Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Hva skjer med bilene våre?

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4 ... 12 ... 22  Next
AvInnlegg
poskare
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   10/9/2007, 14:05

Synes det nå er på tide at Ford Norge trår til her, og bekrefter/avkrefter dette for oss. En bekreftelse på at de jobber med saken hjelper nok mer enn å tie tror jeg nå.

For mange vil nok en slik melding som Tjohoi har fått resultere i at man må velge et annet bilmerke, eller hopper over å vurdere å handle Mondeo pga usikker levering....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
henrikh

Antall Innlegg : 25
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   10/9/2007, 15:44

Man begynder næsten at tro, at der ikke kommer nogen biler ud fra fabrikken i Genk.

For hvor bliver de af - det er da i hvert fald ikke Danmark eller Norge de kommer til.

Jeg tror desværre de store markeder som UK, Tyskland, Frankrig mv. bliver forfordelt. Det tyder ikke på, de har samme lange leveringstider som vi har.

Nu må Ford da til at gøre noget ved det....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 199

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   10/9/2007, 17:42

hhf skrev:
kikker skrev:
Sitter nå med sommerfugler i magen. Har holdt av en TitX. A6. Thunder 18",med masse utstyr.
Prøver å få tak i selger, så jeg kan bli frigjort fra min kontrakt.
Hvis det går greit, har The Kikkers bil i løpet av uken.
Er det denne ... ? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11093505&sid=xz1abcnW9y-311118 Ser jo veldig fin ut den ja ...

Hello Sherlock... Very Happy Det var den ja.

Ingen handel, det ble litt komplisert etterhvert. Men fikk prøvd 18"erne igjen, samt automaten og nøkkelfri adkomst. 18"erne fungerte fint igjen de, mens automaten var grei. Virket litt nøkkete når jeg kjørte med ACCen. Trodde at nøkkelfri både låste opp og igjen, men nei. Låse opp var som forventet, men da man skulle låse igjen, måtte man trykke på en liten knapp i håndtaket... Shocked
Av en eller annen grunn var det bare el.seter på passajersiden.
Er i gang med å klippe og lime ett opplegg sammen med min forhandler.

Ang. leveringer til det norske folk, er det forsatt langt ute i det blå. feb/mars. er hel klart "worse case".

henrikh:
Så bare en Mondeo da jeg var i Paris, og det var taxien på flyplassen...men mye Pegeot.. Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dallas
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 153

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   10/9/2007, 23:39

Ansvaret ovenfor oss kunder ligger selvsagt hos forhandler og Ford Norge, men jeg tror nok at frustrasjonen er veldig stor hos de nå. De bruker veldig mye tid på leveringssituasjonen og er nok lite komfortabel med situasjonen.
Tror ikke det er enkelt for Ford Norge å sloss for bilkvoter. Norge er det minste markedet i Europa og har sannsynligvis minst makt overfor Ford Europa.
Jeg ser at kjøpere fra Storbritania har en helt annen leveringstid. En forumdeltaker fra fordmondeo.org bestilte sin bil 07.08. Denne skulle bygges i september men han har nå fått beskjed om at den skal bygges 08.10 og syter fælt over dette...
Bilen hadde også klimaseter.

Jeg har nå fått beskjed om at min bil bygges (også) 08.10 med levering i slutten av oktober. Føler meg på en måte priviligert sammenlignet med de av dere som må vente til januar - mars. Men jeg bestilte 30.04 med levering i slutten av juli , så jeg har nok gjennomgått den samme frustrasjonen (kan vel strengt tatt bli flere).
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 171
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 09:00

Dommdag for min bestilling er i dag. Min forhandler skal i møte med noen høyere herrer og dersom det ikke kommer noe som helst positivt ut av det møtet så kan de se langt etter mitt kundeforhold til Ford. Da blir det til at jeg saumfarer finn.no etter en bil jeg kan få innen rimelig tid.

