Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Avtale og lovverk

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Avtale og lovverk   10/9/2007, 20:26

Ser det er flere som lurer på hvilke rettigheter de har ved forsinket levering, m.m. Skal prøve å gi noen innledende forklaring. Lovverekt som gjelder rundt bilkjøp heter Forbrukerkjøpsloven. I §3 står det at det ikke er lov å avtale noe som er ugunstigere for kjøper enn det loven beskriver. Dette er en grei bestemmelse å ha i minne.
Når det gjelder å heve avtalen før bilen er levert, så er det fullt mulig. Du kan da bli skyldig de kostnader selger har påløpt som følge av kanselleringen. Iom. at det her er snakk om lange ventetider og der det ikke er nok biler, og at selger kan bruke din bil til å gjøre ønskede endringer (medfører evt. at levering forsinkes), så har selger ingen omkostninger med din kansellering. Dermed skylder du ingenting.

Jeg vil uansett tro at selger ikke vil ønske å kreve noe heller, da dette ikke tjener dem i det hele tatt.

Dersom du underveis får beskjed om at bilen blir forsinket, så kan du også heve kontrakten. Men det som her er hovedproblemet er at bilen kanskje blir dyrere fordi bilen kommer ikke på denne siden av nyttår. Med endring i avgifter og priser fra fabrikk blir du da skadelidende. Dette hadde jeg ikke akseptert. En ting er at avtalen til Ford sier at du må ta belastningen med endrede bilpriser, men dette hadde jeg ikke akseptert når selger ikke kan levere som avtalt.

Jeg anbefaler alle som får endrede datoer om å ta dette konkret opp med selger om at han eller Ford Norge da må ta risikoen ifm. økte priser. Ikke vent med å ta opp denne problemstillingen, fordi da er det en slags stilltiende aksept.

Skal prøve å komme tilbake med mer info etterhvert.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 199
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Avtale og lovverk   11/9/2007, 14:24

Vet ikke hvor mange som har satt en leveringsdato i sin kontrakt. Antar de fleste har en kjøpsdato, en estimert leveringmånede samt en "worse case" levering. Det er her gråsonen dukker opp.

Hva menes med vesentlig forsinkelse...med en så vag avtale. Her glipper det juridiske. Forhandler har plikt til å tilrettelegge kjøpet så man ikke lider noen overveiende belastning hvis ikke kjøpet går i den retning man er blitt forespeilet. Feks. 5 barnsfamilien får en fiesta, mens de egentlig skulle ha en 7 seter. Man må også ha det klart for seg hvorfor en lånebil ikke tilfredstiller dine behov.

Hvis man skal bryte kontrakten er det 2 måter å gjøre det på. Man kan avbestille bilen, som medfører at du må betale dokumenterte utlegg og tap av inntjening på din bil. Eller man må få selger til å imøtekomme en leveringsdato, samt en fritakelse fra kontrakten ut fra hva man mener er en vesentlig forsinkelse.

Ser at noen forhandlere er mere medgjørlige når det gjelder å frigjøre sine kontrakter. Mens andre ser på det som en tapt kunde, som igjen gir tapt fortjeneste og mersalg. Hjelper ikke at folk står i kø, du er forsatt en tapt kunde.

Ønsker selv å være rimelig, men vil ha handlefrihet hvis dette drar mot årskiftet.. For mitt vedkommende vil 2-3mnd. over estimert levering være grunn nok til å heve kontrakten.

Har en veldig åpen og løsningsorientert forhandler, som desverre ikke har noen påvirkning på produksjon, prioteringer eller facit på hvordan man skal løse Ford Norge og Genk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Avtale og lovverk   11/9/2007, 19:34

