Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Xenon= dårlig lys??

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
solifer

Antall Innlegg : 29
Registration date : 02.10.2008

PosteTema: Xenon= dårlig lys??   2/11/2008, 17:07

Har en 2004 Mondeo med orginale xenonlys på. Da jeg kjøpt den ble jeg fortalt at jeg kunne glede meg til det ble mørkt for xenonlysene gjorde "natt til dag".
Jeg er skuffet!! Det er jo ingen nevneverdig forskjell på halogen og xenon i mine øyne, når jeg møter biler virker det jo som om jeg er fri for lys på min egen bil og jeg synes de lyser kort og har en markert lys/mørke grense.
Det er mye bedre nærlys på en 1992 Toyota Hiace!!

Er det slik dere andre Mondeo xenon eiere også opplever det eller kan det være noen feiljusteringer på min bil??Question
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   3/11/2008, 21:32

Er det de originale pærene som sitter i lyktene ?

Jeg så på min forrige bil som også var en 2004 modell mondeo stor forskjell på lyktene når den ene pæra røk, så jeg tror zenon lys mister effekt over tid.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Baluba

Antall Innlegg : 2
Registration date : 01.06.2008

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   5/11/2008, 10:38

Har samme erfaring som solifer. Jeg har en Mondeo-03 med orginale xenonlys. Kjørelysene er elendige.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Stratchief

Antall Innlegg : 2
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   28/12/2008, 03:35

Jeg har det samme problemet selv. spesiellt på våt vei. Det ser ikke ut som jeg har på lysene engang. så hvis dette er slik xenon virker, vil jeg si at det er noe oppskrytt møkk.
Har også en ssangyong pickup med vanlige h4 pærer. som lyser 90% bedre.
Men som noen av dere har nevnt, og som jeg har hatt mistanke til. At de blir dårligere med årene. Bilen er jo 4 år nå og har gått 150000 så kanskje det er påtide å bytte.
Vil forresten berømme Røhne&selmer lillestrøm for knalbra service de gangene jeg har hatt behov for det
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.byggmester1.com
kbanto

Antall Innlegg : 26
Registration date : 11.11.2008

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   28/12/2008, 15:34

Hei.
Kjører buss i tromsø.
Og på bussene må vi ofte skifte pærer etter 1 år da de blir dårlige (xenon). Sjelden de ryker helt før de blir skiftet.
Dette er helt normalt, og tror dere vil se STOR forskjell etter at dere skifter pærer...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   28/12/2008, 20:14

Solifer,
Da jeg kjørte demobilen før jeg kjøpte min Mondeo, opplevde jeg det på akkurat likt vis, eller at det faktisk er bedre lys på den jeg kjøpte med ordinære lys.Og det var en bil som da var helt ny.

Derimot har jeg kjørt MKIV, og den har bedre lys. Likeså kjøpte min søster en Focus med xenon for et par uker siden, der er også natt blitt til dag.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
ipconfig

Antall Innlegg : 34
Registration date : 05.05.2008

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   2/2/2009, 21:00

Har 2003 mod med Xenon og syns de virker veldig bra. Skifta den ene pæra etter 1 år pga garanti men syns de virker veldig greit. Har aldri merket noe selv men passasjerer som sitter på bemerker at lyset er veldig bra sunny .
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HoJ
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 51
Registration date : 24.02.2009

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   18/6/2009, 11:27

Jeg er også fornøyd med mine xenon lys i min 04-mod.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 114
Registration date : 29.02.2008

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   22/6/2009, 19:41

Har en 01-mod med ettermontert xenon og der ble det virkelig som natt og dag fra halogen. Xenon har jo en del egenskaper som er bedre enn halogen, men mulig de originale prosjektorlampene til Ford rett og slett er for dårlige på mk3?
Har akkurat kjøpt meg en 05 Volvo nå med xenon og jeg er også veldig fornøyd med lyset på den. Selvom det ikke er noen "wow" opplevelse med xenon så blir det jo et mye bedre lys og jeg blir iallefall mindre sliten av å kjøre når det er mørkt, føler at jeg anstrenger meg mindre for å se godt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.sagatoppen.com
genernic

Antall Innlegg : 3
Registration date : 17.07.2010

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   17/7/2010, 23:47

Hei!
Har akkurat kjøpt en '04 Mondeo Ghia 115 TDCi med Xenon nærlys, (Tror det er orginalt). som har gått 150 000. Jeg ble skikkelig overrasket når det ble mørkt og jeg ikke så noen verdens ting. Det var knapt forskjell på lys og ikke lys.

Så vidt jeg har skjønt er det da tre deler som kan være årsaken til at det er lite lys, korriger meg gjerne:

1. xenon pærene er gamle og gir mindre lys enn nye? jeg fant tredjepartspærer til 900 kr, som sikkert blir første forsøk på å få bedre lys :-)

2. Reflektoren / linsa er uskarp/møkkete/defekt etc? Jeg har demontert bakdekslet på lampehuset og det ser rent ut, men har ikke vært inne i selve reflektoren.

