Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Software oppgradering

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Stein Magne

Antall Innlegg : 21
Registration date : 20.05.2008

PosteTema: Software oppgradering   10/7/2008, 19:33

Er det noen som vet hvilke moduler som kan software oppgraderes på Mondeoen, og når oppgradering skjer på verkstedet vil da alt bli oppgradere?

Er det en software for motor?
En for Convers+ displayet?
En for alle andre funksjoner i bilen?
En for Nav (Dette gjøres med Blaupunkt DVD og gjøres selv av eieren).

Grunnen til at jeg spør er at jeg har defekt regnsensor (Vil bli byttet i august) samt at jeg 2 ganger har gått tom for strøm.
Verkstedet skal derfor bytte lysbryteren min i august.

I forbindelse med strømproblemene ble software på bilen oppgradert, men jeg er usikker på om hva som ble oppgradert?
Fikk jeg ny sw for motor og Convers+ hvis dette er egne sw pakker?

Er det noen som vet noe om dette?

Mvh
Stein M 
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 78
Registration date : 02.10.2007

PosteTema: Re: Software oppgradering   11/7/2008, 00:11

Hei ronste. Det er flere forskjellige oppgraderinger men det er også oppgradering som dekker alt jeg hadde full oppgradering på min ikke så lenge siden noen småfeil på bilen det blei bedre men feil på frontlysa blir det verre å bli kvitt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Stein Magne

PosteTema: Re: Software oppgradering   11/7/2008, 00:43

KS skrev:
Hei ronste. Det er flere forskjellige oppgraderinger men det er også oppgradering som dekker alt jeg hadde full oppgradering på min ikke så lenge siden noen småfeil på bilen det blei bedre men feil på frontlysa blir det verre å bli kvitt.
Vet du hvilke oppgraderingspakker som det finnes?
Er det noen mulighet for meg å sjekke om jeg fikk en full oppgradering uten å snakke med verkstedet?

Stein M
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 78
Registration date : 02.10.2007

PosteTema: Re: Software oppgradering   11/7/2008, 16:01

Hei Stein Magne. Arendal Auto på verkstedet bled det sakt at det er flere oppgraderinspakker men hvor mange vet jeg ikke. For å se vilken pakke du har fått må en vel koble til PCen tenker jeg på ett versted mulig det går ann å se vilken pakke som ligger inne. Jeg vet ikke så mye om dette. Han nevte opp tre forskjellige pakker den ene er for motorfusk jeg husker ikke flere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Stein Magne

PosteTema: Re: Software oppgradering   12/7/2008, 08:54

Har testet litt nå og det som jeg kan se og merke som er forskjell er:

Converse+ gir nå en ny melding når jeg starter opp.
I tillegg har jeg nå fått mulighet for å se hvor mye drivstoff som motoren bruker i dette øyeblikket (Instant fuel).

Den største forskjellen som jeg legger merke til er at jeg nå synes at bilen virker mye sprekere.
Dette kan ha noe med motor styring, men det ser også ut som om girskiftet er forandret slik at motoren har høyere turtall før den skifter gir.

Dette gjør at jeg synes bilen virker morsommere å bruke og sprekere.
Oppgradering kan derfor anbefales (I hvertfall for de som har automat kasse)

Stein Magne
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 108
Registration date : 28.05.2010

PosteTema: Re: Software oppgradering   8/6/2010, 22:16

Gammaltråd, men eg spør likevel.

Nokon som veit kva desse oppgraderingane kostar? Som nemt i ein annan tråd, så meiner forumbrukarane her inne at min Converse + treng oppgradering.

Men den software oppgraderinga for girkassa tykte eg og var spanande. Er det berre ei subjektiv meining, eller er det reelt det han snakkar om?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 652
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Software oppgradering   9/6/2010, 06:08

Jello_B skrev:
Gammaltråd, men eg spør likevel.

Nokon som veit kva desse oppgraderingane kostar? Som nemt i ein annan tråd, så meiner forumbrukarane her inne at min Converse + treng oppgradering.

Men den software oppgraderinga for girkassa tykte eg og var spanande. Er det berre ei subjektiv meining, eller er det reelt det han snakkar om?

Koster ingenting om du har garanti!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Software oppgradering   9/6/2010, 09:26

Takk for svar..

