Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Avtagbart hengerfeste

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Avtagbart hengerfeste   23/12/2008, 22:00

Bestilte avtagbart hengerfeste med bilen, og har brukt det etpar ganger.

Er det flere her som har avtagbart hengerfeste (er fra Westfalia, tror jeg), og som har skjønt hva det er man skal dekke over nøkkelhullet med når festet er montert på bilen?

I bruksanvisningen står det noe om at man skal bruke et eller annet som tas løs fra nøkkelen, men jeg skjønner ikke hva som menes.

Skal man ta løs det røde runde "hodet" på nøkkelen? Ser ikke ut til at noe der kan løsnes på mine nøkler.

Noen andre her som har skjønt det?

P.S: God jul!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   24/12/2008, 08:39

God Jul til deg også. Det sitter en plasthette på min nøkkel. Denne mangler du tydligvis.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   24/12/2008, 11:11

HallaBalla skrev:
Bestilte avtagbart hengerfeste med bilen, og har brukt det etpar ganger.

Er det flere her som har avtagbart hengerfeste (er fra Westfalia, tror jeg), og som har skjønt hva det er man skal dekke over nøkkelhullet med når festet er montert på bilen?

I bruksanvisningen står det noe om at man skal bruke et eller annet som tas løs fra nøkkelen, men jeg skjønner ikke hva som menes.

Skal man ta løs det røde runde "hodet" på nøkkelen? Ser ikke ut til at noe der kan løsnes på mine nøkler.

Noen andre her som har skjønt det?

nei, det er som du sier, dette mangler hos meg også. et eller annet som nøkkelhodet skal dekkes av .

P.S: God jul!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dovla67

Antall Innlegg : 48
Registration date : 26.03.2008

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   26/12/2008, 08:45

Det som du mangler er en plastbeskytelse som du fester på nøkkelhull når du kjører bil med hengerfeste, da kommer ikke noe smus i nøkkelhullet.

God Jul alle sammen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.fiskeeksperten.no
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   29/12/2008, 19:32

jethores skrev:
God Jul til deg også. Det sitter en plasthette på min nøkkel. Denne mangler du tydligvis.
Det forklarer saken. Har to nøkler, men har aldri sett noen plasthetter. Får ta en "koseprat" med Ford-forhandleren. Er jo greit å slippe å få låsen full av møkk under kjøring.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
estark

Antall Innlegg : 2
Registration date : 27.12.2008

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   15/1/2009, 19:16

Hei!

Hvor oppbevarer dere hengerfestet når det ikke er i bruk? Fant ingen gode plasser, har lite reservehjul (stasjonsvogn). Vil gjerne finne en god plass å oppbevare kroken, man vet jo aldri når man får bruk for den Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   15/1/2009, 19:24

estark skrev:
Hei!

Hvor oppbevarer dere hengerfestet når det ikke er i bruk? Fant ingen gode plasser, har lite reservehjul (stasjonsvogn). Vil gjerne finne en god plass å oppbevare kroken, man vet jo aldri når man får bruk for den Smile

Det var surret fast til en av de fremre lastekrokene i bagasjerommet da jeg overtok bilen, og siden har jeg beholdt det der.

Har ikke sjekket om det er plass under gulvet (har også mini reservehjul), men det hadde jo vært praktisk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   15/1/2009, 20:42

Jeg har mini reservehjul og har plassert festet under gulvet. Det er plass til det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   16/1/2009, 20:56

Mitt ligger fint ved reservehjulet, passer perfekt nedi hjørnet (mot venstre, retning bakluken)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   2/2/2009, 14:54

StardustSilver skrev:
Mitt ligger fint ved reservehjulet, passer perfekt nedi hjørnet (mot venstre, retning bakluken)

Hmm... Fikk ikke plass til hengerfestet under gulvet, selv om jeg har mini reservehjul. Stakk for langt opp, og stanget mot gulvplata. Crying or Very sad

Får vel vri og vende på det noen ganger til...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   22/4/2010, 14:03

Litt på siden av temaet dette, men finnes det noen lur løsning på problemet som oppstår når man er alene og skal hekte på en tung henger?

Når man skal rygge inntil hengeren er det jo umulig å vite nøyaktig når kula på hengerfestet er rett under festet på hengeren, og rygger man 10 cm for langt har man et stygt hakk i støtfangeren. Det blir å krabbe cm for cm bakover mens man stadig er bak bilen for å sjekke hvor langt det er igjen.