3. Transformatoren som leverer spenning til pæra er gåen

Har noen her erfaring med hva som bruker å være årsaken til lite lysstyrke på Xenon på disse bilene og hva som er løsningen?

Ellers må jeg si at dette er et supert forum med masse nyttig informasjon for en nybakt Mondeoeier!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   18/7/2010, 00:51

Xenonpærer taper seg relativt mye over tid. Bytt pære, og du vil merke forskjeld! Går trafoen, vil ikke pæren virke i det hele tatt. Ved xenonpære kan man velge mellom 4000K og 6000k mener jeg. Der 6000k vil virke veldig blått, og 4000K kan virke som et bedre lys pga fargen på lyset.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
genernic

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   18/7/2010, 01:18

Takk for raskt svar!

Er det D2S 35W pærer jeg trenger? Detter altså til en 04 mondeo med Xenon nærlys.

Noen som har erfaring med å bestille fra USA, eller andre steder utenfor Norge?

www.vvme.com har de et sett med D2S 35W HID pærer til rundt $15 US dollar, det er jo så lite at det går under 200kr tollgrensa(!)

Høres alt for billig ut til å være bra, i forhold til Feks dybvik-trading og haugland.biz som skal ha ca 800kr for et sett.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   18/7/2010, 16:17

Usikker på hvilken pære som står i bilen da jeg aldri skiftet på min, men har hørt mange fornøyde xenonlys brukere som kjøpte xenonpæren på biltema. De har to typer, en pæretype for orginalmontert xenon, og en for eget ombygnings kit. men dette kan man sikkert spørre om på et utsalgs sted / Ford, og bestille der man vil etterpå.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
genernic

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   22/7/2010, 23:05

De riktige pærene er HID D2S 35W "til originalmontert xenon". Kunne egentlig bare ha demontert de som satt i, det står på sokkelen Smile

Endte opp med å kjøpe pærer gjennom en butikk på finn.no -> northlights.no ble 530 kr inkludert porto for ett sett med pærer. Til sammenligning koster osram pærer med samme sokkel 1490 pr stk. Så kan man spørre seg hvor mye bedre Osrampærene er...

Resultatet? jo, det er betydelig mer lys nå enn før, men jeg sitter fortsatt uten den "gjorde natt til dag" opplevelsen som vistnok skal kjennetegne xenon(?)

Jeg gikk for 4300K som er den varmeste fargen de vanligvis selger av xenon, den er fortsatt ganske mye blåere enn vanlige lyspærer.

Takk for svarene jeg fikk!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Wafler

Registration date : 17.02.2008

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   17/1/2015, 22:22

Suspekt å dra opp en så gammel tråd men er nok relevant likefullt.

Har også problem med elendig lys fra xenonlyktene på min Mondeo (2005 2.0 TDCi).
Ser at det konkluderes med at xenonpærer taper seg over tid men her er i alle fall min årsak:

Reflektoren er helt føkkd og problemet oppstår når man kommer til Fordverkstedet for å spørre etter ny. "Ny lykt er eneste mulighet" var svaret jeg fikk, noe som koster adskillige tusenlapper pr. stk.

Er det noen som har erfaring med dette, evt. vet om det er mulig å skaffe originale reflektorer? Har tråla eBay og diverse forum, eneste jeg kommer frem til er en polsk side med noe Hella retrofit-innsatser (sikkert bra men det er for mye styr hvis det fins andre utveier)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
teik

Registration date : 29.01.2017

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   29/1/2017, 20:10

Jeg opplever det samme med min 2004 Mondeo. Har du funnet nye reflektorer?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Wafler

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   29/1/2017, 21:07

Jepp funnet og kjøpt, men ikke montert. Ser ut som et helv.... styr å montere dette for å være ærlig. Lysere tider osv. Vi får se om det blir montering ila. våren Smile Trur det va hidretrofit.pl eller noe deromkring jeg handla fra
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
teik

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   29/1/2017, 22:19

Er det noe slikt du har kjøpt?
https://hidretrofit.pl/sklep/minid2s3/
Mini D2S 3.0 BI-XENON
309,- zloty / stk.
Hvor mye betalte du totalt (inkl. frakt og moms ++)?

Jeg vurderer å kjøpe halogenlykter istedet, koster bare 6-700 /stk.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Wafler

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   29/1/2017, 22:30

Nei var ikke den utgaven, noe Hella gen. 3 opplegg. Aner ikke hva det kom på av kroner, er lenge siden Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
teik

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   29/1/2017, 22:37

OK.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Xenon= dårlig lys??   

Til Toppen Go down