Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

slitasje sommerdekk.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: slitasje sommerdekk.   18/9/2008, 17:19

hei, er det noen som har erfaringer med dekkslitasje etter en lang sommer? mine 235.45.17 goodyear har rullet ca 1300mil, forhjula har en mønsterdybde på i overkant 5mm. og er jevnt slitt. Det som er rart er at bakhjula virker litt skjevt slitte, det ene har 4,5 mm ytterst og 6,5 mm innerst, det andre har 5mm ytterst og 7mm innerst. i sommer har jeg kjørt ca 800mil med camping vogn som veier ca 1500kg. Jeg har kjørt 4 andre biler med vogn oppgjennom åra, men har aldri opplevd at bakhjula slites mere enn forhjula på forhjulsdrevne biler. Hvor langt går slike dekk vanligvis? På min volvo v 50 opplevde jeg at den slet voldsomt på forhjulene med campingvogn. det tror jeg skyldes at bilen er litt i letteste laget i snuta, så den sliret jo for et godt ord. det var særlig etter en tysklandstur med mye motorveikjøring det var mye slitasje.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
ipconfig

Antall Innlegg : 34
Registration date : 05.05.2008

PosteTema: Re: slitasje sommerdekk.   30/9/2008, 10:08

Du må få sjekket spissingen på dekkene bak. På min MK3 hadde jeg lignende opplevelse. Foran var det ok men bak var det ganske skjevt. Jeg ble ikke klar over det før jeg skulle skifte sommerdekkene - pleier da å rengjøre de og se etter skader.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 114
Registration date : 29.02.2008

PosteTema: Re: slitasje sommerdekk.   30/9/2008, 18:23

Har du passet på å justere draget på campingvognen slik at du ikke får for mye vekt på hengerfestet? Hvis ikke kan det være en årsak til skjeiv slitasje på bakhjulene. Ellers er en sjekk av spissingen noe å vurdere ja.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.sagatoppen.com
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: slitasje sommerdekk.   30/9/2008, 22:11

krs skrev:
Har du passet på å justere draget på campingvognen slik at du ikke får for mye vekt på hengerfestet? Hvis ikke kan det være en årsak til skjeiv slitasje på bakhjulene. Ellers er en sjekk av spissingen noe å vurdere ja.

ja, jeg har 70-80 kg kuletrykk, det er automatisk nivåregulering på bilen, men det har vel ikke noe å si. jeg skal på verksted fredag morgen så for jeg se hva de finner ut. Jeg synes vel det er vel mye feil på bilen, det startet med en slange fra turboen som sprakk slik at bilen dro dårlig og flere varsel lys tentes, så ble bakluken lakkert pga skjolder i lakken, så ble taktrekket byttet da det gled fra ved taklyset foran. for et par uker siden ble lyset foran for høyt, det viste seg å være en "kladd" som sitter ved venstre forhjul som hadde løsnet og hang og dinglet. så har jeg jo nå oppdaget at bakhjulene er skjevt slitt. Før har jeg kjørt mange toyota biler, jeg kjøpte en ny 1984 modell carina, neste gang jeg var innom butikken var etter 4 år og 80000km. ikke 1 feil!! Det var den gang det og ikke nå!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: slitasje sommerdekk.   3/10/2008, 09:46

Jeg har ikke brukt hengerfestet ennå, men fordekkene ser overraskende slitt ut på utsiden, etter bare en sommer(!) og ca 15' km bruk.

Dekkene er Bridgestone Potenza 235/45-17 (ble levert med bilen), og det titter frem blå punkter i rillene, som vel indikerer at de er ganske slitt. Har ikke kjørt hardt med dem heller.

Slike dekk skal vel holde mer enn EN sesong? Evil or Very Mad

Bakdekkene ser bedre ut.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torco

Antall Innlegg : 5
Registration date : 05.04.2008

PosteTema: Re: slitasje sommerdekk.   3/10/2008, 13:14

Jeg har samme orginaldekkene som til min store overraskelse var helt nedslitte på inniden når jeg skiftet til vinterdekk nå.

Var til Kverneland bil og justerte forstillingen som viste seg å være skjev. Dekkene bak måtte også justeres. Rart på en ny bil kjøpt i april og rullet i underkant av 15`.

Kverneland var villige til å dekke halve summen for nye dekk. Fikk et tilbud hvor det var regnet 50% rabatt av tilsvarende dekk (continental sport contact 3) hvor de hadde en utgangspris på 3146 pr dekk (!!!!!). Sjekket litt rundt og forhandlerne her i Trondheim tar rundt 1600.- som markedspris.

Ikke videre imponert over Kverneland bil her i Trondheim nei Evil or Very Mad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: slitasje sommerdekk.   3/10/2008, 16:50

Om dekkene er slitt på innsiden eller utsiden tyder det på feil spissing eller feil camber justering. Dette er jo noe som overhode ikke burde være tilfelle på en ny bil, og om så er hadde jeg forlangt nye dekk som plaster på såret.

