Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Dårlig rustbeskyttelse?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
hilmar

Antall Innlegg : 23
Registration date : 10.09.2007

PosteTema: Dårlig rustbeskyttelse?   10/9/2007, 00:49

Ser at en svensk test gir Mondeo litt stryk for å ikke ha god nok rustbekyttelse. Dette er et moment jeg er litt opptatt av, siden jeg synes både modellen før dagens og den før der igjen ruster forholdsvis lett. Både gjennom lakken og på understellet. Noen som har samme erfaring? Hvis jeg beholder den nye Mondeoen i 10 år, vil jeg få like mye trøbbel som før? Trodde fullforzinking var standard på "alle" biler i dag...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Bargib

Antall Innlegg : 25
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   10/9/2007, 07:16

Jeg tror at mange producenter sparer lidt på den supplerende rustbeskyttelse. Jeg tror her i Skandinavien er i hvert fald en undervognsbehandling på sin plads.

Jeg fik dog et tilbud fra forhandleren på en fuld rustbeskyttelse, så det fik jeg med... cherry
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
larsse

Antall Innlegg : 37
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   10/9/2007, 16:19

Jeg ville ha understellsbeh. men da gjaldt ikke rustgarantien sa selgeren.Er det flere som vet noe om det ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   10/9/2007, 21:10

Var det svensketesten som bragte dette temaet på banen? Kan ikke skjønne at rust er noe problem. Det er vel 10 års garanti på denne bilen mot gjennomrustning. Hvordan kan de si noe som helst om rustproblemer på en flunk ny bil?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   10/9/2007, 22:07

Stiller meg undrende til dette jeg også.
Det er vel 12 års rustgaranti. Hva er det dette svenske bladet ser som ikke Ford ingeniørene ikke ser? Tviler på at det mulig å se om det er god nok rustbeskyttelse.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Luigi

Antall Innlegg : 30
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   13/9/2007, 19:41

Testen var faktisk ganske spesifik men jeg ser at linken ikke viser hele testen, skal se om jeg finner igjen bladet og spesifisere mer hva de sa.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Luigi

PosteTema: Rustbeskyttelse   18/9/2007, 10:32

Her er litt mer detaljer fra rust testen men sliter en del med det svenskespråket så det kan være noen feil oversettinger eller formuleringer:roll:

Testet av Rostskydds Metoder AB

Deler mange tekniske løsninger med V70 men er dårlige rustbeskyttet. Ford er 100% Stål, Volvo har aluminium i "motorhuv og backluka" . Mondeo mangler behandling o både "huv som backluka", bak er det innerskjermer av filt. Disse drop av fukt allerede etter et par hundre testmil bak disse skjermene er det fare for at fukt kan lagres og rust oppstå. Mondeo mangler "stankskarmar" som beskytter undrestellet mot grussprut. "Sparklådorna" har en rust utsatt konstruksjon med "skarven vånd" nedåt. Underredet beskyttes av et tynt lag PVC, men lengst bak, der smutsen samler seg som verst er "slitskyddet" bristfælligt og "plåtskarvane" utette. Visse "skarvar" undertil har fått en ny utforming som gjør at de kan luftes. Ved bakdørene finnes en liten kant et nivåskille mellm dør og bilside. Fra sprutet fra hjulene risikerer lakken på den lille kanten og bli slitt bort . Ford har beskyttet stålet med en bit plastfilm. Det er en ulykkelig designløsning som også synes på andre Ford biler. Påfyllingsrøret til tanken sitter også utsatt til men dette er laget av rustfritt stål. Karakteren for Ford Mondeo er en gjennomsnittelig 3 av 5 mulige. Passat får i samme test karakteren 4.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   18/9/2007, 11:13

Må si at jeg liker dårlig det jeg leser. Ser du noe om hvilke karakterer andre biler foruten Passat har fått?
Er det feks vanlig med karakteren 5?
Kunne vært greit med innspill fra teknisk avdeling hos Ford Norge nå.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Luigi

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   18/9/2007, 12:00

Dallas skrev:
Må si at jeg liker dårlig det jeg leser. Ser du noe om hvilke karakterer andre biler foruten Passat har fått?
Er det feks vanlig med karakteren 5?
Kunne vært greit med innspill fra teknisk avdeling hos Ford Norge nå.

BMW, Audi og Volvo (Med unntak av V50 og S40) og VW (med unntak av Passat) får stort sett 5, Toyota, Ford, Mercedes B klasse, Opel.... får mye karakteren 3. Subaru, Fiat, Suzuki får veldig lav karakterer rundt 2 men en del av testene er også gjort på eldre modeller. Litt interesant er det at Ford Mondeo stv. 2004 modell får karakteren 4 altså bedre enn dagens modell????
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   18/9/2007, 12:08

Synes dette var litt trist lesning. Særlig fordi min forrige bil var en BMW som faktisk begynte å ruste litt på enkelte småsteder. Om Ford da er dårligere, er det ikke noe godt tegn ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 282

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   18/9/2007, 12:25

Alle biler ruster, tilogmed biler til dobbelt pris av hva de burde koste (ref:2003 model E-klasse som jeg hadde før), så akkurat det bekymrer meg ikke så mye. Det er en god gunn til at jeg har kjøpt Mondeo.... Garantien er det samme, ruster den, dekkes det av garantien, forhåpentligvis blir det enklere å snakke med Ford enn hva det var å snakke med Bertel O.Steen....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   18/9/2007, 12:26

hhf skrev:
Synes dette var litt trist lesning. Særlig fordi min forrige bil var en BMW som faktisk begynte å ruste litt på enkelte småsteder. Om Ford da er dårligere, er det ikke noe godt tegn ...

