Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Kjente feil og problemer

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2, 3 ... 9 ... 18  Next
AvInnlegg
eppen
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Kjente feil og problemer   11/9/2007, 15:34

Det er vel allerede endel på forumet som har fått bilen sin og kan fortelle om konkrete feil på bilene sine.

Tenkte at det kan være god info for alle hvilke problemer som har dukket opp slik at eierne kan holde øynene åpen.

Det er viktig at kun verifiserte problemer kommer med her og ikke rykter

Fra min kollega kan jeg fortelle om 2 problemer med 5 dørs Titx(sett med egne øyne):

1: Lekkasje inn i bilen fra frontrute på midten. Kun i kraftig regnvær (Bergensvær) men det kommer vann inn i kupèen rett over speilet.
Kan verifiseres ved å spyle vann på bilen. Vannet kommer over taktrekket så litt sjekk må til. Samme feil på bil til ansatt hos forhandler.
2: Feil på keyless entry/start. Ved lengre delay på låsing av bil kommer "Key not detected" på Converse+ display. Display
går da ikke av på lengre tid. (usikker hvor lenge)
3: Ifbm punkt 2 vil keyless stoppe å fungere og man må trykke på nøkkel og i verste
tilfelle må nøkkel brukes i nøkkelhullet for å låse opp bilen(!)
4: (feil ang levering) Regnsensor er ikke standard slik første prisliste oppga.
5: (feil ang levering) Auto avblendbart speil er standard til tross for at det ikke opptrer i prislisten slik.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 199
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   11/9/2007, 16:03

Kjempebra Eppen.

Helt klart gull verdt for oss "etternølere"...Blir sikkert mange som står å heller vann på bilen sin før de stikker av med blomsterkvast og bil... Very Happy
En ting man også bør sjekke er om all informasjon er logget inn i bilen. Tit Xen jeg kjørte igår manglet en del komandoer, gjeldene V/C. Kan fort bli ett frustrasjonsmoment.
Noen har heller ikke fått alarmen.
Den nøkkelløse adkomsten var bare enveis..måtte trykke på en liten knapp på håndtaket for å låse...?? Litt klønete.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
larsse

Antall Innlegg : 37
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   11/9/2007, 16:32

Jeg har hatt min bil i 2 mnd. og har merket knirking ved B-stolpene når du bremset kraftig opp og kjører på dårlig vei.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   11/9/2007, 16:40

kikker skrev:
Kjempebra Eppen.

Helt klart gull verdt for oss "etternølere"...Blir sikkert mange som står å heller vann på bilen sin før de stikker av med blomsterkvast og bil... Very Happy
En ting man også bør sjekke er om all informasjon er logget inn i bilen. Tit Xen jeg kjørte igår manglet en del komandoer, gjeldene V/C. Kan fort bli ett frustrasjonsmoment.
Noen har heller ikke fått alarmen.
Den nøkkelløse adkomsten var bare enveis..måtte trykke på en liten knapp på håndtaket for å låse...?? Litt klønete.
Hva er V/C? (jaja, jeg ser komikken i å ikke vite hva WC er....)

Ang knapp for å låse. Hvordan ville du hatt det? Låste automatisk når du forlot bilen? Hva med unger/svigermor inni? Hvordan ville du visst at den var låst? Jeg lover at dette med knapp er eneste naturlige måten å ha det på. Automatisk låsing er for risky.
Man lukker og trykker, as simple as that. Et nøkk i håndtaket kan man også ta for å verifisere låsingen. (innen 5 sekunder)
Arrow Det heter forresten nøkkelfri ankomst, ikke avgang Laughing

delvis OT:
Lexus/Toyota har identisk løsning utenom at man trenger ikke holde inne startknappen for å starte motor. Et trykk er nok, bilen kinner motor til den er startet. Kult å ta på seg setebeltet mens bilen kinner og starter Cool
De har også et lys som indikerer om clutchen(brems på aut) er trykket langt nok inn. Dette fordi bilen starter ikke hvis clutchen ikke er trykket 100% inn. Det hender at gulvmattene flytter seg litt og gjør at den siste cm clutchvandringen blir hindret. På lexus/toyota ser man dette ved at et lys på startknappen lyser rødt(rødt=clutch ikke trykket langt nok inn; grønn=alt ok)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 199

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   11/9/2007, 16:58

V/C er voice controle.

