Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Utstyr på ny bil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
corvy

Antall Innlegg : 38
Registration date : 23.06.2008

PosteTema: Utstyr på ny bil   23/6/2008, 11:45

Heisann, vi har akkurat bestemt oss for å konvertere fra VW til Ford da den nye Mondeoen har imponert oss stort. Siden det virker å være flere her som nå har hatt Mondeo en stund tenkte jeg å høre om hvilket utstyr jeg må / ikke må ha på bilen. Vi vil ha en godt utstyrt bil med stor navi, automat, cruise control, skinn og slikt.

Er det noe vits med tidsbasert varmer når bilen skal stå i garasje? Det er vel diesel varmer innebygget som varmer nok til at varmeapparatet fungerer på kalde vinterdager uansett?

Ventilasjon i setene, ser det forferdelig ut med masse små hull? Fungerer det bra? Er det noe å ha?

Hvordan er det med lydanlegget, vi tenkte kjøre den store navi med 6 cd, ikke noe dvd greier. Får man brukt MP3 fra mobil og slikt via den bluetooth linken?

Kan ellers si at dette er det vi har tenkt å bestille:

Nye Mondeo (Stasjonsvogn - Titanium X - 2.0 TDCi 140 hk Partikkelfilter - 6-trinns Automat)

Panther Black (Metallic-farger)
Alcantra Ebony delskinn
Parkeringssensor - foran og bak
Aktiv førerhjelp (ACC) - Inkluderer
adaptiv fartsholder, system for kollisjonshindring og bakkestarthjelp
Hanskerom - avkjølt (krever DEATC)
Solskjermer
sidevinduer bak (2. seterad)
Seter - 8-veis el justering av førersete med
minnefunksjon
Seter - manuell høydejustering av passasjersete
Safetech-pakke - (Aktiv førerhjelp og IVDC)
Sikkerhetspakke
Navigasjon - avansert - (radio/6CD-farge/berøringsskjerm/-klima)
(inkl handsfree system med Bluetooth og stemmestyring) over
radio/CD 6000
Hovedlys - Bi-xenon(HID)
Frontrute - varmereflekterende frontrute - (over regnsensor)
Mørktonet glass (fra B-stolpe og bakover)
Reservehjul - full størrelse -
(Reservehjul - mini er standard) Tilhengerfeste - avtagbart
Ventilerte seter
Skvettlapper - foran
Bagasjeromsgardin

Har fått en pris på 440 på denne bilen (ikke inkludert vinterhjul). Skulle være en grei deal eller hva?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.barmen.nu
VJK

Antall Innlegg : 39
Registration date : 29.01.2008

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   23/6/2008, 11:48

Ventilasjon i setene "synes" ikke, har selv delskinn med stoff i "midten". Fungerer bra på varme sommerdager, deilig å ikke bli klam på ryggen og rumpa.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
corvy

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   23/6/2008, 11:54

Fine greier Smile .. da tror jeg jammen jeg kunne tenke meg å ha det ... ser at du har parkeringsvarmer også, må du bruke den på kalde vinterdager for å få varme i bilen når du kjører?
Til Toppen Go down
VJK

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   23/6/2008, 12:00

Har ikke garasje, så jeg bruker tidsuret på parkeringsvarmeren hver morgen på vinteren. Ellers så jobber vel ekstravarmeren for å holde bilen varm under 4 grader, men det er vel standardutstyr på bilen uansett tror jeg. Ihvertfall hvis du har diesel.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
VJK

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   23/6/2008, 12:01

Tror forresten jeg hadde satt på den utvendige styling-pakken hvis jeg hadde vært deg. Den er knall tøff!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   23/6/2008, 12:52

- Finnes det dieselfyrt varmer som ikke er programmerbar? Trodde ikke det. Bilen blir veldig tregt varm (i motoren og kupeen) hvis du ikke har dieselvarmer. Da jeg bestilte var den ekstrautstyr.

- Jeg har ikke kjøling av setene, men har seter av delskinn/alcantara. Sitteflatene er fulle av små hull, selv om de altså ikke har kjøling.

- Jeg har stor navi (uten CD-skifter), og synes lyden er bra. Noen her mener Sony-anlegget låter enda bedre.

- Man får ikke musikk fra mobilen ut på stereoen via Blåtann. Derimot kan man koble mobil eller mp3-spiller via AUX-kontakten i hanskerommet. Fungerer flott hos meg.

- Fant ikke regnsensor på lista di. Tror jeg ville tatt med den. Sparer mye fikling med vindusviskerhendelen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
corvy

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   23/6/2008, 15:09

PTY varmer er visst standard noe jeg har fått bekreftet fra Bilia. Det jeg lurer på er om denne er nok for å holde bilen varm i 25 minus når vi kjører over fjellet.

