Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Software oppgradering

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
RS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 82
Registration date : 27.09.2007

PosteTema: Re: Software oppgradering   27/1/2011, 20:44

Var vist ikke 900-og-nå jeg hadde men 815 på conversen. På navien er det 905.

Hvor mener du jeg kan finne resten?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 61
Registration date : 23.09.2009

PosteTema: Re: Software oppgradering   27/1/2011, 21:08

Jeg har ogå 0815 på min convers.
Trodde det var denne softwaren som styrte webastoen jeg men hvis noen vet noe annet så kan ikke jeg argumentere i mot det.

Skal i morgen prøve å finne igjen div mail jeg har fått fra kundeservice hos Ford Norge.
Husker ikke helt i detalj hva som ble skrevet der men mener jeg fikk litt info ang redusert tidsinterval for webastoen etc.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 652
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Software oppgradering   27/1/2011, 21:37

Titanium Æks skrev:
Jeg har ogå 0815 på min convers.
Trodde det var denne softwaren som styrte webastoen jeg men hvis noen vet noe annet så kan ikke jeg argumentere i mot det.Skal i morgen prøve å finne igjen div mail jeg har fått fra kundeservice hos Ford Norge.
Husker ikke helt i detalj hva som ble skrevet der men mener jeg fikk litt info ang redusert tidsinterval for webastoen etc.

Kun instrumentet det der.
Varmeren og de fleste andre moduler på bilen har egen software som kun vises med diagnoseutstyr
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Software oppgradering   28/1/2011, 09:35

Hørte at ford har gått over til å gi oppdateringer gratis ved service om kunden spør om dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 108
Registration date : 28.05.2010

PosteTema: Re: Software oppgradering   28/1/2011, 11:05

Eg spurte om det, og hadde bilen på service for 14 dagar sidan. Eg måtte betala flesk for oppgraderinga.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Software oppgradering   31/1/2011, 08:26

Dette er utdrag i fra mail jeg har fått fra Ford Kundeservice okt. 2009:
"I forhold til strømforbruk på dieselvarmer, ligger det ny programvare til dieselvarmer (AHCM) og sentralelektrisk modul (GEM).
Dette skal forbedre strømforbruket vesentlig."

"Forandringen er at dieselvarmerens brennetid er redusert fra maks 50 minutter til maks 30 minutter og at maks brennetid nås ved -10*C i stedet for -5*C.
I tillegg må kjølevannet varmes opp til en høyere temperatur, før dieselvarmeren sender et signal til styreenheten for varme og ventilasjon, om at den kan starte varmeapparatviften."

Som det ser ut her så stemmer det nok det at webastoen styres av egen programvare (AHCM og GEM) og ikke hvilken versjon vi har i Conv+.

Så da blir det store spørsmålet:
-Hvordan få tilbake den gammle brenntiden (eller iallefall litt lengre enn max 30 min) på webastoen sånn at man igjen kan føle litt varme og at rutene er mer isfrie?
-Er det kanskje kommet nye oppdaterineger som gir bedre varme enn den versjonen som ble lansert høsten -09?

Jeg har "mye" langkjøring samt regelmessig vedlikeholdslading av batteriet så jeg mener å ha batteriet under kontroll....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 652
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Software oppgradering   31/1/2011, 16:56

Titanium Æks skrev:
Dette er utdrag i fra mail jeg har fått fra Ford Kundeservice okt. 2009:
"I forhold til strømforbruk på dieselvarmer, ligger det ny programvare til dieselvarmer (AHCM) og sentralelektrisk modul (GEM).
Dette skal forbedre strømforbruket vesentlig."

"Forandringen er at dieselvarmerens brennetid er redusert fra maks 50 minutter til maks 30 minutter og at maks brennetid nås ved -10*C i stedet for -5*C.
I tillegg må kjølevannet varmes opp til en høyere temperatur, før dieselvarmeren sender et signal til styreenheten for varme og ventilasjon, om at den kan starte varmeapparatviften."

Som det ser ut her så stemmer det nok det at webastoen styres av egen programvare (AHCM og GEM) og ikke hvilken versjon vi har i Conv+.

