Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Partikkelfilter

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Partikkelfilter   18/3/2008, 20:44

En kollega av meg hevder at det ikke er økonomisk lønnsomt med partikkelfilter selv om årsavgiften er lavere. Han sier at han har snakket med en verksmester hos Volvo / Bilia, som sa at de som har partikkelfilter må regne med en ekstrautgift på flere tusen kroner når bilen når 100,000 km.

Er det noen som kan bekrefte om dette er sant?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
bilsjuk
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 62
Registration date : 24.01.2008

PosteTema: Re: Partikkelfilter   18/3/2008, 21:13

Jeg mener å ha hørt at partikkelfilteret varer like lenge som bilen, men høres litt rart ut kanskje. Skulle tro at et filter blir tett eller fullt etter noen års bruk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Partikkelfilter   18/3/2008, 21:43

Philip Marlowe skrev:
En kollega av meg hevder at det ikke er økonomisk lønnsomt med partikkelfilter selv om årsavgiften er lavere. Han sier at han har snakket med en verksmester hos Volvo / Bilia, som sa at de som har partikkelfilter må regne med en ekstrautgift på flere tusen kroner når bilen når 100,000 km.

Er det noen som kan bekrefte om dette er sant?

volvo v50 har et filter som må ha tilførsel av en eller annen type væske for å brenne rent, denne må etterfylles, tror det er ved 60000km. v70 med "mondeo" 2 liter motor har et annet partikkelfilter enn ford. v70 må skiftes, tror det er ved 100000km og koster flere tusen kr. ford sitt er vedlikeholdsfritt og varer bilens levetid. da jeg prøvekjørte mondeo var jeg innom volvo og en mekaniker der tittet på bilen, både på motoren og under bilen. den eneste forskjellen han så var at v70 har et partikkelfilter opplegg mellom motoren og torpedoveggen. Så han trodde til å begynne med at det ikke var partikkelfilter på mondeo . Dette var en 2liter. 130hk. I mange tilfelle løner det seg ikke med partikkelfilter. må du betale 8000kr ekstra for å spare ca 500kr i året, går det 16år før det er spart inn! Og da er det ikke tatt med renter i regnestykket. Men selvfølgelig må man tenke miljø og ikke bare kroner. Partikkel filter er jo heller ikke det eneste salig gjørende, noen forskere hevder at utslippende er farligere for mennesker fordi partikklene er mye mindre , på nanostørrelse, og trenger dypere inn i lungevevet.

Sist endret av tdci den 18/3/2008, 22:36, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Partikkelfilter   18/3/2008, 21:52

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=24714

etter som jeg også har en v50. 06. følger jeg med på volvo forum. Dette er samme motor som i mondeo.

Sist endret av tdci den 7/4/2008, 20:08, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Heggis

Antall Innlegg : 30
Registration date : 13.12.2007

PosteTema: Re: Partikkelfilter   7/4/2008, 19:56

Etter jeg har stanset motoren, hører jeg at det er et eller annet som står og går/suser et par minutter etterpå. Høres ut som det blåser ut noe i høyre framhjulbrønn. Er det noen som vet hva det er?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Partikkelfilter   7/4/2008, 20:04

det må vel være dieselvarmeren, hvis du ikke har slått den av, går den når motoren ikke har normal varme. Så vis du har småkjøring så går den et par minutter etter du har stoppet. Selv om du kjører langt kan den gå litt under veis og hvis du stopper når den går så fortsetter den noen minutter. Du kan slå av denne funksjonen i programmeringen din.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Partikkelfilter   7/4/2008, 20:24

Vil bare legge til at jeg tror at den slås på automatisk når utetemperatur er 4 grader eller lavere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Heggis

Antall Innlegg : 30
Registration date : 13.12.2007

PosteTema: Re: Partikkelfilter   7/4/2008, 20:44

OK, det høres fornuftig ut. Men jeg tror jeg beholder den på en stund til, da det er deilig å få varm bil etter kort tid. Mondeoen blir faktisk fortere varm med diesel motor enn den forrige jeg hadde med bensin.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Partikkelfilter   7/4/2008, 21:52

Carnivore skrev:
Vil bare legge til at jeg tror at den slås på automatisk når utetemperatur er 4 grader eller lavere.
ja, men du kan slå av den funksjonen også og kun bruke den til timer oppvarming.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Partikkelfilter   7/4/2008, 22:30

Ja, det er jeg klar over. Smile
Har slått den av selv tidligere, men kona klaget fælt at det var kaldt i bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Partikkelfilter   8/4/2008, 19:22

Carnivore skrev:
Ja, det er jeg klar over. Smile
Har slått den av selv tidligere, men kona klaget fælt at det var kaldt i bilen.

