Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Autolys

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 199
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Autolys   10/9/2007, 23:29

Prøvekjørte en TitX med regnsensor og avbl.speil. Denne hadde ikke autolys. Virker som det kun er Ghiaxen som har det. Eller har jeg oppfattet feil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Autolys   11/9/2007, 07:36

Ja, du har oppfattet feil. Jeg har sett både Trend (hos forhandler i Norge) og TitX (på bilde) m/autolys.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Autolys   11/9/2007, 08:43

Antakelig er det biler som er beregnet for land som har kjørelys forbud. Som har havnet her.
I papirversjonen står det std. på begge Ghia mod, men tilleggsvalg på de andre mod. sammen med regnsensor og tåkelys
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
henrikh

Antall Innlegg : 25

PosteTema: Re: Autolys   11/9/2007, 12:17

Nu har jeg set det i flere indlæg, men hvad er "Autolys" ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430

PosteTema: Re: Autolys   11/9/2007, 12:26

Autolys blir brukt om egenskapen hvor instrumentbelysningen automatisk slås på eller av avhengig av lysforholdene i bilen. Dersom man kjører inn i en tunnel vil dette sette på instrumentbelysningen automatisk og så slå den av igjen når man kommer ut. Dette som alternativ til å måtte vri lysbryteren til "På" og måtte slå denne av igjen når man forlater bilen. Definitivt en liten detalje, men jeg kan forstå folk er opptatt av den her i landet hvor vi har tunneller over alt ...

Diskusjonen går vel på hva som skal til for å kunne få dette på bilen. Jeg har forstått det slik at dette kun er mulig dersom man har automatisk avblenbart speil som jo også har en sensor innebygget som antakelig også kan registrere lysinformasjon som autolys behøver ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Autolys   11/9/2007, 12:33

henrikh skrev:
Nu har jeg set det i flere indlæg, men hvad er "Autolys" ?

Autolys er ett ekstra valg på hovedlysbryteren.

For de landene som ikke har påbudt kjørelys, kan man sette bryteren i (A) da vil kjørelys og instrumentlys tennes automatisk når man feks. kjører inn i tuneller, parkeringshus og når det blir mørkt.
Ser ut som at noen biler har forvillet seg hit med det systemet. Systemet har ikke noen funksjon her, siden vi har påbudt kjørelys. ( bare en ekstra gadget )

Opplevde systemet i Paris. Kjørte en VW passat taxi, hvor lysene slo seg på automatisk i tunellene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Autolys   11/9/2007, 12:42

hhf skrev:
Autolys blir brukt om egenskapen hvor instrumentbelysningen automatisk slås på eller av avhengig av lysforholdene i bilen. Dersom man kjører inn i en tunnel vil dette sette på instrumentbelysningen automatisk og så slå den av igjen når man kommer ut. Dette som alternativ til å måtte vri lysbryteren til "På" og måtte slå denne av igjen når man forlater bilen. Definitivt en liten detalje, men jeg kan forstå folk er opptatt av den her i landet hvor vi har tunneller over alt ...

Diskusjonen går vel på hva som skal til for å kunne få dette på bilen. Jeg har forstått det slik at dette kun er mulig dersom man har automatisk avblenbart speil som jo også har en sensor innebygget som antakelig også kan registrere lysinformasjon som autolys behøver ...

Trodde også det var standard, siden man har avbl. speil. Men ikke på TitXen jeg prøvekjørte igår. De som får det på bilene sine her, er sikkert modifiseret europa modeller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352

PosteTema: Re: Autolys   2/10/2007, 17:33

Bilde av Titanium med autolys fra lokal forhandler. Bilen hadde også regnsensor.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Autolys   2/10/2007, 19:33

Har sett flere biler på E18 i det siste som har dette... Tror ikke eierne av bilene er klar over dette selv, for lyset går av så fort de er ute av tunellene og på igjennår de kjører inn i de... Og i Norge må man jo ha lysene på hele tiden... Bilene var av merke Audi A4 og en Honda CRV, 07 modeller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 82
Registration date : 27.09.2007

PosteTema: Re: Autolys   2/10/2007, 20:19

Rart at importørene leverer med dette.. Hadde vært noe annet om kjørelyset sto på hele tiden, men nærlyset ble slått på..Men nå har man jo kjørelys som ekstrautstyr på noen biler, verden er blitt gal...

Vet at Jeep ettermonterte kjørelys på sine biler en stund, ble gjort hos forhandler...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare

PosteTema: Re: Autolys   2/10/2007, 21:38

Kan være importbiler....mistenker sterkt at det er det, og at kjøperen ikke er klar over at også hovedlysene, i tillegg til instrumentpanelet skrur seg automatisk på...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Autolys   7/12/2007, 14:07

Jeg fikk min Titx i går med bestilt regnsensor og aut avblendbart speil. Den hadde altså autolys, så jeg tror nok at dette følger regnsensoren.

Jeg fikk forrige gang en bil med kun aut avblendbart speil, den hadde ikke regnsensor. Ser at kikker mener han så en med regnsensor og uten autolys, men er du sikker på at det ikke var bare aut speil du så? Det er nok samme øye som regnsensoren bruker som måler lys ute og slår av og på instrumentlysene i dashbordet mitt.

