Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

"Må ha" ekstrautstyr

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
karlto

Antall Innlegg : 30
Registration date : 08.07.2008

PosteTema: "Må ha" ekstrautstyr   5/8/2008, 07:43

Interessert i å høre hva folk mener er ekstrautstyr man bare må ha med. Selv stemmer jeg for Bluetooth (koster ikke mye, og er SÅ behagelig å ha for telefonsamtaler i bilen). Er blitt glad i xenon-lyktene mine også, men skjønner at det er mest for oss som bor på landet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
trønder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 30.10.2007

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   5/8/2008, 08:02

karlto skrev:
Interessert i å høre hva folk mener er ekstrautstyr man bare må ha med. Selv stemmer jeg for Bluetooth (koster ikke mye, og er SÅ behagelig å ha for telefonsamtaler i bilen). Er blitt glad i xenon-lyktene mine også, men skjønner at det er mest for oss som bor på landet.

Utenom standard titanium X har bilen min Cruise controll, Xenon, mørke ruter 8 veis el førersete, integrert barnesete + gardin i baksetet.

Av dette er det Cruise jeg har mest glede av i forhold til prisen. Har ikke kjørt så mye på mørke vier at jeg har fått full glede av Xenon. Men de gangene jeg har gjort det er det supert. har ikke ryggesensor, men det går greit selv om jeg av og til må manøvrere litt eksta. Så jeg sier

Bil til bybruk:
Ryggesensor

Bil til bruk på landet:
Xenon
CC
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   5/8/2008, 08:07

karlto skrev:

Det blir jo i bunn og grunn en personlig prioriteringssak, men utstyret jeg setter mest pris på av det jeg har montert er:

- Xenon-lys
- Avansert navigasjon
- Parkeringssensorer
- Regnsensor
- Blåtann
- Dieselfyrt ekstravarmer

"Kjekt å ha":

- El.-seter
- Nøkkelfri adkomst og start
- Solgardiner
- Bagasjeromsgardin
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
simons d 4

Antall Innlegg : 10
Registration date : 14.10.2007

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   5/8/2008, 09:27

Har selv ghia x 5 dørs 2.0 tdci 130 hk A6 med acc.kombinasjonen acc,aut er det jeg setter mest pris på.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
madmax
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 116
Registration date : 01.03.2008

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   5/8/2008, 09:54

min mening på må ha:
ryggesensor
xenon (for oss over 40 :-))
solgardiner 2. seterad
trekkrok
dieselvarmer

ønskelig
adaptiv cruisecontroll( "bare" 9000,- dyrere enn vanlig cruise)
elsete med minne( hvis rompa di er helt forskjellig fra fruas)
kanskje blåtann
.....og hvis du har for mye penger, AUTOMAT!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
corvy

Antall Innlegg : 38
Registration date : 23.06.2008

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   5/8/2008, 19:38

Automat, ryggesensor, hengerfeste og acc er min pri liste Smile

Ting som diger navi og bluetooth er luxus som vi liker ..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.barmen.nu
perhansen

Registration date : 10.04.2008

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   5/8/2008, 20:48

Jeg synes mørke vinduer bak B-stolpe er et must. Barna får ikke så mye sol i ansiktet, samtidig som bilen ser tøff ut. Sølv takrails tar seg også godt ut, særlig når lakken er mørk.

Skulle gjerne hatt Bluetooth og parkeringssensor, men det ble for dyrt (Tar heller en bulk ;-) )
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
karlto

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   5/8/2008, 21:05

Cruise er virkelig tingen for langkjøring (selv med manuell kasse), så det er kanskje også på "må ha" lista for oss som bor på landet... Jeg angrer iallefall ikke.

Hadde jeg sittet mye i kø, så tror jeg også jeg ville hatt automat, men det er rimelig dyrt (særlig siden du ikke kan få det på de minste motorene, med manuell er jeg veldig fornøyd med 1.8l 100hk motoren).

Personlig måtte jeg ha tilhengerfeste og rails, men det er fordi jeg har et gammelt hus jeg stadig skal pusse opp, og Mondeoen er den eneste bilen jeg har.