Jeg har satt leveringsdato i min avtale. Uansett så har vel alle fått en indikasjon på leveringstidspunkt. Når det gjelder heving før levering, så skylder man ikke å betale selger for tapt fortjeneste så lenge bilen kan videreselges uten problemer. Selger har nemlig plikt til å begrense tapet sitt, inkludert tap av fortjeneste, og dette skal godskrives kjøper i et evt. oppgjør. Dette følger av Forbrukerkjøpslovens §52-54. Dersom selger ikke klarer å levere som indikert, så er det vel strengt tatt selger som bryter avtalen. Av mangel på å oppgi leveringsdato, så må man forholde seg til hva som er gjengs leveringstid for en bestillingsbil (tilsvarende vare som kjøper kunne sammenligne med). Da tror jeg Ford kommer dårlig ut.
Som nevnt er det viktig å ta opp disse forholdene når/dersom en får beskjed om forsinkelser.
I en situasjon der Ford sitter så til de grader i klemma som de gjør vedr. levering av nye Mondeoer skulle det være rimelig godt dokumentert at leveringstid ved en utsettelse er langt ut over det kjøper med rimelighet kunne forvente ved inngåelse av avtalen. Og som noen nevner i en annen tråd, vi kjøpte da kvotebiler, og kvoten var på ingen måte oppbrukt i juli.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Avtale og lovverk   11/9/2007, 20:46

For de som har en fast leveringsdato i sin kontrakt, vil det være enklere å sette en vesentlig forsinkelse ut fra hva som er normalt. Så kan man diskutere hva er normalt. For de som har en mer diffus levering, blir en vesentlig forsinkelse en avtale mellom selger og kjøper. Hvis man ikke blir enig, må enten ett forlik til, eller domstolene avgjøre det. At folk står i kø er ikke grunn nok, til å bli fritatt fra kontrakten vederlagsfritt. De har mistet en kontrakt som igjen er lønn til selgeren, samt en fortjeneste på varen.
Prøver ikke å forsvare selgeren. Men det er ikke så enkelt som man får inntrykk av her, at man bare kan si, Hei nå gidder jeg ikke mer.

Dette innlegget samt mitt tidl. ang. denne tråden, er bassert på samtaler med NAFs jurister idag.

Og så kan man tolke det som man vil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Avtale og lovverk   11/9/2007, 21:01

Det er ingen som hevder at noe er enkelt. Jeg har bare prøvd å indikere at her har nok Ford selv mer enn nok å forsvare i forhold til feilfrihet. Det jeg sier er at man må ta opp saken når man får beskjed om forsinket levering. Jeg tror med støtte fra de på forumet her har vi nok informasjon om hva vi har blitt lovet/forespeilt med tanke på levering. Absolutt INGEN ble forespeilet levering i mars da de bestilte i juni/juli. Dersom man da ønsker å heve kontrakten, samtidig som Ford har mer enn nok problemer med å skaffe nok biler, er jo bilen så godt som solgt. Da tror jeg Ford har et problem med å forklare et eventuelt krav. Dessuten tror jeg ikke Ford ønsker et dårlig rykte. Men for å gjøre ting helt klart:

Det er ikke den opprinnelige leveringsdatoen som er problem. Den har vi hatt å forholde oss til hele tiden. Det er når man får beskjed om store forsinkelser på leveringsdatoen som er problemet. Her er det jo vi som kjøper som får ekstra kostnader som følge av Ford sin forsinkelse. Jeg ville snudd på problemet og krevd erstatning for forsinkelsen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Avtale og lovverk   11/9/2007, 21:32

Vil trekke snøballen tilbake.

Denne tråden er basert på rykter fra noen kunder, om mars levering. Veldig få har nådd sin leveringsdato, men vurderer allerede nå å trekke sine kontrakter, inkl. meg selv pga. rykter. Biler kommer til landet hele tiden, og det kan også tenkes at jeg får bilen innen en vesentlig forsinkelse. Men er nå oppe i en sak med min forhandler hvor jeg ønsker å bli fritatt på juridisk riktigt grunnlag, hvis ryktene er sanne. Så kan man påberope seg hva man tror og veit men det holder åpentbart ikke. Kanskje man får bedre gjennomslag med en advokat. Foreløbig er det for drøyt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436

PosteTema: Re: Avtale og lovverk   11/9/2007, 22:09

Ryktene om mars er da den tilbakemeldingen jeg fikk sist jeg snakket med min selger, og regner med at han igjen har hørt det fra sine kilder...

MEN; jeg velger å tro, håpe og forvente at det aldri vil bli så ille som mars, og at når julegavene skal fordeles hos venner og familie i desember måned - så gjøres det fra mitt bagasjerom på 554 liter i min vanvittig flotte Mondeo !