Spennende dag! Har jo aller mest lyst på FORD MONDEO!!!!!!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 12:53

Det er vel ingen tvil at å kansellere en kontrakt hos Ford Norge har ingen eller liten effekt på noe som helst. Her har man ett firma som skaper en bil som "alle" vil ha og da vil ikke man kunne bekymre Ford Norge pga ett par kansellerte kontrakter.

Slik jeg har lest tidligere titanium-xxx så betaler du nettopris, så i tillegg har da Ford heller ingen fortjeneste på din kontrakt. Jeg forstår da motivasjonen på å "flytte" på leveringen av en bil til kostpris kontra en man drar 100 000 i fortjeneste på. Ikke det at man har noe bevis på hvordan flyttingen av dato har skjedd.

For min del så bestilte jeg bilen min 26 april. Til historien her hører det med at jeg faktisk fikk en bil levert 29 juni, men nektet å ta imot den pga manglende utstyr. Jeg stod også da i situasjon der kansellering av kontrakt var mulig, men jeg innså at det kun resulterte i at min feilankommede bil ville bli solgt til en annen, altså ingen trussel. I praksis ble ny bil bestilt og jeg har blitt lovet prod i sept og levering oktober. Dog har jeg ikke fått noen prod dato ennå så den lovnaden henger vel i en tynn tråd.
Kansellering av kontrakten pga det har fremdeles ingen hensikt dessverre...

Fremtidig situasjon ang Ford Mondeo vil 100% sikkert være en prisøkning. Ingen blåruss i verden vil sitte på så lange leveringskøer. Da er det bedre å få ned køene ved å øke prisene.
Dette kan ikke påvirke allerede inngåtte kontrakter da dette er hele hensikten med kontrakten i utgangspunktet.

I bunn og grunn er problemet at Norge er verdens beste land å bo i, men ikke Europas mest lukrative land å levere biler til.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 13:09

Jeg tror Ford Norge er fortvilet over situasjonen på lik linje med forhandlerne. De må sitte og se på at firmabilmarkedet fremdeles blir "eid" av Volkswagen så lenge man ikke kan levere raskere. Det tror jeg gjør skikkelig vondt for dem. Før Ford blir skikkelig leveringsdyktige kan jo både Toyota, Opel og Volkswagen ha kommet med både facelifts og andre mottiltak som gjør den store Mondeobølgen litt mindre enn de kunne fått til nå.

Når det er sagt, tror jeg også noen få kanselleringer blir mindre støyskapende enn man kunne håpet på. De gjør nok mest vondt hos den stakkars forhandleren som allerede har tatt den med i sine omsetningstall ...

Min selger sa forøvrig at det selges like mange Mondeoer i Dresden i Tyskland som i hele Norge. Det sier vel litt om hvor Ford internasjonalt har sin fokus når de vurderer levering også ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Bargib

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 13:48

Jeg har fået en tilbagemelding fra min sælger:
Sitat :

Har lige fået september måneds produktionsbrev!!!! Det er ikke for godt over hele linien!!!

Grundet at alle lande, incl. Danmark, har bestilt flere biler end de er blevet tildelt, har vores underleverandører problemer med at levere materialer Sad
På Titanium og eller TDCi kan man forvente op til 6 mdr ekstra forsinkelse med levering.

Men fra 1.11.2007 bliver produktionen på TDCi'er øget til 2000 enheder om ugen, mod de 750 som de har lavet de sidste 4 mdr.

Fabrikken bygger så vidt muligt de kundesolgte biler der er ældst først.

Det er lige status nu. Din hedder stadig September produktion, men så længe der ikke er bygge dato på kan vi ikke regne med dette!!!!
Jeg tror også det er interessant for jer, men jeg venter da med længsel på en produktions dato. Og september er ikke realtisk mere, idet andre biler har fået datoer i løbet af oktober.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 14:39

Bargib skrev:
Sitat :

Har lige fået september måneds produktionsbrev!!!! Det er ikke for godt over hele linien!!!

Grundet at alle lande, incl. Danmark, har bestilt flere biler end de er blevet tildelt, har vores underleverandører problemer med at levere materialer Sad
På Titanium og eller TDCi kan man forvente op til 6 mdr ekstra forsinkelse med levering.