Det overasker meg, jeg har kjørt uten tilleggsvarmeren siden februar, ned i 10-15 minus. Jeg synes varmeapparatet har fungert bra uten tilleggsvarmen, bilen har alltid vært god og varm.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Partikkelfilter   8/4/2008, 20:51

Kona mi var en gang på stranda i ganseren, og det var over 30 grader i skyggen. Hun ønsker varm bil med en gang hun setter seg i den. Smile
Mondeo blir varm fort selv uten tilleggsvarmeren, men ikke fort nok for henne.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Partikkelfilter   18/8/2008, 14:30

Trådstarters bange anelser er dessverre bekreftet. Fra http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=524642:

"... Ved 120.000-kilometerservice - eller i snitt hvert åttende år - kreves etterfylling av rensevæske på Peugeot-modellene. Dette koster om lag 2.500 kroner.

Ford også

Også Ford bruker denne renseteknologien.

Ford-verkstedet Follo Autoco opplyser om serviceintervall og kostnader at eksempelvis at partikkelfilteret på en Ford Focus C-Max krever etterfylling av rensevæske ved 60.000 kilometer.

Levetiden på filteret er 120.000 kilometer, da må filteret byttes. Prisen er cirka 7.500 kroner inkludert arbeid. Væsken kommer i tillegg."

Bilforhandlerne har ikke akkurat informert om dette! Hele poenget med de skarve kronene man sparer i årsavgift blir jo bare latterlig. Dette blir moro å fortelle kjøperen om når tralla om noen år skal selges, med 115' km på telleren!

Gjelder å bytte den ut lenge før det, med andre ord Sad
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Partikkelfilter   18/8/2008, 15:22

Dette grenser med svindel. Det anbefales følgende hvis man får problem med filteret:
" I noen biler får man en varsel om at filteret tettes, og det kan løses med en skikkelig langtur i god fart på motorveien. Da blåses det rent igjen, sier Edvardsen.

"Hehe... kan noen bare si til meg hvor kan jeg kjøre i god fart på motorveien i Norge. Smile  
En ting til: "Unlike a normal filter which requires periodic replacement, the DPF has been designed to regenerate, or clean itself to maintain operating efficiency. The regeneration process takes place automatically. However, some driving conditions mean that you must support the regeneration process.
If you drive only short distances or your journeys contain frequent stopping and starting, you must initiate the regeneration process every 500-800 kilometres (300-500 miles). To do this, drive your vehicle at 80 km/h (50 mph) for 40
kilometres (25 miles) in the lowest possible gear whenever it is safe to do so. Alternatively, drive normally but use a lower gear."

Misforstår jeg eller står det at filteret i Mondeo ikke skal byttes, slik som Ford Follo Autoco sier om C-Max?

Sist endret av Carnivore den 18/8/2008, 15:35, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HallaBalla
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 732
Registration date : 03.12.2007

PosteTema: Re: Partikkelfilter   18/8/2008, 15:35

Carnivore skrev:
Dette grenser med svindel. Det anbefales følgende hvis man får problem med filteret:
" I noen biler får man en varsel om at filteret tettes, og det kan løses med en skikkelig langtur i god fart på motorveien. Da blåses det rent igjen, sier Edvardsen.
"Hehe... kan noen bare si til meg hvor kan jeg kjøre i god fart på motorveien i Norge. Smile
Hvis jeg oppfatter artikkelen riktig hjelper ikke "flatt jern"-metoden når det gjelder Fords partikkelfiltre. De må visst uansett etterfylles ved 60' km og byttes etter 120' pale
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Partikkelfilter   18/8/2008, 16:15

Slapp av gutter. Etter å ha sjekket på Etis og i instruksjonsboka, forstår jeg det slik at filteret i Mondeo ikke skal skiftes. Det skal følge bilen til høggern.
Det er riktig som det står i VG at på Ford C max, skal filteret byttes hver 120 000. Dette viser vedlikeholdskjema i Etis.
Når det gjelder kjøring i høy fart for å rense filteret, står det at hastigheten skal være 80 km/t over ca 40 km. Det bør vel være mulig?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Partikkelfilter   18/8/2008, 23:17

jethores har rett, det er 1,6 literen som sitter i focus som har dette filteret som må byttes, min volvo v50 1,6 liter har det samme, og flere andre biler.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HS

Antall Innlegg : 2
Registration date : 28.01.2008

PosteTema: Re: Partikkelfilter   26/10/2008, 18:40

Hei,
Jeg lurer på hva som skjer når en har mye småkjøring og partikkelfilter.
Når partikkelfilteret skal regenereres og får tilført ekstra diesel får en et rykk i bilen og noe mindre fremdrift. Alt fungerer nonrmalt dersom en kjører syklusen ut.....
Hva skjer med dieselen dersom en ikke kjører syklusen ut og avbryter regenereringen?