Hvilken årsmodell var din forrige BMW?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Luigi

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   18/9/2007, 12:27

Enig i det, men man får bare være obs på de svakhetene som er og man har jo tross alt en lang garantitid når det gjelder rust så man får være flink å sjekke og sende bilen strake vegen til rep. om man skulle oppdage spor av rust.

Selv har jeg en S40 -98 modell som hadde 8 års gjennomrust garanti, man oppdaget en svakhet rundt bensinlokket og alle biler ble kalt tilbake for etterbehandling jeg trodde da alt var såre vel får jeg nå etter 9!! år oppdaget at bilen er gjennomrustet i underkant av påfyllingsrøret. Tok turen til Volvo da jeg mente at siden dette var en kjent feil og bilen hadde vært inne til etterbehandling så burde de fikse dette men nei svaret var kort og greit (garantien er nå ute)pale . Der og da takket jeg for meg som Volvo kunde og den planlagte oppgradering til V70 falt i grus. så moralen får være at man burde være veldig obs i tiden når en garanti går ut og gjerne ta en såkalt "garanti utløps" test hos NAF.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare

Antall Innlegg : 282

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   18/9/2007, 12:40

Det er nettopp dette jeg ikke forstår!! Her snakker vi om noen 1000lapper som forhandleren ryker på om han hadde sagt; Dette er utenfor garanti, men ok vi fikser dette....og vips så har han deg som kunde i nye 5-10 år.... Uforståelig, men typisk! Opplevde dette jeg også hos Bertel O.Steen på Lier, bare med mer alvorlige feil som jeg hadde klaget på siden bilen var ny...og rust i hjulbuer, dette skulle de jo ordne, men 6mnd ventekø...ikke aktuelt! Men de klarte aldri å løse feilen, og til slutt påsto de at det ikke var noe galt!!! De fikk smake min vrede, og tilslutt etter de ignorerte advokaten min, og jeg sendte noen velrettede trusler pr epost til daglig leder og informasjonssjefen på hovedkontoret..så tok de bilen tilbake. Synes synd på den personen som kjøpte bilen min hos de...den burde vært kondemnert...eller rettere sagt Bertel O.Steen burde vært kondemnert!

Sist endret av den 18/9/2007, 12:42, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 199

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   18/9/2007, 12:41

Bilene har som sagt rustgaranti, 3/12 år.
Det kan kanskje være vanskelig å få med seg skjulte steder hvor rusten potentielt kan få grobunn, som de hevder i den svenske testen. Men man må nok være ekstra nøye med å tørke rundt bakluke og rundt gummilistene i dørene, ha en touchlakk i bilen som tar stensprut med en gang. Utover det har Ford ett rustbeskyttelseprogram som blir rutinemessigt utført ved regelmessig service.
Hvis det viser seg og bli ett problem så er man økonomisk sikret, men det blir selvfølgelig litt struletet.
Er egentlig ikke særlig bekymret. Er mer bekymret for elektronikken. Sliter allerede med låsen på bakluken, på den nye Focusen jeg leier. Må låse og åpne flere ganger før den virker.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   18/9/2007, 14:33

Dallas skrev:
hhf skrev:

Hvilken årsmodell var din forrige BMW?
Det var en 98-modell 525 TDSA. Rusten kom på bakluka og i skjerm foran og ved bakdøråpningen i bakkant.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dovla67

Antall Innlegg : 48
Registration date : 26.03.2008

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   16/4/2008, 19:04

Nå har jeg tectilbehandlet bilen min hos en Ford autorisert firma og denne beslutningen tok jeg pga. min forige Mondeo Mk3 var noe utsatt for rust som jeg ikke fikk på garantien.Forklaringen fra forhandler var at dette var en vanlig slitasje pga. mangledde skvettlapper. Jeg prøvde på at dette var ektra utstyr men førte ikke fram. Derfor ville anbefalle alle som er ikke montert skvettlapper - Bruk noe ektra hundre kroner og monter de forran.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.fiskeeksperten.no
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   16/4/2008, 21:07

Dovla67 skrev:
Nå har jeg tectilbehandlet bilen min hos en Ford autorisert firma og denne beslutningen tok jeg pga. min forige Mondeo Mk3 var noe utsatt for rust som jeg ikke fikk på garantien.Forklaringen fra forhandler var at dette var en vanlig slitasje pga. mangledde skvettlapper. Jeg prøvde på at dette var ektra utstyr men førte ikke fram. Derfor ville anbefalle alle som er ikke montert skvettlapper - Bruk noe ektra hundre kroner og monter de forran.