Når det gjelder navi, så mener jeg at integrert navi bare er sinnsykt for dyrt. Jeg har fjorårets toppmodell Garmin nüvi (USA+Europa fordi jeg reiser mye og bruker den mye i leiebil), den kostet 5000,- og er mye bedre enn noen innebygd navi jeg har sett når det gjelder fart og brukervennlighet. Å betale 3x for å få det bygd inn i bilen er galskap etter min mening. Dessuten så får du de enkleste Norden-GPSene for 1500-2000 kr. Faktisk så bruker jeg navien mest når jeg er ute og reiser, her hjemme vet jeg stort sett hvor jeg skal... :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
karlto

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   5/8/2008, 21:08

Jeg er forresten så kjip at jeg droppet alu-felgene. Er jeg den eneste med stålfelger? Jeg så iallefall ingen andre hos forhandleren der jeg kjøpte Modeoen. Har tenkt meg til Sharif til høsten og kjøpe felger+vinterdekk, her synes jeg Fordforhandlerene tar seg for godt betalt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 334
Registration date : 17.02.2008

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   5/8/2008, 21:09

Cruise er tingen ja.. Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
perhansen

Registration date : 10.04.2008

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   8/8/2008, 22:46

Tilhengerfeste er tingen. Mondeoen som som vi snart får, kan trekke 1800 kg. Da kan man trekke store hengere stappfulle av ved eller bygningsmaterialer o.l.
Enig at navigasjon fra Elkjøp eller liknende er tingen. Mye billigere, bedre grensesnitt og bedre funksjonalitet (kan ta med deg, når man er rundt i europeiske byer, sitte på hotellrommet og planlegge reiseruter m.m). Eneste ulempe er at man må huske å demontere utsyret, så ikke tyv-pakk slår inn ruta for å knabbe utstyret.
Karlto: Jeg har alltid vært kjip og kjørt stålfelger og hjulkapsler. Nå slår jeg på stortromma og velger alu på sommer og vinter. Deilig å slippe å måtte erstatte kapsler som faller av. Har byttet tre stk. på min nåværende Mondeo 2001
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
karlto

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   9/8/2008, 12:49

Kaplser som ramler av? Har aldri hendt meg (Granada 85, Xsara 00). Granada 78 som jeg debuterte på hadde stålfelger uten kapsler, de var egentlig litt kule...

Når det gjelder navi, så sverger jeg til Garmin nüvi. Du får med skinnetiu i pakka (iallefall på modellen jeg kjøpte), tar 5 sek å hekte den ut av festet og putte den i lomma. Kablene henger fast i festet, så du trenger ikke stresse med dem.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 114
Registration date : 29.02.2008

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   10/8/2008, 23:38

Nå har ikke jeg ny bil, så ting stiller seg fort litt annerledes når det kommer til pris, men så er også utstyrsnivået litt av grunnen til at jeg ikke har råd til ny bil Wink

Krav til utstyr slik ståa er nå er :
Helskinn interiør
Automat
Tilhengerfeste
Xenon
Cruise control
Kjørecomputer
El.seter

Skulle jeg hatt ny bil ville jeg også tenkt på annenhåndsverdi, altså hvor lettsolgt den ville bli senere. Dyrt ekstrautstyr er kanskje for mange unødvendig, men det er enda dyrere/surere å finne ut at man savner f.eks cruise control i etterkant. Bilen blir jo også mye lettere å selge igjen dersom mye av det utstyret som er dyrt å ettermontere mangler.

Sotede ruter tror jeg neppe jeg hadde valgt. Nå vet jeg ikke prisen på dette, men selv hadde jeg nok valgt å få dette utført av noen som driver med dette etter kjøpet. Selv betalte jeg ikke mer enn 3500,- for soting av alle 7 rutene på vår MK3.

Det samme går og gjelder for alufelger. Til prisen Ford tar for et sett aluminiumsfelger med dekk finner man MANGE fine alternativer rundt hos dekkfirmaene i dette ganske land. Jeg vet ikke hva Ford tar for nye 18" med dekk, men er ganske så sikker på at alle og enhver skal kunne finne hjul etter sin smak som er rimeligere. Jeg har selv hatt biler med originale alufelger i 18" og argumentet om at de er av bedre kvalitet er svakt i mine øyne. Man bruker jo ikke felgene som målskive for fortauskanter eller asfalthull heller, og de få gangene man er uheldig og skubber nedi et hull i veien tar ikke ettermarkedsfelger nevneverdig mer skade heller, iallefall ikke av alle de settene med "uoriginale" felger jeg har hatt på mine biler.

