| | Hva skjer med bilene våre? | |
|
|
| Av | Innlegg |
|---|
Admin Admin
Antall Innlegg: 14 Registration date: 31.08.2007
 | |
 | |
Dallas Mondeofreak

Antall Innlegg: 153 Location: Trondheim Registration date: 02.09.2007
 | Tema: Re: Hva skjer med bilene våre? 5/9/2007, 22:43 | |
| | Dallas skrev: | Jeg bestilte min Tit X, aut, 30.04.07.... Bilen ble lovt levert i slutten av juli. Har etter dette fått flere datoer den visstnok skulle leveres. Har også annulert kontrakten, men valgte å kanselere annuleringen fordi det ble lovt at bilen skulle leveres 30.08. Fikk også engang beskjed om at bilen var produsert, men dette stemte altså ikke. Status idag er at den sannsynligvis ikke blir produsert i september. Kanskje oktober.... Har nå sendt en ny mail til forhandler og svaret derfra avgjør sannsynligvis om jeg dropper hele Mondeon ettersom jeg nå er skikkelig lei. |
--------- Har nå fått forsikringer om at Ford Norge jobber med å få min bil produsert. Det er ikke sikkert dette medfører noe snarlig levering, men jeg er fornøyd med at det tas aktivt tak i dette og at de gjør hva de kan. Håper jeg får et mer konkret svar om noen dager...
-Dallas- Optimist  |
|
 | |
Grattle_
Antall Innlegg: 6 Age: 37 Location: Kolbotn Registration date: 05.09.2007
 | Tema: Re: Hva skjer med bilene våre? 5/9/2007, 23:17 | |
| Jeg håper det er greit at jeg slenger meg med her. (Galaxy produseres jo på samme fabrikken som Mondeo.) Jeg bestilte en Galaxy Ghia 1.8 TDCi 125, 18.04.2007. Ghia X-pakke (panoramatak, skinn seter mm), Motor/kupevarmer, Handsfreesystem..., Bi-xenon, ++ Har fått beskjed fra Ford Motor Norge (forrige uke) via min forhandler Kverneland Bil Drammen at min bil ligger som nr. 1 mot oktober produksjon. Dvs levering i slutten av oktober. Jeg håper dette ikke blir endret. Beskjed til min selger fra Ford Motor Norge AS var slik: ======================================== Det blir nok ikke september produksjon på denne - den gode nyheten er dog at den ligger som nr 1 mot oktober produksjon (altså helt øverst på ventelisten). Under forutsetning av at det ikke blir noe hickups mht tilgjengelighet av utstyr til denne bør det altså være særs gode sjanser for at denne blir produsert om en drøy måneds tid.Når jeg bestilte i April var levering antatt i slutten av juni. Jeg solgte min private bil andre uken i juni, Fikk beskjed fra forhandler 3 uken om forsinkelsene. Har fått låne bil gratis 4 uker i sommer. Ellers har jeg bare purret og ventet. Jeg sendte mail til distriktssjefen i Ford Motor Norge AS etter at jeg fikk antatt levering i oktober og dette var svaret: ================================================================================== Som jeg skriver til forhandler ser det altså ut til at det blir oktober produksjon, akkurat når i oktober er dessverre vanskelig å si, og selv det kan heller ikke garanteres før nærmere dato er satt. Dette synes dog svært sannsynlig, og sammen med forhandler vil vi selvsagt ha fokus på din og andres biler fremover. Mine sjefer her på huset i Ford Motor Norge pusher dog daglig på for å få økt produksjonsallokering for Norge, situasjonen er dog den samme for mange andre land i Europa som naturligvis også ønsker sin del av produksjonskaka. Vi har jo nå S-Max som årets personbil i Europa, storebror Galaxy som jo blir en luksus-storebror av denne, Transit som årets varebil, Focus som fabrikkrallymester i WRC og en Mondeo som går over all forventning, ikke bare i Norge men også ellers i Europa. Dette medfører at vi nå har en etterspørsel som man må flere tiår tilbake for å sett maken til i Fordsammenheng. For vår del er det selvfølgelig morsomt å igjen være populære og at folk har oppdaget at vi igjen har gode biler - baksiden av medaljen er, som i ditt tilfelle, at vi ikke har hatt kapasitet til å produsere i henhold til etterspørselen, og at det dermed har blitt lengre leveringstider enn vi har vært vant med en stund. Både S-Max, Galaxy og Mondeo produseres samme sted, og selv med utvidede skift har det "ballet seg på" ettersom så mange vil ha. Det er nok ingen trøst, men dette er nok ikke så uvanlig blant våre konkurrenter heller for biler som oppnår suksess i markedet, og da spesielt i tiden rundt og etter lanseringsfasen da trykket er spesielt høyt. Din selger har gjort en god jobb i ditt tilfelle og allerede for en god stund tilbake gitt beskjed om at du har ventet lenge, og vi har allerede gjort det vi kan for å få en så tidlig som mulig produksjon. Dermed står bilen din så langt frem i køen som mulig er. September er dessverre allerede full, med biler som har ventet enda lenger. Så her er det mange som har havnet i samme båt. Jeg har selv barn og forstår godt at dette ikke er det enkleste i verden. Det er som du kanskje har sett hos forhandler ikke rare utstillingsbilene igjen, dette selvfølgelig fordi vi prioriterer kundesolgte biler i våre systemer. Og selvfølgelig de eldste først, der du nå innehar den utakknemmelige rollen av å være blant de i førersetet. Allikevel tar det altså endel tid; vi beklager dette og håper løsningen du har fått enn så lenge gjennom Kverneland Bil har vært til å leve med samt at du når du endelig får bilen blir så fornøyd at den har vært verdt å vente på og utfordringene i mellomtiden som følge av dette. Sammen med din selger vil vi følge disse bilene fremover og i det minste gjøre hva vi kan for å holde deg oppdatert på utviklingen. Jeg har selv kjørt S-Max tidligere og var superfornøyd med denne, håper og tror at din Galaxy også vil klare brasene! Med vennlig hilsen ....JEG HÅPER DETTE INNLEGGET VAR AV INTERESSE. Mvh ventende Galaxy kjøper for tiden uten stor bil. (En polo har ikke akkurat plass til 3 barneseter)  |
|
 | |
titanium-xxx Mondeofreak

