Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Sommerhjul

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 76
Registration date : 17.11.2007

PosteTema: Sommerhjul   29/3/2008, 17:03

Da er sommerhjulene på.235/45-17.Det er jo snart sommertid!Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Sommerhjul   29/3/2008, 20:08

Snart, er vel ordet her. April er jo notorisk ustabil av seg. Men sett bort fra det: hvordan fungerer disse dekkene dine? Hvilket merke er de?

Selv har jeg fått Goodyear - som på gamlebilen. Sikkert bra, men jeg lurer litt på 235. Sporer de ikke lett? Blir det ikke mye støy?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 76
Registration date : 17.11.2007

PosteTema: Re: Sommerhjul   29/3/2008, 21:12

Jeg kjørte et par mnd.pa de i høst og synes de fungerte ok.Det er Goodyear.Hadde 18" på Mersedesen,derfor 17" nå.Ikke så bra veier her i Østfold,bortsett fra E6,hvor jeg sjelden kjører.Hadde en Pajero med 2,75-18 som var elendig på dårlige veier.Det blir en tur i morgen på 17 mil med sommerdekkene,så får vi se om godfølesen kommer!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Sommerhjul   29/3/2008, 21:13

Heldig du..... her har det snødd sammenhengende i de siste 48 timer. Og har vel minst 2-3 uker til før jeg kan tenke på de dekkene......
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 78
Registration date : 02.10.2007

PosteTema: Re: Sommerhjul   29/3/2008, 22:03

Hei. Jeg byttet til sommer dekker den 14-3 og den 15-3 bled det en Oslo tur 235/45.17. Goodyear. Jeg synes bilen bled herlig å kjøre, den sporet litt spesielt når en ga full gass men sporingen er ikke noe ubehag. Å kjøre fort på svingete veier merker en bredden på dekkene og det er då en merker at bilen er helt fantastisk. Super bil. Men måtte legge om igjenn til vinter den 20-3 OG JEG VAR I Oslo igjenn fikk et voldsomt snøver mot sørlandet bilen virket veldig stø på snødekket vet. Hjemme var den brøyte kant den rygget jeg over, fikk ikke bilen i garasjen stølpet i snø til knærne. det kom over en halvmeter med snø.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Sommerhjul   25/4/2008, 09:58

Har dere noen ideer om hvilke sommerdekk som er støysvake og ikke sporer?

Kjører dekkene jeg fikk med fra Ford. Er godt fornøyd med vinterdekkene (piggfrie Michelin X-Ice 215/55-16), som er støysvake slik som de fleste piggfrie vinterdekk er, og ikke sporer.

Har byttet til sommerhjulene med Bridgestone Potenza 235/45-17. Gjør seg fint på bilen, men de støyer en hel del, og sporer litt. Tror jeg vil prøve andre dekk når de en gang må byttes.

Må jeg ned til 16" felg, eller hjelper det å bare bytte til litt smalere dekk (215?) med litt høyere profil og beholde 17" felgene? Kanskje prøve et annet merke enn Bridgestone?

Noen som har erfaringer her?

Sist endret av HallaBalla den 26/4/2008, 23:30, endret 4 ganger
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 114
Registration date : 29.02.2008

PosteTema: Re: Sommerhjul   25/4/2008, 10:23

Jeg har god erfaring med Hankook`s "prestisje" dekk med V-mønster. Hadde de i 215/45-17 på en litt lettere bil enn Mondeo, men de var iallefall støysvake og sporet lite. Felgbredden var på 7", noe jeg tipper originalfelgene dine også er, toppen 7.5" og ofte har felgbredde vel så mye å si som dekkbredde.

Pirelli PZero er også av de mer støysvake jeg har kjørt på.
( men jeg har stortsett alltid kjørt dekk med V-mønster, så hvordan de er kontra "vanlige" dekk, det tør jeg ikke uttale meg om )
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.sagatoppen.com
Fosen
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 70
Registration date : 28.12.2007

PosteTema: Re: Sommerhjul   25/4/2008, 10:54

HallaBalla skrev:
Har byttet til sommerhjulene med Bridgesone Noranza (tror jeg det står) 235-45 17. Gjør seg fint på bilen, men de støyer en hel del, og sporer litt. Tror jeg vil prøve andre dekk når de en gang må byttes.
Må jeg ned til 16" felg, eller hjelper det å bare bytte til litt smalere dekk (215?) med litt høyere profil og beholde 17" felgene? Kanskje prøve et annet merke enn Bridgestone?

Noen som har efraringer her?

