Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

OBS! Fare for lakkskade ved bruk av poleringsmaskin!!

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 114
Registration date : 29.02.2008

PosteTema: OBS! Fare for lakkskade ved bruk av poleringsmaskin!!   28/8/2008, 09:01

Tenkte jeg skulle opplyse eierne av MK3 her inne at Ford har innrømmet en vesentlig feil som er gjort ved lakkering av plastdeler og detaljer på sine MK3. Vet ikke om dette er gjort noe med på faceliften, men det gjelder iallefall min 2001 modell og har hørt tilfeller ved en 2005 Focus, så tipper det gjelder hele modellspekteret frem til de nyeste modellene.

Problemet er at grunnarbeidet på plasten er for dårlig slik at man ved bruk av en litt kraftig poleringsmaskin kan risikere å dra av lakk. Jeg ha nemlig gjort meg denne ufattelig sure erfaringen og har fått "rullet" av lakk på dørhåndtak samt et par lister på dørene. Ford selv innrømmet som sagt feilen, men ville selvsagt ikke gjøre noe med det, siden de selv anbefaler Autoglym til sine biler og jeg i mitt tilfelle ( og en annen jeg kjenner til ) har brukt et annet produkt.

Så da vet dere det, dersom noen av dere skal gå løs på bilen med maskin. Vær ekstremt forsiktig med støtfangere, lister og dørhåndtak og ellers det som er av lakkerte plastdetaljer !
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.sagatoppen.com
ThomasKH

Antall Innlegg : 3
Registration date : 25.09.2008

PosteTema: Re: OBS! Fare for lakkskade ved bruk av poleringsmaskin!!   25/9/2008, 19:18

Jeg har en sen 2004 mod. Forøvrig temmelig lik din. Fikk høre at de ordnet dette tidlig i 2004. Så min har ikke dette..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
trønder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 30.10.2007

PosteTema: Re: OBS! Fare for lakkskade ved bruk av poleringsmaskin!!   26/9/2008, 08:17

krs skrev:

Problemet er at grunnarbeidet på plasten er for dårlig slik at man ved bruk av en litt kraftig poleringsmaskin kan risikere å dra av lakk. Jeg ha nemlig gjort meg denne ufattelig sure erfaringen og har fått "rullet" av lakk på dørhåndtak samt et par lister på dørene. Ford selv innrømmet som sagt feilen, men ville selvsagt ikke gjøre noe med det, siden de selv anbefaler Autoglym til sine biler og jeg i mitt tilfelle ( og en annen jeg kjenner til ) har brukt et annet produkt.

!

Står det spesifikt noe sted at du bare bør bruke AutoGlym? I manualen til min Mondeo står det veldig lite om vasking. Kun at setebelte bare bør vaskes med funtig klut. Ikke mikrofiber klut på frontlykter og at blien bør poleres en eller to ganger i året. Polerte for 14 dager siden med turtle Vax Extreme eller hva den heter for metallic lakk. Da skulle jeg mene at jeg har mitt på det tørre. Jeg mener når jeg kjøper bilpolering på en bensinstasjon og det er bilde av en bil på flaska. Så må jeg da kunne bruke det på bilen.

Alle slike forbehold må da være dokumentert et sted. Hvis ikke må vi jo spørre verkstedet om alt mulig rart.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: OBS! Fare for lakkskade ved bruk av poleringsmaskin!!   26/9/2008, 18:58

Jeg kan heller ikke finne det noe sted at man skal bruke Autoglym fremfor noe annet, så jeg syns igrunn det er en tynn unnskyldning fra Ford`s side. Jeg skulle jo helst sett at dette var grunnlag for reklamasjon iom de selv har innrømmet feilen, men siden det er "min" skyld at jeg har polert med maskin og "feil" produkter, er det ikke mye hjelp å få desverre.

Om du polerer for hånd tror jeg ikke du har noe å bekymre deg for, jeg har iallefall ikke hørt om noen som har opplevd dette ved håndpolering, kun ved bruk av maskin. Uansett er det skikkelig surt å ha gjort seg denne erfaringen selv, så håper flest mulig andre kan lære av min feil her og slipper å gjøre dette på sin egen bil.
Til Toppen Go down
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: OBS! Fare for lakkskade ved bruk av poleringsmaskin!!   28/3/2009, 17:16

Dette har nok ikke noe med poleringmetoden å gjøre, så fremt man ikke bruker for høy rpm og for stort trykk (varme).
Makinbehandling gjøres på klargjøringen selv på Ford, og det skal selvfølgelig gå av etter at bilen er kjøpt. Brukte selv exenter sliper fra Bosch med skumgummipad fra Biltema, supert resultat.
Er det i produksjonen/lakkering på fabrikk ikke sørget for at lakk og plast bonder skikkelig vil man kunne spyle av lakken etterhvert med høytrykk. Poler og reklamer!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 656
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: OBS! Fare for lakkskade ved bruk av poleringsmaskin!!   28/3/2009, 17:53

Sånn er det på alle merker, må ta det forsiktig på lakkert plast.

Har selv krøllet lakken på MB, BMW osv...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: OBS! Fare for lakkskade ved bruk av poleringsmaskin!!   11/4/2009, 21:47

Tro meg, jeg og en bekjent som fikk samme resultat på en `05 Focus har reklamert på dette, men fikk da til svar at siden vi ikke hadde brukt produkter som Ford selv anbefaler kunne de ikke garantere noe som helst. Vi hadde begge brukt Menzerna polish og ikke Autoglym som Ford selv selger og anbefaler. Menzerna er ikke akkurat et ukjent merke for bilpleie-interesserte. Selv bruker jeg for det meste kun Autoglym, men selvsagt ikke i dette tilfellet. Ford selv innrømmet jo svakheten og visste om flere tilfeller hvor lakken "smeltet" av raskere enn normalt. Jeg har maskinpolert flere biler uten å klare å "smelte" lakk, så dette er nok dessverre en svakhet på disse modellene.
Til Toppen Go down
stianmh

Antall Innlegg : 6
Registration date : 02.08.2010

PosteTema: Re: OBS! Fare for lakkskade ved bruk av poleringsmaskin!!   2/8/2010, 23:21

Autoglym er gammel teknologi, det beste man kan bruke er strengt tatt meguiars (til en overkommelig pris da såklart) evnt swisswax, men da blir det voks med ford Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: OBS! Fare for lakkskade ved bruk av poleringsmaskin!!   

Til Toppen Go down

OBS! Fare for lakkskade ved bruk av poleringsmaskin!!
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» eksosbandasje
» Bruk av JetCarrier