Er ikke så bevandret i nøkkelfrie systemer på bil. Hadde bare en formening om at når du gikk fra bilen, så låste den seg automatisk etter noen sekunder når sjåførdøren ble lukket.
Har jo hendt at bilen har låst seg når kone, giraffen og ungene har sittet i bilen, men klarte å løse krisesituasjonen ved å trykke på fjernkontrollen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   11/9/2007, 19:13

Mercedes har samme system, dvs. trykke på knapp på dørhåndtaket for å låse døren. Dette er helt logisk. Automatisk låsing vil jo bli et dilemma som i praksis hadde blitt et irritasjonsmoment. Ellers hadde også Merc. det slik at ett trykk på startknappen var nok, resten ordnet elektronikken. På Mondeoen må man holde knappen inne (og kinne).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   11/9/2007, 19:40

Er vel igrunn ikke en feil men jeg savner det å kunne låse bilen før alle dørene er lukket. Har hatt denne funksjonen på biler tidligere og savner den mye.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   11/9/2007, 22:05

Jeg fikk bilen i slutten av juli og har til nå kjørt 4700 km. Jeg har en Titan, 5-dørs 130 hk, diesel, aut, cc, stemmestyring, bluetooth, dieselvarmer. Alt funker og og jeg har ennå ikke oppdaget noen feil med bilen - bortsett fra den manglende regnsensoren da.

Selgeren viste meg hvordan den fungerte da jeg fikk bilen, men det regnet ikke. Rolling Eyes Jeg kjørte innom ham noen uker senere for å få en ny veiledning, men da fikk ikke han det til heller. Han skulle sjekke opp og komme tilbake. Har ennå ikke hørt noe. Jeg får vel stikke innom ham igjen for å høre hva han har funnet ut.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 171

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   11/9/2007, 22:35

Jeg bestilte regnsensor som ekstrautstyr - da regner (oj for et ordspill) jeg med at jeg får det uansett??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
frodec

Antall Innlegg : 46

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   12/9/2007, 21:29

Har litt vibrasjonsly i høyre høytaler bak. Spesielt hvis jeg øker bassen. Det er så langt det eneste negative jeg har merket meg. Det var en del fokus på det med refleks fra dyser i dash. Dette er ikke noe problem for meg. Men selvsagt ser jeg det på lik linje med at man ser varmetrådene i frontruten. Den 125 hk som jeg prøvekjørte hadde dunkelyd bak høyre side i dype lange dumper. Hørtes ut som støtdemper. Dette er det eneste jeg kan legge inn her men lover å komme tilbake med info hvis/når jeg oppdager noe.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   12/9/2007, 21:35

Dette med refleksen fra dysene midt på dashen ser jeg også. Min selger nevnte dette når jeg hentet bilen og sa da at en måte å "fixe" dette på var å sette inn plastikken der med en interiørplish av en type som gir en matt overflate. Det fåes på bensinstasjoner f.eks.

Refleksene som kommer av sidedysene i speilene har vært mye omtalt før og disse ser jeg også, men de må jeg si irriterer minimalt. Har ingen problemer med å overse dem.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   16/9/2007, 20:59

larsse skrev:
Jeg har hatt min bil i 2 mnd. og har merket knirking ved B-stolpene når du bremset kraftig opp og kjører på dårlig vei.

Den demobilen (Stv) jeg hadde på prøvekjøring fra min forhandler i et døgn hadde også dette, tenkte det bare var den bilen jeg da men....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   16/9/2007, 21:50

Jeg klarer ikke å høre noen knirking ved B-stolpene på bilen min, men det er en hatchback. Kanskje noen som nettopp har fått stasjonsvogn kan bekrefte eller avkrefte om det fortsatt knirker.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 118

PosteTema: Automatikk -oppvarmet front/bakrute ved defrosting   20/9/2007, 07:42

Har et par ganger brukt defrostern (topp viftefart på frontruta).. da slår oppvarmet front og bakrute seg automatisk på, men disse skal slå seg av igjen etter kort tid når du slår av vifta (går tilbake til 'auto' f.eks)... Den ene (bakruta tror jeg) slo seg av, men frontruta måtte jeg slå av selv, da den ikke så ut til å slukke! Mad (Knappene lyser gult)
Hadde vært interessant om noen andre sjekket dette, slår rutene seg av på likt? Hvis ikke -hvor stor er tidsforskellen ca?... Question
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
frodec

Antall Innlegg : 46

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   20/9/2007, 08:24

Hei jora. Frontrute trådene slår seg av først. Bakrute trådene står på en god del lenger. Har ikke tatt tiden men det ser ut som om det er lik tid som på en Scorpio jeg hadde tidligere. For å trekke det litt lenger så lurer jeg på om det er noen som vet om det er varmetråder i spyledyser for lykter og rute. Dette hadde jeg på nevnte Scorpio. Dette var en kjekk funksjon i kuldegrader og Oslotrafikk. Hadde aldri problemer med at det ikke virket i kulde.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pappa75
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 62
Registration date : 06.09.2007

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   20/9/2007, 08:43

I brosjyren så står det hvertfall at oppvarmede spylerdyser på frontruta er std på alle modeller bortsett fra Ambient (hvor det er optional). Står dessverre ikke noe om spylerdysene til frontlyktene er oppvarmede, kun at det er spyling...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   20/9/2007, 09:13

frodec skrev:
Hei jora. Frontrute trådene slår seg av først. Bakrute trådene står på en god del lenger.

