Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

omkobling av kjørelys 2004 TDCI

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
postmortem

Antall Innlegg : 1
Registration date : 07.07.2008

PosteTema: omkobling av kjørelys 2004 TDCI   7/7/2008, 15:36

Lurer på om det er noen som har en løsning på omkobling av kjørelys.

Grunnen er: finner det unødvendig å "bruke" xenon lys som aut. kjørelys nå om sommeren. + litt rånefaktor Very Happy

Ville prøve å koble om slik at grøftelys + parklys slår seg på automatisk, men stusser litt då sikringskurser blir "blanda" ved å ta en easyfix bak lysbryteren Embarassed

Takker for gode forslag om dette lar seg gjøre

ps: har noen en link el pdf. fil på haynes brukermanual til mondeo 2004 TDCI stv?
evt koblingskjema??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 114
Registration date : 29.02.2008

PosteTema: Re: omkobling av kjørelys 2004 TDCI   7/7/2008, 20:05

Syns nå faktisk parklys/tåkelys kombinasjon har høyere rånefaktor enn vanlige kjørelys. Eller var rånefaktoren et mål her:D ?

Nok om det, men som nevnt i en annen tråd her ( husker ikke hvilken ) så er jeg 99% sikker på at dette lar seg gjøre via diagnoseprogram. Jeg er egentlig litt Audi-mann så kjenner best til de og der har jeg diagnoseprogramvare liggende. Dette lar seg helt sikkert kjøpe til Ford også, og da er det bare noen få tastetrykk å endre oppsett fra f.eks norsk lysstandard til f.eks US hvor man har parklys i blinklysene osv osv.

Hør med din lokale ford forhandler. Ellers vet jeg at bl.a http://bildiagnosebutikken.no har mye innen diagnose, men ser kun ut til å ha scannere til Ford... Hør som sagt med forhandleren din, mulig de kan hjelpe deg, eller i allefall fortelle deg fremgangsmåte.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.sagatoppen.com
gnorekno

Antall Innlegg : 2
Registration date : 26.03.2008

PosteTema: Re: omkobling av kjørelys 2004 TDCI   27/8/2008, 17:13

Og skulle du finne ut om dette lar seg gjøre, og eventuelle priser,så legg gjerne inn det her:)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oystein

Antall Innlegg : 1
Registration date : 25.03.2009

PosteTema: Re: omkobling av kjørelys 2004 TDCI   25/3/2009, 19:22

Det går ikke med Wds/ids ihvertfall. (ford sitt feilsøkingsutstyr)

Mye arbeid og kabelklipping for og få det til! Frarådes.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
P.kaill

Antall Innlegg : 3
Registration date : 13.09.2009

PosteTema: Re: omkobling av kjørelys 2004 TDCI   13/9/2009, 23:29

Hei..

Har du funnet en løsning kanskje? Driver og leter etter svar jeg og...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torvikholm

Antall Innlegg : 3
Registration date : 04.05.2012

PosteTema: Re: omkobling av kjørelys 2004 TDCI   4/5/2012, 19:05

Ingentig er umulig. Skal du bygge om kjørelysene til rånelysoppsett må du til å sepperere kursene ifra hverandre. No kan eg ikke noe spesiellt mye om det elektriske anlegget i Mondeo sjøl, men paulm forklarer godt hovedelementene ved kjørenlysene i denne tråden her: http://www.norwegianmondeoclub.com/t1834-kjorelys-mondeo-06
Det du då må gjøre e å få brutt strømmen videre i fra releet, også for å gjøre det enklest mulig kansje legge opp ett seperat ledningsnett som går til parkeringslys, baklys og grøftelys.
Eg kan ikke beskrive noe bedre enn dette i skrivende stund, for eg har ikke sett noe av dette med egne øyne.

Men noe som med stor sansynlighet e mye lettere, e å rett og slett bare ta ut sikring 88. Då skal du så vidt eg har forstått få vanlige lys, der possisjon 0 på lysbryteren faktisk betyr 0, altså ingen lys what so ever. Det du då kan gjøre e å montere sånne LED DRL, og koble de slik at de får strøm fra nøkkelpossisjon ACC/Trinn 2 via et relé som er koblet i NC til parkeringslysene. Det som då vil skje, e at når du vrir om nøkkelen, og starter motoren vil LED-lysene slå seg på. De vil slå seg på, fordi parkeringslysene ikke lyser, siden bilen selvfølgelig står med lysbryteren i posisjon 0. Når det blir mørkt ute, slår du over lysbryteren til posisjon kjørelys. Då vil parkeringslysene slå seg på. Når parkeringslysene lyser vil de i samme slengen slå på ditt ettermonterte relé som så vil slå av LED-lysene.
Det du då får e lys av typen som e på nyere biler i dag, som 2012 Mondeo, Merce E-klasse også videre...
Har du en bil med originale automatiske lys, som possisjon Auto på lysbryteren, så vil hovedlysene slå seg på automatisk når det blir mørkt ute, og du vil få lysopplegg som er helt likt nyere biler.

Om det er lov vet eg ikke, men bilen vil i hvertfall imøtekomme kjøretøysforskiftene 2008/08/EF som ble iverksatt 7. Februar 2011. Skulle du være usikker, e det bare å sette i igjen sikring 88 ved reprasjoner eller EU-godkjennelser, så e det ingen som vil merke noe, annet enn at ekstralysene du monterte ikke virker.

Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: omkobling av kjørelys 2004 TDCI   

Til Toppen Go down

omkobling av kjørelys 2004 TDCI
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Interiør Audi a6/allroad 1998-2004
» STCC ACR 2004