Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Hjelp med valg av utstyr

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Ghostrider264

Antall Innlegg : 17
Registration date : 06.09.2007

PosteTema: Hjelp med valg av utstyr   7/9/2007, 10:13

Hei

Jeg kommer til å bestille en Mondeo Titanium X kombi med Duratorq 140 HK og M6 i løpet av dagen, men det er et par ting jeg ber om tilbakemelding på fra dere på. (Jeg regner med at jeg kan endre spec på bilen i løpet av uken som kommer). Jeg vil bestille det meste av ordinært ekstrautstyr (minus Navi) bortsett fra følgende som jeg ønsker tilbakemelding på:

Luftkvalitetssensor - er det noen som har erfaring med at det er en nytting sak? Det har jo vært tilgjengelig på andre biler en stund, men jeg har ingen erfaring med det.

Kan ikke se at ventilerte seter er en opsjon i brosjyren el på ford.no og selger sa ingenting om dette da jeg diskuterte tilbudet i butikken. Har noen mer info om dette uten at jeg må kontakte selger?

Har noen synspunkter på bi-xenon kontra adaptive frontlykter (AFS)? Jeg vurderer sterkt Titanium X kombi med Duratorq 140 og M6 og der er AFS standard. Er det et poeng å oppgradere til xenon? Har ikke erfaring med xenon fra tidligere kjøretøy.

Er det noen som vet hva Autolys er?

Takknemlig for svar.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Admin
Admin

Antall Innlegg : 42
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Hjelp med valg av utstyr   7/9/2007, 10:27

Autolys er mye diskutert, noen har sett det i demobiler, noen også fått dette? De som evt har fått det er i kombinasjon med regnsensor/aut.blendbard speil så vidt jeg husker. Autolys vil automatisk skru av/på lys iht. lyset ute, og i Norge skal jo lyset alltid være på iht. norske regler. Fordelen med denne er at instrumentbelysningen også vil skru seg på automatisk. Jeg har fått beskjed at dette ikke kan bestilles i Norge, men som sagt, tror det kommer automatisk på noen modeller iht. utstyr man bestiller til bilen.

Min erfaring er at forskjellen mellom vanlig og Xenonlys er som natt og dag. På Mondeo mister man AFS(svingbare hovedlys) om man velger Xenon, men man har statiske sidelys som tennes når man svinger så man taper egentlig ingenting. Anbefaler som sagt Xenon pga lysstyrken. Ulempen er at pærene koster 1500.- ++ om de ryker, men de holder også da mye lengre enn vanlige.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.norwegianmondeoclub.com Online
romsais

Antall Innlegg : 17
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Hjelp med valg av utstyr   7/9/2007, 10:31

Ventilerte seter skal være et valg. Var ihvertfall det i prislisten jeg fikk. Med delskinn (Alcantara) er trekket perforert, med helskinn blir det laget perforering til ventilerte seter.

Med AFS følger lysene svingen (rattutslaget!). Xenon skal gi et bedre lys enn halogen. Har ikke kjørt med Xenon før, men har selv bestillt det på min Tit X da lbedre lys er viktigere for meg enn retningen. Bi-Xenon lyktene har også hjørnelys som slår seg på når du har stort rattutslag, slik som i veikryss eller du skal inn i innkjørsel.

Autolys er slik jeg forstår det lys som slår seg på eller av avhengig av lyset ute. Da det er påbudt med kjørelys i Norge vet jeg ikke om dette er så veldig aktuelt. Det måtte vel være hvis det er forskjell på kjørelys og nærlys: kjørelys på dagtid og så kommer nærlys på når det blir mørkere ute?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Hjelp med valg av utstyr   7/9/2007, 17:32

Jeg har Xenon for første gang og jeg er sinnsykt imponert. Det er natt og dag i forskjell. Har også autolys men har enda ikke innsett poenget med dette :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
17M

Antall Innlegg : 29
Registration date : 12.09.2007

PosteTema: Re: Hjelp med valg av utstyr   13/9/2007, 00:27

Jeg har prøvekjørt Mondeo'n både med standard halogen- og med Xenon-lys.

Selv om det på ingen måte er dårlig lys på standard utgaven blir det som natt og dag å bytte til Xenon!

Jeg var ikke i tvil om å plusse på 8.900,- for disse lysene, de er verdt hver krone. (Spesielt siden arbeidsgiver tar regninga Wink )

AFS til 6.300,- blir helt uinteressant spør du meg....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Hjelp med valg av utstyr   20/10/2007, 18:23

Hei, autolys for biler levert i land med krav om kjørelys, innebærer at instrumentbelysning dimmes ned automatisk. Meget gunstig ved kjøring inn i og ut av tunneller osv.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Hjelp med valg av utstyr   23/12/2007, 18:54

Etter tre uker med Tit X stv. M6 har jeg gjort meg noen funderiger omkring utstyret jeg valgte. Kanskje til hjep for noen som skal til å bestille?

- Xenon-lys: Veldig bra. Lyser sterkt og langt, men største fordelen er at de lyser langt ut til sidene også. Nesten som å kjøre i dagslys. Ikke den smale lyskjeglen som jeg er vant med. Flott med hjørnelysene også.

- 8-veis el-jestering av begge forseter: Stilig funksjon, men veldig lite brukt siden kona og jeg liker setene i samme posisjon. Kanskje ikke verd prisen i mitt tilfelle.

- To-sone aut. klima: Veldig komfortabelt og enkelt. Bare å stille inn temperaturen, så slipper man å skru og justere på noe som helst.

- Parkeringssensorer: Veldig nyttig. Sikten bakover er jo ikke god.

- Mørke ruter: Tøft, men stjeler mye sikt ved rygging i mørke. Ville kanskje ikke valgt det nå.

- Avansert nav: Veldig nyttig, fungerer bra. Veldig greit å slippe å ha en løs enhet, ift. tyveririsk og løse ledninger.

- Regnsensor: Veldig bra. Fungerer glimrende og sparer mye fomling med vindusviskerhendelen.

- Nøkkelfri adkomst og start: En kul greie, men kanskje ikke noe must.

- Blåtann og handsfree: Flott funksjon. Virker fint sammen med mobilen.

- Stemmestyring: Morsomt, men egentlig enklere å bruke knotter og brytere på vanlig måte.

- Parkeringsvarmer: Har ikke brukt den for å varme parkert bil, men den gjør også at bilen blir fort varm når man kjører, og det er jo deilig.

God jul!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
poskare

Antall Innlegg : 282
Registration date : 31.08.2007

PosteTema: Re: Hjelp med valg av utstyr   23/12/2007, 19:38

HallaBalla skrev:
Etter tre uker med Tit X stv. M6 har jeg gjort meg noen funderiger omkring utstyret jeg valgte. Kanskje til hjep for noen som skal til å bestille?

God jul!

Flott innlegg, gir mange nye kjøpere noen tips! Smile

faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 176
Registration date : 05.10.2007

PosteTema: Re: Hjelp med valg av utstyr   23/12/2007, 20:51

poskare skrev:
HallaBalla skrev:

God jul!

Flott innlegg, gir mange nye kjøpere noen tips! Smile

Kjempe bra innlegg! Smile

Ser at du har valgt samme utstyr som meg, og det er kjekt å lese om andres meninger om det.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Hjelp med valg av utstyr   Today at 18:19

Til Toppen Go down

Hjelp med valg av utstyr
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Verktøy og utstyr fra Biltema
» Valg av høytrykksvasker