Takk frodec! Da ser det ut til at det ikke er noe galt likevel, godt å vite Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
geir

Antall Innlegg : 20
Registration date : 25.09.2007

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   27/9/2007, 23:39

Irriterende med regsensoren som stod på lista men som ikke er på min titanium, hadde det på min siste bil, og det var meget behagelig.
Når det regner og jeg åpner bakluken på min 5 dørs så kommer det masse vann inn. det drypper ikke inn, det renner inn fra sidene av bakdøren.
Barnestolen til lille sofie på 5, som vi har brukt i lagunaen og vår opel, passer ikke i forden, det er for smalt i baksete, og vi klarer ikke å feste selen.
En irriterende lyd fra høyre framdør ved musikk, og ujevn vei.

Sist endret av den 29/9/2007, 18:55, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   28/9/2007, 06:56

geir skrev:
Irriterende med regsensoren som stod på lista men som ikke er på min titanium, hadde det på min siste bil, og det var meget behagelig.
Når det regner og jeg åpner bakluken på min 5 dørs så kommer det masse vann inn. det drypper ikke inn, det renner inn fra sidene av bakdøren.

Personlig savner jeg ikke regnsensor mye, idet den ble lett for ivrig synes jeg, i fint duskregn på min forrige bil. Synes de 7 trinnene på intervallbryteren er grei nok..

Er med på problemet med vannet som renner inn bak på 5d'n.. Sad.. Men hadde akkurat samme problemet på min forrige bil som også var 5d. men et annet merke.. er nok ganske generelt med kombier? i og med at du åpner en kjempestor luke, og vannet legger seg i avrenningene.. Neutral Okke som er dette en bakdel med 5d'n...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bilsjuk
Gjest

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   1/10/2007, 20:07

Det eneste som jeg har kikket litt på etter ca 2 mnd. bruk av min Mondeo er ett skjold som ligger under bensintanken bak, klemt mellom tanken og eksosrøret. Sikkert beskyttelsesskjold av noe slag i aluminium. Dette driver å skrangler noen ganger når jeg kjører over en dump. irriterende, men selger mente det muligens var kommet stein imellom så skjoldet er løsnet. får se litt på det.
Ellers så klarer ikke produsenten av felgene til vinterdekkene å levere i tide, disse har jeg purret på flere ganger.( de lages vist i Sverige)
De makter tydeligvis ikke å produsere fort nok. (dette gjelder y-profil 16" i mitt tilfelle.) Forslaget til forhandler var at de la om og brukte felgene fra sommerdekkene i tilfelle vinteren kom før felgene.
Dette synes jeg er en dårlig løsning for å si det mildt.
Til Toppen Go down
poskare

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   1/10/2007, 20:29

Ikke et forslag jeg hadde godtatt. Lakken på felgene blir VELDIG fort slitt på vinteren pga salt og steinsprut. Ikke godta dette, forlang heller at de stiller til rådighet 16" stålfelger til deg som du kan ha dine vinterdekk på frem til de leverer dine felger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   1/10/2007, 20:58

enig med poskare - hadde ikke godtatt deres lettvinte (for deres del) løsning.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bilsjuk
Gjest

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   1/10/2007, 23:48

Ja får vel si ifra hvis det går så langt.
Trodde ikke at det ble vinterfelgene jeg skulle vente lengst på.
Men dette er jo ingenting iforhold til problemene mange av dere har med levering av selve kjerra da.[/img]
Til Toppen Go down
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   3/10/2007, 20:05

Jeg studerte en 5-dørs i går, og klarte ikke helt å se hvordan vann skulle renne inn fra åpen bakluke. Noen som kan forklare hva som er problemet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jora
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   3/10/2007, 21:06

Torz skrev:
Jeg studerte en 5-dørs i går, og klarte ikke helt å se hvordan vann skulle renne inn fra åpen bakluke. Noen som kan forklare hva som er problemet?

Det samler seg rett og slett litt vann under bakvindu i regnvær, og hvis bilen står på flat mark når luka åpnes renner lett noe av dette ned i bagasjerommet.. ingen syndeflod for all del, men noe blir det lett..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Kjente feil og problemer   

Til Toppen Go down

Kjente feil og problemer
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 18Gå til side : 1, 2, 3 ... 9 ... 18  Next
 Similar topics
-
» Lynvinge`s 93 Chevrolet Blazer 4.3 v6 4x4 automat
» GSX 1100 EF 1984 lade problemer