Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Motorolje til Duratorque

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Ghostrider264

Antall Innlegg : 17
Registration date : 06.09.2007

PosteTema: Motorolje til Duratorque   25/5/2008, 11:32

Er det noen som vet noe om hvilken olje forhandlerne bruker på Duratorque-motorene? Nå som det er blitt vanlig å blande biodiesel (foreløpig bare 5%) i ordinær diesel (bl.a. Statoil), vil jeg ikke jukse med dårlig olje. Har lest på Ford.com at Ford mener at 5% biodiesel går greit uten endrede serviceintervall, men det forutsetter olje av god kvalitet. Forøvrig finner jeg ingen olje i Norge som er CG-4, CH-4 el CI-4-sertifisert, kun CF og det er et gammelt krav fra før biodiesel kom. Noen som kan anbefale olje?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   25/5/2008, 12:31

Følgende står i manualen:

Ford or Motorcraft Formula E SAE 5W-30

You can use an alternative SAE 5W-30 engine oil, providing it meets the
specification defined by WSS-M2C913-B.
Note: If you operate your vehicle in temperatures below -20°C (-4°F ), you
must not use SAE 10W-40 engine oil.
Topping up the oil: If you are unable to find an oil that meets the
specification defined by WSS-M2C913-B, you must use SAE 5W-30
(preferred), SAE 5W-40 or SAE 10W-40 that meets the specification
defined by either ACEA A1/B1 (preferred) or ACEA A3/B3. Using these
oils can result in longer engine cranking periods, reduced engine performance,
reduced fuel economy and increased emission levels.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ghostrider264

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   25/5/2008, 13:43

Tusen takk, Carnivore.
Leste på nettet at Motorcraft Formula E 5W-30 blir produsert av Texaco (HAVOLINE ENERGY 5W-30, som har Ford-spec'en du oppgir). Den oljen er ikke syntetisk, men Texaco selger et par andre oljer som har API CI-4 spec. selv om ikke de heller er helsyntetiske. Er litt "jumpy" på dette med olje etter alle motorhavariene som har plaget Audi 2,5 TDI fra -97-modellen og oppover.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 114
Registration date : 29.02.2008

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   25/5/2008, 16:27

Da kan jeg informere deg om at problemet med Audì`s 2.5 TDI V6 motorer med bl.a motorkode AFB og AKE hovedsaklig skyltes dårlig stål i kammer og vippearmer. Dette var en svakhet som ble rettet opp på de senere modellene, men tidlige A4, A6 og A8 med denne motoren hadde da disse problemene. Dette skyltes altså ikke bare dårlig olje. A4 fra 6mnd 2003 kom med forbedrede kammer, samme gjorde A6 fra 8mnd 2003. A8 er jeg litt usikker på, men den kom med forbedrede kammer rundt samme tiden den også.

Det er viktig å være var på olja, for all del. Men ville bare påpeke at det var stålet i kammene på den nevnte motoren som var problemt, ikke nødvendigvis olja Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.sagatoppen.com
Ghostrider264

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   25/5/2008, 17:33

Den Audi-saken har jo dessverre mer ved seg en bare dårlig stål, bl.a nekting av garantireparasjon pga. bruk av "feil" olje, loglife-intervallet som VW introduserte, slett behandling fra VAG og forhandlere osv. Men du har sikkert rett i at opphavet var dårlig stål i kammer osv. Litt av poenget er at nå blander de biodiesel i vanlig autodiesel og det stiller andre krav til olje enn tidligere, så vidt jeg forstår. I tillegg er nå Sink-tilsatsen i oljen redusert/fjernet og den var tilsatt for å motvirke slitasje på bevegelige metalldeler. Bedre føre var enn å krangle meg til en garantireparasjon senere (og krangel blir det sannsynligvis med den type reparasjoner, selv med service kun utført hos Ford). Foreløpig ser Mobil 1 Fuel Economy 0W-30 ut til å være et godt valg - helsyntetisk og med Ford-spec.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 162
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   25/5/2008, 22:38

Det som er viktig er at det er rett spesifikasjon, WSS-M2C913-B. Denne spesifikasjonen har flere oljemerker produkter som passer , bla castrol og valvoline

http://www.castrol.com/castrol/productdetailmin.do?categoryId=9015142&contentId=7028385

http://www.valvolineeurope.com/uploadedFiles/1185.pdf
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 334
Registration date : 17.02.2008

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   26/5/2008, 20:24

FORD BRUKER NÅ CASTROL
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ghostrider264