Listen over mine utstyrsvalg ville nok blitt følgende på en ny bil :

Helskinn interiør
Automat
Adaptive cruise control
Kjørekomputer
Navi
Xenon
Bluetooth
Nøkkelfri adkomst og start
El.seter
Bagasjeromstrekk ved stasjonvogn.

Men igjen, mine egne krav til utstyr er mye av årsaken til at jeg ikke har råd til ny bil Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.sagatoppen.com
karlto

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   12/8/2008, 07:27

Akkurat når det gjelder soting, så sier min bilkyndige bror at det er stor forskjell på fabrikksotede ruter (sotede tvers gjennom) og å ha på film etter på. Hvis du vil ha soting, så bør du bestille det med, det koster ikke skjorta (2600,- for å være nøyaktig)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 114
Registration date : 29.02.2008

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   12/8/2008, 18:05

Det er klart, men nå er ikke alltid lysgjennomslipper slik man vil ha det på standard sotede ruter. Jeg for min del holder meg til ettermontert toning iallefall. Når flere i tillegg kan levere livstidsgaranti på filmen ser jeg null problem med det. Men klart, koster det ikke mer enn 2600,- er det fortsatt rimeligere enn å få det ettermontert.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.sagatoppen.com
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   13/8/2008, 14:55

Det vi har, delvis som standard på Ghia X, og som jeg vil anbefale ALLE som har råd er:

- Automatgir (fantastisk behagelig, og en helt annen kjøreopplevelse) Very Happy
- 8-veis justerbart sete med minne (en bil i familien, og ulik størrelse)

(De to over er også ypperlige når man (som jeg) har dårlig rygg)

- Helskinn (luksusfølelse - og praktisk når man har sølende små barn)
- Parkeringsassistanse foran og bak (et must i byen)

Det jeg gjerne skulle hatt:

- ACC! Har jo cruise control, men det har begrenset anvendelse i tettere trafikk. Sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   15/8/2008, 19:06

Det spørs jo litt hva slags budsjett du har, men jeg har følgende prioriteringsrekkefølge:

• Automatgear. (Når man først skal kjøpe en bil til +/- 400000 så skal man ta med det. Har man ikke råd automat så har man heller ikke råd til Mondeo. Da ville jeg heller å valgt en billigere bil. En bekjent av meg valgte ny Mondeo med seks trinns manuell gearkasse. Det tok ikke lang tid før han begynte å ergre seg. Seks gir blir veldig mye giring - dieselmotoren er ikke så ”elastisk” som en bensinmotor.)
  • Cruise control. (Deilig å måtte slippe å følge med speedometeret hele tiden)
  • Bluetooth (Dette gir virkelig følelsen av at du lever i 2008)
  • Parkeringsensor (Jeg klarer ikke å se hjørnene på bilen)
  • Parkeringsvarmer (Finnes det noe deiligere å komme til en oppvarmet bil en morgen med minus 15 grader?)
  • Adaptiv Cruise Control (Jeg har det ikke selv, men jeg skjønner at da blir det virkelig komfortabelt å kjøre bil)
  • El.betjente seter. (Enkelt å forandre sittestilling under kjøreturen)

Lykke til med valgets kvaler
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
karlto

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   15/8/2008, 22:43

Skjønner at automat er behagelig, men mener at det ikke er for alle. Når man ellers kan greie seg med 1.8l og manuell, så er det litt drøyt å spandere 50.000 på automat og større motor. For oss som kjører lite i kø, så mener jeg at automat er kjekt å ha men ikke must have. Hadde jeg sittet i kø inn til Oslo hver morgen hadde det vært anderledes.

Min Mondeo kostet 340 blank listepris (fikk en del ekstra rabatt i forbindelse med innbyttebil), og da synes jeg fikk veldig mye bil for pengene. Ville ha stor bil pga. ungene, og da kan jeg ikke se at det finnes noen billigere bil som gir tilsvarende plass (Passat er litt mindre og er faktisk dyrere, så på Octavia men den er ganske mye mindre). I forhold til alternativene så er utstyrsnivået veldig bra selv på Trend. Min filosofi er at det ikke er lurt å kjøpe en strippet modell, men det er ikke lurt å kjøpe "full pakke" heller. Et hakk opp på motor og litt utvalgt ekstrautstyr gjør susen...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 83
Registration date : 13.03.2008

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   26/8/2008, 09:10

Det ekstrautstyret jeg setter mest pris på er parkeringssensorene. Bilen er litt uoversiktlig og pga det har de kommet til god nytte.