At en forhandler oppgir veil.pris på over 3000 kroner for de dekka er vanvidd! Du ser jo selv hva slike dekk egentlig ligger på dersom man bare undersøker litt. Derfor burde de så absolutt kompensere med nye dekk uten kostnad mener nå jeg, de har GOD fortjeneste på dekk og felg og går ikke konkurs av å gi uheldige(? får jo håpe dette er enkeltstående tilfeller) kunder ett par nye dekk.
Til Toppen Go down
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 65
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Re: slitasje sommerdekk.   3/10/2008, 23:19

Har merket at også mine dekk er godt slitte etter bare en sommer,bakdekkene er ikke så mye slitt men dekkene foran holder nok ikke ut neste sommer.Har vel kjørt 10-12,000 på sommerdekkene.Pratet med en som har god greie på dekk og han sa at det var stor slitasje på biler med diselmotor,rett og slett pga høyt dreimoment på motoren.Høres vel logisk ut,dreimomentet havner jo til slutt på dekkene.Så er det vel også slik at jo bedre dekkene skal sitte på veien jo mykere gummi,og mykere gummi slites fort.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: slitasje sommerdekk.   4/10/2008, 08:50

Det kan jo være at det er noe feil med spissing, men det er også et faktum at jo lavere profil dekkene har, jo fortere slites de.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: slitasje sommerdekk.   4/10/2008, 15:28

Men høyere dreiemoment bør jo ikke ha noen direkte innvirkning på dekkene da det er kjørestilen som avgjør. Broren min har godt over 300nm og nesten 400hk i bilen sin, men sliter ikke mer dekk en jeg gjør med min 2.0 automat. Om dreiemomentet er 20 eller 200 har jo ikke så mye å si, med mindre man benytter seg av registeret fullt ut og dermed tyner dekka maksimalt. Jeg har aldri slitt ut et sett med dekk på en sesong, hverken med tunge biler jeg har hatt, eller biler med høy effekt/høyt dreiemoment. Jeg ville så absolutt fått en nøytral sjekk av spissing og deretter sett om det var grunnlag for reklamasjon. Er jo ikke normalt å slite skjevt på dekka uansett. Det med slitasje på lavere profil har ofte også med for lite lufttrykk å gjøre. Veldig mange fyller sine faste mengder med luft som de har gjort i alle år på "vanlig" profil. Madammen er en av disse og lurte på hvorfor dekkene var så myke selv etter å ha fylt luft. Svaret var at ho hadde fylt rundt 1.8-1.9 bar, mens man fint kan kjøre 2.5-3bar med f.eks 40 profil.

Loadindexen på dekkene på bilene deres regner jeg med stemmer, iom dette er snakk om dekk levert av forhandler?
Til Toppen Go down
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 65
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Re: slitasje sommerdekk.   4/10/2008, 21:44

Joda jeg har også hatt biler med 300-400 hk som jeg ikke har hatt denne slitasjen på,men da har det vært med bakhjulstrekk.Hvis vi tenker litt teknisk så må jo en bil med forhjultrekk dra bilen forover mens med bakhjulstrekk på en måte dytter bilen forover.Kan nok tenke meg at det gir en høyere belastning på dekkene spesielt med en myk gummiblanding.Biler er jo også stort sett tyngre i fronten enn hva de er bak.Tja det er iallefall en teori,en ting er sikkert,dekkene slites fortere enn de gjorde i gammledager.Og da tok mann jo av og til en burnout eller to.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
TitaniumX2009

Antall Innlegg : 21
Registration date : 27.10.2008

PosteTema: Re: slitasje sommerdekk.   27/10/2008, 20:33

Oppdaget slitasje i ytterkant på både for og bakdekk etter ca 20.000 km. på min MK3, 2007 modell.Det viste seg at hjulvinklene ikke var riktig justert fra fabrikk. Dette ble håndtert som en garantisak. Iflg. Ford var det ikke første gang dette hadde skjedd.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: slitasje sommerdekk.   27/10/2008, 22:07

Torco skrev:
Jeg har samme orginaldekkene som til min store overraskelse var helt nedslitte på inniden når jeg skiftet til vinterdekk nå.

Var til Kverneland bil og justerte forstillingen som viste seg å være skjev. Dekkene bak måtte også justeres. Rart på en ny bil kjøpt i april og rullet i underkant av 15`.

Kverneland var villige til å dekke halve summen for nye dekk. Fikk et tilbud hvor det var regnet 50% rabatt av tilsvarende dekk (continental sport contact 3) hvor de hadde en utgangspris på 3146 pr dekk (!!!!!). Sjekket litt rundt og forhandlerne her i Trondheim tar rundt 1600.- som markedspris.

Ikke videre imponert over Kverneland bil her i Trondheim nei Evil or Very Mad
Hadde nettopp bilen og fordekkene inne til sjekk hos forhandler. Beskjeden derfra var at de måtte justere "litt" på forstillingen, men at dekkene tåler minst en sommer eller to til.

Jeg synes nå de ser unormalt slitt ut, så jeg tror jeg setter dem på bakakselen til sommeren, for å jevne ut slitasjen. Shocked
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Heggis

Antall Innlegg : 30
Registration date : 13.12.2007

PosteTema: Re: slitasje sommerdekk.   12/11/2008, 11:51

Jeg fant også ut at framdekkene var ganske slitt i innerkant da jeg la om til vinterdekk for noen uker siden. Jeg fikk time hos Ford Jessheim og de måtte justere litt på forstillingen. Men de ville ikke kompensere noe for ekstra dekkslitasje. Jeg fikk høre at slitasje helt i ytterkant ikke var vesentlig slitasje, da kravet til mønsterdybde ikke gjelder hele bredden på dekket. confused
Er ikke sikker på den, men hadde ikke flere argumenter på stående fot. Håper ikke vinterdekkene får samme slitasjemønster...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: slitasje sommerdekk.   

Til Toppen Go down

slitasje sommerdekk.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Sommerdekk, gateslicks og racingslicks
» Nokian Hakka 5 og 7. Rana billigste? NOEN FÅ DEKK IGJEN!
» Felger / dekk 16"
» Nye 215/50-17 dekk selges
» Felger/sommerdekk til MB