Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Lagring av vinterhjul

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Lagring av vinterhjul   16/4/2008, 12:35

Vinterhjul på stålfelg har jeg alltid sommerlagret inne på garasjeveggen, hengt opp på en kraftig bolt som tres gjennom en bolthull i felgen.

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men kan hjul med al-felg henges opp på samme måte? Aluminium tåler jo mindre enn stål, så jeg er redd for skader i bolthullene.

Hvordan gjør dere andre?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 114
Registration date : 29.02.2008

PosteTema: Re: Lagring av vinterhjul   18/4/2008, 19:53

Mine lagres i dekkposer stående på dekkhylle i garasjen, ferdig vasket og polert til neste vinter. Vet ikke om det er helt riktig måte å lagre de på, men har aldri hatt problemer med det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.sagatoppen.com
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 76
Registration date : 17.11.2007

PosteTema: Re: Lagring av vinterhjul   18/4/2008, 20:02

Jeg lagrer mine hjulene liggende oppå hverandre,oppe på ei hylle.
Da jeg hadde Pajero,lagrede jeg hjulene på ei tralle.Pga. tyngden.Hjulene er selvfølgelig vasket! sunny
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
skeptisk

Antall Innlegg : 27
Registration date : 06.02.2008

PosteTema: Re: Lagring av vinterhjul   18/4/2008, 20:48

krs skrev:
Mine lagres i dekkposer stående på dekkhylle i garasjen, ferdig vasket og polert til neste vinter. Vet ikke om det er helt riktig måte å lagre de på, men har aldri hatt problemer med det.
Dekk skal oppbevares liggende.

Sitat :

http://www.dinside.no/php/art.php?id=18349

Hvordan bør så dekkene plasseres? Jo, i følge ekspertene er det viktigste at du unngår å belaste dekkenes sliteflate. Da kan nemlig dekket i verste fall deformeres. Det betyr at du ikke bør stille dekkene på høykant. Det er imidlertid ikke noe i veien for å legge dekkene oppå hverandre i stabel. Og hvis du har en garasje eller kjellerbod som tillater det, kan du gjerne henge dekkene opp på veggen.
For oss som har hatt MC er dette VELDIG viktig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
TitaniumX2009

Antall Innlegg : 21
Registration date : 27.10.2008

PosteTema: Re: Lagring av vinterhjul   27/10/2008, 20:38

Dekk bør lagres mørkt, tørt og kjølig. UV- stråler fra sollys vil gjøre at dekk eldes med flere år i løpet av en sommer. Bør helst ikke ligge i tette dekkposer, da evt. fukt kan forårsake korrosjon på felgene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Lagring av vinterhjul   27/10/2008, 22:01

TitaniumX2009 skrev:
Dekk bør lagres mørkt, tørt og kjølig. UV- stråler fra sollys vil gjøre at dekk eldes med flere år i løpet av en sommer. Bør helst ikke ligge i tette dekkposer, da evt. fukt kan forårsake korrosjon på felgene.
Takk for tips! Sommerhjulene ligger, nyvasket og uinnpakket, stablet i en mørk garasje. Da vil de tydeligvis klare seg bra gjennom vinteren Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Odin Ravn
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 56
Registration date : 05.12.2007

PosteTema: Re: Lagring av vinterhjul   28/10/2008, 23:00

På mine dekkposer fra Continental står det at dekk på felg kan oppbevares liggende, stående og på flere andre måter.

Noen frykter skade på felgene ved stående lagring, men det vil etter min mening ikke gi noen feil belastning på felgen da trykket er helt jevnt fordelt av at dekket ligger rundt med relativt stort press på grunn av lufttrykket. Således vil ikke felgen få noen ujevn belastning bare på grunn av sin egenvekt når de lagres på et gulv. Dessuten er felgen inne i dekket - og det er i så fall dekket, og ikke felgen, som blir belastet på grunn av egenvekten.

Videre tror jeg at en helg med parkert bil gir mange ganger så stor skade på gummien (om man kan snakke om skade i det hele tatt) enn en vinter hvor sommerdekket bare hviler i samme stående posisjon på sin egenvekt i en tørr garasje.

Kanskje det uansett er en god idé å stikke ut i garasjen en tur om kvelden den 24. desember og synge "Glade Hjul" - da blir sommerdekkene blide og retter seg sikkert opp igjen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
corvy

Antall Innlegg : 38
Registration date : 23.06.2008

PosteTema: Re: Lagring av vinterhjul   6/11/2008, 09:34

hehe Wink

Jeg har hatt mine dekk med alufelger hengede i mange år, det var dog 205 dekk med 16" felger så de var noe mindre enn de nye jeg har nå, men aldri sett eller opplevd noe problemer med det. Nå lagrer jeg alle mine dekk i poser / presenning stablet ute, det også uten noen problemer. Personlig tror jeg at en liten mengde TLC og ikke for mye hysteri så går det bra.

Er man skikkelig stressa finnes det jo alltids dekkhotell Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.barmen.nu
Sponsored content

PosteTema: Re: Lagring av vinterhjul   

Til Toppen Go down

Lagring av vinterhjul
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1