Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Ghia X 2,2 TDCI Chlutchtrøbbel

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
raymani

Antall Innlegg : 1
Registration date : 04.08.2008

PosteTema: Ghia X 2,2 TDCI Chlutchtrøbbel   4/8/2008, 22:17

Hei alle sammen. Ny bruker her.

Har en 2005 Ghia X 2,2 tdci.
Kjøpte bilen da den var 2 år gammel, og er stort sett fornøyd. Kjempeflott motor, og jeg synes den er suveren som trekkvogn når campingvogna henges på slep.

MEN

Da vi kom hjem fra ferie i fjor sommer og jeg skulle rygge vogna på plass, lukta det svidd chlutch. 7 måneder etterpå havarerte chlutchen. Verkstedmester sa at han ikke hadde sett noe lignende. Chlutchen var pulverisert. Det var også skade på svinghjul. Kilometerstand va ca 64000.
Fikk skaden dekket på garanti, og var for såvidt såre fornøyd, men bilen stod 2,5 uke på verksted før den var ferdig. (leveringstid på svinghjul)

Nå har jeg kommet hjem fra ferie igjen. Alt har forløpt såre vel, men da jeg skulle rygge på plass vogna igjen begynte det igjen å lukte svidd.
Stoppa, og kopla vogna på gamlebilen (-97 mondeo 2,0 bensin) og rygga vogna på plass uten problem med den, og uten svilukt.
Nå lurer jeg på om jeg må regne med nytt chlutch-havari i løpet av det neste halvåret. Har forøvrig bare kjørt 6000 km siden chlutchen ble byttet.

Mener selv at jeg ikke har brukt bilen hverken uforsvarlig eller unormalt, og at dette er noe chlutchen bør tåle. Chlutchen på gamlebile tåler det, og jeg skulle mene at det burde være kraftigere saker på den nye.

Forøvrig er det den første bilen jeg har måttet bytte chlutc på etter 20 år som sjåfør, med 5 forskjellige biler.

Noen andre som har opplevd eller hørt om svakheter/feil ved chlutcen på 2,2 tdci?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Ghia X 2,2 TDCI Chlutchtrøbbel   7/8/2008, 17:42

ikke helt svar på det du spør etter, men har en ny 2 liter diesel. første gangen jeg rygget med cv luktet det brent clutch , etter det har jeg flere ganger rygget lengere enn første gangen uten lukt. kan det være at du "brenner" clutchen ren første gangen du belaster den? etter første gangen det luktet har jeg kjørt ca 1200mil. derav ca 750 mil med vogn.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Ghia X 2,2 TDCI Chlutchtrøbbel   13/9/2009, 11:42

Her ser du en bedre løsning enn å ha en gammel mondeo ved siden av:
http://www.campist.info/Utstyr/truma_mover.htm

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info