Hallaballa, du bruker mao dieselvarmeren også under kjøring for å få fort varme i bilen?

Aux kontakt i hanskerommet er fint, da er jeg fornøyd! Smile Det er viktigere med stor navi en stor lyd, så dersom du er fornøyd så tipper jeg at jeg blir fornøyd også.

Hva er denne styling pakken da? Trodde titanium X hadde det som var av styling inkludert jeg?
Til Toppen Go down
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   23/6/2008, 17:25

corvy skrev:
PTY varmer er visst standard noe jeg har fått bekreftet fra Bilia. Det jeg lurer på er om denne er nok for å holde bilen varm i 25 minus når vi kjører over fjellet.

Hallaballa, du bruker mao dieselvarmeren også under kjøring for å få fort varme i bilen?

Aux kontakt i hanskerommet er fint, da er jeg fornøyd! Smile Det er viktigere med stor navi en stor lyd, så dersom du er fornøyd så tipper jeg at jeg blir fornøyd også.

Hva er denne styling pakken da? Trodde titanium X hadde det som var av styling inkludert jeg?
Mener du PTC-varmer? Det er en elektrisk varmer for kupeluften (standardutstyr).

Jeg har programmerbar dieselfyrt varmer GZAAJ (ekstrautsyr). Hvis man ikke skrur funksjonen av, starter denne automatisk når man starter motoren i kaldt vær, for å raskt få varme i motor og kupe. Min forhandler nærmest frarådet å kjøpe bilen uten denne, siden den ellers bruker lang tid på å bli varm i vinterkulda (selv om PTC-varmeren altså er standardutstyr).

Med GZAAJ-varmeren blir bilen min fort varm og god i kulda, men jeg vet ikke hvordan den hadde vært uten.

Se ellers innlegg fra Ford Motor Norge under Motor/Dieselvarmer den 28/12, og ellers tråden om dieselvarmer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
corvy

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   23/6/2008, 22:00

Heisann igjen, tusen takk for svar. Det var nyttig å lese den andre tråden, da ble jeg mye klokere. Fortsatt ikke sikker på om jeg skal ha den, men det var nyttig.

Hva syns dere om prisen? Har fått noen rabatter via arbeidsgiver (12% på nettopris og 10% på ekstrautstyr), men vet ikke om det er mer prutningsmonn. Hvor mye har dere klart å prute på listeprisene?
Til Toppen Go down
trønder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 30.10.2007

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   24/6/2008, 08:32

HallaBalla skrev:

Mener du PTC-varmer? Det er en elektrisk varmer for kupeluften (standardutstyr).

Jeg har programmerbar dieselfyrt varmer GZAAJ (ekstrautsyr). Hvis man ikke skrur funksjonen av, starter denne automatisk når man starter motoren i kaldt vær, for å raskt få varme i motor og kupe. Min forhandler nærmest frarådet å kjøpe bilen uten denne, siden den ellers bruker lang tid på å bli varm i vinterkulda (selv om PTC-varmeren altså er standardutstyr).

Med GZAAJ-varmeren blir bilen min fort varm og god i kulda, men jeg vet ikke hvordan den hadde vært uten.

Se ellers innlegg fra Ford Motor Norge under Motor/Dieselvarmer den 28/12, og ellers tråden om dieselvarmer.

Jeg har ikke ekstra varme i min bil. Kun den som er standard på Diesel. Til mitt bruk har det ikke vært noe problem at bilen ikke blir varm. Men nå har det ikke vært veldig kaldt i Trondheim heller på den tiden jeg har hatt bilen.

Her må en vel vurdere hvor kaldt det pleier å være i forhold til tykkelsen på lommeboka. Men det må være trasig å kjøpe en bil til bruk i innlandet til 440 store og så sitter du å fryser halve året. tror personlig jeg ville prioritert parkeringsvarmer over ventilerte seter i alle fall.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
corvy

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   24/6/2008, 09:54

trønder, er ikke uenig med deg. Vi har en Passat i dag, det er også Diesel og den har ingen ekstra varmer overhodet og jeg har aldri savnet noe varme i den bilen. De nye Diesel motorene er vel blitt litt mer effektive og har ikke så stort varmetap, men med kupevarmer så skulle den saken være biff.

Noe tidsursoppvarming av bilen er helt uaktuelt da vi bruker bare bilen sporadisk, jeg har en mindre bil til jobb og butikk. Av denne grunn tror jeg at 7000 kroner blir mer eller mindre ut vinduet i vårt tilfelle, men du har rett, om bilen koster 440 eller 450 er jo egentlig ikke tema.
Til Toppen Go down
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   25/6/2008, 10:02

Vi har ikke ventilasjon i våre svarte skinnseter. Savner det heller ikke. Selv i den varme perioden vi hadde ble ikke setene klamme.

