Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Diesel tuning boks selges!

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 176
Registration date : 05.10.2007

PosteTema: Diesel tuning boks selges!   20/4/2008, 16:19

Selger en Diesel tuning boks.
Passer Ford TDCi.

Følg link: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13162372
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 83
Registration date : 13.03.2008

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   20/4/2008, 20:08

Går det an å spørre hvorfor du selger den og ikke bruker den på din egen bil? Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   22/4/2008, 10:29

Balder skrev:
Går det an å spørre hvorfor du selger den og ikke bruker den på din egen bil? Wink

Selvfølgelig gjør det det Smile

Grunnen til at jeg kjøpte den var at jeg hadde en MK3 115 TDCi tidligere og det var litt tamt. Så jeg hadde boksen montert i den en liten stund før jeg solgte den.

Nå har jeg ny mondeo og 130hk og den er noe sprekere. Så jeg har vel funnet ut at jeg ikke har bruk for boksen mere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   22/4/2008, 10:58

faarstei skrev:
Balder skrev:

Grunnen til at jeg kjøpte den var at jeg hadde en MK3 115 TDCi tidligere og det var litt tamt. Så jeg hadde boksen montert i den en liten stund før jeg solgte den.

Nå har jeg ny mondeo og 130hk og den er noe sprekere. Så jeg har vel funnet ut at jeg ikke har bruk for boksen mere.

Ok. Har selv bestilt en slik boks til min nye Mondeo 140hk. Håper jeg blir fornøyd(både med bilen og boksen). Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   22/4/2008, 11:05

Sitat :
Ok. Har selv bestilt en slik boks til min nye Mondeo 140hk. Håper jeg blir fornøyd(både med bilen og boksen). Very Happy

Du blir nok helt sikkert fornøyd! Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   22/4/2008, 13:26

Balder skrev:
faarstei skrev:
Balder skrev:

hva blir økningen i hk og nm? De som selger slike bokser hevder at boksene ikke legger igjen spor etter seg og at garantien opprettholdes. Det er forsåvidt riktig, det de ikke sier er at verkstedet ser det ved at dreiemoment og effekt har vært høyere enn vanlig motor gir. Dette kan leses av på verkstedet. Så om det ikke er bevis, er det et sterkt signal om at det har vært brukt en boks på bilen. Dette kan unngåes hvis du ikke bruker de ekstra hk og nm som boksen gir, men hva skal du med boks da? LIGG UNNA DISSE BOKSENE!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 334
Registration date : 17.02.2008

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   22/4/2008, 16:47

slapp av hvem har skremt deg da
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   22/4/2008, 16:54

johnny ghia x 08 skrev:
slapp av hvem har skremt deg da
en bilmekaniker/kundemottaker og en volvo spesialist på et volvo/renault verksted. Dette er folk jeg kjenner meget godt og stoler 100% på. De kan for eks se på data hvilket dreiemoment en auto girkasse har vært utsatt for, og hvis det er høyere enn motoren kan gi, da har du et forklarings problem hvis det ryker noe som du vil ha på garantien. lettskremt? hvis du ønsker å bruke en slik boks så be my guest.

Sist endret av tdci den 22/4/2008, 17:11, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   22/4/2008, 17:02

Og hvis du lurer på hvorfor jeg kjører ford når jeg har så gode kontakter på volvo, så kjører jeg også en v50. 06mod.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   22/4/2008, 18:33

[/quote]
hva blir økningen i hk og nm? De som selger slike bokser hevder at boksene ikke legger igjen spor etter seg og at garantien opprettholdes. Det er forsåvidt riktig, det de ikke sier er at verkstedet ser det ved at dreiemoment og effekt har vært høyere enn vanlig motor gir. Dette kan leses av på verkstedet. Så om det ikke er bevis, er det et sterkt signal om at det har vært brukt en boks på bilen. Dette kan unngåes hvis du ikke bruker de ekstra hk og nm som boksen gir, men hva skal du med boks da? LIGG UNNA DISSE BOKSENE!![/quote]

Men hva da når det er merkeverkstedet selv som monterer boksen?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   22/4/2008, 19:11

ser de det bare på de med automat
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   22/4/2008, 19:20

Mange av disse boksene kan også kjøpes med motor og drivverk garanti i 24 måneder for 100-150€ ekstra.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   22/4/2008, 19:44