Uansett, så tror jeg at jeg vil vente til krampa tar meg på denne bilen...for hver dag som går blir jeg bare sikrere og sikrere på at denne bilen er den rette - forelsket som bare rakkern her !
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Avtale og lovverk   11/9/2007, 22:58

Tjohoi skrev:
Ryktene om mars er da den tilbakemeldingen jeg fikk sist jeg snakket med min selger, og regner med at han igjen har hørt det fra sine kilder...

MEN; jeg velger å tro, håpe og forvente at det aldri vil bli så ille som mars, og at når julegavene skal fordeles hos venner og familie i desember måned - så gjøres det fra mitt bagasjerom på 554 liter i min vanvittig flotte Mondeo !

Uansett, så tror jeg at jeg vil vente til krampa tar meg på denne bilen...for hver dag som går blir jeg bare sikrere og sikrere på at denne bilen er den rette - forelsket som bare rakkern her !

Ikke i tvil. Mondeo skal jeg ha også. Men hvis ryktene slår til på min bestilling, vil jeg ha handlefrihet, hvis en annen Mondeo skulle dukke opp.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Avtale og lovverk   14/9/2007, 15:38

Har hatt en lang prat med Forbrukerrådet om saken i dag.

Rådet fra dem er å ta opp forholdet rundt forsinkelse så snart du får kjennskap til at Ford ikke kan holde sin lovnad. Ditt problem som kjøper er at du i følge avtalen med Ford er ansvarlig for prisendringer, både i avgifter og på selve bilprisen. Men, dersom økte kostnader skyldes at bilen er forsinket, så har du krav på erstatning. Det betyr at de kostnadene du pådrar deg som en direkte følge av forsinkelsen må Ford dekke. Dette gjelder økt pris dersom bilen første leveres i 2008 isf. høsten 2007, samt kostnad for at du f.eks. må ha leiebil. Ved krav om erstatning er det ikke en forutsetning at forsinkelsen er vesentlig, slik det er dersom man ønsker å heve kontrakten.

Rådet er at alle som er i en usikker situasjon med tanke på hva som er avtalt tar dette opp med selger og får ting skriftlig ned på papiret hva man enes om. Dette gjelder også opprinnelig anslått leveringsdato, som kanskje kun er muntlig formidlet.

Hvis det blir snakk om å kreve erstatning, husk å fremsette krav om erstatning skriftlig.

Jeg er sikker på at Ford og dets selgere (i alle fall de fleste av dem) vil gjøre sitt til å få orden på forholdene. Ingen er tjent med et dårlig kundeforhold, så det vil man nok prøve å unngå. Husk det skal mye mer til å vinne en ny kunde enn å miste en eksisterende kunde. Her har jo Ford vunnet en mengde nye kunder som de vil kunne ha glede av i lang tid fremover.

Dersom du grunnet forsinkelse ønsker å gå fra avtalen bør du også ta opp det med selger så snart du får greie på forsinkelsen. Det kan selvsagt være et tema om hvorvidt du har rett/anledning til å gå fra avtalen. Det har å gjøre med forsinkelsens lengde. For å ha en rett etter loven skal det da være snakk om en vesentlig forsinkelse fordi dette dreier seg om et tilvirkningskjøp. Hvor lang vesentlig er, er selvsagt et skjønnsspørsmål. Det kan uansett være at partene finner frem til en løsning som er akseptabel for begge parter.

Om du ønsker å gå fra avtalen uten at partene kommer til enighet om dette, og du er usikker på hvor sterkt du står, kan du velge å beholde kontrakten og heller selge kontrakten din videre. Da er du i alle fall sikret å unngå noe særlig tap.

Jeg velger å tro at Ford har et rimelig bevisst forhold til disse tingene og sørger for at deres kunder blir behandlet på en fair måte.

Til alle som ennå ikke har inngå avtale, sørg for å få nedfelt skriftlig hva som er leveringsdato, hva som skjer dersom det blir forsinkelse, og hva partene anser som vesentlig forsinkelse og som vil kunne medføre heving. Sørg også for å avtale hvem som er ansvarlig for kostnadsøkninger ved forsinkelse. Hvis selger nekter å ta inn slike vilkår, bør du kjøpe en annen bil. Da er det jo fordi at selger antar at det er stor mulighet for at han kommer opp i et ansvar, og da er det grunn til å tro at han lover mer enn han kan holde.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Avtale og lovverk   

Til Toppen Go down

Avtale og lovverk
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1