Handsfree er også greit å ha. Nå ringer ikke jeg så mye og synes det er litt fomlete å bla i nummerlisten når man kjører, men å motta samtaler fungerer supert, og har ikke hatt noen som har klagd på lyden heller.

Stereoen som er et "must" for meg er nettopp oppgradert og det var vel anvendte penger.

Automatgir savner jeg derimot ikke. Gikk fra automat på min forrige Mondeo til M6 nå og synes faktisk det var herligt å "kjøre" bil igjen.

Hadde vi hatt et annet avgiftsystem her i landet hadde jeg nok kjøpt Titanium S versjonen for å få en sprekere motor, men for all del, er ikke så verst 140hesteren heller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
karlto

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   26/8/2008, 20:25

Triks når det gjelder å slippe å bla i nummerlisten: den mest nyttige tingen på stemmestyringen som følger med Bluetooth er nettopp "dial name". Du kan legge inn nummerene du bruker oftest, og så kan du bare si "dial name" og så navnet. Genialt!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Q

Antall Innlegg : 45
Registration date : 17.07.2008

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   27/8/2008, 15:29

Balder skrev:
Det ekstrautstyret jeg setter mest pris på er parkeringssensorene. Bilen er litt uoversiktlig og pga det har de kommet til god nytte.

Handsfree er også greit å ha. Nå ringer ikke jeg så mye og synes det er litt fomlete å bla i nummerlisten når man kjører, men å motta samtaler fungerer supert, og har ikke hatt noen som har klagd på lyden heller.

Stereoen som er et "must" for meg er nettopp oppgradert og det var vel anvendte penger.

Automatgir savner jeg derimot ikke. Gikk fra automat på min forrige Mondeo til M6 nå og synes faktisk det var herligt å "kjøre" bil igjen.

Hadde vi hatt et annet avgiftsystem her i landet hadde jeg nok kjøpt Titanium S versjonen for å få en sprekere motor, men for all del, er ikke så verst 140hesteren heller.

Hvilken oppgradering gjorde du på stereoanlegget. Har selv Navi-anlegget, men savner litt på lydkvaliteten.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Q

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   27/8/2008, 15:43

Ønsker også generelle tips om lyd. Hjelper det å bytte høytalere? Pris? Annet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   27/8/2008, 15:52

Q skrev:
Hvilken oppgradering gjorde du på stereoanlegget. Har selv Navi-anlegget, men savner litt på lydkvaliteten.

Hvis du ser i denne tråden så har jeg skrevet litt om oppgraderingene:

http://www.norwegianmondeoclub.com/elektronikk-f10/sony-anlegg-med-8-hoytalere-og-cd-veksler-t551-15.htm

Nå beholdt jeg Sonyspilleren, men fikk ny forsterker, subwoofer og høytalere.
Lot butikken bruke sin erfaring og montere det de mente var mest fornuftig innenfor den prisrammen jeg var villig til å betale.

Er ikke ferdig å spille inn de nye høytalerne ennå, men merker at bassen er mye mer tilstede, samt at lydbildet generelt er blitt mye klarere enn hva det var med originalhøytalerne.
Minuset var at forsterkeren gikk varm. Men det hadde mye med plassering og gjøre, samt at jeg spillte ganske høyt over en lang periode.
Men har ikke merket noe gale med den etter at jeg fikk ordnet med litt mer luft rundt den Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Q

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   27/8/2008, 16:09

Lov å spørre hva dette kostet? Hvor fikk du det gjort?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   29/8/2008, 23:57

Q skrev:
Lov å spørre hva dette kostet? Hvor fikk du det gjort?

Hvis du ser i tråden jeg linket til kostet det ca 15000kr og ble gjort hos bilradiospesialisten.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: "Må ha" ekstrautstyr   

Til Toppen Go down

"Må ha" ekstrautstyr
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Ford Mustang "rally edition"
» 4x114,3 16" eller 17" felger kjøpes.