Balder skrev:
hva blir økningen i hk og nm? De som selger slike bokser hevder at boksene ikke legger igjen spor etter seg og at garantien opprettholdes. Det er forsåvidt riktig, det de ikke sier er at verkstedet ser det ved at dreiemoment og effekt har vært høyere enn vanlig motor gir. Dette kan leses av på verkstedet. Så om det ikke er bevis, er det et sterkt signal om at det har vært brukt en boks på bilen. Dette kan unngåes hvis du ikke bruker de ekstra hk og nm som boksen gir, men hva skal du med boks da? LIGG UNNA DISSE BOKSENE!![/quote]

Men hva da når det er merkeverkstedet selv som monterer boksen?[/quote]

Da stillet seg det selvfølgelig helt annerledes, det ligger jo i kortene at de må garantere for det de selger. Egentlig skal de jo melde ifra om effektøkningen til myndighetene også, om det blir gjort vet jeg ikke. Det er jo en del nedtrimmede motorer som utmerket godt tåler å ta ut mere effekt.

Sist endret av tdci den 22/4/2008, 19:56, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   22/4/2008, 19:45

johnny ghia x 08 skrev:
ser de det bare på de med automat

nei, de kan lese av hvilket dreiemoment og effekt motoren har gitt uansett . Jeg kjenner til et eksempel med en automat kasse som fikk trøbbel, de leste av at den hadde vært utsatt for et voldsomt dreiemoment. Det viste seg at eieren hadde låst den i et lavt gear oppover en lang bratt bakke med stor campingvogn etter. Jeg tror det var dreiemoment på over 500nm. Så når du har "bokset" den i tillegg så blir det galt når du klager.

Sist endret av tdci den 22/4/2008, 19:52, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   22/4/2008, 19:48

Pellepedal skrev:
Mange av disse boksene kan også kjøpes med motor og drivverk garanti i 24 måneder for 100-150€ ekstra.
ja, det kan godt hende. Jeg sier ikke at motorene og gearkassene ikke holder , men at du kan risikere trøbbel hvis det ryker.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   22/4/2008, 21:33

6 trins manuel ingen fare......
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   23/4/2008, 00:11

Faktisk stilte jeg spørsmål til forhandler om hva som eventuelt skjer hvis jeg får ett større motorhaveri på bilen.
Om det da vil ha noen betydning at denne boksen er montert.
Fikk da til beskjed at siden det var dem som monterte den ville/kunne de ikke skylde på meg at noe var gale og at det kom til å gå på vanlig garanti.
Men for å være 100% på den sikre siden måtte jeg hvis uhellet ville være ute få fraktet bilen til dem.

Men de sa også at det ikke var skadeligt for motor/drivverk å få montert boksen.
Nå er det en stund til jeg får bilen så jeg kan eventuelt ennå ombestemme meg. Og hvis jeg går for boksen må jeg få innformasjon om hvordan jeg eventuelt kan fjerne denne selv. Det er vel en enkel affære.
Regner med at de vet hva de holder på med slik at det ikke vil by på noen problemer. Og så er det alltid litt kjekt å få litt ekstra krefter i bilen. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   23/4/2008, 00:42

Balder skrev:
Faktisk stilte jeg spørsmål til forhandler om hva som eventuelt skjer hvis jeg får ett større motorhaveri på bilen.
Fikk da til beskjed at siden det var dem som monterte den ville/kunne de ikke skylde på meg at noe var gale og at det kom til å gå på vanlig garanti.
Men for å være 100% på den sikre siden måtte jeg hvis uhellet ville være ute få fraktet bilen til dem.

Men de sa også at det ikke var skadeligt for motor/drivverk å få montert boksen.
Nå er det en stund til jeg får bilen så jeg kan eventuelt ennå ombestemme meg. Og hvis jeg går for boksen må jeg få innformasjon om hvordan jeg eventuelt kan fjerne denne selv. Det er vel en enkel affære.
Regner med at de vet hva de holder på med slik at det ikke vil by på noen problemer. Og så er det alltid litt kjekt å få litt ekstra krefter i bilen. Smile

mener du at ford monterer boks for deg på en ny 140hk mondeo??? Eller misforstår jeg deg?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   23/4/2008, 01:17

tdci skrev:
Balder skrev:

mener du at ford monterer boks for deg på en ny 140hk mondeo??? Eller misforstår jeg deg?

