på sidevinduer bak / kald luft i ventilasjon b-stolpe
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 1984 Suzuki FZ50 Restaurering
» Da9el`s vento Xploding
» 1956 Pontiac 2dr stolpe prosjekt.
» Omega garasjen "Havblikk"
» Volvo 240 T5 "Grøvel edition"