Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

erfaring med mondeo.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: erfaring med mondeo.   13/4/2008, 20:04

ja, nå har min mondeo gått 330mil og blitt 7uker gammel. Når det gjelder det utvendige er det dårlige ryggelys, ellers er jeg godt fornøyd. 235-45-17 sommer dekkene er gode å kjøre med, jeg hører de er harde i dumper/hull i veien, men merker ikke slag i bilen. Innvendig så er det "knirk" i dørkledningen når du dytter de opp, mellom rattet og blinklys og vinduviskerspaken er noen skarpe kanter, irriterende når du først merker dem. Ellers er setene virkelig gode, plassen i bilen er topp, bagasjeplassen er topp. Når det gjelder motor, drivverk er jeg imponert, utrolig sterk motor og fin gearkasse, med pen kjøring er forbruket nesten nede på v50 1,6liter nivå. trår du til litt stiger det, men ikke avskrekkende. Så totalt sett er jeg fornøyd, og imponert på noen områder. Men det er allikevell noen småting som gjør at jeg tenker: er dette en oppstaset billig bil? En bil som starter på i underkant av 300000 og staset opp for 120000 til, mangler den det solide grunnlaget som er i en dyrere bil, med mindre utstyr?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   14/4/2008, 20:33

I forhold til plass og utstyr, kjøreegenskaper, estetikk og mye annet - så er Mondeoen en bil av høy klasse.

Når det gjelder detaljene - noe billig plast, noe småslurv, noen detaljer som ikke helt henger med resten - ja, da er det klart at det er en bil på budsjett. Med samme utstyr (dersom de hadde levert automat til samme motoren), så ville en V70 kostet 120.000 mer enn vår bil. En BMW 520dA med samme utstyr ville kostet 220.000 mer enn vår. (ja, jeg HAR regnet på det).

Min konklusjon er veldig klar og tydelig: dette er en fantastisk bil til prisen! Det er god betaling for å overse noen små detaljer. Bilen går som på skinner, styringen er en forlengelse av fingertuppene, den er ufattelig lekker, og den har masse plass. Perfeksjon får man ikke i dette livet: det er mye å irritere seg på i en BMW også.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
KS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 78
Registration date : 02.10.2007

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   14/4/2008, 22:28

Min erfaring. Mondeoen har rundet 6000. Bilen er fin å se på den er stor og jeg synes bilen ser dyr ut, når en titter inn i den er den lekker med gode seter og god plass inni. Går enn bilen i sømmene så er det svakheter å finne som drar ned, men svakhetene synes jeg er liten i forhold til bilen ellers. Jeg er veldig fornøyd med bilen. Jeg gleder meg til jeg skal på jobb og når jeg skal hjem, Mondeoen er deilig å kjøre. Jeg har nesten tre mil en vei til jobb med smale svingete og hompete vei så bilen får kjørt seg. Har fremdeles lysfeil etter verksted opphold og varsel for service har jeg hatt en ukes tid. Er en veldig fornøyd Mondeo eier.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
rob
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   14/4/2008, 23:49

Har nå kjørt 3600km og er stort sett fornøyd.
Har hatt noen småfeil. slik som "main light mailfunkion" og noen motor stopp ved kald motor.
verkstedet sier at de ikke kan finne noen feil.
men som sagt er fornøyd med bilen. kjempe god å kjøre
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   15/4/2008, 08:07

Må henge meg på lovprisningene her. Etter 4 mnd. og 11000 km er vi veldig fornøyd med tralla, hele familien. Veldig romslig og komfortabel bil, super å kjøre, fin motor, billig på dieselen, stilig design utvendig og innvendig, velutstyrt og mye bil for pengene.

Det eneste som virkelig irriterer litt er at motoren fortsatt ofte kveles når man rygger ut av garasjen, men en oppdatering av motorstyringen (som vi ikke har fått ennå) retter visst på dette.

Har ellers hatt veldig lite problemer hittil. Blir spennende å se hvordan driftsikkerheten er om et år eller tre.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
emergo
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 73
Registration date : 07.10.2007

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   15/4/2008, 22:35

Får henge meg på med noen erfaringer jeg også.

Har hatt bilen i 2 mnd og har nettopp passert 4000 km. Har nylig hatt bilen inne til en garantireparasjon, skiftet ut den ene kromlista i underkant av vindu på venstre bakdør da denne var litt løs.