Jeg har også fått Bridgestone dekk fra forhandler, har gjort samme erfaring som deg - en hel del dekkstøy.. kommer utvilsomt til å prøve annet merke når det blir behov for å skifte ut dekkene. Hadde god erfaring med Michelin energy på forrige mondeoen vi hadde..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Sommerhjul   26/4/2008, 07:13

Jeg har kjørt rundt 80 mil nå på sommerdekkene. De heter GoodYear Excellence i dim. 235/45-17. Hastighetsmerking er W, hvilket vil si opp til 270!!! km/t. Jeg er kjempevar for dårlige kjøreegenskaper relatert til dekk, og var derfor skeptisk til denne dimensjonen. I relasjon til vinterdekkene i dim. 215/55-16 kan jeg konstatere at bilen ikke ble bedre med 17", men heller ikke nevneverdig dårligere når det kommer til sporing. Ørlite grann millimeterjustering en sjelden gang, men så var jo 16" så snorbeine som jeg aldri har opplevd på noen bil før.

Sommerdekkene støyer nok noe mer enn vinterdekkene, men det er veldig avhengig av underlaget. På god asfalt er de veldig rolige.

Problemet med 17" felger er at man har ikke all verdens dimensjoner å velge i slik som for 16". Jeg tviler på at alle dekkmerkene faktisk har dimensjoner under 235 som vil passe til bilen. Nærmeste alternativ til 235 dekk ved å gå ned i dimensjon blir 215/50-17. Ser at Continental har en slik dim på ContiSportContact 3.

Det andre er hastighetsmerkingen. I følge vognkortet trenger man kun hastighetskode U til denne bilen, dvs. opp til 200 km/t. Over U har man hastighetskodene H (210), V (240) og W (270) km/t. Med så brede dekk som dette så får man ikke lave hastighetskoder, dvs. mykere gummiblanding og lavere støy. Da må det bli mer støy.

Et tilleggsproblem er at 17" felgene er 7,5" brede. Dette setter igjen begrensninger i forhold til hvor smale dekk man kan/bør ha.

Jeg ville helt klart gått over til 16" hjul dersom jeg ville hatt ned støynivået fremfor å trikse med ulike "uoriginale" dimensjoner for 17" felg. Dekkene er også billigere i 16". En sjekk på pris avslørte at 16" kostet rundt 1000-lappen pr. stk. mens 17" kostet 1600 pr. stk. Alternativt må du forhøre deg med forhandler om du kan få teste ut en 17" med annet dekkmerke, evt. rådføre deg med andre som har erfaringer. Men alt må jo henge sammen, slik som sporing, støy, komfort, osv. Jeg vil tro at GoodYear dekkene er gode totalt sett, og anbefaler at du får testet dem, så har du i alle fall noe å sammenligne med.

Noen andre som kan si noe utfyllende om GoodYear dekkene?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
skeptisk

Antall Innlegg : 27
Registration date : 06.02.2008

PosteTema: Re: Sommerhjul   26/4/2008, 08:45

Hvorfor kjøpte du 17" ???
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
madmax
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 116
Registration date : 01.03.2008

PosteTema: Re: Sommerhjul   26/4/2008, 22:26

Her kan dere se på hvilke felger som passer mondeo og s-max [url=http://www.martins.no/felger/felg-på-bil/felg-på-bil.aspx[/url]
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
trønder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 30.10.2007

PosteTema: Re: Sommerhjul   27/4/2008, 09:05

Torz skrev:
Jeg har kjørt rundt 80 mil nå på sommerdekkene. De heter GoodYear Excellence i dim. 235/45-17. Hastighetsmerking er W, hvilket vil si opp til 270!!! km/t. Jeg er kjempevar for dårlige kjøreegenskaper relatert til dekk, og var derfor skeptisk til denne dimensjonen. I relasjon til vinterdekkene i dim. 215/55-16 kan jeg konstatere at bilen ikke ble bedre med 17", men heller ikke nevneverdig dårligere når det kommer til sporing.

Noen andre som kan si noe utfyllende om GoodYear dekkene?

Kan bare si meg enig. Har også Excellence på min bil så det er sikkert samme dekket. Sammenlignet med vinterdekkene er det mer sporing og mer støy. Men nå skal det sies at det er mye spor på en del av de veien jeg har kjørt på. På min forrige bil hadde jeg 195 bredde på sommer og vinter og der var ikke sporing noe tema. Når det gjelder støy er det et problem jeg har opplevd på alle mine biler når jeg legger om til sommerdekk. Uavhengig av om det er endring i dimesjon eller ikke. Men ut fra mine personlige erfaringer og subjektive oppfatning var det beste dekket Continental eco et eller annet. Mens Dunlop er dårlige greier.

