|
|
| Av | Innlegg |
|---|
kikker Mondeofreak

Antall Innlegg: 199 Location: Oslo Registration date: 02.09.2007
 | Tema: Autolys 10/9/2007, 22:29 | |
| Prøvekjørte en TitX med regnsensor og avbl.speil. Denne hadde ikke autolys. Virker som det kun er Ghiaxen som har det. Eller har jeg oppfattet feil. |
|
 | |
Torz SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 314 Age: 50 Location: Oslo/Oppland Registration date: 01.09.2007
 | Tema: Re: Autolys 11/9/2007, 06:36 | |
| Ja, du har oppfattet feil. Jeg har sett både Trend (hos forhandler i Norge) og TitX (på bilde) m/autolys. |
|
 | |
kikker Mondeofreak

| Tema: Re: Autolys 11/9/2007, 07:43 | |
| Antakelig er det biler som er beregnet for land som har kjørelys forbud. Som har havnet her. I papirversjonen står det std. på begge Ghia mod, men tilleggsvalg på de andre mod. sammen med regnsensor og tåkelys |
|
 | |
henrikh
Antall Innlegg: 25 Registration date: 02.09.2007
 | Tema: Re: Autolys 11/9/2007, 11:17 | |
| Nu har jeg set det i flere indlæg, men hvad er "Autolys" ? |
|
 | |
hhf SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 388 Location: Lier Registration date: 01.09.2007
 | Tema: Re: Autolys 11/9/2007, 11:26 | |
| Autolys blir brukt om egenskapen hvor instrumentbelysningen automatisk slås på eller av avhengig av lysforholdene i bilen. Dersom man kjører inn i en tunnel vil dette sette på instrumentbelysningen automatisk og så slå den av igjen når man kommer ut. Dette som alternativ til å måtte vri lysbryteren til "På" og måtte slå denne av igjen når man forlater bilen. Definitivt en liten detalje, men jeg kan forstå folk er opptatt av den her i landet hvor vi har tunneller over alt ...
Diskusjonen går vel på hva som skal til for å kunne få dette på bilen. Jeg har forstått det slik at dette kun er mulig dersom man har automatisk avblenbart speil som jo også har en sensor innebygget som antakelig også kan registrere lysinformasjon som autolys behøver ... |
|
 | |
kikker Mondeofreak

| Tema: Re: Autolys 11/9/2007, 11:33 | |
| | henrikh skrev: | | Nu har jeg set det i flere indlæg, men hvad er "Autolys" ? |
Autolys er ett ekstra valg på hovedlysbryteren.
For de landene som ikke har påbudt kjørelys, kan man sette bryteren i (A) da vil kjørelys og instrumentlys tennes automatisk når man feks. kjører inn i tuneller, parkeringshus og når det blir mørkt. Ser ut som at noen biler har forvillet seg hit med det systemet. Systemet har ikke noen funksjon her, siden vi har påbudt kjørelys. ( bare en ekstra gadget )
Opplevde systemet i Paris. Kjørte en VW passat taxi, hvor lysene slo seg på automatisk i tunellene. |
|
 | |
kikker Mondeofreak

