Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Partikkelfilter

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Partikkelfilter   27/8/2010, 19:55

Turtal på over 3000, helst opp mot 4000 over nokre kilometer av og til skal gjere susen for å rense filteret.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Re: Partikkelfilter   6/12/2010, 07:58

Frankeren skrev:
For å fremprovosere en regenerering skal du ta å kjøre bilen i 80km/t på så lavt gir som mulig i rundt 2-3 mil. Regenereringen krever høy temperatur og må derfor ved mye småkjøring gjøres manuelt. I verste fall må man på verksted for å brenne det rent mekanisk. Ville prøvd å framprovosere regenereringen ved å gjøre som først nevnt her! Jeg gjorde dette selv en gang i ca 3-4-5 mil i sommer under min sommerferie tur fra bergen til bodø.
Dieselmotorene bør ikke kjøres på under 1700 o/min for mye. lent og fint.a bilen jobbe lett på rundt 2000o/min så holder avgassystemet seg rent og fint.
Bilen min er en 2010-modell som nå i høst og vinter har gått mye på småkjøring, men jeg har ikke fått noen indikasjon på at partikkelfilkteret er tett. Total kjørelengde er 5000 km og jeg antar at de siste 3000 er mye småkjøring. Jeg prøver å kjøre ganske økonomisk også, så det blir en del kjøring godt under 2000 o/min.

Men i dag skal jeg på langtur og skal blant annet kjøre Oslofjordtunnelen. Tenkte det kunne være en god anledning til å foreta manuell regenerering. Av det jeg leser her skulle det da gå greit å kjøre med 3500 o/min i 20 minutter.

Men hvis jeg gjør det i dag. Hvor langt kan jeg småkjøre før jeg setter i gang en ny manuell regenereringsprosess Question

Takknemlig for tilbakemelding og evt korrigeringer hvis det er noen som kan mer om dette Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Partikkelfilter   6/12/2010, 11:07

Tror nok du kan kjøre en god del småkjøring mellom regenereringene. Min bil startet også regenerering på vei inn til borettslaget i 20 - 30 km/t. Merker dette mest på en "rar" brummelyd fra bilen. Høres ut som begynnende hull i eksosen bak. Og når du stopper lukter det svidd eksosanlegg. Min bil får noen langturer over fjellet fra Bergen til Oslo i løpet av året, pluss en litt lengre Bergen - Bodø. Ellers en god del småkjøring. Har ikke hatt problemer enda. Kjører man en del under 2000 o/min er det også viktig å få "blåst" utav motoren av og til. Ellers i Europa er dette ikke et problem da bilene naturlig ellers får kjøre i helt andre hastigheter og turtall på motorveier i lengre tid, også opp mot topphastigheter. Da sier det seg selv at motoren og partikkelfilter får renset seg godt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
biggame
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 451
Registration date : 25.10.2008

PosteTema: Re: Partikkelfilter   6/12/2010, 11:23

Utbrenning av PF kan skje når du ikke aner det også. Ligger man i 120 på strekningen Gardermoen - Oslo blir utbrenningen ikke merkbar. Høyt nok turtall og konstant tilførsel av drivstoff. Kjører man småkjøring kan det nesten oppleves som lugging og fusking under utbrenningen- og selvfølgelig en dypere lyd fra eksosen
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Erling
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 53
Registration date : 21.09.2007

PosteTema: Re: Partikkelfilter   6/12/2010, 18:18

biggame skrev:
Utbrenning av PF kan skje når du ikke aner det også. Ligger man i 120 på strekningen Gardermoen - Oslo blir utbrenningen ikke merkbar. Høyt nok turtall og konstant tilførsel av drivstoff. Kjører man småkjøring kan det nesten oppleves som lugging og fusking under utbrenningen- og selvfølgelig en dypere lyd fra eksosen
Jeg har kjørt 300 km i dag. Jeg satt bilen i 3.gir ved 95 km/t og fikk 3400 o/min. Med cruise-kontrollen inne holdt jeg denne farten konstant i 15 minutter. Det skulle bli 24 km.

Forstår på noen kommentarer her at det kanskje var unødvendig. Resten av turen gikk i 5-6 gir med hastigheter mellom 70 og 100 km/t. Da hadde jeg kanskje blåst rent filteret uansett Question
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Partikkelfilter   

Til Toppen Go down

Partikkelfilter
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2