Antall Innlegg: 171 Location: Drammen Registration date: 01.09.2007
 | Tema: Re: Hva skjer med bilene våre? 6/9/2007, 19:39 | |
| Fikk i dag en utrolig kjedelig beskjed ang bilen. Nok en endring i "antatt levering".. Antatt levering er nå FEBRUAR/MARS 2008         Hadde det ikke vært for at jeg har bekjente i butikken jeg har bestillt så hadde jeg annulert hele kontrakten i dag. Akkurat nå så er følelsen min følgende: FORBANNA FORD! Nesten så jeg håper at Ford får en STORM av annulasjoner i tiden fremover.... |
|
 | |
Torz SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 314 Age: 50 Location: Oslo/Oppland Registration date: 01.09.2007
 | Tema: Re: Hva skjer med bilene våre? 6/9/2007, 20:21 | |
| Hei Titanium XXX. Dette var kjedelig. Jeg måtte lese hvor mange ekstra avkrysninger du hadde utenom selve utstyrsversjonen. Det så overkommelig ut og det er da forunderlig at din bil blir skjøvet ut i tid. Så også at du opprinnelig forventet å få den i november. Jeg var selv innom min forhandler i uken. Han sjekket min bil, som ikke hadde fått noen dato ennå, mens bilen som ble bestilt like etter min (3. juli) hadde fått produksjonsdato 20. okt. Denne bilen hadde 17 ekstra avkrysninger. Selger hevder at Ford prioriterer de som har 10 eller færre ekstravalg, men for meg virker det hele som rene lotto. Selv skal jeg sjekke produksjonsdato 2-3 uker etter 3.9. Da skal det i alle fall være satt en produksjonsdato. Blir denne utsatt, så må jeg nok gå en runde og to i tenkeboksen. Jeg har også solgt min gamle bil og triller rundt i reservebilen min. Annulering er absolutt aktuelt hvis det blir snakk om lange forsinkelser. Var innom forhandler som hadde fått en Titanium bil med stålfelger fordi de under produksjonen hadde gått tom for Tit-felgene. Det er mye rart som skjer. En ting er å bli forespeilet en leveringsdato langt frem i tid grunnet sprengt kapasitet. En helt annen ting er å bryte et løfte om levering, det irriterer folk skikkelig. |
|
 | |
Luigi

Antall Innlegg: 30 Age: 40 Location: Vestfold men orginalt S&Fj :) Registration date: 31.08.2007
 | Tema: Hmmmm.. 6/9/2007, 20:23 | |
| Blir veldig bekymret over dette, bestilte min et par uker før deg og min selger hevder forsatt oktober som leveringstid. Fikk du vite noen årsak til forsinkelsen? Mangel på komponeneter etc....  |
|
 | |
kuami