Fordforhandleren ja!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   23/4/2008, 01:24

ja vel! Hvilken forhandler er det og hvilket merke er boksen? Jeg må innrømme jeg er temmelig overrasket! Toyota solgte for noen år siden bokser. Hvis de monterte den måtte de melde ifra og kunden måtte betale hk avgift. Hvis du bare kjøpte den og satte den på selv så ungikk du å betale. Men monterer ford den boksen for deg ? Uten at du må betale økt avgift? en økning fra 130 til 140hk er 10000 når du kjøper en ny mondeo
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   23/4/2008, 01:36

tdci skrev:
ja vel! Hvilken forhandler er det og hvilket merke er boksen? Jeg må innrømme jeg er temmelig overrasket! Toyota solgte for noen år siden bokser. Hvis de monterte den måtte de melde ifra og kunden måtte betale hk avgift. Hvis du bare kjøpte den og satte den på selv så ungikk du å betale. Men monterer ford den boksen for deg ? Uten at du må betale økt avgift? en økning fra 130 til 140hk er 10000 når du kjøper en ny mondeo

Nå vet ikke jeg helt hvilket merke boksen er. Vil heller ikke legge ut navn på forhandleren før jeg har snakket nærmere med dem. Dette er noe jeg kommer til å ta opp med dem når jeg har fått beskjed om leveringsdato.
Men det var faktisk selgeren som nevnte denne boksen for meg uten at jeg selv hadde spurt om det. Prøvekjørte en Mondeo som selgeren selv eide og han sa til meg at hvis det ikke var for at han brukte bilen til demonstrasjonskjøring så ville han montert en slik tuning boks.
Videre sa han at de på verkstedet monterte slike bokser og at siden det var deres verksted som monterte dem kunne de heller ikke frasi seg ansvar hvis noe skulle skje med motoren. Men boksen var helt ufarlig selv om enkelte verksted sikkert ville reagere på det hvis de så den var montert. Derfor var det viktig at jeg leverte bilen til dem hvis jeg skulle være så uheldig å få et motor havari. Men han gjentok at boksen i seg selv ikke ville ha noen negativ innvirkning på motoren. Snarere tvert om.

Men en annen ting er hva som vil skje hvis man har et uhell med henhold til forsikring og at avgifter for økt ytelse ikke er registrert/betalt?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   23/4/2008, 01:42

Se mitt forrige innlegg. Fjernet forhandler pga at jeg vil sjekke dette med boksen nærmere før jeg eventuelt opplyser om forhandler. Vil ikke komme på kant med forhandleren hvis de får masse spørsmål om dette. Og vil heller ikke betale ekstra avgifter til staten for å få denne boksen. Da dropper jeg den heller.

Sist endret av Balder den 23/4/2008, 02:06, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   23/4/2008, 01:45

Jeg synes det "lukter" litt av denne selgeren, men dette har ikke jeg noe med. Bare et godt råd: vær helt sikker på hva som er og ikke er med hensyn til boksen , forsikring og avgifter. God natt videre, kl er 01,45!Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   23/4/2008, 01:58

tdci skrev:
Jeg synes det "lukter" litt av denne selgeren, men dette har ikke jeg noe med. Bare et godt råd: vær helt sikker på hva som er og ikke er med hensyn til boksen , forsikring og avgifter. God natt videre, kl er 01,45!Very Happy

Nå er jeg av den oppfatning at det generelt "lukter" litt av bilselgere.Wink

Men er ikke dette egentlig en gråsone? Mener å ha lest et sted at man kan øke effekten på motoren inntil 10% uten at det har innvirkning på avgiftene.
Samtidig ruller det vel noen hundretusener biler rundt på norske veier med slike bokser montert, eller eventuelt med ny chip.
Vet ikke om det har vært noen saker i nyhetene angående eventuelle forsikringssaker om slik tuning.
Jeg snakket litt med verksmesteren på det verkstedet der jeg kjøper bilen og spurte ham om de chippet bilen. Da fikk jeg til svar at det gjorde de ikke da man med det gjorde direkte inngrep i motoren.
Men dette har jeg alt for lite greie på. Vil bare ha en litt sprekere bil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   23/4/2008, 02:20

Fant denne artikkelen hos KNA på nettet:

http://www.kna.no/default.asp?ItemID=1718

Der står det at hvis man øker effekten med inntil 12-15% ryktes det at det ikke utløser avgiftsplikt.

Er noen gråsoner her ja.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Diesel tuning boks selges!   

Til Toppen Go down

Diesel tuning boks selges!
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» pedalboks selges
» Honda cb500 selges
» Rieju RRX Power-Up 2007 SELGES!
» 19" felger selges billig. 5-112
» VAN deler selges