PS: Autolys er genialt! Aldri mer vriding på bryteren.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Autolys   7/12/2007, 14:19

Jeg har også autolys, men har ikke testet det. I land med kjørelys er vel systemet koblet slik at kjørelyset er på i dagslys? Noe annet ville jo vært klønete.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare

PosteTema: Re: Autolys   7/12/2007, 14:30

Om det er importbil må det nok programmeres. Om det er Autolys mulighet på en norsk bil, bør leverandøren ha programmert denne til å lyse hele tiden.

eppen

PosteTema: Re: Autolys   7/12/2007, 16:15

Nå er det jo så mørkt hele tiden at jeg ikke har fått sett i dagslys, men siden kjørelys på bilen er på unasett instilling på lysvelger (utenom park) så er vel ikke det noe problem.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: Autolys   7/12/2007, 17:23

Siden jeg også har bestilt regnsensor og avbl. speil, må jeg regne med at jeg får det.

Har vel egentlig ingen praktisk betydning siden vi har kjørelys. Om du vrider den på auto eller nattkjøring, er jo ett fett. Forskjellen er vel at lyset går av og på i instrumentene i tunneller og lignende med autolys, i stedenfor å være på hele tiden.

Land som ikke har påbudt kjørelys, kommer også kjørelysene på sammen med instrumentlysene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Autolys   17/12/2007, 12:52

hhf skrev:

Har autolys, men det fungerer ikke helt logisk. Kanskje en programmeringsfeil?

I mørke fungerer det fint. Fjernlyset fungerer, og alt lys er automatisk av når man har parkert og forlater bilen. Veldig greit.

I dagslys/sol er det ikke som det burde, for de to fargeskjermene er dimmet hele tiden, som om det var mørkt, og da er de vanskelig å lese.

Hvordan fungerer det hos dere andre? I dagslys burde jo skjermene være med full lysstyrke, som når kun kjørelys er på?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

PosteTema: Re: Autolys   17/12/2007, 13:13

Stemmer. Autolys er ikke noe annet enn fjernlys på når tenning er på. Jeg ble også overrasket av dette, men foretrekker å slippe å skru på hjulet for å få lys i dashbordet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Autolys   5/1/2008, 10:45

Jeg har også autolys på min, og lar den stå der, men slår den av frontlysene når det er dagslys automatisk ? Eller går det bare på instrumentbelysningen? Fordelen ved å la den stå på autolys er jo at dimming av converse+ virker også da.

Sist endret av den 5/1/2008, 12:39, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Autolys   5/1/2008, 11:34

Autolys her også. Har egentlig ikke fått noen føling med åssen det fungerer. Synes ikke det skjer noe med interiørlyset. Fant en funksjon på menyen på touch skjermen som gjaldt dag/natt, den sto på natt. I tillegg kunne jeg velge auto, så nå står den på auto. Kanskje det skjer noe da.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: Autolys   5/1/2008, 17:36

På min lånebil, Trend 1,8l diesel, er det autolys(kjørelys), men mørkt som natta i instrumentene. Da har vel ikke jeg noe annet valg såvidt jeg kan skjønne, enn å skru på lyset for å se instrumentene? Noen som vet?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Autolys   5/1/2008, 19:19

Torz skrev:
Bilde av Titanium med autolys fra lokal forhandler. Bilen hadde også regnsensor.

Autolysvalget er det fjerde valget helt ned mot høyre, da lyser instrumentene, og man kan dimme disse, og alt slukker automatisk når bilen stoppes.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Autolys   6/1/2008, 15:41

Har igjen prøvd å finne ut av forskjellen mellom kveldslys og autolys i de posisjonene. Det eneste jeg har funnet ut av er at de statiske hjørnelysene ikke blir aktivert i dagslys, men i P.hus lignenede lys og kvelden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
vikingfh16

Antall Innlegg : 14
Registration date : 04.06.2008

PosteTema: Re: Autolys   4/6/2008, 10:58

Meningen med Autolys er som det kommer frem her, at lysene selv slår seg på når mørket er ved et vist nivå samt i tunneler og P-hus. Her i Norge så vil lysene uansett stå på hele tiden siden vi har påbud om kjørelys. Med kjørelys så skal ikke instrumentlyset være på, og fjernlys virker ikke. Om vi i Norge setter på Autolys så vil fordelen være at vi får lys i instrumenter når det mørkner, og fjernlys vil også automatisk bli aktivert når det blir mørk, ellers skal Autolys ikke berrøre kjørelysfunksjonen på Norske biler.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
corvy

Antall Innlegg : 38
Registration date : 23.06.2008

PosteTema: Re: Autolys   12/12/2008, 12:41

Jeg syns autolys funksjonen burde dimme instrumentene på kveld og lyse de opp på dagen, samt har jeg navi med stor skjerm. Her er det i 3d visning stjerner på natten og blå himmel på dagen. Ingen av disse tingene justerer seg autmatisk med min bil på autolys setting. Virker som om den norske "pakken" med instillinger ødelegger autolys funksjonen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.barmen.nu
Sponsored content

PosteTema: Re: Autolys   

Til Toppen Go down

Autolys
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next