Så kan en jo lure på hvorfor ikke bare kjøre på 16 toms på sommeren også siden det tydeligvis løser de fleste problemer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Sommerhjul   27/4/2008, 12:22

Jeg snakket frampå med selger om andre sommerdekk, fortrinnsvis 16" 205 eller 215, men han avviste problemstillingen. Jeg avfant meg med situasjonen, særlig i og med at han sa at sporing og støy ikke hadde vært noe tema. Men, i alle fall, Goodyear 235/45 på 17" støyer en god del på ruglete asfalt. Tester tyder også på at komfort ikke er dekkets beste side. Men det er så rart med det: det er stillere i nybilen enn i gamlebilen, og rent subjektivt er den ufattelig stødig på disse dekkene. Vi kjører nesten bare i by, men jeg gleder meg veldig til den første lange turen på sommerdekkene.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Sommerhjul   27/4/2008, 14:32

Torz skrev:

...
Det andre er hastighetsmerkingen. I følge vognkortet trenger man kun hastighetskode U til denne bilen, dvs. opp til 200 km/t. Over U har man hastighetskodene H (210), V (240) og W (270) km/t. Med så brede dekk som dette så får man ikke lave hastighetskoder, dvs. mykere gummiblanding og lavere støy. Da må det bli mer støy.

...

Ja, ser at mine Bridgestone Potenza 235/45-17 har hastighetskode W, og jeg spesifiserte altså ikke hvilken type sommerdekk jeg ville ha, bare at de skulle være 17". Kan tyde på at det er begrenset utvalg av 17" dekk, siden Ford setter såpass dyre dekk på en bil som maksimalt kan skremmes opp i ca 200 km/t. Når disse er slitt ut bør jeg kanskje se etter andre merker med lavere hastighetskoder, som burde gi mykere gummi og mindre støy(?).

TIl den som spurte hvorfor jeg valgte 17": Synes ikke at disse dekkene er ekstremt lave. Ser jo at mange her har både 18" og 20" felger. Jeg har 16" vinterhjul som fungerer flott, men synes de ser litt "små" ut på bilen. Visuelt er 17" passe etter min smak.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: Sommerhjul   29/4/2008, 20:33

Det er en del dekkstøy, spesielt på "grov" asfalt, som det er ganske mye av her i landet. Virker som det er mest bakfra. Kanskje den nye Mondeoen er dårlig støyisolert over bakhjulene?

(Jo jeg vet at 20" kan gi noe mer støy, men dog)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Sommerhjul   29/4/2008, 20:40

Nei det tror jeg ikke , og de tester jeg har lest viser vel også at Mondeoen er bra støyisolert. Jeg synes også den er vesentlig bedre enn den forrige modellen. Men jeg kjører 16" jeg da.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Sommerhjul   29/4/2008, 20:58

Fikk på mine 18" 235/40 Conti 2 forrige uke. Var spent på om opplevelsen var den samme som i fjor.
De var forsatt gode å kjøre med men støy var det blitt mere av, men ikke mer en aksetabelt.
Her tror jeg 5 dørs og stasjonsvogn skiller seg ut. Jeg oppgraderte etter en prøvetur med en 5 dørs.
Overgangen fra vinter til sommerhjul blir jo også brå.
Angrer ikke på 18"erne, bilen ble enda vassere og kompakt å se på. Y designet er faktisk en bra kombinasjon på den bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krs
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 114
Registration date : 29.02.2008

PosteTema: Re: Sommerhjul   29/4/2008, 21:00

Torz skrev:
Jeg tviler på at alle dekkmerkene faktisk har dimensjoner under 235 som vil passe til bilen. Nærmeste alternativ til 235 dekk ved å gå ned i dimensjon blir 215/50-17. Ser at Continental har en slik dim på ContiSportContact 3.
(...)

Et tilleggsproblem er at 17" felgene er 7,5" brede. Dette setter igjen begrensninger i forhold til hvor smale dekk man kan/bør ha.

205/55-17 går fint på 7.5" felg, dog vil du få en ørliten tendens til "strekk" i dekkskulderen, avhengig av dekktype/merke. Med denne dekkdimensjonen er avviket fra 235/45-17 noe større enn ved 215/50, men likevel ikke mer enn at det er godt innenfor regelverket.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.sagatoppen.com
Sponsored content

PosteTema: Re: Sommerhjul   

Til Toppen Go down

Sommerhjul
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1