hva koster en slik behandling?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dovla67

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   16/4/2008, 21:10

Prisen hos Dinitrol koster 5000 kr. Jeg fikk 15% avslag siden det er nabo som driver firmaet.
Til Toppen Go down
Fatl

Antall Innlegg : 21
Registration date : 17.01.2008

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   18/4/2008, 11:23

jeg skjønner ikke at ford ikke har gått bort fra filt!!!! i innerskjermene bak, jeg har nå en focus med dette og jeg kan stå og spyle vann på de i mange minutter uten at vannet som renner ned på bakken blir renere etterhvert som vann og tid går.
Men det jeg har hatt av rustproblemer les: dører har blitt fikset på garanti.
så hvis ford har gjort en prod feil står de for den og fikser det for deg uten kostnad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 114
Registration date : 29.02.2008

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   18/4/2008, 19:48

larsse skrev:
Jeg ville ha understellsbeh. men da gjaldt ikke rustgarantien sa selgeren.Er det flere som vet noe om det ?

Dette kan da ikke stemme. Jeg har en kamerat som driver Sarpsborg Dinitrolsenter og han sprøyter biler for flere forhandlere her i Sarpsborg og Østfold, bl.a Toyota. Dette er før bilene leveres til kunde, så kan ikke skjønne at det skal gå ut over garantien. Det gis også 10 års garanti på nye biler fra Dinitrol om jeg ikke husker feil.

Når det gjelder rust på forrige gen Mondeo ( som jeg har ), syns jeg Ford fortjener en skikkelig skrape! Eieren vi kjøpte bilen av handlet bilen hos sin Ford forhandler, men ble aldri informert om svakhetene i dører, panser og bakluke på disse. Derimot ble han informert av en bekjent som hadde lest det i et eller annet motorblad, tok dette opp med Ford som først da gjorde noe med dette. Vet at bl.a Volvo har kjørt tilbakekallinger på biler hvor slikt er oppdaget, det håper jeg Ford gjør med sin siste generasjon biler også. Skulle jo igrunn bare mangle.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.sagatoppen.com
Dovla67

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   18/4/2008, 20:17

Dinitrolsenter er en av de som er godkjent og dette fikk jeg bekreftet fra min Ford forhandler. Når det gjelder garantien på rust må jeg si at etter en besøk hos Bayauto i Kristiansand opdaget de noe rust på dørene og skiftet alle fire dør uten noe problem selv om bilen ble bruktimportert.Veldig fornøyd med behandlingen som jeg fikk der.
Til Toppen Go down
Titanium x 2009
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 652
Registration date : 26.02.2008

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   18/4/2008, 22:47

Fatl skrev:
jeg skjønner ikke at ford ikke har gått bort fra filt!!!! i innerskjermene bak, jeg har nå en focus med dette og jeg kan stå og spyle vann på de i mange minutter uten at vannet som renner ned på bakken blir renere etterhvert som vann og tid går.
så hvis ford har gjort en prod feil står de for den og fikser det for deg uten kostnad

Har du sett noen av fordene med "filt" som har rustet i innerskjermene? tror ikke det!!
Problemene fra focus 98-04 og mondeo 01-04 kommer av tettningsmassen/kittet som har blitt brukt i dører/panser/bakluke. Det tørker opp og sprekker, dermed kommer også vann inn i plateflensene.

De samme problemene har også MB, Bmw, Mazda osv.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Fatl

Antall Innlegg : 21
Registration date : 17.01.2008

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   7/5/2008, 22:34

Mondis 2002 skrev:
Fatl skrev:

Har du sett noen av fordene med "filt" som har rustet i innerskjermene? tror ikke det!!
Problemene fra focus 98-04 og mondeo 01-04 kommer av tettningsmassen/kittet som har blitt brukt i dører/panser/bakluke. Det tørker opp og sprekker, dermed kommer også vann inn i plateflensene.

De samme problemene har også MB, Bmw, Mazda osv.....

Rust på innerskjermene bak har jeg sett. Tre ganger på min egen bil. men det er garantisak så det bryr jeg meg ikke om, eneste jeg tenkte på var at det blir jo aldrig ordentlig rent i filten, og etter å ha brukt en time eller to på å vaske bil er det irriterende og vite at den ikke er "100%" ren. sjekket forresten på min fars mondeo i dag, og der var det ikke fillt i skjermene. Så jeg regner med at det ikke er det på min heller når den dukker opp.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   12/5/2008, 18:29

Hos meg rustet dørboltene etter bare noen få uker. Får nye.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Dårlig rustbeskyttelse?   

Til Toppen Go down

Dårlig rustbeskyttelse?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Min Bmw 518i E34
» NULL lyd fra subwoofer
» Oljetrykk
» XL 600 trekker dårlig
» Håper dette bare er en dårlig drøm jeg har, og at jeg snart våkner fra marerittet??