Antall Innlegg: 27 Age: 47 Location: Stjørdal Registration date: 01.09.2007
 | |
 | |
poskare Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg: 282 Age: 39 Location: Tønsberg Registration date: 31.08.2007
 | Tema: Re: Hva skjer med bilene våre? 6/9/2007, 23:01 | |
| Begynner veldig å lure jeg også! Bestilte min i midten av juni med ord fra selger at oktober var lev.dato. På et møte noen uker etterpå ble det justert til november, noe man kan forstå med produksjonstallene... Men nå har de fortsatt ingen informasjon, og kan ikke svare noe konkret prod.info. Dette er ikke selgers feil eller Kvernelands feil, heller noe rusten logistikk hos Ford Norge vil jeg tro. Jeg fikk tilbud om å bytte inn bilen min hos de, da hadde jeg jo hatt bil frem til den nye, men pga. trøbbel med E-klassen, og krangel med advokater i månedsvis, ville jeg skåne Kverneland for en problembil og tvinge Bertel O.Steen til å ta tilbake bilen, noe jeg fikk til tilslutt med nærmest å true de å gå ut i media, samt til 8000 kollegaer av meg og samboeren... Da skal jeg love deg at de svarte raskt!!! Jeg fikk riktignok nærmere 10000 mindre enn hva Kverneland ville gi for den, men igjen. BOS Lier har levert møkk, da får de f... meg ta det tilbake oxo!! Men håper nå at min leverandør forstår hvilken knipe de setter meg i om de ikke kan levere bilen til avtalt tid. Nyfødt barn hjemme og kun en bil, pluss en datter som må kjøres til og fra skole hver dag, umulig puslespill å løse uten en stor ekstrakostnad hver mnd. med taxi o.l....og for å gjøre det ekstra morsomt pendler jeg da Tønsberg-Drammen, så jeg kan liksom ikke bare svippe hjemmom!  Men for å si det sånn, Bertel O.Steen er det største møkkafirma jeg noengang har vært borti, aldri mer bil fra de! Så fort garantiperioden er over, er det adjøss med kunden, enda jeg hadde klaget på feilene siden bilen var nesten ny.... Og selv når man sender advokater inn i diskusjonen så svarer de ikke på skriftlige henvendelser fra han heller. Men trusler funket tydligvis! Hver gang jeg ser en MB med prøveskilter vurderer jeg faktisk å følge etter å advare personen....så ille syntes jeg at behandlingen der var... Uhm...well det var litt off-topic, men godt å få ut!
Sist endret av den 7/9/2007, 08:43, endret 1 gang |
|
 | |
hhf SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 388 Location: Lier Registration date: 01.09.2007
 | Tema: Re: Hva skjer med bilene våre? 6/9/2007, 23:11 | |
| Kjedelige saker og ikke spesielt godt for hverken kjøpere eller Ford. Tipper de mister mange potensielle salg spesielt til firmabilsegmenget hvor folk trenger bilen fortere enn det Ford nå kan levere. Luksusproblem, men dog...
I overleveringsmøtet sa min selger i dag at det var en del problemer med enkelte underleverandører som fort avgjorde hvilke biler som ble produsert. Han nevnte som eksempel at de nå etter sigende hadde for lite av en del til hengerfesteløsningen og da setter de bare den typen biler til side og produserer annet inntil delene kommer. Ergo kan man nok regne ut at det generelt vil gjelde at biler med mye utstyr risikerer å bli levert sent fordi de har en høyere risiko for å havne på sidelinjen pga manglende deler ... Nå har jeg bare dette fra min selger og kan ikke på noen måte stå inne for at det er slik det foregår, men det virker ikke helt usannsynlig heller ... |
|
 | |
Torz SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 314 Age: 50 Location: Oslo/Oppland Registration date: 01.09.2007
 | Tema: Re: Hva skjer med bilene våre? 7/9/2007, 05:11 | |
| Joda, jeg fikk høre samme historien. Når vi samtidig kjenner til at det er flere komponenter som mangler så kan man jo begynne å lure. Jeg nevner felger til Titanium, navigasjonsenheter, dieselblokker, hengerfestekoblingssett, skinn i fargen bisquit. Det virker som om Ford har for lite trykk på sine underleverandører. Men gitt om det garantert har vært oppvaskmøter for å rette på dette. I lengden er ikke slike forhold holdbare for Ford. Jeg vil tro at det med manglende deler vil løse seg over relativt kort tid. Det at de ikke klarer å produsere det markedet etterspør er nok en større (og helt sikkert midlertidig) utfordring. |
|
 | |
titanium-xxx Mondeofreak