Men fra 1.11.2007 bliver produktionen på TDCi'er øget til 2000 enheder om ugen, mod de 750 som de har lavet de sidste 4 mdr.

Det er lige status nu. Din hedder stadig September produktion, men så længe der ikke er bygge dato på kan vi ikke regne med dette!!!!
Jeg tror også det er interessant for jer, men jeg venter da med længsel på en produktions dato. Og september er ikke realtisk mere, idet andre biler har fået datoer i løbet af oktober.

Dere får i det minste en forklaring, noe vi ikke får her.

Forstår ikke hvorfor vi som har bestilt tidlige "kvotebiler" skal forskyves pga. flere biler er bestilt en antatt. De ekstra bilene må vel legges pent inn i køen bak...Forstår mindre og mindre... Mad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 14:50

Veldig enig...var jo en del som skulle få kvotebiler, så samme pokker hvor mange bestillinger som har kommet i ettertid, burde da den kvoten Norge fikk kunne bli levert til riktig tid ? Eller er det slik at Norges kvote har blitt gitt bort til land som f.eks Tyskland, Frankrike, osv....??? scratch
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 14:58

Gjør vel som SAS - booker opp uten å tenke og tar heller støyten når det blir overbooking. Kvotene er sikkert gitt som en slags veiledning - summen av de var garantert større enn den faktiske kapasiteten ...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 19:42

Trippel X, hva skjedde i dag? Fikk du noen positive eller alarmerende opplysninger?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Bargib

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 20:05

Fik at vide i et andet engelsk forum, at tallene jeg havde fået oplyst er helt galt. Der produceres ca. 500 TDCi Mondeo'er om dagen pt.! Altså over 2500 om ugen!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 21:30

Jeg fikk ingen nyheter hverken positivt eller negativt bortsett fra at de skulle sjekke saken, finne min bil i systemet og finne ut hvordan de skal løse dette med evt lånebil.

Så jeg gir det hele en uke til...før jeg evt kjøper noe annet. Sykler til jobb hver dag nå, og det kan bli kjedelig i 4 minus om en måned.....!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 22:01

titanium-xxx skrev:
Jeg fikk ingen nyheter hverken positivt eller negativt bortsett fra at de skulle sjekke saken, finne min bil i systemet og finne ut hvordan de skal løse dette med evt lånebil.

Så jeg gir det hele en uke til...før jeg evt kjøper noe annet. Sykler til jobb hver dag nå, og det kan bli kjedelig i 4 minus om en måned.....!!

Regner med at Ford spanderer varmedress til sykketuren om du bare venter litt til lol!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 22:34

[quote="Tjohoi"]
titanium-xxx skrev:

Regner med at Ford spanderer varmedress til sykketuren om du bare venter litt til lol!

hehe. ja ett eller annet må de komme med hvertfall, jeg kan ikke sykle i minusgrader til jobb! Kommer til å måtte bruke tiden frem til lunsj på å rive istapper ut av skjegget da jo...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 22:34

Tjohoi skrev:
titanium-xxx skrev:

Og jeg fikk en Mondeo-Cap fra selger når jeg overtok bilen (blomster er åpenbart ikke standard lenger) og denne kan du også låne, så er det ihvertfall tydelig at du er en Mondeo-mann der du kommer ... Laughing
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
titanium-xxx
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 22:36

Har noen ett par ullsokker med mondeologo og en finlandshette med fordmerke så er vel høsten redda;)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 22:37

titanium-xxx skrev:
Har noen ett par ullsokker med mondeologo og en finlandshette med fordmerke så er vel høsten redda;)

Laughing Laughing Laughing herlig lol!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 22:48

titanium-xxx skrev:
Finnes mye Fordgreier her og deriblant en sykkel - så er du på 2 Ford-hjul i det minste også ... http://www.accessories.ford.co.uk/product.asp?language=12&country=16&modell=2&category=11&productgroup=5&producttyp=836&grp=1