Ellers må jeg si bilen er topp. Skiftet til sommerekk i helga (Goodyear Excellence 235/45R17). På den første prøveturen etter omlegginga var jeg forferdet over dekkstøy og sporing. Enten har dette blitt mye bedre, eller så har jeg vent meg til det. Uansett vil man jo oppleve mer støy og annen kjørekarakterestikk når man skifter fra "mjuke" piggfrie til brede, harde sommerdekk. Føler fortsatt litt tendens til sporing og retningsustabilitet, men ikke mer enn at jeg kan leve med det. Fordelen med sommerdekka er at jeg kan aksellerere hardere og kjøre hardere i kurver uten å oppleve at dekka blir for mjuke. Vinterdekka (Continental) føltes tidvis som smør hvis jeg "ga jernet".

Ellers så må jeg si Panther Black gjør meg nevrotisk mtp på renhold. Nesten så jeg angrer litt på fargen, men dette blir nok bedre når våren kommer og det blir mindre søle på veiene. Har nå invistert i en del bilpleieutstyr fra autogeek.net. Bl.a. vaskevott, Meguiars NextGenereation Texh Wax, Clay osv. Når det blir litt mer temp i lufta skal bilen få seg en omgang. Tydlig at voksen fra forhandler begynner å bli borte.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   16/4/2008, 15:51

Har de samme erfaringene med Goodyear Excellence 235/45R17 som "emergo" over. De bråker mer enn jeg setter pris på, men tror tilvenningen er på vei. I test bråker de mer enn f.eks. Continental (som jeg skulle ønske jeg hadde på min bil), men sitter meget bra og har ypperlige egenskaper på våt vei. Det er det jo en del av i Bergen!

Skal også bli interessant å se hvordan det går med slitestyrken...
Til Toppen Go down
jethores

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   16/4/2008, 20:42

Slutter meg til erfaringsrapportene. Har hatt bilen siden 24 jan. Ingen feil eller mangler registrert, heldigvis. vært på noen langturer, og må bare si at jeg har ikke kjørt bedre bil. Nydelig automatkasse. Har nå lagt om til sommerhjul, og er veldig glad for at jeg byttet ut 17" felgene med standard 215/55 16. Det er lavprofil nok for meg, samtidig som komfort og kjøreegenskaper er vel ivaretatt. Min påstand er at dette lavprofilgreiene grenser mot det meningsløse når folk setter på 18" og mere. Det er ingen funksjonell nytte av det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dovla67

Antall Innlegg : 48
Registration date : 26.03.2008

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   16/4/2008, 21:24

Helt enig med deg. Jeg har standard sommer og vinter dekk 215/55 16 på Ford original lettmetal og kjører lange turer til Croatia og mener at med lavere profil mister man en del av komforten. Lav profil er penere å se på men jeg velger komfort.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.fiskeeksperten.no
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   16/4/2008, 22:55

Etter 12000km. siden 21/12-07 er det bare kjøreglede og atter kjøreglede. Det er som å ta på yndlingsskoene. Kan bare henge meg på journalistene og andre som priser Mondeoens kjøreegenskaper.
Bare designet av Mondeoen er en "killer".
Alt ekstrautstyr som går på komfort og innstillinger er vel anvendte penger.
ACCen for slutt på av og på cruis kontroll....8 V.El.seter som gir den perfekte micro innstilling....IVDC for spensten i kjøremønster....Regnsensor som holder ruten klar i all slags vær.... Navi. som fører deg helt frem..osv. Til og med blinkerslyden er avdempet og behagelig, ikke disse klikk-klokk lydene som man ofte hører.

Når jeg bestilte bilen var jeg oppsatt på 17" sommerhjul. Fikk etterhvert en demobil med nesten alt ekstrautstyr som jeg hadde bestilt, samt den var skodd med 18" Conti. 2 dekk som var gått 5000km. Etter den turen ble 17"erne oppgradert til 18". Helt fine å kjøre med. At 18" grenser til meningsløst synes jeg er en drøy påstand.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   17/4/2008, 10:26

Min regnsensor er helt håpløs, og forhandleren sier den er som den skal. Hvis den er som den skal, vil jeg heller ha gammeldags intervall-bryter.

Skulle også gjerne kjørt på høyere profil (med bedre komfort og lavere støy) enn standard 17" 235/45. Det er sjelden jeg ligger på to hjul i svingene... Men forhandleren ville ikke bytte til 16" 215, og da så. Felgene er svært fine, det skal de ha.
Til Toppen Go down
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   17/4/2008, 15:56

Mondeo Man...Har ditt verksted testet sensoren, og hvordan har de testet den. Stillestående bil og slange, eller har de prøvd i fart og regnvær.