Min bil er svensk, så der gjekk garantien ut i midten av oktober i fjor.

Og tar eg ikkje feil gjekk bruktbilforsikringa mi ut i april.. Typisk det.

Er det då nokon som veit kva ein slik jobb vil kosta?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Software oppgradering   11/6/2010, 15:07

Er SW oppdatering noe man kan spørre om når man har service? Har 2 år garanti igjen på bilen min. kan man da spørre om SW oppdatering med full pakke på alt?? Bilen er kjøpt brukt fra ford forhandler, men vet ikke hvilke oppdateringer den eventuelt har vært gjennom.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Software oppgradering   11/6/2010, 20:18

Frankeren skrev:
Er SW oppdatering noe man kan spørre om når man har service? Har 2 år garanti igjen på bilen min. kan man da spørre om SW oppdatering med full pakke på alt?? Bilen er kjøpt brukt fra ford forhandler, men vet ikke hvilke oppdateringer den eventuelt har vært gjennom.

Det skal ikke være noe problem, de lager bare en garanti ordre på bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krister461

Antall Innlegg : 2
Registration date : 16.04.2010

PosteTema: Re: Software oppgradering   5/8/2010, 14:35

Jeg hadde min Monde på service i går hos Kverneland i Bergen. På forhånd hadde jeg spurt litt rundt software oppgradering (tenkte på kjørecomputer / navi etc). Det skulle de komme tilbake til sa de.

Jeg hørte ikke noe mer, og når jeg skulle hente bilen krevde de 1000,- for oppgradering av software for motorstyring. Jeg spurte hva den var godt for, men det visste de ikke. Etter litt om og men slapp jeg å betale.

Har ikke merket noe endring etter det. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
psv021

Antall Innlegg : 13
Registration date : 05.08.2010

PosteTema: Re: Software oppgradering   5/8/2010, 17:13

Jeg kjøpte min Mondeo nå i vinter, den ble produsert i august 2009. Noen som vet om det har kommet oppgraderinger på firmware til Ford Audio siden den tid?

Nåværende Ford Audio bluetooth er ikke kompatibel med min HTC telefon, dermed sitter jeg fortsatt med plugg i øret og ledning til telefonen...

Dette var faktisk en av årsakene til at jeg valgte Titanium med komfortpakke, utrolig irriterende at det ikke fungerer. Hadde en annen telefon fra HTC når jeg prøvekjørte, den virket heller ikke - men forhandler forsikret meg om at det måtte være min telefon det var noe feil med. Skulle ha testet litt mer ja!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Software oppgradering   5/8/2010, 22:56

Er nyere software til BT, men om den dekker HTC vet jeg ikke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Norum

Antall Innlegg : 41
Registration date : 08.04.2010

PosteTema: Re: Software oppgradering   6/8/2010, 07:19

Måtte teste og koble til BT med min HTC desire og det fungerte uten problem.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Finn

Antall Innlegg : 1
Registration date : 23.11.2010

PosteTema: Re: Software oppgradering   23/11/2010, 11:39

Hvor ofte bør man oppgradere software?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
psv021

Antall Innlegg : 13
Registration date : 05.08.2010

PosteTema: Re: Software oppgradering   23/11/2010, 20:17

Jeg fikk oppdatert firmware nå, og nå fungerer også min HTC via Bluetooth.
Jeg forventer at firmware oppdateres hver gang bilen er på service, dersom det er kommet en ny versjon...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KnutB
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 263
Registration date : 25.08.2008

PosteTema: Re: Software oppgradering   23/11/2010, 20:55

Hei,

Snakket med mitt verksted ved siste service. Programvaren oppdateres ikke automatisk. Kun hvis du ber om det og du mener du har problemer som er programvarerelatert.
For min del ble det: "motoren fusker litt ved lavt turtall" og "Bluetooth faller ut av og til". Fikk de samtidig til å oppgradere Converse+.
Verkstedet var veldig serviceorientert og oppgraderte uten å blunke. Det var kundemottageren som fortalte meg om hvordan fremgangsmåten var.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Software oppgradering   23/11/2010, 21:50

Skal ein betale så masse som ein gjer for ein service burde ein i grunnen kunne forvente at det som finst av oppdatert programvare blir oppdatert. For det er jo ikkje akkurat noke ein kan gjere sjølv, slik ein kan med det meste andre ting som inngår på service.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Software oppgradering   24/11/2010, 00:02

Eg må verkjeleg seia at eg hadde trudd at det skjedde automatisk når bilen var inne til service o.l.. Er det ikkje det som er poenget med desse software oppgraderingane då? Dei kan jo ikkje sitja og knuga på dei.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Software oppgradering   24/11/2010, 06:34

Skal man ha det utført på service må man regne med å betale for det. (om man ikke har garanti).