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   26/5/2008, 23:33

Tusen takk for opplysningene til alle sammen. Dessverre er hverken Texaco, Castrol el Valvolines oljer med 913-B-spec fullsyntetiske. Finner egentlig bare Mobil1 0W-30 som både er syntetisk og som oppfyller akkurat den Ford-spec'en, samt Statoils Lazerway men den oljen hører jeg ikke noe særlig godt om. Lurer på om Ford-eier ikke etterspør syntetisk olje, eller er spec'en skrevet for delsyntetisk el mineralsk olje? De gamle Granada'ene bruke jo nesten like mye olje som bensin, så da kan jeg forstå at man kjøpte billig sagkjedeolje, men det er jo lenge siden og nå har jo Ford bl.a. gått over til et PSA-produkt. BMW, VW, Mercedes og Opel (tyske alle sammen) har egne spec'er de også, men der fås det syntetisk olje fra de fleste leverandører.

Jaja, nå må jeg bare finne et lurt sted hvor Mobil1-oljen ikke koster "det hvite ut av øya" - for noe annet enn fullsyntetisk skal jeg ikke ha på doningen. Forøvrig er bilen nå kommet til forhandler som skal montere spoiler og hengerfeste før vi henter den på fredag. Gleder meg som en unge. Første gangen jeg har hatt råd til å kjøpe helt brand new car.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 162
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   27/5/2008, 14:49

Mobil1
http://www.mobil.com/Norway-Norwegian/Lubes/PDS/GLXXNOPVLMOMobil1_Fuel_Economy_0W-30.asp

Bilextra
Har en halvsyntetiskolje til 279,- for 5 liter og 79,- for 1 liter som tilfredstiller kravene

Kjøpte 1 liter "originalolje" på Kverneland og betalte ca 100,-
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 334
Registration date : 17.02.2008

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   27/5/2008, 20:58

castrol http://www.castrol.com/castrol/productdetailmin.do?categoryId=9015124&contentId=7028322
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ghostrider264

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   27/5/2008, 23:16

http://www.bullenger.no/admin/common/getImg2.asp?Fileid=1967

http://www.gulfoil.se/cms_media/pdf/product_sheets_0802/passanger_car/1214%20Gulf%20Formula%20FE%205W-30.pdf

Forøvrig har jeg ingen binding til Gulf Oil el. til Bull-Enger AS, men jeg er takknemlig for å få vite hvor denne oljen kan kjøpes.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo08

Antall Innlegg : 12
Registration date : 08.01.2008

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   28/5/2008, 11:29

Forstår ikke dette peset med olje, viss den holder specen til Ford så må det være bra nok. Har aldri planer om å kjøre bedre og dyrere olje enn spesifisert. Når du skal bytte bilen om noen år tror du noen betaler ekstra for bilen fordi du har brukt olje som er180 kr/l dyrere enn nødvendig?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ghostrider264

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   28/5/2008, 14:47

Hei Mondeo08.

Jeg tror nok ingen er villig til å betale ekstra for at det kun er brukt syntetisk olje på en bil. For min del er det litt andre ting som jeg velger å legge vekt på:
- bruk av biodiesel i autodieselen betyr andre driftsparametre for motoren som fullsyntetisk olje i hvert fall til en viss grad avhjelper,
- jeg vet ikke med sikkerhet hvor lenge jeg skal ha bilen og derfor har jeg all interesse i at bilen ikke skal få driftsproblemer når den ikke lenger er en moderne bil - det grunnlaget legger jeg fra og med nå av,
- det går rykter (ikke minst her på forumet) at serviceintervallet på diesel-motorene skal senkes fra 20000 km til 10000 km - kan det bety at Ford/PSA har forregnet seg? 20000 km er ganske langt (1 år for meg) og hvorfor gamble når prisforskjellen tross alt ikke er større enn den er (mineral/delsyntetisk olje er ikke gratis den heller). Syntetisk olje i denne sammenhengen er tross alt en billig forsikringspermie.
- Tilsetningene i syntetisk olje bruker lenger gangtid på å bli nedbrutt.