| Tema: Re: Autolys 11/9/2007, 11:42 | |
| | hhf skrev: | Autolys blir brukt om egenskapen hvor instrumentbelysningen automatisk slås på eller av avhengig av lysforholdene i bilen. Dersom man kjører inn i en tunnel vil dette sette på instrumentbelysningen automatisk og så slå den av igjen når man kommer ut. Dette som alternativ til å måtte vri lysbryteren til "På" og måtte slå denne av igjen når man forlater bilen. Definitivt en liten detalje, men jeg kan forstå folk er opptatt av den her i landet hvor vi har tunneller over alt ...
Diskusjonen går vel på hva som skal til for å kunne få dette på bilen. Jeg har forstått det slik at dette kun er mulig dersom man har automatisk avblenbart speil som jo også har en sensor innebygget som antakelig også kan registrere lysinformasjon som autolys behøver ... |
Trodde også det var standard, siden man har avbl. speil. Men ikke på TitXen jeg prøvekjørte igår. De som får det på bilene sine her, er sikkert modifiseret europa modeller. |
|
 | |
Torz SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 314 Age: 50 Location: Oslo/Oppland Registration date: 01.09.2007
 | Tema: Re: Autolys 2/10/2007, 16:33 | |
| Bilde av Titanium med autolys fra lokal forhandler. Bilen hadde også regnsensor. |
|
 | |
poskare Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg: 282 Age: 39 Location: Tønsberg Registration date: 31.08.2007
 | Tema: Re: Autolys 2/10/2007, 18:33 | |
| Har sett flere biler på E18 i det siste som har dette... Tror ikke eierne av bilene er klar over dette selv, for lyset går av så fort de er ute av tunellene og på igjennår de kjører inn i de... Og i Norge må man jo ha lysene på hele tiden... Bilene var av merke Audi A4 og en Honda CRV, 07 modeller. |
|
 | |
RS Mondeoguru

Antall Innlegg: 80 Location: Valnesfjord Registration date: 27.09.2007
 | Tema: Re: Autolys 2/10/2007, 19:19 | |
| Rart at importørene leverer med dette.. Hadde vært noe annet om kjørelyset sto på hele tiden, men nærlyset ble slått på..Men nå har man jo kjørelys som ekstrautstyr på noen biler, verden er blitt gal...
Vet at Jeep ettermonterte kjørelys på sine biler en stund, ble gjort hos forhandler... |
|
 | |

| Tema: Re: Autolys 2/10/2007, 20:38 | |
| Kan være importbiler....mistenker sterkt at det er det, og at kjøperen ikke er klar over at også hovedlysene, i tillegg til instrumentpanelet skrur seg automatisk på... |
|
 | |
eppen Mondeofreak

Antall Innlegg: 173 Registration date: 11.09.2007
 | Tema: Re: Autolys 7/12/2007, 14:07 | |
| Jeg fikk min Titx i går med bestilt regnsensor og aut avblendbart speil. Den hadde altså autolys, så jeg tror nok at dette følger regnsensoren.
Jeg fikk forrige gang en bil med kun aut avblendbart speil, den hadde ikke regnsensor. Ser at kikker mener han så en med regnsensor og uten autolys, men er du sikker på at det ikke var bare aut speil du så? Det er nok samme øye som regnsensoren bruker som måler lys ute og slår av og på instrumentlysene i dashbordet mitt.
PS: Autolys er genialt! Aldri mer vriding på bryteren..... |
|
 | |
HallaBalla MondeoGeek

Antall Innlegg: 571 Location: Mondeo heaven Registration date: 03.12.2007
 | Tema: Re: Autolys 7/12/2007, 14:19 | |
| Jeg har også autolys, men har ikke testet det. I land med kjørelys er vel systemet koblet slik at kjørelyset er på i dagslys? Noe annet ville jo vært klønete. |
|
 | |

| Tema: Re: Autolys 7/12/2007, 14:30 | |
| Om det er importbil må det nok programmeres. Om det er Autolys mulighet på en norsk bil, bør leverandøren ha programmert denne til å lyse hele tiden. _________________ Admin on http://www.norwegianmondeoclub.com'08 Ford Mondeo 2.0TDCi 130 aut TitaniumX Stv ACC IVDC +++ Bestilt 18.06.07 Byggedato: 07.02.08 - Levert til forhandler: 21.02.08 Bilen er hentet hos Kverneland Bil Drammen 22.02.08! |
|
 | |
eppen Mondeofreak

Antall Innlegg: 173 Registration date: 11.09.2007
 | Tema: Re: Autolys 7/12/2007, 16:15 | |
| Nå er det jo så mørkt hele tiden at jeg ikke har fått sett i dagslys, men siden kjørelys på bilen er på unasett instilling på lysvelger (utenom park) så er vel ikke det noe problem. |
|
 | |
|