Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

westfalia avtagbart hengerfeste.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: westfalia avtagbart hengerfeste.   2/3/2008, 12:26

hei, er det noen der ute som har automatisk nivåregulering og avtagbart wetfalia hengerfeste? På v50 har jeg 40cm avstand fra bakken til toppen på kula, på mondeo er det 48cm. det er eget feste til biler med auto nivå og selgeren sier det er det som de har satt på min bil. men en vanlig henger står rett på volvo v 50 og heller på mondeo. Med camping vogn øker jo faren for å subbe ned med baken ved i landkjøring fra ferge etc. Er det noen som har det samme utstyret som kan måle høyden på sin bil?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 76
Registration date : 17.11.2007

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   2/3/2008, 12:44

Jeg har ikke automatisk nivåregulering,men måler 48 cm.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   2/3/2008, 12:53

Ingvar skrev:

takk for svar, Ingvar! Da har du samme høyde som meg, feste for nivå reg skal være lavere fordi den ikke blir lavere med henger på. med et kuletrykk på 80kg blir din kanskje 5cm lavere bak. ser på side 182-183 i instruksjons boken, der det bilde av 2 fester, det ene er veldig bøyd , side 183. er det det du har? Veldig glad for svar for jeg skal til ford i morgen og bytte fra 7pol til 13 pol kontakt. Det er greit ordne opp i alt på en gang. Og skal hente vogna på lørdag og da er det greit å ha riktig høyde på feste.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondis
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 76
Registration date : 17.11.2007

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   2/3/2008, 13:09

Har sjekket i boka.Jeg har det med bøyen på.Det blir bare brukt til varehenger.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   2/3/2008, 13:15

takk for svar!
Er det noen der ute som har det rette hengerfeste? side 182 i instruksjons boken.

Sist endret av tdci den 2/3/2008, 14:57, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   2/3/2008, 14:48

Mitt hengerfeste er fabrikkmontert, men er likevel bøyd oppover og er ikke rett som vist på tegningen. Tror du at vi har fått feil krok?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Duxe

Antall Innlegg : 19
Registration date : 01.03.2008

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   2/3/2008, 15:03

tdci skrev:
Ingvar skrev:

takk for svar, Ingvar! Da har du samme høyde som meg, feste for nivå reg skal være lavere fordi den ikke blir lavere med henger på. med et kuletrykk på 80kg blir din kanskje 5cm lavere bak. ser på side 182-183 i instruksjons boken, der det bilde av 2 fester, det ene er veldig bøyd , side 183. er det det du har? Veldig glad for svar for jeg skal til ford i morgen og bytte fra 7pol til 13 pol kontakt. Det er greit ordne opp i alt på en gang. Og skal hente vogna på lørdag og da er det greit å ha riktig høyde på feste.
Hva er forsellen på 7pol og 13pol, har bare hatt 7pol:?:
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   2/3/2008, 15:09

jeg vet ikke men på konas v50 er det auto nivå og volvo hadde 2 forskjellige høyder på kula. Og det laveste er riktig. da står campingvogna helt rett etter bilen. hvis mondeo skal ha 8cm høyere kula, da blir vogna veldig lav bak. vogna med drag er ca 7meter og 8cm høyere foran gir stort utslag.
Ingvar har også bøyd feste uten å ha auto nivå. Så det virker litt rart at vi har maken , når det skal være ulikt? Jeg får vel vite noe mere i morgen, skal si ifra da.

her svaret jeg fikk fra selgeren.:
Har nå jeg forhørt meg med delelageret og de har gitt meg følgende svar: " Som det står i katalogen du henviser til, skal dele nummeret på avtagbart hengerfeste være 1382244 og vi har benyttet en annen som heter 1445514, som da skal være riktig"
Håper dette var oppklarende. Velkommen på mandag!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   2/3/2008, 15:16

Duxe skrev:
tdci skrev:
Ingvar skrev:

Hva er forsellen på 7pol og 13pol, har bare hatt 7pol:?:

7 pol er det som er på vanlige små hengere og gir deg det du trenger til lys på de. Det er 7 pinner i stikket. 13 pol har 13 pinner og skrues fast slik at det blir tettere og bedre kontakt i kobblingen. 13 pol gir deg i tillegg på en campingvogn ryggelys, tåkebaklys, strøm til kjøleskap og ladestrøm til batteriet i vognen og strøm til forbruk. 7pol er vel en gammelkobling , minst 35år . 13 pol koster noen hundre kr mer, men ingenting i forhold til totalprisen ! Noen sier det slik at 7 pol er steinalder kobling!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Duxe

Antall Innlegg : 19
Registration date : 01.03.2008

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   2/3/2008, 15:30

takker så mye for svaret tdci..
Da burde Ford ha levert med 13pol.
Her er det ikke snakk om mye kostnad i forhold til 7pol.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   2/3/2008, 15:48