Det er altså ikke en enkelt faktor som gjør at jeg for min del "peser" dette med olje, men du avgjør jo dette helt selv.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
vikingfh16

Antall Innlegg : 14
Registration date : 04.06.2008

PosteTema: Mobil 1 Olje   12/6/2008, 11:14

Hei,

På andre biler har jeg brukt Mobil 1 sine produkter og har vært svært fornøyd med disse. Snakket med Ford Verksteded som sa at de brukte sin egen olje (MotorKraft???) og at denne var delsyntetisk, regner da med at jeg for framtiden må bringe olje med selv til servicene Razz

Jeg anbefaler dere å ta en kikk på denne oljen fra Mobil 1 som jeg tror kan være et godt alternativ for våre investeringer.

http://www.mobil.com/Norway-Norwegian/Lubes/PDS/GLXXNOPVLMOMobil1_Fuel_Economy_0W-30.asp
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   27/5/2009, 12:41

hei, min bil har nå gått ca 30000km. Ford på Mysen anbefaler oljeskift etter 1000mil, uten bytte av filter. Er det flere som blir anbefalt oljeskift hver 1000mil? Pris ca 1300kr.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
emergo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 73
Registration date : 07.10.2007

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   27/5/2009, 20:54

Sulland gruppen Elverum (Oddvar Olsen) anbefalte meg det. Skiftet olje (ikke filter) etter de første 10000km, gjorde jobben selv. Olja kosta rundt 600kr tror jeg.

Nå nærmer jeg meg også 30000 km, men kommer ikke til å skifte før 40000km service. Sulland Gruppen Hamar anbefalte å holde meg til Ford sine serviceintervaller, og mente det var unødvendig å skifte olje oftere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   11/6/2009, 21:14

hei, på obs har de mobil 1. 5-50 olje. noen som vet om den passer til mondeo?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
emergo
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   11/6/2009, 22:54

tdci skrev:
hei, på obs har de mobil 1. 5-50 olje. noen som vet om den passer til mondeo?

Den oppfyller vel ikke spesifikasjonene til Ford.

På Mekonomen har de en spesifikk Castrol olje som er designet spesielt for Ford. Den heter Castrol Magnatec A1 5W-30 helsyntetisk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ghostrider264

PosteTema: Oljefilter - bytte   11/8/2009, 13:20

Noen som har erfaring med oljefilterbytte på Duratorq 2,0? Filteret sitter mellom torpedoveggen og motorblokka og ser ut som det kun skal løsnes fra undersiden.

Grunnen til at jeg ønsker å gjøre dette selv er at Fordforhandleren fyller på Shell Helix og ikke vil bruke den oljen jeg ønsker (som ikke er Shell i hvert fall).

Jeg kan jo selvsagt få et annet bilverksted til å gjøre jobben, men synes det burde være unødvendig på så enkel operasjon som olje- og filterskift burde være.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
emergo
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   11/8/2009, 20:26

Ghostrider264 skrev:
Noen som har erfaring med oljefilterbytte på Duratorq 2,0? Filteret sitter mellom torpedoveggen og motorblokka og ser ut som det kun skal løsnes fra undersiden.

Hei. Jeg skiftet filteret (eller "innsats oljekjøler" som ford kaller det) selv. Men filteret sitter ikke der hvor du beskriver. Du må først fjerne plastdekselet som sitter over motorblokka (det som det står duratorq på). Når du da står over motoren ser du at på fremsiden av motorblokka sitter det et svart plastlokk (litt trangt pga diverse slanger og kabler). Oljefilterinnsatsen sitter inne i dette. Plastlokket løsner du ved hjelp av ei skralle med forlenger og stor pipe (28 mm, men husker ikke nøyaktig). Siden det er litt trangt løsnet jeg litt på slangene fra sine respektive slangeholdere for å skape litt plass. Dekket så med papir rundt filterlokket for å ikke søle så mye.

En helt kurant jobb å gjøre selv. Det vanskeligste er å nå oljetappeskruen under motoren. Jeg måtte skru av høyre forhjul for å nå den (har du løftebukk eller smøregrav er jo situasjonen annerledes.)

BTW: selv kjøpte jeg Castrol Magnatec A1 5w-30 olje. Spesielt utviklet for Ford.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Ghostrider264

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   11/8/2009, 20:34

Thanx, emergo. Trodde jeg kunne se filteret på baksiden av blokka, men det er tydeligvis noe annet.

Tilleggsspøsrmål: Kan man kjøpe filterinnsats på f.eks. Bilxtra el Mekonomen, eller er dette en løs innsats som kun Ford har?

Igjen, takk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
emergo
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   11/8/2009, 22:28

Filteret får du kjøpt på Mekonomen. Selv kjøpte jeg et originalt filter fra Ford. Mener det kostet ca 140 kroner. Koster omtrent det samme på Mekonomen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   18/8/2009, 09:44

hei igjen, var på ford i dag, den oljen de bruker er helsyntetisk shell helix.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Motorolje til Duratorque   

Til Toppen Go down

Motorolje til Duratorque
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1