Jeg stusser litt på det med software oppdatering og "overivrige" følere.
Kan det være diesel som detekteres i oljen?
Ellers kan det ikke være mange argument for å bytte olje etter 3000-5000 km.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sveinej

Registration date : 19.04.2010

PosteTema: Re: Partikkelfilter   21/5/2010, 20:42

Min Mondeo står nå inne på verksted for å bytte partikkelfilter. Den har rullet 123 000 km men om det er pga en feil eller at det er ett eller annet forventet intervall vet jeg ikke. Det jeg vet derimot er at prisen på filteret er rett under 11.000Kr! Pluss jobben..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Partikkelfilter   21/5/2010, 21:58

sveinej skrev:
Min Mondeo står nå inne på verksted for å bytte partikkelfilter. Den har rullet 123 000 km men om det er pga en feil eller at det er ett eller annet forventet intervall vet jeg ikke. Det jeg vet derimot er at prisen på filteret er rett under 11.000Kr! Pluss jobben..

v50 og flere andre skal bytte ved 120000km, men mondeo 2 tdci skal ikke bytte??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Inbreak
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 491
Registration date : 19.11.2008

PosteTema: Re: Partikkelfilter   22/5/2010, 12:26

tdci skrev:
sveinej skrev:

v50 og flere andre skal bytte ved 120000km, men mondeo 2 tdci skal ikke bytte??

Det er vel ikkje bytte av filter som skal skje. Det er vel heller etterfylling av væske i tilfelle. Angåande "rensing" av filteret er det ikkje nødvendigvis hastighet som er spørsmålet. Alfaomega er turtal. For rensing av filteret (brenne det reint) skal ein køyre bilen på 3-4000 rpm ei lita periode. Om ein gjer dette i 30 eller 120 km/t er eit fett, berre turtalet er tilstede. Køyrte sjølv 5 km på 3500 rpm i 4. gir i ein lang bratt tunnell nylig. Hastighet skal forbli usagt. Smile
Spesielt ved masse småkøyring er det viktig å få rensa filteret, ved masse langkøyring og aktiv køyring er det ikkje nødvendigvis like viktig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
sveinej

Registration date : 19.04.2010

PosteTema: Re: Partikkelfilter   22/5/2010, 17:35

På min Mondeo er det bytte av filter som må gjøres, dvs ikke bare etterfylling av væske.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Campist
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 88
Registration date : 28.12.2008

PosteTema: Re: Partikkelfilter   23/7/2010, 20:06

Nettopp ankommet hjemmet igjen etter en 6000 kilometer lang tur til Italia med campingvogn (1600 kilo). På vei nedover fikk jeg en aha opplevelse. Midt i Tyskland er de for mange berømte Kassel-bakkene. Allerede rett før Göttingen - i Hildesheim - stanset vi tilfeldig på en rasteplass for å gjøre vårt fornødne. Med en gang jeg stanset, så jeg det veltet brun røyk ut av høyre hjulbua. Det var svært varmt (35 grader) og bakkene er i det området på 7-8 % på autobahn.
Fordi trafikken suste forbi nærme, hørte jeg ikke noe fra bilen. Derfor gjorde meg klar til å åpne pansert for å se på kilden. Først da hørte jeg at vifta gikk og at det - heldigvis- var bare partikkelfilteret.
Mange ganger har jeg hørt og kjent lukta til filteret, men aldri så kraftig:-)

...når det er sagt. 2.2 literen som campingvogn trekker - det anbefales på det varmeste.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.campist.info
halvautomat

Antall Innlegg : 6
Registration date : 23.03.2009

PosteTema: Re: Partikkelfilter   27/8/2010, 16:55

Hej
Min Mondeo har i den senere tid rykket når den var kold - senere kunne den ligefrem stalle så det var med hurtigt at dreje tændingsnøglen igen.
Den anden dag da jeg kom hjem og satte den i carporten så lugtede den fælt ala brændt metal - efter kører bilen så normalt (har testet 2 dage) kan det være partikkelfilteret der har været tilstoppet, og den ikke har regenereret...
jeg troede at bilen selv gjorde det når det var nødvendigt?
Har andre oplevet noget tilsvarende?
Jeg kører måske for meget 'økonomikørsel - har haft den på 18,3 km l - men jeg kører faktisk bare lovligt efter hastighedsbestemmelserne +10 km :-)
TDCI 2,0 143 hk årgang 2008..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Frankeren
Beyond MondeoGeek!!
Beyond MondeoGeek!!

Antall Innlegg : 877
Registration date : 18.03.2010

PosteTema: Re: Partikkelfilter   27/8/2010, 19:34

For å fremprovosere en regenerering skal du ta å kjøre bilen i 80km/t på så lavt gir som mulig i rundt 2-3 mil. Regenereringen krever høy temperatur og må derfor ved mye småkjøring gjøres manuelt. I verste fall må man på verksted for å brenne det rent mekanisk. Ville prøvd å framprovosere regenereringen ved å gjøre som først nevnt her! Jeg gjorde dette selv en gang i ca 3-4-5 mil i sommer under min sommerferie tur fra bergen til bodø.
Dieselmotorene bør ikke kjøres på under 1700 o/min for mye. lent og fint.a bilen jobbe lett på rundt 2000o/min så holder avgassystemet seg rent og fint.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Partikkelfilter   Today at 18:22

Til Toppen Go down

Partikkelfilter
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next