Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 83
Registration date : 13.03.2008

PosteTema: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   24/3/2008, 23:36

Ser det har vært diskutert en del angående anlegg her tidligere, men ønsker en frisk diskusjon.Laughing

Er det noen her som er litt mer en middels interessert i lyd i bil og som har noen erfaring angående dette anlegget?
Spiller det bra eller blir det lett forvrengt lyd hvis man spiller litt høyt. Og hvordan er bassen, er det noen som har fått montert ekstra subwoofer til anlegget?
Mitt inntrykk er at de fleste anlegg med fabrikk monterte høytalere ikke mestrer bass noe særlig.
Er ute etter god lyd i bilen og har bestilt Sonyanlegg i den nye bilen min, men er redd jeg vil bli litt skuffet.
Har fabrikkmontert anlegg i Mondeoen jeg har i dag, med Ford sin egen 6cd veksler og seks høytalere, men er ikke særlig imponert over den lyden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
morander

Antall Innlegg : 26
Registration date : 10.09.2007

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   25/3/2008, 06:09

Har Sonyanlegg i min bil, riktignok uten CD-skifter. Dette er ekstremt mye bedre enn Fordanlegget. En kollega av meg har dette, og vi har sammenlignet nøye. Sonyanlegget kan spille vesentlig høyere uten forvrenging, og bassen er vesentlig dypere og varmere på Sonyanlegget! Du skal spille så høyt at det begynner å bli ubehagelig før du merker vesentlig forvrenging. Jeg tror neppe at du blir skuffet over lydkvaliteten, og tror du må legge til ganske mange lapper for å få et anlegg med vesentlig bedre lyd. Eneste minuset jeg har merket er RDS-funksjonen på radioen, som er nesten like treg som på Fordanlegget. Lyden blir vesentlig forringet før den "gidder" å bytte sender!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   25/3/2008, 09:25

morander skrev:
Har Sonyanlegg i min bil, riktignok uten CD-skifter. Dette er ekstremt mye bedre enn Fordanlegget. Jeg tror neppe at du blir skuffet over lydkvaliteten, og tror du må legge til ganske mange lapper for å få et anlegg med vesentlig bedre lyd

Hei og takk for svar.

Regner med at eneste forskjellen mellom Sonyanlegget med og uten cd-veksler er nettopp at det ene har cd-veksler.
Håper jeg blir fornøyd. Jeg er ikke ute etter et slikt "råne" anlegg der du hører bassen en halv time før du ser bilen. Derimot er jeg interessert i å spille min favorittmusikk på et noenlunde høyt nivå uten at lyden forringes.
Fordanlegget jeg har i Mondeoen min i dag greier ikke å videreformidle musikk særlig godt. Det egner seg best til å høre nyhetene på.

Men det virker positivt det du skriver så nå fikk jeg litt større forventninger til anlegget.Wink
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
b0
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 98
Registration date : 10.01.2008

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   25/3/2008, 09:41

Jeg har helt motsatt erfaring enn morander. Prøvekjørte en ghia x og ble faktisk skuffet. Greit nok, det spiller forholdsvis høyt, men lyden er ikke pen etter min mening. Mangler dypbass og diskanten er fryktelig skarp.

Blir nok å sette bort bilen til en bilradiospesialist når den kommer, for høy lyd uten forvrenging er viktig for meg.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   25/3/2008, 10:32

morander skrev:
Har Sonyanlegg i min bil, riktignok uten CD-skifter. Dette er ekstremt mye bedre enn Fordanlegget. En kollega av meg har dette, og vi har sammenlignet nøye. Sonyanlegget kan spille vesentlig høyere uten forvrenging, og bassen er vesentlig dypere og varmere på Sonyanlegget! Du skal spille så høyt at det begynner å bli ubehagelig før du merker vesentlig forvrenging. Jeg tror neppe at du blir skuffet over lydkvaliteten, og tror du må legge til ganske mange lapper for å få et anlegg med vesentlig bedre lyd. Eneste minuset jeg har merket er RDS-funksjonen på radioen, som er nesten like treg som på Fordanlegget. Lyden blir vesentlig forringet før den "gidder" å bytte sender!
Når du skriver "Fordanlegget", hvilket anlegg mener du? Jeg har avansert nav fra Blaupunkt, så stereoen er vel da også fra samme fabrikant siden den sitter i samme enhet (?)