Min sensor leser eksakt hvor mye vann som er på ruten. Den øker og minsker i takt med tettheten av vann.
Jeg ville ha hørt med ett annet verksted hvis det er en mulighet.
Hadde jeg vært i Bergen skulle jeg gjerne ha byttelånt så du kunne sammenligne.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   17/4/2008, 16:46

PantherX, kanskje jeg tar i litt hardt med å si grenser til meningsløst. Men det er et innspill i diskusjonen, som i den siste tiden her på forumet har vært preget av lavere profil på dekk enn jeg finner meningsfullt. Etter at jeg prøvde 17" ble jeg overbevist om at jeg ikke ville ha noe annet enn 16". Det er bra at det er flere syn her så folk som står foran et valg får noen innspill å vurdere. Skal være litt mindre bombastisk neste gang.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
trønder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 30.10.2007

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   17/4/2008, 18:49

Mondeo Man skrev:
Min regnsensor er helt håpløs, og forhandleren sier den er som den skal. Hvis den er som den skal, vil jeg heller ha gammeldags intervall-bryter.

.

Si fra hvis du finenr ut noe lurt om den sensoren. Er ikke helt imponert over min. Av og til visker den mye av og til for lite. Har prøvd Honda CRV og Toyota Avensis med regnsensor og de var veldig bra. Prøvde tipset om å skru ned følsomheten når jeg skrur av viskeren og det hjelper, men helt bra blir det ikke. Nå er det heldigvis så fint vær i Trondeim at jeg har latt sensoren vente til jeg ev finner noe mer med bilen eller det blir tid for service.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   17/4/2008, 20:41

jethores skrev:
PantherX, kanskje jeg tar i litt hardt med å si grenser til meningsløst. Men det er et innspill i diskusjonen, som i den siste tiden her på forumet har vært preget av lavere profil på dekk enn jeg finner meningsfullt. Etter at jeg prøvde 17" ble jeg overbevist om at jeg ikke ville ha noe annet enn 16". Det er bra at det er flere syn her så folk som står foran et valg får noen innspill å vurdere. Skal være litt mindre bombastisk neste gang.

Takk...Ble nesten skremt...Very Happy
Enig i at all erfaring og opplevelser er nyttig. Og det her man får muligheten til å skille de forskjellige sammensettningene ang. felg-dekkmerke-profil-formen på dekk..osv. Vanskelig å orientere seg i utvalget siden det er så stort mangfold i den bransjen. T.o.m. testvinnere kan slå annerledes ut på akkurat den bilen man selv har.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   17/4/2008, 21:27

For min del så har valg av størrelse på felg vel så mye med det estetisk som med lavest mulig profil på dekket. Det er jo kun et resultat av at man ønsker større felg.

hilsen en som sikkert har mast mye om dekk og felg :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   17/4/2008, 21:40

Pellepedal skrev:
For min del så har valg av størrelse på felg vel så mye med det estetisk som med lavest mulig profil på dekket. Det er jo kun et resultat av at man ønsker større felg.

hilsen en som sikkert har mast mye om dekk og felg :-)
Jeg er enig med deg i det. Vi hadde vel egentlig greid oss med 165/65/13, grilldress, tennissokker på julaften og farge TV'n fra 1972 alle mann. Så det er smak og behag.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 334
Registration date : 17.02.2008

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   17/4/2008, 21:45

Helt enig he he
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
skeptisk

Antall Innlegg : 27
Registration date : 06.02.2008

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   17/4/2008, 21:58

Dersom dere studerer disse dekktestene så tar de ikke for seg lastindeksen på dekkene.
Min forrige bil hadde 16" og lastindeks 94(XL) og var ikke gode å kjøre med. Det bråkte og den sporet mye. De var billige og jeg har nå lært mye om kjøp av dekk fra billigste dekkleverandør...
Nå har jeg 17" med lastindeks på 91. De sporer ikke og er mye mer behagelig til tross for lavere profil.