Er litt forvirra nå. Gikk ut for å sjekke mitt feste som er fabrikkmontert. Mitt feste er ikke av den rette typen, men bøyd oppover, og jeg har aut nivåheving. Jeg har 13 pol kontakt.
Er forvirra fordi jeg nå lurer på om jeg har fått feil feste? Jeg skjønte ikke tilbakemeldingen fra selgeren din TDCI. Mente han at det feste vi har fått er det som er det riktige?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   2/3/2008, 15:58

jethores skrev:
Er litt forvirra nå. Gikk ut for å sjekke mitt feste som er fabrikkmontert. Mitt feste er ikke av den rette typen, men bøyd oppover, og jeg har aut nivåheving. Jeg har 13 pol kontakt.
Er forvirra fordi jeg nå lurer på om jeg har fått feil feste? Jeg skjønte ikke tilbakemeldingen fra selgeren din TDCI. Mente han at det feste vi har fått er det som er det riktige?
jeg er heller ikke helt klok på svaret fra selgeren, det står jo faktisk at det første delenummeret er riktig og at de har benyttet et annet som skal være riktig?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   2/3/2008, 16:00

Jeg har også vært og kontrollsjekket mitt feste. Jeg har automatisk nivåregulering, krok bøyd oppover og måler 48 cm.

Jeg målte også naboens hengerfester, en ny mazda 6: 49cm og en ny Subaru legacy, 47 cm.
Fikk en kamerat til å måle sine biler: Skoda octavia scout og Opel Astra, begge 43 cm

Men hva mente egentlig selgeren din TDCI ? Har du fått krok bøyd oppover som er riktig ut fra at du har automatisk nivåregulering ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   3/3/2008, 21:39

TDCI ! Har du funnet ut noe mer i dag om det er rett krok du har fått når man har automatisk nivåregulering ?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   4/3/2008, 08:40

StardustSilver skrev:
TDCI ! Har du funnet ut noe mer i dag om det er rett krok du har fått når man har automatisk nivåregulering ?

hei, har fått byttet til 13pol kontakt, selgeren sjekker med ford norge om hengerfeste. Det hengerfeste jeg har fått er til auto nivå. armen med kula er lik enten bilen har auto nivå eller ikke. jeg forstår da ikke hvorfor det er 2 forskjellige typer , fordi bilene er 100% like. reguleringen sitter inne bygd i demperne og når du beynner å kjøre "jekker" bilen seg opp til riktig høyde. Det at vanlige biler har oppimot 50cm bakkehøyde er jo fordi når du får på kuletrykk på 80-90 kg og kanskje last i bagasjerommet så synker de ned kanskje 5-6cm. En bil med auto nivå synker når du lesser den og jekker seg opp igjen etter noen meter kjøring. Volvo har 2 forskellige kroker pga dette og det er rart hvis ford ikke har det. Jeg regner med å høre fra selgeren i dag. Vogna taes ut på lørdag så da får jeg se hvordan det blir. Jeg tittet på forrige modell mondeo og de har mye lavere kula. Vi får se , det kan jo hende at dette er et "nytt" problem med den nye modellen. og de ikke har vært klar over dette . Jeg vet eller ikke hvor vanlig det er å ha nivå reg. så kanskje de ikke har opplevd dette før på den nye mondeo. Kanskje den forrige mondeo ble passe høy med auto nivå og for lav uten og den nye blir for høy med og passe uten!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   4/3/2008, 09:40

Det er kun på stasjonsvognene man kan få aut. nivåregulering.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   4/3/2008, 11:24

Tron Næss 17.07.2005 19:45:31</FONT>
Det finnes en ISO norm for høyden på kula. Den sier at kulen skal ha en heyde over bakken på mellom 37 og 42 cm ved lastet bil og påkoplet henger, måles når bil og henger står vannrett. En del fester er slik konstruert at du kan endre denne høyden ved å bytte ut halsen kula sitter på.

Dette svaret på et innlegg er hentet fra forumet i ncc, hvor jeg er medlem. tron næss er leder for teknisk komite i ncc.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   4/3/2008, 18:11

Synker bilen 6 cm ned når den har nivåregulering da......??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 334
Registration date : 17.02.2008

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   4/3/2008, 18:22

Surprised
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   4/3/2008, 21:27

StardustSilver skrev:
Synker bilen 6 cm ned når den har nivåregulering da......??

nei, den synker IKKE ned . det er det som er så rart at de da leverer maken krok til både med og uten auto nivå. jeg har ikke hørt noe fra selger i dag.
skriver så fort jeg hører fra han.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   10/3/2008, 13:08

hei igjen, jeg skulle hentet vogna lørdag men det ble utsatt til i morgen tirsdag, så da får jeg se i virkeligheten hvordan h feste passer. Fikk svar fra selgeren i dag:

Da har vi sjekket med Ford Motor Norge, og med Ford sitt delelager ute i Europa og vi får da melding om at det hengerfeste som er benyttet er det eneste som tilbys pr. i dag på den nye type Mondeo. Håper det du har kan benyttes til deres bruk
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   10/3/2008, 17:01

tdci skrev:
hei igjen, jeg skulle hentet vogna lørdag men det ble utsatt til i morgen tirsdag, så da får jeg se i virkeligheten hvordan h feste passer. Fikk svar fra selgeren i dag:

Da har vi sjekket med Ford Motor Norge, og med Ford sitt delelager ute i Europa og vi får da melding om at det hengerfeste som er benyttet er det eneste som tilbys pr. i dag på den nye type Mondeo. Håper det du har kan benyttes til deres bruk

Så Ford bryr seg ikke om Iso norm, eller om 8-10 m lengder kommer for langt ned bak. Du kommer vel med en tilbakemelding etter at vogna er koblet på.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   10/3/2008, 21:03

StardustSilver skrev:
tdci skrev:

Så Ford bryr seg ikke om Iso norm, eller om 8-10 m lengder kommer for langt ned bak. Du kommer vel med en tilbakemelding etter at vogna er koblet på.....

det gjør jeg, min vogn er 6.85 lang og hvis det går dårlig så får jo 10 meterne store problemer, vi får se! våger meg på en smileys,Very Happy !
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   11/3/2008, 21:58

Da er vognen hentet, dette er en vogn på 685cm. det er vel 3,5 -4 meter fra kula og til bakakselen. Da blir det et overheng på 2,5-3 m bak akselen. Jeg reagerte på kule høyden da jeg hektet på en liten varehenger, den så temmelig skakk ut. Jeg må \"innrømme\" at med cv på så slo det ikke så ille ut. 6-7 cm på såpass lang avstand slår nok ikke så mye ut. Det er jo mørkt ute så jeg må se mere i morgen. Vogna heller bakover , men ikke så mye at det er noe problem. Har du vogn på 10m så kan det nok slå mere ut . på volvo ser det helt rett , på mondeo i mørket ser det \"nesten\" rett ut. Ved for lavt feste slår bøylen under draget nedi, ved for høyt slår baken ned i . Det er den praktiske siden. Synsmessig så ser det ikke pent ut når vogna stuper ned mot feste og det er heller ikke pent når det ser ut som vogna forsøker å løfte bilen.

Jeg sendte en mail til ncc igår og fikk svar i dag.
Jeg er medlem i ncc og har et spørsmål til deg. Jeg har kjøpt en 08 mod mondeo med automatisk nivåregulering. Den har en høyde på ca 48cm fra bakken til toppen av kulen. Jeg har også en volvo v50 med automatisk nivåregulering og den måler 40cm fra bakken til toppen av kulen. volvo har 2 forskjellige kulearmer så man kan velge det som passer. Ford leverer samme kulearm uannsett nivåregulering og hevder at det ikke finnes noe annet. Min vogn er en hobby 495 og står veldig rett og fint på v50. Den vil jo helle en god bakover på mondeo, jeg vet ikke hvor mye , men er redd for at det blir et problem. Disse bilene synker jo ikke ned bak ved belastning.
Jeg mener du i et svar på forumet nevner en iso norm om dette, kan du gi meg flere opplysninger om den , eller hvor jeg finner den.
Hilsen tdci

Ja det er riktig at dette er besvart en gang og det står også litt i vår ”Tips fra NCC” brosjyre nr 7

Det er en ISO norm som regulerer dette og høyden skal være mellom 35 og 42 cm målt med ferdig lastet bil.

Litt avhengig av typen tilhengerfeste er det vanligvis ingen problem med å få tilpasset dette ved å bytte selve kroken.

Her han du søke litt på fabrikanten av ditt feste, Brink har for eksempel mer enn 40 varianter.

Håper dette hjelper deg.
Mvh Tron

Pt Portugal

Sist endret av tdci den 11/3/2008, 22:16, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   11/3/2008, 22:05

Når du hang på vogna, startet du motoren? Så vidt jeg vet, aktiviseres ikke aut nivåheving før motoren startes.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: westfalia avtagbart hengerfeste.   

Til Toppen Go down

westfalia avtagbart hengerfeste.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Tom Eirik's Tåjåta Selika
» ØK: Hengerfeste fra 60-70talls taunus/17m
» Glassfiber kåpa till VW T3 Dobbelkabiner.
» Hengerfeste VW Touran 2007 -->
» Tilhengerfeste Volvo PV