Skulle jeg bestilt Mondeo igjen ville jeg gjort lite annerledes. Bare en ting: ACC, adaptiv cruise control. Koster mye, men det er det eneste jeg savner.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   25/6/2008, 11:14

Mondeo Man skrev:
Vi har ikke ventilasjon i våre svarte skinnseter. Savner det heller ikke. Selv i den varme perioden vi hadde ble ikke setene klamme.

Skulle jeg bestilt Mondeo igjen ville jeg gjort lite annerledes. Bare en ting: ACC, adaptiv cruise control. Koster mye, men det er det eneste jeg savner.
Jeg har samme erfaring angående setene. Har ikke savnet ventilerte seter. De blir ikke klamme, synes jeg (har svarte delskinn/alcantara), selv i varmebølgen vi hadde for etpar uker siden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
corvy

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   25/6/2008, 14:26

Takk for svar! Smile

Kanskje jeg bare sparer meg for ventilerte seter da. Nå genstår det bare å presse forhandleren på pris og få inn en bestilling så ventetiden kan starte.
Til Toppen Go down
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   25/6/2008, 14:47

corvy skrev:
Takk for svar! Smile

Kanskje jeg bare sparer meg for ventilerte seter da. Nå genstår det bare å presse forhandleren på pris og få inn en bestilling så ventetiden kan starte.
Du har kanskje lest diskusjonene om mørktonede ruter her, men for min del ville jeg alvorlig overveid å droppe det hvis jeg skulle bestilt nå.

Det ser tøft ut, men rutene er veldig mørke. Ved rygging i mørket ser man ikke særlig mye, spesielt siden ryggelysene er svake. Har du bagasjegardinen oppe (den mellom bakseterygg og tak) blir det enda vanskeligere.

Ser forøvrig at du skal ha parkeringssensorer, og det hjelper jo en hel del.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   25/6/2008, 19:39

Parkeringssensorer er en god hjelp. De koster omtrent det samme som egenandelen på forsikringen.

Mondisen er en stor bil, og disse er en ekstra og meget velkommen trygghet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
skeptisk

Antall Innlegg : 27
Registration date : 06.02.2008

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   25/6/2008, 23:06

Det er derfor det er speil på bilen.
Når du ser bakover ved å snu deg har du en ekstrem dødsone i alle kanter, også rett bak bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
corvy

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   25/6/2008, 23:31

Jepp, jeg merket det når jeg prøvekjørte. Ingen tvil om at sensorene kommer i bruk i denne bilen. Har en litt eldre Passat i dag, den er en drøm å rygge i forhold.

Tror jeg vil ha sotede ruter, men takk for tips. Wink Jeg digger bilen med rutene, og det er digg med barn i baksetet som sover når det er midt på dagen ... det jeg savner er egnentlig panorama soltak. Det hadde vært kult å få.

Kjør på om det er mer å vite!
Til Toppen Go down
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   27/6/2008, 08:01

Hei corvy,
Du får en kjempebil slik du har spesifisert den, og prisen høres jo veldig fin ut. For egen del ville jeg ha bestilt med skvettlapper fremme og bak. Jeg vet flere på forumet som har ettermontert (spesielt bak), men det blir finere når de er fabrikkmontert. Jeg bestilte min med skvettlapper foran og bak, men den kom kun med bak fra fabrikk. Disse føyer seg 100% til skjermen. Foran ble det ettermontert fra Ford i Norge, og her er det gliper.
Ventilerte seter synes jeg ikke gir noen særlig effekt. Det er vel kun kupeluften som sirkuleres, og det gir ikke den store kjølen. Hengerfeste antar jeg du ikke har behov for siden du ikke har spesifisert det. Ellers skal du være glad for valg av safetechpakken. Både ACC og IVDC er veldig fine greier. Automatkassen er også en drøm.
Så et par tipes. Husk å få påført leveringsDATO på kjøpskontrakten. Husk også å avtale på forhånd hva som skjer dersom den ikke kommer til avtalt dato. Får du da gratis lånebil? Hva med innbyttepris, holder den seg dersom du fortsetter å kjøre med gamlebilen eller trekker de for kilometerbruk? Hva med prisen, spesielt om du går over årsskiftet og det kommer endrede avgifter. Ta deg litt ekstra bry med disse detaljene nå, så sparer du en eventuell frustrasjon senere. Bilselgerne er ikke særlig nøye på dette. De skriver om levering "i følge avtale" eller noe slikt. Hva betyr det, og hva er da en forsinkelse? Sørg for at du får en dato som er absolutt siste lovede dato for levering, og at levering utover denne dato anses som kontraktsbrudd fra selgers side.

