Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Autolys

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
sebulba

Antall Innlegg : 40
Registration date : 26.08.2009

PosteTema: Re: Autolys   28/8/2009, 09:48

Hei.
Jeg har en 08 mod Mondeo import fra Tyskland med autolys. Vet noen om det går an å justere lysføleren på systemet slik at den også lyser i dagslys? Greit at bryteren kunne stått på auto hele tiden slik at jeg slipper å teke på det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Autolys   30/8/2009, 21:35

Ja, min gjør det SEbulba....

I autolys posisjon (min er tysk import) er lysene slik:

Dagslys: Nærlys på. AFS og svinglys ikke aktivert.
Instrumentlys på
Kveld: AFS og svinglys våkner, like så fjernlyset.
Instrumentlysene er dimmet.

I stilling null har jeg ordinære kjørelys, MEN med lys i instrumentbordet. Ikke lys i resten av dashbordet.

Parklysene aktiveres på venstre side om blinklyshendelen slås ned etter at jeg har stanset. Ditto på høyre side om jeg slår den opp.

Bilen er kjøpt gjennom forhandler i Skien, men ble "født" registrert på Ford i Tyskland og kjørte 5.000 kilometer der.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
sebulba

PosteTema: Re: Autolys   31/8/2009, 17:58

Campist skrev:
Ja, min gjør det SEbulba....

I autolys posisjon (min er tysk import) er lysene slik:

Dagslys: Nærlys på. AFS og svinglys ikke aktivert.
Instrumentlys på
Kveld: AFS og svinglys våkner, like så fjernlyset.
Instrumentlysene er dimmet.

I stilling null har jeg ordinære kjørelys, MEN med lys i instrumentbordet. Ikke lys i resten av dashbordet.

Parklysene aktiveres på venstre side om blinklyshendelen slås ned etter at jeg har stanset. Ditto på høyre side om jeg slår den opp.

Bilen er kjøpt gjennom forhandler i Skien, men ble "født" registrert på Ford i Tyskland og kjørte 5.000 kilometer der.

Hei Campist.

Jeg kjøpte også bilen fra Ford i Skien, min auto fungerer slik at kjørelysene slår seg på når det er "mørkt nok". Skulle derfor gjerne har justert dette slik at de lyser i dagslys. Irriterende at jeg må passe på at lysene er på når jeg er på veien.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Autolys   1/9/2009, 07:47

Har kjørelys på uansett stilling. Forskjellen er uten autolys, sterk Converse+ skjerm lys og ingen dashbord lys. Skrus over til auto og Converse dimmer og resten av dashboard lys kommer på. Kan også justere internsiteten på lys+Converse i Auto stilling. Det er vel slik den skal funke?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sebulba

PosteTema: Re: Autolys   1/9/2009, 08:59

biggame skrev:
Har kjørelys på uansett stilling. Forskjellen er uten autolys, sterk Converse+ skjerm lys og ingen dashbord lys. Skrus over til auto og Converse dimmer og resten av dashboard lys kommer på. Kan også justere internsiteten på lys+Converse i Auto stilling. Det er vel slik den skal funke?

Hei biggame.
Det er lysføleren som skrur på kjørelyset jeg gjerne kulle ha justert i autostilling slik at den skrur på kjørelyset også i dagslys. Jeg har ikke Converse+ i bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Autolys   3/9/2009, 08:31

Virker ikke som det er lysføler på min bil, kjørelys er på uansett stilling. Er det ikke påbudt med kjørelys på dagtid i Tyskland?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sebulba

PosteTema: Re: Autolys   3/9/2009, 08:53

biggame skrev:
Virker ikke som det er lysføler på min bil, kjørelys er på uansett stilling. Er det ikke påbudt med kjørelys på dagtid i Tyskland?

Hei.
Da er det sikker gjort en omkobling på bilen din vil jeg tro. Så vidt jeg vet er det ikke påbud om kjørelys i Tyskland.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Autolys   5/9/2009, 13:13

Det er ikke påbudt med kjørelys i Tyskland, men de har begynt å følge etter. Det tok bare 25 år...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
sebulba

PosteTema: Re: Autolys   5/9/2009, 16:11

Hei igjen. Fikk beskjed av Ford i Skien at det må en omprogramering til for at kjørelysene i autofunksjonen skal stå på hele tiden. Dette skulle være en smal sak.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Allan

Antall Innlegg : 20
Registration date : 20.12.2009

PosteTema: Re: Autolys   30/1/2010, 01:26

Jeg har også vært hos denne forhandleren i skien. Bilen er importert så lysoppsett måtte programmeres om. Autolysfunksjonen er jeg ikke særlig fornøyd med. Når bryteren står i autolys skal kjørelys komme på midt på dagen. Det betyr nærlys tent og fullt instrumentlys på. Når du nå kjører inn i en tunell eller et annet mørkt sted skal vanlig lys komme på. Da kan fullt lys settes på og instrumentlyset dimmes. Jeg har kjørt en del andre biler med autolys og da virker denne funksjonen som jeg har forklart her. Hvis en har navigasjon kan det bli svært mye lys som kan sjenere. Jeg kjørte en god del på veien med lite trafikk og mange tuneller så da var det bare å la lysene stå på fullt så ordnet fotocelle og elektronikk resten. Dim i dagslys med fullt lys på navigasjon og fulltlys i tunellene med nattlys på instumentene.