Et ryggekamera ville vel hjelpe, men det har vi jo ikke. Noen som kan noen triks?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   22/4/2010, 16:25

HallaBalla skrev:
Litt på siden av temaet dette, men finnes det noen lur løsning på problemet som oppstår når man er alene og skal hekte på en tung henger?

Når man skal rygge inntil hengeren er det jo umulig å vite nøyaktig når kula på hengerfestet er rett under festet på hengeren, og rygger man 10 cm for langt har man et stygt hakk i støtfangeren. Det blir å krabbe cm for cm bakover mens man stadig er bak bilen for å sjekke hvor langt det er igjen.

Et ryggekamera ville vel hjelpe, men det har vi jo ikke. Noen som kan noen triks?

sett opp en pinne el. 10-20cm rett forran hengerfestet (på hengeren der den står) slik at du ser den når du rygger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   22/4/2010, 19:23

Hadde Ford laga eit ryggesensorsystem som fungerte optimalt her, kunne ein berre brukt desse til å køyre på plass 100%. Broderen hadde ein 99-modell A6 tidligare, og med den kunne han rygge seg bak til hengaren og stoppe med kula nøyaktig under der den skulle vere. Noke slikt kan ein berre drømme om med Mondeo dessverre.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   22/4/2010, 21:00

Skjønner ikke helt hva du mener med optimalt ryggesensorsystem. Ingen system i verden kan "biipe" inn nøyaktig posisjon for kula og festet. Tror kompisen din har hatt flaks de ganger han har rygget eller stoppet på den rette frekvensen. Min sensor piper når jeg nærmer meg kula. Bommer man kan man bare trekke hengern til bilen eller?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   22/4/2010, 23:25

biggame skrev:
Skjønner ikke helt hva du mener med optimalt ryggesensorsystem. Ingen system i verden kan "biipe" inn nøyaktig posisjon for kula og festet. Tror kompisen din har hatt flaks de ganger han har rygget eller stoppet på den rette frekvensen. Min sensor piper når jeg nærmer meg kula. Bommer man kan man bare trekke hengern til bilen eller?

Niks, det er fakta. Har sjølv sett på når han har rygga bak til hengar, og prøvde det også sjølv med 99% tilsvarande resultat. Så ryggesensorsystemet på Mondeo kan dessverre ikkje måle seg ein gang. Vel og merke så var ryggesensorane på denne bilen plassert heile nede på nedre kant av bakstøtfangaren / diffusor, så det seier seg nokk sjølv at berre det hjelper masse i forhold til plasseringa på Mondeo. Synst dei er plassert vel høgt på Mondeo, men dette gjeld i grunnen veldig mange andre bilmerker / modellar også. Det gir eit generelt problem med å detektere fortauskantar eller liknande skikkelig når ein ryggar.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tuva

Antall Innlegg : 17
Registration date : 01.09.2009

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   23/4/2010, 07:51

For oss så fungerte det avtagbare hengerfeste helt etter boka (jeg gidder uansett ikke å ta av hengerfeste, så det satt på). Han som kjøpte bilen av oss ville imidlertid fjerne det, og da fikk han/vi et problem; nøkkelen var forsvunnet. Forsøkte å hjelpe ham ved å kontakte Ford, der bilen ble kjøpt. Etter et halvt år med div korrespondanse mellom meg-butikken, butikken-Ford Norge, Ford-Norge-Tyskland, Tyskland-butikken osv, ble det klart at erstatningsnøkkel ikke kunne fremskaffes!

Heldigvis sto hengerfeste på, for å si det sånn. Ellers hadde vi vel måttet skifte hele hengerfestet....

Moralen er derfor; Pass godt på nøkkelen!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   23/4/2010, 08:13

Inbreak skrev:
biggame skrev:

Niks, det er fakta. Har sjølv sett på når han har rygga bak til hengar, og prøvde det også sjølv med 99% tilsvarande resultat. Så ryggesensorsystemet på Mondeo kan dessverre ikkje måle seg ein gang. Vel og merke så var ryggesensorane på denne bilen plassert heile nede på nedre kant av bakstøtfangaren / diffusor, så det seier seg nokk sjølv at berre det hjelper masse i forhold til plasseringa på Mondeo. Synst dei er plassert vel høgt på Mondeo, men dette gjeld i grunnen veldig mange andre bilmerker / modellar også. Det gir eit generelt problem med å detektere fortauskantar eller liknande skikkelig når ein ryggar.