Har du feks. en 2008 mod med Converse+ som ikke har blitt oppdatert siden du kjøpte den, og du skal ha oppgradert allt tar det lang tid.

Gjerne 1,5 - 2 timer med allt.

Når du da feks. betaler for 40000km service som er ca 1,5t i arbeids tid, og så forventer du å få utført 1,5-2 timer med programering i samme prisen så sier det seg selv at det ikke går.

Ta det på garanti, si det som det er at motor fusker i peroder eller den tapper seg for strøm.
Og be de kjøre allt av oppdateringer, så gør de det.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
YngveGS
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Software oppgradering   19/12/2010, 02:16

Kan ikkje skjøna at det skal ta så mange timar å køyra softwareoppgradering? Det må då strengt tatt vera å plugga bilen til, lasta inn og innstalera det som skal til.

Plug and play..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Software oppgradering   19/12/2010, 10:02

Jello_B skrev:
Kan ikkje skjøna at det skal ta så mange timar å køyra softwareoppgradering? Det må då strengt tatt vera å plugga bilen til, lasta inn og innstalera det som skal til.

Plug and play..

Heilt einig.
Vi er tross alt i 2010, og det kan ikkje vere enorme mengder data som skal overførast, så dette burde gå ganske så fort.
Men grensesnittet er vel type 70-tal eller noke slik, og overføringa går i sirup.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Software oppgradering   19/12/2010, 11:29

Inbreak skrev:
Jello_B skrev:

Plug and play..

Heilt einig.
Vi er tross alt i 2010, og det kan ikkje vere enorme mengder data som skal overførast, så dette burde gå ganske så fort.
Men grensesnittet er vel type 70-tal eller noke slik, og overføringa går i sirup.

Dere vet jo ikke hva dere prater om i det hele tatt.
Bare convers + oppdatering kan ta 20-40min avhengig av programvare nivå. bluetooth kan ta opptil 1,5 timer.
Så på hver oppdatering må du også få generert en garantikode for at forhandleren skal få dette dekket av ford. Dette med garantikoder er noe du må ha for hver enkelt ting som byttes på bilen ved garanti jobb. Får å få denne koden må du inn med diagnoseutstyret og følge feilsøkningsprosedyrer. Noen ganger ved dyre deler generer ikke data`n koden og da må du ringe til sverige for å få kode som du må legge inn. Sier seg selv at dette ikke er noe som er gjort på 5min. Har du ikke garantikode aviser ford kravet og du får ikke dekket jobben. Koden kan også kun genereres med riktig bil tilkoblet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Software oppgradering   19/12/2010, 12:20

Men kvifor skal sjølve dataoverføringa og programoppdateringa ta så inni H lang tid?
Ser berre på oppdateringa av navigasjonen eg sjølv har gjort fleire gangar.
Ikkje sore datafila som bli brent ut på cd, men det tar jo likevel sikkert halvtimen.
Skulle tru ein har med å gjere ei 8086 datamaskin som skal overføre og installere hundrevis med megabyte data. Dette burde faktisk vere gjort på berre få minutt, i værste fall. Vi er tross alt i 2010..........
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Software oppgradering   19/12/2010, 13:14

Helt enig i at det burde gått raskere, nesten som å sitte med Commodore 64 tidlig på 80 tallet Very Happy

Men desverre er det de andre tingene rundt oppdateringene som tar så alt for lang tid.
De fleste oppdateringene går ganske raskt, men det er instrument, motorstyring og bluetooth som tar lengst tid.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Software oppgradering   

Til Toppen Go down

Software oppgradering
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Montering av Webasto på Mo
» no drift halsen`s store oppgradering