I tillegg tester de bare 15" og 16".
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Merkling

Antall Innlegg : 38
Registration date : 05.03.2008

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   9/5/2008, 19:51

Har hatt min Mondeo i tre måneder nå. Ingen direkte feil så langt, men litt smårusk...
- Bilen kveles veldig lett hvis jeg kjører for tidlig etter at jeg har startet motoren. Skal få softwareoppdatering om ei uke.
- Er litt vibrasjonslyd fra ene høyttaleren.
- Er knirkelyd en plass på førersiden av bilen. Har ikke helt klart å lokalisert hva som knirker...
- Oljeskift ploppet opp etter 3500 km...
I tillegg løsnet ene skvettlappen, etter at kjørte meg fast i snøen. Kan umulig ha vært festet særlig godt...

Ellers er jeg veldig fornøyd med bilen. Topp komfort å kjøreegenskaper, å MASSE plass Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   9/5/2008, 20:27

Merkling skrev:
Har hatt min Mondeo i tre måneder nå. Ingen direkte feil så langt, men litt smårusk...
- Bilen kveles veldig lett hvis jeg kjører for tidlig etter at jeg har startet motoren. Skal få softwareoppdatering om ei uke.
- Er litt vibrasjonslyd fra ene høyttaleren.
- Er knirkelyd en plass på førersiden av bilen. Har ikke helt klart å lokalisert hva som knirker...
- Oljeskift ploppet opp etter 3500 km...
I tillegg løsnet ene skvettlappen, etter at kjørte meg fast i snøen. Kan umulig ha vært festet særlig godt...

Ellers er jeg veldig fornøyd med bilen. Topp komfort å kjøreegenskaper, å MASSE plass Smile

Tydelig en del feil som går igjen på flere. Jeg fikk nylig byttet høyre høytaler bak pga skurrelyd. Oljeskift meldingen er omprogramert. Ene skvettlappen løsnet i vinter etter at det var kommet mye slaps i skjermen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Fosen
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 70
Registration date : 28.12.2007

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   10/5/2008, 01:46

Har kjørt bilen ca 3500 km .. det eneste vi har opplevd er at navien har kuttet ut en gang.., men etter noen start/stopp av bilen, var den igang igjen... aner ikke årsaken, men den er i allefall iorden igjen.. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   13/7/2008, 23:26

hei, da er ferie turen unnagjort! 3 uker med mondeo og camping vogn. 520mil. fra norge , gjennom sverige, danmark, tyskland, østerike, slovenia og til kroatia. var der i 8 dager og videre til italia, noen dager der og så hjem. erfaringer? ikke noen problemer, bilen har gått som en klokke. utrolig stødig og stabil. dratt vogn på 1500kg, forbruk ca 1 liter per mil. lå i 85-90 km på motorvei i 5 gear, i underkant av 2000 omd. prøvde 6 gear , men det virket som den trives best i 5 gear. det eneste negative var at når jeg satt på pass setet så jeg at taktrekket var "sklidd" litt ifra kupe lyset. på høyre side, de prøvde på verkstedet å løsne kupe lyset for å skyve det litt til siden men det gikk ikke, så de bestiller nytt tak trekk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sverreb

Antall Innlegg : 9
Registration date : 03.05.2008

PosteTema: Erfaring med Mondeo   23/8/2008, 19:37

Kunne vært delt opp på flere topics men her er mine erfaringer så langt:
PROBLEMER: Helt dø etter 5 måneder, måtte taues inn. Problem med nøkkelfri start. Etter at modul ble byttet ingen startproblemer.
Lekkasje fra overside av frontrute, to forsøk på verksted. Feilen lå i ledningen til oppvarmet frontrute, verkstedet kjente problemet, nå er det tett.
Har skiftet kart og oppgradert SW, de siste 11000 km har vært problemfrie.

20000 Service kostet meg 2300 kroner, BRA!

Bensinforbruk fra 0,58 l/mil på langkjøring i Norge til 0,76 på Autobahn i Tyskland. Kjørecomputer viser alltid for lavt forbruk, 5-10%. Jeg bruker trip. og kalkulator.

Brosjyren sier toppfart 210. Forsøkte mange ganger i Tyskland. Det går greit til 170-180. Videre opp går det tregt, og jeg kom max. opp i 200. Jeg glemte å skru av klimaanlegget, det tar vel litt krefter.

Ellers veldig fornøyd med kjøreegenskaper og komfort, selv med 235/40-18.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: erfaring med mondeo.   

Til Toppen Go down

erfaring med mondeo.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bakluke Ford Mondeo St. vogn 94 mod. kr 250,-
» elektromotor til førersete mondeo