Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Bom stopp

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Neonleon
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 71
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Bom stopp   21/7/2008, 08:53

Ferielogg 2008

Dag 1 - Bom stopp

Første dag av årets ferie startet med bom stopp på Mondeoen. Etter et kortere stopp for å etterfylle drikke og mat var bilen fullstendig død. I conversen sto de fryktede ordene "no key detected", gjorde alle mulige forsøk på å få bilen i gang uten hell. Siste utvei ble å ringe Ford service telefonen som skaffet taubil. Dessverre skjedde dette utenfor verkstedets åpningstid, så fikk bare tauet bilen denne dagen.

Dag 2

Ringte verkstedet ca. kl, 12 for å få status når jeg kunne vente å få bilen igang. "SKal starte feilsøkning mot slutten av dagen" var tilbakemeldingen. Ringte opp Ford service for å høre hvordan status var for en eventuell leiebil i perioden. "Vi har krav på å ha bilen inne en hel dag for feilsøking og oppretting uten å måtte kompensere med leiebil. Skal gi oppdatert status kl. 14". "

Klokken 14.30 ble jeg oppringt med status; feilsøkingen har ikke startet enda, så leiebil kan ordnes. Ble tilbudt en Nissan Micra som erstatning. Med fullastet bil og barnesete + + + ble dette i minste laget, og etter mye fram og tilbake ble det en V70 istedet, som fungerte flott (blir nok Volvo neste gang ja).

Dag 3.
Ble oppringt av verkstedet ca, kl 10 om at nå var bilen klar, så jeg kjørte de nødvendige 10-15 mil for å bytte bil. Fikk forklart at det var nok softwaren som hadde svikta, og feilkodene fjernet. De fant det merkelig at sikkerhetsmodulen ikke var byttet, da verkstedene skal ha fått skriv om dette (noen andre som har hørt om dette?). Uansett, bilen var tilbake igjen.

Dag 4 + 5 + 6 + 7 til dagens dato
Hele det nøkkelløse systemet fungerer merkelig. Må flere gangen pr dag ut og inn av bilen for å i det hele tatt få start på bilen.

Resultat årets ferie; 2-3 dager bortkastet for å vente på verkstedet med en misfornøyd familie på kjøpet.

Listen over feil på bilen blir nå bare lengre og lengre, så jeg tviler sterkt på at det blir Ford neste gang..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 83
Registration date : 13.03.2008

PosteTema: Re: Bom stopp   21/7/2008, 18:00

Litt merkelig dette. Leste innlegget ditt i morges. Har selv hatt bilen en drøy måned nå og har ikke opplevd noen problemer utenom de jeg har skapt selv.
Men i dag var jeg en tur til byen. Bilen sto parkert i solsteiken i to timer. Da jeg kom tilbake la jeg først varer i bagasjerommet. Deretter satt jeg meg inn i bilen og skulle starte opp. Det skjedde ingenting, og meldingen "no key detected" dukket opp i displayet.
Ventet noen minutter inne i bilen, omtrent som å sitte i en badstu, og prøvde igjen uten hell. Beskjeden lyste i displayet hele tiden.
Gikk ut av bilen, låste den for deretter å sette meg inn igjen. Meldingen "no key detected" var der fortsatt men når jeg nå trykket på startknappen startet bilen og meldingen forsvant.
Prøvde et par ganger da jeg kom hjem og da fungerte alt som det skulle igjen.
Kanskje den hadde fått solstikk! Surprised

Uansett var ikke dette særlig betryggende. Reiser en tur på fjellet i morgen, og må si jeg er litt spent på om dette skjer igjen der oppe langt fra folk.
Fint med slik elektronikk som gjør ting enklere, men for noe dritt når det svikter.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Stein Magne

Antall Innlegg : 21
Registration date : 20.05.2008

PosteTema: Re: Bom stopp   12/8/2008, 18:12

Idag opplevde jeg at bilen ikke ville starte når jeg kom ut fra Byggmakker.

Uansett hva jeg prøvde på så reagerte ikke bilen når jeg trykket på startknappen.
Jeg prøvde å låse opp og igjen bilen uten at dette hjalp.
Jeg bruke reservenøkkelen i låsen for å se om dette hjalp.

Til slutt måtte jeg gå inn til Byggmaker å låne en 13mm fastnøkkel slik at jeg kunne ta minus polen på batteriet.
Først etter dette greide jeg å starte bilen igjen.
(Jeg fikk ikke beskjed om at batterispenning var for lav).

Bilen ble oppgradert med nyeste sw i juli grunnet problemer med at batteriet en gang var flatt samt flere meldinger om at batterispenningen var lav.
I denne forbindelsen skulle de bytte lysbryteren siden de hadde beskjed av Ford at denne har noen ganger har feilet slik at kan få strømlekkasje på denne.
Desverre  hadde de ikke denne inne i juli slik fikk ny time i august (det er imorgen) for å bytte denne ut.
I tillegg skal de bytte ut en defekt regnsensor.

Jeg tror personlig at batteriet i min Mondeo er defekt.
Grunnen til dette er at Convers+  opplyser meg om svakt batteri hvis jeg har latt radioen på Nav stå på mer en 20 min uten at bilen er igang.

Fra nå av kommer jeg til å ha en 10mm og 13mm fastnøkkel i bilen slik at hvis dette skjer igjen kan jeg koble batteriet fra for å resete bilen.

Lurer foresten på om Microsoft har hjulpet Ford med utvikling av software??????
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
karlto

Antall Innlegg : 30
Registration date : 08.07.2008

PosteTema: Re: Bom stopp   12/8/2008, 21:30

Det eneste jeg har hørt av med tull på Mondeo mk4 er relatert til nøkkelfri start, har Ford gjort en dårlig jobb med dette?