Sorry - skal slutte å tulle nå - men litt galgenhumor kan hjelpe litt ... Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   11/9/2007, 22:50

Kanskje det blir en sånn... santa Eller en sånn.. bounce bounce bounce

Har vært mye alvor i det siste..det hjalp. Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Luigi

Antall Innlegg : 30
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Udefinert   12/9/2007, 13:06

Blir ikke klok på dette med leveringstider, har sendt mail til Ford uten å få svar og min forhandler har heller ikke fått noe info. fra Ford som skulle tilsi at biler ikke blir levert til oppgitt tid samtidig viser det seg at biler som er bestilt etter min hos forhandler nå har fått prod. dato dette var også bla en Titanium med en del mer utstyr enn jeg har på min Trend så er litt i tvil om at det er snakk om mangel på komponenter. De prioriterer heller ikke bilene hos forhandler på annen måte enn "først til mølla" sier de iallefall Smile. Forøvrig så har Mondeo`n vistnok ikke slått så godt an i nabolandet Sverige så de prøver nå også å få overført biler fra den Svenske kvoten.

Får vel bare gi opp å forstå og smøre meg med tålmodighet iallefall noen uker til tongue
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   12/9/2007, 15:56

Nei, det er ikke så rart, for i følge et svensk bilmagasin er ikke Mondeo så god i Sverige som den er i alla andra länder.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
kikker
Mondeofreak
Mondeofreak

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   12/9/2007, 18:22

Bargib skrev:
Sitat :

Har vært i møte hos min forhandler idag.

Har nå fått en forklaring rundt ryktene ang. dieselmotorene. For Norges vedkommende bestilte man kvotene i 2006. På det tidspunkt vurderte man at 1.8 125hk. ville bli storselgeren, pga. avgiftsnivået i Norge. Norge har da bestilt sin kvote ut fra den vurderingen. Produksjonen bestiller da 1.8 125hk. hos sin leverandør, ut i fra Norges ordre. Senere samme år går den Norske regjering ut å varsler høyere dieselavgifter på forurensene dieselbiler. Det som skjer er at folk bestiller 130-140hk. m/part.filter. Dette ble ett problem for leverandører og produksjon, for de hadde ikke bestilt så mange 130-140hk. motorer.

Fikk også informasjon om at Ford Norge prøver å få ut ca.500 biler fra det Tyske markede til Norge. Det hjelper helt klart på dagens situasjon.
Synes den informasjonen er troverdig. Så hadde man bestilt bensin og 1.8 diesel ville man høyst sannsynlig hatt bilen sin opp til levering.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   12/9/2007, 18:50

Den historien høres tynn ut spør du meg. Her snakker vi om et årsmarked som utgjør en dags produksjon av biler fra fabrikken. Tviler på at det skulle by på særlige problemer med andre motorer enn antatt. Kan heller ikke forstå at motorene lages så lang tid i forveien. Her snakker vi om just-in-time produksjon, og da blir motorene til omtrent samtidig med bilen.
Det som er problemet at de selger mer enn de har kapasitet til. Det er for så vidt greit, og skulle bety at de som kommer til senere får enda lengre leveringstid. Det som jeg ikke forstår er hvorfor våre modeller, som tross alt var på den tilmålte kvoten til Ford Norge som 2007 produksjon, plutselig flyttes langt ut i tid. Det er da tydelig for meg at plassen gis til noen andre, og det synes jeg faktisk ingen ting om.
Da jeg ble lovet bil for levering i nov. eller desember var det for at selger skulle være absolutt og helt sikker på at han kunne holde leveringstiden. Forståelsen var at bilen mest sannsynlig ville komme før den tid. I dag har jeg mine tvil om jeg får den som lovet. Bilen har ennå ikke blitt registrert for produksjon.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Hva skjer med bilene våre?   

Til Toppen Go down

Hva skjer med bilene våre?
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 3 av 22Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4 ... 12 ... 22  Next
 Similar topics
-
» Er det flere som er forbanna på Sinnasnekkeren?
» 2-taktsolje i 4-taktsmotor...