Har noen av dere lysene koblet på denne måten?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Autolys   2/2/2010, 10:35

Allan skrev:
Jeg har også vært hos denne forhandleren i skien. Bilen er importert så lysoppsett måtte programmeres om. Autolysfunksjonen er jeg ikke særlig fornøyd med. Når bryteren står i autolys skal kjørelys komme på midt på dagen. Det betyr nærlys tent og fullt instrumentlys på. Når du nå kjører inn i en tunell eller et annet mørkt sted skal vanlig lys komme på. Da kan fullt lys settes på og instrumentlyset dimmes. Jeg har kjørt en del andre biler med autolys og da virker denne funksjonen som jeg har forklart her. Hvis en har navigasjon kan det bli svært mye lys som kan sjenere. Jeg kjørte en god del på veien med lite trafikk og mange tuneller så da var det bare å la lysene stå på fullt så ordnet fotocelle og elektronikk resten. Dim i dagslys med fullt lys på navigasjon og fulltlys i tunellene med nattlys på instumentene.

Har noen av dere lysene koblet på denne måten?

På min norske Mondeo fungerer autolys som om du har lysbryteren i PÅ-stilling, altså med dimmede lys i displayene selv i fullt dagslys. Autolys kan altså kun brukes i rmørke, og eneste fordelen er da at lyset automatisk skrur seg av/på når man stopper/starter bilen.

Det burde fungert som du beskriver, men det gjør det altså ikke. Jag har mailet til Ford om saken, og svaret er at det fungerer som det skal på min bil. Skullle ikke tro det var så vanskelig å programmere om funksjonen, slik at lyset i displayene endrer seg med utelyset...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sjonkel

Antall Innlegg : 1
Registration date : 05.12.2011

PosteTema: Re: Autolys   7/12/2011, 08:30

Jeg har hentet ny Mondeo (2011) og nå har jeg tittet litt i håndboka. Der står det noe interessant om automatiske hovedlys. Det står at bilen selv skal dimme ned når autolysfunksjonen står på. Det står at dersom man møter frontlyktene til en bil eller ser baklysene på bilen foran eller det er gatebelysning langs veien, skal fjernlyset gå av før det sjenerer annen trafikk. Det gjør ikke min bil.
Den første tanken var at det er snakk om to funksjoner; en enkel og en avansert form for autolys. Men jeg har ikke klart å finne i utstyrslistene at det finnes to autolysfunksjoner. Instruksjonsboka beskriver også bare én utgave av funksjonen.
Videre står det at det skal finnes en instilling av følsomheten til autolysfunksjonen i instrumentpanelet (Convers-menyen), men der er det intet.
Noen som har tips eller kunnskap?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Autolys   7/12/2011, 11:01

Sjonkel skrev:
Jeg har hentet ny Mondeo (2011) og nå har jeg tittet litt i håndboka. Der står det noe interessant om automatiske hovedlys. Det står at bilen selv skal dimme ned når autolysfunksjonen står på. Det står at dersom man møter frontlyktene til en bil eller ser baklysene på bilen foran eller det er gatebelysning langs veien, skal fjernlyset gå av før det sjenerer annen trafikk. Det gjør ikke min bil.
Den første tanken var at det er snakk om to funksjoner; en enkel og en avansert form for autolys. Men jeg har ikke klart å finne i utstyrslistene at det finnes to autolysfunksjoner. Instruksjonsboka beskriver også bare én utgave av funksjonen.
Videre står det at det skal finnes en instilling av følsomheten til autolysfunksjonen i instrumentpanelet (Convers-menyen), men der er det intet.
Noen som har tips eller kunnskap?
"Avansert" autolys får man bare sammen med førerhjelp-pakke, eller hva det nå heter (filskiftevarsler, etc.). Jeg har det ikke.

Har "vanlig" autolys, som dog er mer avansert enn på -08-modellen, siden den i dagslys slår av hovedlys og baklys, og kun bruker LED-lysene foran.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Autolys   

Til Toppen Go down

Autolys
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2