Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Diesel tuning boks selges!

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 176
Registration date : 05.10.2007

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   23/4/2008, 08:31

Balder skrev:
Fant denne artikkelen hos KNA på nettet:

http://www.kna.no/default.asp?ItemID=1718

Der står det at hvis man øker effekten med inntil 12-15% ryktes det at det ikke utløser avgiftsplikt.

Er noen gråsoner her ja.

Ja, er riktig det. 10-15% er et akseptabelt avik på oppgitt
effekt.
Motor / NAF gjorde jo en test for noen år siden. Målte effekten på nye biler. Og der viste testene at de fleste TDI og TDCi motorene hadde en høyere effekt enn det som var oppgitt. Husker spesielt VW TDI 130HK som var målt til over 140HK
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   23/4/2008, 12:25

Balder skrev:
tdci skrev:
Jeg synes det "lukter" litt av denne selgeren, men dette har ikke jeg noe med. Bare et godt råd: vær helt sikker på hva som er og ikke er med hensyn til boksen , forsikring og avgifter. God natt videre, kl er 01,45!Very Happy

Nå er jeg av den oppfatning at det generelt "lukter" litt av bilselgere.Wink

Men er ikke dette egentlig en gråsone? Mener å ha lest et sted at man kan øke effekten på motoren inntil 10% uten at det har innvirkning på avgiftene.
Samtidig ruller det vel noen hundretusener biler rundt på norske veier med slike bokser montert, eller eventuelt med ny chip.
Vet ikke om det har vært noen saker i nyhetene angående eventuelle forsikringssaker om slik tuning.
Jeg snakket litt med verksmesteren på det verkstedet der jeg kjøper bilen og spurte ham om de chippet bilen. Da fikk jeg til svar at det gjorde de ikke da man med det gjorde direkte inngrep i motoren.
Men dette har jeg alt for lite greie på. Vil bare ha en litt sprekere bil.
det man gjør med en boks er at man "lurer" motoren til å tro at innsprøytningstrykket er for lavt, da økes trykket og dermed effekten. Hvis du bruker effekten øker også forbruket, kjører du pent synker forbruket! Dette pga kraftigere "smell" i kompresjonen da diesel motoren går med luftoverskudd og dermed nyttiggjør seg den økte diesel mengden som sprøytes inn. Så dette er en enkel måte å få mere effekt på. Ulempen er at dieselpumpen må jobbe hardere og belastes mere. Hvor mye vet jeg ikke. Mener jeg har lest at mondeo for noen år siden hadde trøbbel med dieselpumpen, og bokser man en pumpe som ikke har noen særlig margin å gå så kan det bli dyrt. Når det utløser økt avgift vet jeg ikke. Faren for å bli "tatt" er vel nesten ikke til stede hvis man tar det vekk ved eu kontrollen. Og ved tafikkuhell er vel faren heller ikke stor. Det må vel være ved større saker de sjekker slikt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 83
Registration date : 13.03.2008

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   23/4/2008, 18:25

[/quote]
det man gjør med en boks er at man "lurer" motoren til å tro at innsprøytningstrykket er for lavt, da økes trykket og dermed effekten. Hvis du bruker effekten øker også forbruket, kjører du pent synker forbruket! Dette pga kraftigere "smell" i kompresjonen da diesel motoren går med luftoverskudd og dermed nyttiggjør seg den økte diesel mengden som sprøytes inn. Så dette er en enkel måte å få mere effekt på. Ulempen er at dieselpumpen må jobbe hardere og belastes mere. Hvor mye vet jeg ikke. Mener jeg har lest at mondeo for noen år siden hadde trøbbel med dieselpumpen, og bokser man en pumpe som ikke har noen særlig margin å gå så kan det bli dyrt. Når det utløser økt avgift vet jeg ikke. Faren for å bli "tatt" er vel nesten ikke til stede hvis man tar det vekk ved eu kontrollen. Og ved tafikkuhell er vel faren heller ikke stor. Det må vel være ved større saker de sjekker slikt.[/quote]

Skal sjekke dette nærmere med min bilforhandler og senere fortelle hva jeg får til svar.
Etter det jeg har forstått kan man vel stille disse boksene slik at maksimal effektøkning ikke overstiger 15% som er innen grensen for hva man har lov å gjøre. Videre må jeg få en forsikring om at hvis det skjer noe med motor pga denne boksen de har montert, så må de ta det på garantien.
Må i tillegg også undersøke om det er typegodkjent utstyr de selger.

Som sagt er jeg kun interessert i å få litt mer effekt ut av motoren, men vil holde meg innen lovverket.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   23/4/2008, 21:26

For fremtiden så foreslår jeg å ta diskusjoner som dette i egen tråd og ikke "kuppe" faarstei sin salgstråd på denne måten. Greit om man holder seg litt strukturert rundt det som faktisk er intensjonen vedrørende tråden.

Takk for meg :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 83
Registration date : 13.03.2008

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   23/4/2008, 21:50

Pellepedal skrev:
For fremtiden så foreslår jeg å ta diskusjoner som dette i egen tråd og ikke "kuppe" faarstei sin salgstråd på denne måten. Greit om man holder seg litt strukturert rundt det som faktisk er intensjonen vedrørende tråden.

Det har du selvfølgelig helt rett i.Smile

Ble bare revet litt med her. Men kanskje moderator kan flytte diskusjonen angående tuningboksen ti en ny tråd og la faarstei få selge boksen sin i fred.Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   23/4/2008, 22:34

Balder skrev:
Pellepedal skrev:

Ble bare revet litt med her. Men kanskje moderator kan flytte diskusjonen angående tuningboksen ti en ny tråd og la faarstei få selge boksen sin i fred.Wink

Du har helt rett! Noen ganger tar det av litt!!Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Fordx

Antall Innlegg : 10
Registration date : 03.12.2008

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   3/12/2008, 20:15

Bare et tips, Ikke kjøp power bokser! Ikke heldig over tid å de manipulerer egentlig bare hjernen til å pøse på mere diesel, da den tror det er for lite diesel trykk.
Skikkelig chipping der alt blir optimalisert er det beste, å det virker skikkelig også!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
FordFan
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 139
Registration date : 19.04.2010

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   25/4/2010, 13:28

tdci skrev:
Balder skrev:
Pellepedal skrev:

Du har helt rett! Noen ganger tar det av litt!!Very Happy

Det var det hun sa! Wink
Neida! Razz
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   

Til Toppen Go down

Diesel tuning boks selges!
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» pedalboks selges
» Honda cb500 selges
» Rieju RRX Power-Up 2007 SELGES!
» 19" felger selges billig. 5-112
» VAN deler selges