Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Frontrute - steinsprut MK4

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Frontrute - steinsprut MK4   2/3/2008, 22:48

Nå har jeg kjørt ca 6000km med denne leie/lånemondeoen. I løpet av disse kilometrene har jeg fått 3 steinspruter. En minimal og to lett synlige "skår" men ikke store. Jeg har aldri hatt Ford før (får kanskje ikke nå heller he,he), men er vant til at det skal litt til for å få en steinsprutskade. De som har kommet nå er etter "puslestein i lav fart". Derfor synes jeg at disse frontrutene med varmetråder er svært følsomme for steinsprut. Noen eksperter eller noen med erfaring her?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Frontrute - steinsprut MK4   3/3/2008, 11:50

Erfaring: kjørte hjem etter jobb forrige fredag (to uker gammel bil), sto i kø på ring3, ser det kommer en stein gjennom luften, jeg har ingen mulighet til å svinge unna - boing - brist i ruta. Ikke noe problem med å få ny rute på forsikring, men det viser seg at ny rute har en liten profuksjonsfeil. En liten plastbit midt i synsfeltet som forstyrrer særlig i motlys.

Men det er helt klart at disse nymotens vinduene ikke tåler like mye som eldre vindu. På vår bil no. 2 (5 år gammel Opel) blir det bare små hakk i ruta av steinsprang. Og på min gamle veteranbil (1965 mod.) prellet stein av uten merker. Dette har nok noe med at eldre biler (+25 år) var lagd i en tid hvor det var flere grusveier enn i dag.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Frontrute - steinsprut MK4   3/3/2008, 17:05

Jeg har byttet både 1 og 2 ruter på de mondeoene jeg har hatt tidligere, pluss flere rutereparasjoner. Er man heldig er det utrolig hvor usynlig ei slik "stjerne" kan bli etter reparasjon.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Frontrute - steinsprut MK4   4/3/2008, 19:50

Hadde varmetråder i frontruta i gamlebilen også (Mondeo Mk. III), og det virket ikke som den var spesielt utsatt for slikt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Frontrute - steinsprut MK4   9/3/2008, 15:52

Etter 9 dager fikk jeg min første stjerne i frontruta også. Det var som fa.....må da være "svake" ruter i disse bilene ? Har ofte hørt det har smelt litt i ruta på gamlebilen også, uten at det har blitt synlige skader av det.

Har aldri vært borti dette med skifte av rute tidligere, så lurer på om det er stort tap av bonus på forsikringen i forbindelse med dette..eller ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Frontrute - steinsprut MK4   9/3/2008, 16:02

Nei, tror ikke det. Noen betaler kun egenandel, mens for andre er det helt gratis - avhengig av forsikringen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Frontrute - steinsprut MK4   9/3/2008, 16:03

Tjohoi skrev:
Etter 9 dager fikk jeg min første stjerne i frontruta også. Det var som fa.....må da være "svake" ruter i disse bilene ? Har ofte hørt det har smelt litt i ruta på gamlebilen også, uten at det har blitt synlige skader av det.

Har aldri vært borti dette med skifte av rute tidligere, så lurer på om det er stort tap av bonus på forsikringen i forbindelse med dette..eller ?

Stjerner kan repareres på kaskoforsikring uten bonustap eller egenandel, men hvis ruta må byttes betaler du en egenandel for glass skade, men ingen bonustap.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Frontrute - steinsprut MK4   9/3/2008, 16:11

Sånt er irriterende. Jeg har tatt to ruter de siste to årene. Min erfaring er at det strøs med mere grus og oftere pga de spesielle vinterforhold vi har. Mener også at NAF påpekte at det strøs med litt tyngre grus enn før. Når vi i tillegg har piggfrie dekk som er så myke at steiner fester seg og spyttes ut igjen ved fartsøkning kan det være årsaken til økt antall knuste ruter. Tror ikke rutene er blitt noe dårligere.
Men det hjelper vel ikke deg så mye Tjohoi.
Dette med bonustap var besvart av Titanium xxx for en stund siden. Hovedpoenget hans er at det er avhengig av vilkårene i din police. Noen selskap opererer med bonustap, andre ikke.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Kasei
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 84
Registration date : 10.12.2007

PosteTema: Re: Frontrute - steinsprut MK4   9/3/2008, 16:15

Det er ikke noe tap av bonus. Som oftest er det 2000 kr i egenandel, hvis du da ikke har spesielle avtaler i forsikringen som sier annet.
Hvis du bare har fått en rose i ruta uten at den har sprekt kan den tettes gratis hos Hurtigruta eller andre glasspesialister (kasko/delkasko dekker hele kostnaden).

Har hatt min S-Max i et par uker nå og hittil synes jeg den virker bedre i forhold til steinsprut enn min gamle Touran. I Touran'en smalt det steiner i både panser og frontrute stadig vekk, noe jeg regnet med var vanlig på såpass høye biler. Dette ser derimot ut til å være et mye mindre problem på S-Max, så det har sannsynligvis like mye med formen på bilen å gjøre og hvordan luften avbøyes rundt bilen.

På Touran'en tettet jeg en rose i ruta en gang og byttet ruta pga sprekk en gang. Ellers har det ikke blitt noe annet enn ubeydelige småmerker fra alle de andre gangene jeg har fått steinsprut. Pluss alle småhakkene i lakken i panseret da selvfølgelig.
Jeg mener jeg så en diskusjon tidligere om hvorvidt frontrute med varmetråder tålte mindre enn vanlig rute, men er ikke sikker på hvordan den endte. Er spent på å se hvordan S-Max'en holder etter hvert når steinene begyner å treffe.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Frontrute - steinsprut MK4   9/3/2008, 16:24

Tror det er denne tråden du viser til: http://www.norwegianmondeoclub.com/diverse-f11/steinsprut-og-varmetrader-i-frontrute-t439.htm

Ble vel ikke noen entydig konklusjon i den tråden heller.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436

PosteTema: Re: Frontrute - steinsprut MK4   9/3/2008, 17:47

Ok, takker for gode råd og tips - får ta en tlf til både forsikringsselskap og Hurtigruta i morgen vel.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: Frontrute - steinsprut MK4   5/4/2008, 08:04

Testene som utføres av euroNCAP har i dag fokus på myke traffikkanter, ikke bare de som er inn i bilen. Og her spiller frontruten en viktig rolle. Ofte havner hodet i frontruten ved påkjørsler. En porøs rute vil ha en bedre absoberingsevne og minske skadene, mens en hard rute vil enten knuse eller slenge hodet tilbake med påfølgende nakkeskader. Mulig det har sammenheng med hyppigere steinsprutskader.
Til sammenligning er det ikke lov å bruke polykarbonat/plastikk hjelmer i motorsykkel racing, bare glassfiber/kevlar pga. av deres evne til å absorbere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Frontrute - steinsprut MK4   

Til Toppen Go down

Frontrute - steinsprut MK4
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Frontrute til volvo 140/240 ønskes
» ØK frontrute bmw e36 coupe