Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ventilerte seter

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Tomba
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 87
Registration date : 09.09.2008

PosteTema: Ventilerte seter   26/9/2008, 13:43

Er det noen som har erfaring med ventilerte seter? er det verdt pengene?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Ventilerte seter   26/9/2008, 16:51

Prøvde dem i mk3. Kan ikke si at jeg merket at de kjølte i det hele tatt. Kan ha vært feil på den, var ikke min bil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tomba
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Ventilerte seter   27/9/2008, 11:55

Jeg har igrunn bestilt med denne funksjonen, men syns jeg har lest her inne i en annen tråd (som jeg ikke finner igjen) at det ikke er effektivt og ikke verdt pengene. Vurderer å bare avbestille. flere som har erfaring?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Ventilerte seter   27/9/2008, 15:48

om det er bra vet jeg ikke, jeg har ghia med skinnseter og valgte det ikke pga masse hull i setet. det ble varme bakseter i stedet. Men det er jo en vifte som sitter under setet og blåser "varm" luft fra kupeen inn i setet. der du sitter tetter du jo hullene og det kan jo ikke hjelpe mye der?
hvis luften er fra klimaannlegget og sirkulerer inne i setet blir det annerledes. men suges den inn under og blåses rett ut hjennom hullene så kan det ikke hjelpe mye?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Ventilerte seter   28/9/2008, 08:24

Jeg har ventilerte seter. Bruker det en sjelden gang sommerstid. Hele hensikten er å unngå et svett/klamt sete på varme dager. I all hovedsak er det en vifte under setet som tar luft fra kupeen og blåser gjennom setetrekket. Det er altså ingen AC funksjon som sender deg isluft rett i ryggen. På den måten unngår man å bli våt av svette dersom det er virkelig varmt. Kjekt å ha dersom du vil ha en bil med alt utstyr, men bør komme langt ned på en prioriteringsliste. På TitX som jeg har så er setene perforerte enten du har ventilerte seter eller ei, så her er det ingen forskjell. På GhiaX så er skinnsete i utgangspunktet ikke perforert. Med ventilasjon så er skintrekket perforert med veldig små hull som luften kan blåse gjennom.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tomba
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Ventilerte seter   28/9/2008, 10:50

Hmm... det høres jo igrunn lite effektivt ut. dette gjelder en titanium s uten alcantara, dersom det ikke er noe effekt i "kjølingen" så blir jo dette bare en gimmick på en måte..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
arvidsor

Antall Innlegg : 8
Registration date : 07.01.2008

PosteTema: Re: Ventilerte seter   28/9/2008, 16:03

Jeg har også ventilerte seter og har siden jeg fikk bilen i begynnelsen av juli, kjørt 10500 km og har brukt funksjonen ventilerte seter neste hver dag. I sommer når det var varmt, og du hadde shorts på deg, så kom hele hele tiden en litt kjølig luft fra sete/rygg og det var helt hærlig. Etter sommeren syns jeg at det også fungerer fint, særlig dersom du bruker skjorter , da denne funksjonen gjør at du ikke blir så svett og at skjorta sitter klisteret på kroppen uten å kjøle ned bilen mye.
Kjører du mye, og er en "varm" person,( som meg )så anbefaler jeg det veldig godt
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Ventilerte seter   29/9/2008, 09:59

Vi har svart skinn uten ventilasjon. De ble ikke plagsomt klamme selv i varmen i sommer. Glad vi ikke kjøpte med ventilasjon. Har også en venn med Mercedes S-klasse, og han bruker aldri ventilasjonen - selv ikke på ferie i Italia sommerstid.

Spar pengene!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Ventilerte seter   29/9/2008, 16:33

Hadde ventilerte seter høyt på ønskelisten da jeg bestilte. Siden det var en forsinkelsesfaktor den gangen, droppet jeg det.
I ettertid har det egentlig ikke vært noe problem siden alcantaraen ikke blir så" innpåsliten" i varmen, kontra skinn.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Ventilerte seter   29/9/2008, 17:28

Mondeo Man skrev:
Vi har svart skinn uten ventilasjon. De ble ikke plagsomt klamme selv i varmen i sommer. Glad vi ikke kjøpte med ventilasjon. Har også en venn med Mercedes S-klasse, og han bruker aldri ventilasjonen - selv ikke på ferie i Italia sommerstid.

Spar pengene!

vi har skinn seter og var i kroatia og italia i sommer, det ble temmelig varme seter hvis sola skinte rett på dem, ikke helt som skaiseter i gamle dager , men i nærheten. hvis man passer på å ikke ha bar hud mot skinnet så går det fint, litt klammere enn stoff blir det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tor

Antall Innlegg : 10
Registration date : 08.03.2009

PosteTema: Re: Ventilerte seter   8/3/2009, 19:16

Hei, dere med ventilerte seter på S-max / Mk.4,
Dere forteller det er en vifte under setet som blåser luft inn i setet.
Er det mye lyd fra denne vifta ?
Hvordan betjener man vifta ? Brukes den samme knappen som for el.varme i setet ?
Er frustrert over bilselgere som ikke har særlig peil på bilene de forsøker å selge og ikke kan svare på spøsmål om utstyret på bilene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 656
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Ventilerte seter   8/3/2009, 19:26

tor skrev:
Hei, dere med ventilerte seter på S-max / Mk.4,
Dere forteller det er en vifte under setet som blåser luft inn i setet.
Er det mye lyd fra denne vifta ?
Hvordan betjener man vifta ? Brukes den samme knappen som for el.varme i setet ?
Er frustrert over bilselgere som ikke har særlig peil på bilene de forsøker å selge og ikke kan svare på spøsmål om utstyret på bilene.

Ikke mye lyd, samme knapp som varmesete:D
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tor

Antall Innlegg : 10
Registration date : 08.03.2009

PosteTema: Re: Ventilerte seter   9/3/2009, 19:26

Men er det automatikken som bestemmer om det er er varmeelementet i setet eller vifta som skal gå da , siden man benytter samme bryteren ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Ventilerte seter   10/3/2009, 14:08

Trykker du "oppover" regulerer du varme (5-6 trinn), og LED lyser rødt. Trykker du "nedover" regulerer du kjøling (også 5-6trinn), og LED lyser grønt.Jeg har ikke ventilerte seter i bilen, men tror at det er slik.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Ventilerte seter   

Til Toppen Go down

Ventilerte seter
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Stasj tel Starcraft
» Interiør Audi a6/allroad 1998-2004