Har vanlig nøkkel, og det har funger 100% prikkfritt (har bare hatt bilen i litt over en måned, så jeg skal ikke snakke for høyt...)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
trønder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 30.10.2007

PosteTema: Re: Bom stopp   12/8/2008, 22:17

Neonleon skrev:
Ferielogg 2008

Dag 3.
Ble oppringt av verkstedet ca, kl 10 om at nå var bilen klar, så jeg kjørte de nødvendige 10-15 mil for å bytte bil. Fikk forklart at det var nok softwaren som hadde svikta, og feilkodene fjernet. De fant det merkelig at sikkerhetsmodulen ikke var byttet, da verkstedene skal ha fått skriv om dette (noen andre som har hørt om dette?). Uansett, bilen var tilbake igjen.

Trist at ferien skulle ende slik. Hadde min bil inne hos den likale forhandleren for å fikse olje feilmeldingen. Fikk da besked om at det var en del punkter som skulle taes på bilen så det tok en hel dag. Men om noen av disse punktene har noe med nøkkelløs start å gjøre vet ikke jeg. Selv har jeg aldri hatt problemer med startknappen. Har ikke nøkkeløs adgang.

Kan det være så enkelt som dårlig batteri i nøkkelen? Nå skal det sies at på min franske bil fra 2004 så fikk jeg melding på komputeren om at batteriet i nøkkelen var dårlig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Bom stopp   12/8/2008, 22:51

Du har husket å alltid låse bilen når du forlater den? Hvis den er ulåst er jo displayene i dashbordet og midtkonsollen på, slik at de trekker strøm.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Stein Magne

PosteTema: Re: Bom stopp   12/8/2008, 23:49

Jeg låser bilen hver gang jeg forlater den så dette skal ikke være noe problem.

Jeg tror ikke at det er dårlig batteri i nøkkelen siden den fungerer perfekt med å låse opp og igjen bilen med  knappene.
Det som skjedde var at Convers+ displayet bare viste åpningsbilde.
Hvis den ikke kan dektere nøkkelen vil dette vises som en feilmelding at nøkkelen ikke er innefor rekkevidde.
Hvis batteriet i nøkkelen er "flatt", kan en holde nøkkelen inntil der en vanligvis har tenningslåsen og bilen vil starte.
(Se i instruksjonsboken). Testet dette også uten at bilen reagerte.

Bilen var død.
Det eneste jeg kan tenke meg som mekanisk feil er at selve startknappen er dårlig.
Likevel rimer dette dårlig siden jeg måtte ta strømmen (kun i noen sekunder) på bilen for at den skulle fungere igjen som vanlig.

Heldigvis skal jeg på verksted i morgen med Mondeoen, så det skal bli spennende å høre hva de mener kan være feil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Bom stopp   13/8/2008, 22:37

Har også fått melding om at den ikke finner nøkkelen på min GhiaX som jeg har hatt i 10 mnd nå,men ikke mer enn et par ganger.Men den har alltid startet selv om denne meldingen kommer opp.Pleier ikke alltid å låse bilen og lyset i computer og midtconsol slukker etter ca 30sek.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Stein Magne

PosteTema: Re: Bom stopp   14/8/2008, 10:03

Da har jeg vært på verkstedet.

Rattlåsen ble byttet samt styreprogrammet for nøkkel håndtering ble byttet/omprogrammert.
Dette krevde at begge nøklene ble levert inn for omprogrammering.

Jeg forklarte at jeg tok strømmen på bilen for å kunne få startet den.
Dette kunne fungere i noen tilfeller, men det hadde vært tilfeller der dette ikke hjalp fikk jeg beskjed om på verkstedet.

Lysbryteren ble byttet sammen med regnsensor, men nå har jeg ikke automatisk kjørelys. Skal derfor få ny time igjen for å rette opp dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Stein Magne

PosteTema: Re: Bom stopp   14/8/2008, 15:07

Har nå fått fikset kjørelys.
Siden dette var en import bil, ble det lastet inn default oppsett på bilen som gjorde at automatisk kjørelys ble slått av.

Etter en rask tur til Ford ble alt fikset.
Er forresten veldig fornøyd med service til Ford Autoco på Ski.
Har aldri vært noe problem å få fikset det som jeg har oppdaget å få dette på garantien selv om det er en import bil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Bom stopp   14/8/2008, 15:27

Stein Magne skrev:
Har nå fått fikset kjørelys.
Siden dette var en import bil, ble det lastet inn default oppsett på bilen som gjorde at automatisk kjørelys ble slått av.

Etter en rask tur til Ford ble alt fikset.
Er forresten veldig fornøyd med service til Ford Autoco på Ski.
Har aldri vært noe problem å få fikset det som jeg har oppdaget å få dette på garantien selv om det er en import bil.

Det var godt å høre. Jeg har også gode erfaringer med dem. Kjøpte tralla der i fjor høst, og fikk i våres byttet en skadet aluminiumsfelg helt gratis, selv om jeg ikke kunne bevise at skaden var der da tralla ble levert.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Neonleon
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 71
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Bom stopp   18/8/2008, 10:02

Var innom på kverneland igjen for å få byttet styrekonsoll, men dette visste de tydeligvis ikke hvordan de skulle gjøre - måtte hente bilen med uforettet sak. Med andre ord like langt.

Er det slik at med den nye softwaren, så må man låse og åpne bilen hvis man har stått med motoren av i mer enn et minutt? SKulle vaske bilen i vaskehall forrige helg, og måtte ut av bilen for å låse og låse opp igjen før jeg kunne kjøre avgårde.. syntes noe tuntvindt. Fungerte ikke med å låse/låse opp bilen innenfra.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Bom stopp   Today at 14:14

Til Toppen Go down

Bom stopp
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1