Lykke til, og gled deg, slik vi på forumet her har gjort i nå et år. Nå har vi heldigvis fått bilene. Jeg har hatt min i 4 mnd og kjørt 12.000 km og null feil. Tut tut.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   27/6/2008, 09:46

Torz skrev:
Hei corvy,
...For egen del ville jeg ha bestilt med skvettlapper fremme og bak....
Slutter meg til anbefalingen om skvettlapper. Trist med nesten ny bil med lakkskader bak hjulene pga. steinsprut. For min del synes jeg de ser OK ut også. Ikke kostet de stort heller, såvidt jeg husker.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   27/6/2008, 12:18

En ting til. De som har bestilt med bagasjeromsgardin har nok erfart at dette var relativt dyrt i forhold til hva man fikk igjen. Dette får bli din vurdering. Selv har jeg det ikke, og kan ikke uttale meg. Jeg har derimot bagasjeromsnett som jeg synes er greit å ha. Dette er et strikknett som spennes over bagasjeromsgulvet, og som holder mindre gjenstander på plass. Vil også anbefale bagasjeromsmatte i gummi. Disse to tingene koster vel til sammen rundt 1.000 kr.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   27/6/2008, 12:49

Torz skrev:
En ting til. De som har bestilt med bagasjeromsgardin har nok erfart at dette var relativt dyrt i forhold til hva man fikk igjen. Dette får bli din vurdering. Selv har jeg det ikke, og kan ikke uttale meg. Jeg har derimot bagasjeromsnett som jeg synes er greit å ha. Dette er et strikknett som spennes over bagasjeromsgulvet, og som holder mindre gjenstander på plass. Vil også anbefale bagasjeromsmatte i gummi. Disse to tingene koster vel til sammen rundt 1.000 kr.
Hva bruker du istedet for gardin når du laster mer enn det som går under rolloen? Noe må man jo ha, synes jeg, og gardinen er solid og grei å ha med å gjøre etter min mening. Tar nesten ingen plass når den ikke brukes, siden den kan rulles sammen.

Eneste ulempen er at den er ganske tettvevd, og dermed stjeler endel sikt bakover i mørket. Husker riktignok ikke hva den kostet...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   27/6/2008, 13:27

Jeg bruker skiboks på taket, evt. henger. Pleier aldri å laste opp til taket i bagasjerommet. I tillegg bruker jeg eventuelt transportbånd dersom det er noe jeg ønsker å sikre i bagasjerommet eller hengeren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
corvy

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   27/6/2008, 14:24

Torz, tusen takk for masse gode tips, det er jeg glad for. Hengerfeste sto ikke på listen nei, men jeg har satt opp avtagbart på listen, må ha det da jeg kjører en del med henger. Prisen tidligere nevnt var inkludert hengereste. Automatgir har jeg blitt avhengig av! Smile

Har tenkt en del på de med kontrakten, selger sa at han hadde vanskelig for å committe en dato før det kom en produksjonsdato fra fabrikken. Jeg kan leve med å avtale leveringsdato etter f.eks. 3-4 uker, så vanskelig skal jeg ikke være, men er enig i at vi må få en commitment på dato så vi kan planlegge litt. Tipsene vedr. skvettlapper mottas og vi skal nok få bestilt på disse også bak. Smile

Gamlebilen skal jeg også få en pris på av forhandler men skal også prøve å selge den privat. Har pleid å gå bra tidligere, og når vi har en dato skulle jo det være plankekjøring. Litt heldige er vi også iom. at vi har enda en bil som kan brukes i krise dog er den litt konebilstørrelse og holder ikke i lengden. Har noen lakkskader og noe bulker på den gamle bilen så jeg driver å vuderer om jeg skal fikse disse før jeg selger eller om vi skal flekke på de. Jeg får dra litt rundt og få priser, samt innbyttepriser og sammenligne litt.
Til Toppen Go down
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 162
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   29/6/2008, 08:20

corvy skrev:
Har tenkt en del på de med kontrakten, selger sa at han hadde vanskelig for å committe en dato før det kom en produksjonsdato fra fabrikken. Jeg kan leve med å avtale leveringsdato etter f.eks. 3-4 uker, så vanskelig skal jeg ikke være, men er enig i at vi må få en commitment på dato så vi kan planlegge litt.

Du har ingen garanti for at det tar 3-4 uker. Jeg ventet 6-7mnd etter at selger hadde forespeilet bilen. Du MÅ få inn leveringstid i kontrakten. Kan du leve med 3-4 uker er det bare å sette leveringsdato 3-4 uker frem. rabbit
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Utstyr på ny bil   Today at 22:47

Til Toppen Go down

Utstyr på ny bil
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Verktøy og utstyr fra Biltema
» Skjærebrennerutstyr