Jeg synes lyden er bra, men det er kanskje en annen variant du sikter til?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
morander

Antall Innlegg : 26
Registration date : 10.09.2007

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   25/3/2008, 10:41

Hm - regner meg selv som ganske kresen på lyd, dog uten å være helt frik, og det er selvfølgelig et kompromiss som er gjort når det gjelder bass. Høytalerene er mellomtone og diskant, og selvfølgelig er bassen noe begrenset ut i fra dette. En subwoofer hadde selvfølgelig hjulpet mye, men man får jo ikke alt. Dog synes jeg at bassen er mer enn akseptabel ut ifra disse forutsetningene. Du kan også justere ganske mye på bass og diskant på spilleren. Som sagt - lyd er en smaksak, men for meg er Sony'n meget tilfredstillende. Ser heller ikke det store behovet for CD-veksler da spilleren takler mp3 med mange timers musikk. (Noe dårligere enn vanlig CD riktignok, men avhengig av hva slag musikk som spilles, så duger det til det meste av det jeg liker). Med Fordanlegget mener jeg det integrerte anlegget som sitter som standard fra modell Trend og oppover. Tror det heter CD 6006 eller lignende!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 162
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   25/3/2008, 10:48

Har også Sony anlegget men uten veksler. Ble ganske skuffet over lyden. Var bedre i min gamle Opel. Spesielt i baksetet. Det blri vel å bytte noen høytalere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Peder Nielsen

Antall Innlegg : 49
Registration date : 18.02.2008

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   25/3/2008, 12:56

Er ingen lydfreak, men syntes det er viktig med "god lyd" i bilen. Har kjøpt Sony anlegget og gleder meg til å gjøre med opp en mening når den tid kommer. Av erfaring pleier disse "oppgraderte" fabrikkleverte anleggene å være ganske greie syntes jeg!
pohorne: Opel? Hva er det????? Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.team-lotus.nu
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   25/3/2008, 13:33

Jeg har Sony med 6-CD veksler og er godt fornøyd med det. Meget godt fornøyd, faktisk. Jeg har ikke "målt" det mot andre, men synes ikke opplevelsen er noe vesentlig under det jeg får i stua. Jeg spiller mest pop/rock i bilen (klassisk blir for sart for vestlandsveier), og til det er anlegget meget bra etter min oppfatning.

La på 2000 kr. for å få dette anlegget, og det mener jeg er vel anvendte penger. I forrige Mondeo hadde vi "Fordanlegget" med 6CD, og det var også OK - men et godt stykke unna dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   25/3/2008, 16:15

Ser det er litt blandet oppfatning av lyden på Sony anlegget.
Får vel vente å se hva jeg synes selv når jeg får bilen.
Men det bør vel ikke by på problemer å få montert en ekstra subwoofer i bagasjerommet for å få litt ekstra bass.
Har et inntrykk av at det ofte skofter på bass på slike fabrikkmonterte anlegg som følger med fra leverandøren.
Men det anlegget som jeg har i min gamle mondeo med en spiller som heter cd6006 er heller dårlig. Har ikke åpnet for å se hvilke høytalere som er montert.
Noen som vet hvilket merke det er på høytalerne i de nye Mondeoene?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Peder Nielsen

Antall Innlegg : 49
Registration date : 18.02.2008

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   25/3/2008, 16:21

Er det Alpina???
Sitter hvertfall det i Jaguar X-type! Kanskje de har gjort felles innkjøp der også!???
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.team-lotus.nu
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   25/3/2008, 19:25

Jeg har Sony 6Cd, hvor Cd skifteren er fylt med MP3 plater, noe som da gjør at man har et rikt utvalg av musikk klar for avspilling. Synes det også er grei oversikt over Mp3 filene fra Converse+. Når det gjelder lyden, så synes jeg den er bra. Kunne nok hatt litt dypere bass, men på et normalt nivå er lyden god. Hvis man går for å spille høyt, så er det ikke noe problem å få vondt i ørene uten at lyden forvrenges. Jeg hadde Sony anlegg også i min 2004 mod. mondeo, der var nok bassen litt bedre, men der var maks lydnivå betraktelig lavere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   25/3/2008, 21:53

Ett anlegg i bil blir vel ett kompromis, mellom alle musikksjangere. Har premium høytalere og sonyanlegg. I våres bil går det i rock+/hardcore.
Synes absolut det låter bra. Bra lydbilde med en fet og fyldig bass i volumnivåer jeg orker å spille i, blir det høyere blir det ubehagligt, mister litt av konsentrasjonen og harry i tettbebygget strøk. Antar at tekno-folket vil nok ha mere trøkk i bassen
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   26/3/2008, 08:40

Jeg synes anlegget er bra. Men, jeg sliter med vibrasjoner i dørtrekket på passasjersiden etter at det ble demontert ved oppsmøring av låsene. Kjipt å måtte bestille ny time for å få rettet dette. Slike feil er ikke lett å finne heller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
PetterDK
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 54
Registration date : 20.02.2008

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   30/6/2008, 19:39

hvorfor tar ikke cd-veksleren mp3 cder når blaupunkt spilleren tar det? håpløst Sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   30/6/2008, 20:09

PetterDK skrev:
hvorfor tar ikke cd-veksleren mp3 cder når blaupunkt spilleren tar det? håpløst Sad

Jeg har Sony 6 Cd, og i den er det kun MP3 plater ........
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
PetterDK
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 54
Registration date : 20.02.2008

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   30/6/2008, 20:19

StardustSilver skrev:
PetterDK skrev:

Jeg har Sony 6 Cd, og i den er det kun MP3 plater ........
Hva slags brenneprogram bruker du og hvor mange sanger har du på hver cd?Når jeg putter i MP3 cder i vekslern står det f eks CD 6 med svak skrift som man ikke kan trykke på..Edit på prob nr 2. var feilbrent CD Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   21/7/2008, 22:38

Var hos Bilradiospesialisten og bestillte oppgradering av høytaleranlegget i bilen i dag. Det blir ny forsterker, subwoofer og nye høytalere. Har gitt dem nokså frie tøyler på hvilket utstyr de monterer.
Prisklassen har jeg satt til 15-20 tusen inkludert montering.
Samtidig har jeg gitt beskjed om at det ikke er et "råne" anlegg jeg vil ha, men et anlegg som spiller høyt og klart og som samtidig kan gå dypt i bassen.
Får det montert etter ferien, nærmere bestemt 18. august og skal bli spennende å høre forskjellen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   25/8/2008, 01:14

Har fått montert anlegget nå. Det ble en Blaupunkt forsterker med en 10 tommers bass i kasse plassert i bagasjerommet.
Subwooferen og fronthøytalerne var av merke DLS. De nye bakhøytalerne var Pioneer.
Fronthøytalerne har litt bedre kvalitet enn bakhøytalerne. Dette var normalt ifølge Bilradiospesialisten.
Forsterkeren er plassert under dørken i bagasjerommet. Innimellom den isoporen som er der som følge av at jeg har stort reservehjul.
Har vel spilt 5-6 timer på det nye høytaleranlegget nå og de sa at jeg måtte bruke det ca 20 timer før høytalerne er innspilt.
I begynnelsen ville bassen være litt "brumlete" og diskanten litt skarp, men dette ville komme seg når høytalerne var innspilt.
Men må si at førsteinntrykket er nokså bra og mye bedre enn det var med originalhøytalerne fra Ford.
Det er en helt annen bass nå enn hva jeg hadde før. Og lyden er mye mer detaljert.
Men fikk et problem første dagen. Tok meg en langtur og spilte nokså høyt(mye høyere enn når konen er med).
Etter ca 1,5 timers spilletid forsvant lyden fra anlegget helt.
Sjekket først sikringen som er på strømledningen, men den var hel.
Reiste så hjem og da jeg parkerte etter ca 1/2 time sjekket jeg forsterkeren. Den var veldig varm. Men plutselig kom det lys på den og lyden var tilbake.
Det viste seg at det var en innebygget sikring som hadde koblet seg ut som følge av den høye temperaturen.
Reiste opp til Bilradiospesialisten dagen etter og de så på monteringen. De skar ut litt av isoporen slik at det kom mere luft til forsterkeren. Hvis dette ikke hjalp vil de bytte den, eventuelt i en annen type. De sa samtidig at når anlegget er innspilt vil forsterkeren trekke mindre strøm og ikke bli så varm.
Får vente og se hva som skjer videre.
Anlegget kom på rundt 15000kr med montering.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tomba
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 87
Registration date : 09.09.2008

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   6/12/2008, 08:41

Jeg har blaupunkt navi med cd-veksler, den vil ikke lese mp3 ser det ut som, har noen andre erfaring med dette? er det samme veksler som på sony-anlegget?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   6/12/2008, 13:04

Tomba skrev:
Jeg har blaupunkt navi med cd-veksler, den vil ikke lese mp3 ser det ut som, har noen andre erfaring med dette? er det samme veksler som på sony-anlegget?

Trur eg las ein plass at det ikkje gjekk ann å spele mp3 frå cd i den eksterne vekslaren. Men har og lest at enkelte har fylt opp vekslaren med cd'ar med mp3, og ikkje hatt problem. Huskar ikkje om det då var snakk om ekstern vekslar, eller om det var sony anlegg, som har vekslaren innebygd i anlegget.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tomba
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 87
Registration date : 09.09.2008

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   6/12/2008, 13:23

det er rimelig latterlig dersom det blir levert en veksler i 2008 som ikke støtter mp3.. men det ser altså ut som at det er virkelighet. har prøvd flere mp3-cder nå og ingen funker. leser kun vanlige cder og brente uten mp3
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   7/12/2008, 23:26

Ja det er latterlig. Men synst og poenget med vekslaren forsvinn litt når det er ein ekstra klump i baggasjerommet i staden for ein innebygd. Bestilte sjølv ikkje denne, men så vil eg får fabrikkmontert USB vel og merke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
stiglars

Antall Innlegg : 13
Registration date : 07.03.2008

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   27/12/2008, 20:41

skjønner itte det jeg har sony annlegg med innebygd cd skifter og den spiller da mp3 uten problemer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler   

Til Toppen Go down

Sony anlegg med 8 høytalere og CD-veksler
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Da9el`s vento Xploding
» Nissan Primera eksosanlegg
» Ødelagt vindusvisker på Touran - idiot slo på frossen visker.
» Marshall anlegg selges!