Antall Innlegg: 171 Location: Drammen Registration date: 01.09.2007
 | Tema: Re: Hva skjer med bilene våre? 7/9/2007, 06:14 | |
| Noen nevnte at vi kanskje må kreve kompensasjon for at dette tar så lang tid.
Det kan vi nok dessverre ikke gjøre. Det som faktisk er realiteten er at dersom det kommer en prisøkning før vi får bilen - vil vi heller få prisøkning som følge av lang ventetid.
Det er ingen tvil om at Ford taper potensielle kjøpere på dette. Flere kollegaer og bekjente av meg har vært ganske misunnelige når jeg viser bilder av den nye mondeoen - og et par stykker har vært på nippet til å bestille. Men de har nå valgt henholdsvis Volvo og Saab istedet - ene og alene pga usikkerhet rundt leveringstiden.
Det er ikke noe godt utgangspunkt for et langvarig kundeforhold at jeg ikke finner noe annet jeg er mer forbannet på for tiden enn nettopp Ford...
VELDIG usikkert om jeg gidder å vente.
Har allerede begynt å se på finn etter andre løsninger - det er kun den gode rabatten som faktisk holder meg til kontrakten akkurat nå.
Jeg fikk heller ingen grunn eller årsak til at leveringstiden har gått fra september, via januar, tilbake til november og nå til mars. Jeg legger ingen skyl¨d på selger eller norskt firma oppi dette. Ene og alene Ford sentralt som sitter med ansvaret.
Faen ta. |
|
 | |
Dallas Mondeofreak

| |
 | |
Tjohoi SuperMondeoMann

Antall Innlegg: 436 Age: 39 Location: Nittedal Registration date: 01.09.2007
 | Tema: Re: Hva skjer med bilene våre? 7/9/2007, 11:27 | |
| | titanium-xxx skrev: | Noen nevnte at vi kanskje må kreve kompensasjon for at dette tar så lang tid.
Det kan vi nok dessverre ikke gjøre. Det som faktisk er realiteten er at dersom det kommer en prisøkning før vi får bilen - vil vi heller få prisøkning som følge av lang ventetid.
Faen ta. |
Er dette virkelig mulig ? Kan man få pristilslag på en allerede spikret avtale (en kjøpesum i avtalen) pågrunn av at de ikke klarer å levere til avtalt tid ??? Har medfølelse for den selgeren som eventuellt skal gi meg den beskjeden.... |
|
 | |
Dallas Mondeofreak

| Tema: Re: Hva skjer med bilene våre? 7/9/2007, 11:35 | |
| | Tjohoi skrev: | | titanium-xxx skrev: | Noen nevnte at vi kanskje må kreve kompensasjon for at dette tar så lang tid.
Faen ta. |
Er dette virkelig mulig ? Kan man få pristilslag på en allerede spikret avtale (en kjøpesum i avtalen) pågrunn av at de ikke klarer å levere til avtalt tid ??? Har medfølelse for den selgeren som eventuellt skal gi meg den beskjeden.... |
Tviler sterkt på at de kan dytte prisstigning på kunden. Det er jo skrevet en kontrakt med "gammel pris".
Men det er nok riktig at Mondeo vil gå opp i pris. Tror det er snakk om 4 %. Ingen ulempe for oss som har skrevet kontrakt mtp annenhåndsverdi. |
|
 | |
poskare Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg: 282 Age: 39 Location: Tønsberg Registration date: 31.08.2007
 | Tema: Re: Hva skjer med bilene våre? 7/9/2007, 14:46 | |
| Jeg har fått litt info fra andre siden av Norge, fra en i familien som også har kjøpt seg Mondeo.
Han hadde akkurat snakket med sin selger.
Han nevnte at tidligste produksjonsstart for biler til Norge vil være 24.sept. Ford Norge er på besøk i Tyskland for å prøve få flere biler til Norge. De skulle visstnok få vite mer på førstkommende tirsdag. Selgeren der hadde ikke fått noen avbestillinger, mens kollegaen hans i Ålesund hadde fått 1 avbestilling på grunn av lang leveringstid.
Håper Ford Norge klarer å sparke fra seg noen kraftige gloser slik at vi får flere biler hit til landet asap.... |
|
 | |
| | Hva skjer med bilene våre? | |
|