Finnes det virkelig så nøyaktige ryggesensorer? Kan jo være at noen systemer har en pipelyd som forandrer seg helt til man er 5 cm fra hindringen(?) På Mondeo er jo lyden den samme fra 30 cm og nærmere, så for den siste finjusteringen av avstanden er det ikke til så mye hjelp (og strengt tatt er det vel ikke slike tilfeller et ryggesensorsystem er ment for heller; synes Mondeo-systemet fungerer prikkfritt ellers).

Å sette opp en pinne som man dytter til like før hengerkoblingen er jo en ide. Å trekke inn hengeren den siste halvmeteren er greit for lette hengere, men ikke for en dobbel hestehenger med egenvekt på 600-700 kg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   23/4/2010, 15:02

HallaBalla skrev:
Inbreak skrev:
biggame skrev:

Finnes det virkelig så nøyaktige ryggesensorer? Kan jo være at noen systemer har en pipelyd som forandrer seg helt til man er 5 cm fra hindringen(?) På Mondeo er jo lyden den samme fra 30 cm og nærmere, så for den siste finjusteringen av avstanden er det ikke til så mye hjelp (og strengt tatt er det vel ikke slike tilfeller et ryggesensorsystem er ment for heller; synes Mondeo-systemet fungerer prikkfritt ellers).

Å sette opp en pinne som man dytter til like før hengerkoblingen er jo en ide. Å trekke inn hengeren den siste halvmeteren er greit for lette hengere, men ikke for en dobbel hestehenger med egenvekt på 600-700 kg.

Eg trudde det heller ikkje før eg såg det, og testa det. Men det går ann ja. Nå er det nokk ikkje mange merker som har like nøyaktige system, men det viser vel også litt at i alle fall av og til får ein det ein betalar for. Synst i alle fall Ford sitt system er litt for unøyaktig. Det registrerar f.eks dårlig i høgde. Holdt sjølv på å rygge bak i ein større varebil av typen Transit eller liknande, og synst eg kom vel langt bakover uten at sensorane begynte å pipe. Det viste seg at støtfangaren på bilen bak var i høgde med skiltet på Mondeoen, så sensorane klarte ikkje å registrere den. Når eg gjekk bak og såg etter var det 2 cm klaring.

Forøverig har vel også Mercedes eit veldig bra sensorsystem som andre kan lære litt av, med diodevisning både framme og bak som gir veldig god visning av avstand. Men heller ikkje dette kan nokk måle seg med den 11 år gamle A6'en.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   23/4/2010, 15:05

Angåande stor og tung hengar er det vel ein enkel sak å dra denne i posisjon sidevegen, heller enn framover mot kula? Kanskje det kan vere ein ide å rygge seg bak mot hengaren med hengardraget rett ved sidan av bilen, for så å dra hengaren sidevegen inn på kula? Då er ein i alle fall sikrare på å ikkje rygge bak i hengaren. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mikaelleirvik

Antall Innlegg : 5
Registration date : 25.04.2015

PosteTema: Hvor plassere det med sub i hjulbrønnen?   25/4/2015, 11:19

StardustSilver skrev:

Hvor legger dere hengerfestet når det er orginal sub i hjulbrønnen? Finner ingen plass under gulvet, og jeg har ikke lyst til å ha det liggende løst i bagasjerommet Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 656
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   25/4/2015, 15:18

Følger det ikke med stropp til å feste det i lastebøylene?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mikaelleirvik

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   25/4/2015, 17:30

Kan jo alltids bruke knytingen på den posen som kroken ligger i for å feste det. Men skulle ønske det var mulig å få det pakket vekk slik at det ikke var synlig Razz
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mikaelleirvik

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   25/4/2015, 19:01

Kan jo alltids bruke knytingen på den posen som kroken ligger i for å feste det. Men skulle ønske det var mulig å få det pakket vekk slik at det ikke var synlig Razz
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   27/4/2015, 15:08

Ikke mulig, tror jeg. Mitt ligger i posen, stroppet fast i bagasjerommet. Ikke verdens mest elegante løsning, men det tar jo minimalt med plass.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
audun-eg
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 144
Registration date : 15.02.2014

PosteTema: Re: Avtagbart hengerfeste   27/4/2015, 20:57

Finne en plass i garasjen? Razz
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content