Så da blir det store spørsmålet:
-Hvordan få tilbake den gammle brenntiden (eller iallefall litt lengre enn max 30 min) på webastoen sånn at man igjen kan føle litt varme og at rutene er mer isfrie?
-Er det kanskje kommet nye oppdaterineger som gir bedre varme enn den versjonen som ble lansert høsten -09?
Jeg har "mye" langkjøring samt regelmessig vedlikeholdslading av batteriet så jeg mener å ha batteriet under kontroll....

Som jeg har sagt i tidligere poster er det feil i den gamle programvaren.

Siden høsten `09 har det også kommet flere nye versjoner. Den siste kom i Oktober `10 og fungerer utmerket.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Software oppgradering   31/1/2011, 23:03

Lækkert Titanium x 2009!
Da bærer det av gårde på service/oppdatering snarest for min del, igjen...

Var på 30 000km-service i høst men da ble det hevdet at det ikke fantes noen nyere oppdateringer til meg.
Vi får se nå da hva som skjer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eriktar

Antall Innlegg : 47
Registration date : 16.12.2010

PosteTema: Re: Software oppgradering   4/2/2011, 15:27

Hadde bilen inne hos Sulland på Jessheim i dag. Skulle bare ha pris, men de hadde tid så tok det mens jeg ventet. Så da er: ABS, ACM, AHCM, BCMII, DDM, HCM, HVAC, IPC, PCM, PDM, RFA og SRM oppdatert. Kosta 808kr. Hyggeligere pris enn hva jeg mener å ha sett andre har måtte betale. (Bruktimportert 2007 modell, så ikke garanti på meg).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium Æks
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Software oppgradering   4/2/2011, 16:32

eriktar, vet du noe om hva (hvilke funksjoner) som er oppdatert/justert?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eriktar

Antall Innlegg : 47
Registration date : 16.12.2010

PosteTema: Re: Software oppgradering   6/2/2011, 22:16

ABS
ACM - Radio
AHCM - ekstra varmer
BCMII - Karosseri kontroll modul
DDM - Dørmodul venstre
HCM - Lysmodul
HVAC - Klima
IPC - Instrumentpanel
PCM - Motor
PDM - Dørmodul høyre
RFA - Keyless
SRM - Talekontroll / Bluetooth

Har også software koden for noen av de forskjellige. De er lange og kryptiske, så gidder ikke skrive opp alle. Om det er interesse for noen spesielle så si i fra. Jeg fikk dessverre ikke noen skikkelig endringslogg. Dvs hva som var endret mellom gammel og ny software. Grunnen til at jeg sendte den på service var "forward allert" feilen samt at den kvelte seg lett ved kaldstart. Får bare vente på at kuldegradene skal returnere, så finner jeg ut om kvelingsproblemet er fikset. Ellers syntes jeg bakkestartshjelpen har blitt bedre. Før syntes jeg den holdt bremsen alt for lenge. Måtte svi klutch før den slapp. Slo den bare av. Nå er det derimot til hjelp.

Men.. Det er alltid et men. Etter at jeg fikk den til bake fra service så har ikke bakviskeren/spyleren fungert. Lurer på om de glemte å sette tilbake noen ledinger. Så får bare få den tilbake på service så fort som mulig.

Edit
Har vært innom verkstedet og fått liv i viskeren. Det er vistnok samme software for stasjonsvogn og sedan. Sedan har ikke bakvisker. Og i oppgraderingen glemte de spesifisere at det var stasjonsvogn. Tok ca 20min og de tok det med en gang jeg kom.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
roddis
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 135
Registration date : 29.03.2008

PosteTema: Re: Software oppgradering   19/6/2011, 16:29

Hvordan kan jeg finne ut hvilken software jeg har på Convers+èn?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
crielv

Antall Innlegg : 2
Registration date : 19.07.2011

PosteTema: Re: Software oppgradering   19/7/2011, 19:59

Hvordan finne software versjon - link til video
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
crielv

Antall Innlegg : 2
Registration date : 19.07.2011

PosteTema: Re: Software oppgradering   26/10/2011, 19:58

Noen som vet om det er kommet nye kart til GPS, samt om det er ny versjon til Convers?
Hva er siste gjeldene versjon ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Software oppgradering   

Til Toppen Go down

Software oppgradering
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» Montering av Webasto på Mo