Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Første inntrykk

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4
AvInnlegg
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   19/4/2008, 08:15

Da har jeg fått tilbakelagt 4000 km, og bilen er så langt helt feilfri. Erfaringene med bilen er svært positive, men skal likevel prøve å gi noen nyanserte tilbakemeldinger.

Motor/gir. Jeg synes nok at en bensinbil generelt har en finere gange enn en diesel, og at en 6-sylindret motor er bedre enn 4. Mine 3 siste biler har alle vært 6ere, 2 av dem bensin og en diesel. Antallet hestekrefter har da vært 145, 197 og 224. Det er klart at man merker når man da går over til en 2 liters 130 hk 4-sylindret diesel. Det er ikke til å komme fra. Likevel vil jeg si at motoren i Mondeoen er en behagelig 2liter, som støyer og knatrer litt mer enn jeg har vært vant til, men som faktisk har tilstrekkelig med kraft (altså ikke overflod). Alle mine 3 tidligere biler var automat, så også denne. Og akkurat automaten står seg veldig godt i det gode selskap. Den er ufattelig fin med jevne girskift uten hakking.

Styring og fjæring på denne bilen imponerer. En mer presis styring skal det godt gjøres å finne. Det har vært en fryd i kombinasjon med 215 dekkene. I går la jeg over til 235 sommerdekk, og hadde en kort prøvetur. Virker ikke avskrekkende det heller, men følte nok at den ikke var akkurat like presis som med 215. Dette må jeg selvsagt teste ut bedre enn en tur på noen km. Den aktive fjæringsinnstillingen er god å ha. Jeg som vel så absolutt er innenfor Comfortkategorien tar meg selv i å bruke Sportsinnstillingen mye mer enn jeg hadde trodd. Dessverre skyldes ikke det min iver etter å få en bil med mer sportslige kjøreegenskaper, men det er nok mer veistandarden i dette landet som oftere og oftere krever en fastere innstilling. På E6 er det likevel Comfrot som gjelder.

Setene er relativt gode, selv om jeg personlig foretrekker hakket mykere fjæring. Det betyr ikke at man blir sliten på langkjøring eller noe slikt, men setene i biler i dag er generelt mye hardere enn tidligere.

Jeg har soltak på min bil, og merker at det støyer mer fra denne bilen når taket er åpent enn det jeg har vært vant til. Jeg tror dette skyldes takets utforming. Tidligere biler har vært flatere over taket. Her starter soltaket litt i foroverhelning helt fremme på taket, og dermed får nok vinden mer tak inn i kupéen, og da blir det mer støy. Kan muligens bedres med å montere en skjerm over. I vippeposisjon fungerer det helt OK.

Reflekser i vinduene som var et tema tidligere, har jeg aldri reagert på. Ringen i sidespeilet er vel den mest markante, men helt ubetydelig i forhold til irritasjon. Refleksen fra viftegrillen på dashbordet er sjeldent synlig. Nå har jeg interiør i Infinity Blue, og da er også dashbordet i den fargen. Mulig at det kan vært gunstig i forhold til refleksene.

Forbruk er målt på hver eneste langtur, og jeg har prøvd å kjøre så pent som mulig og så uøkonomisk som mulig. Laveste forbruk over et strekk på 200 km ble målt til utrolige 0,47 l/mil. Høyeste forbruk over strekk på 350 km ble målt til 0,59 l/mil. Da var det snakk om svingete veier og fjelloverganger opp i 1300 meters høyde. Det er klart at slike stigninger trekker på forbruket. Alt i alt meget fornøyd med forbruket for en bil med automat.

Snakket med selg seneste i går, og han kunne fortelle at nå var det 6 måneders levering på manuellgir og 10 måneder på automat. Ting har visst ikke akkurat blitt bedre.

Av utstyr som jeg valgte til bilen så er det fortsatt den aktive cruisekontrollen som tar kaken. Skulle jeg valgt ekstrautstyret i dag hadde jeg først vurdert automat, keyless, ACC, IVDC og Bi-Xenon.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Zonker

Antall Innlegg : 29
Registration date : 29.12.2007

PosteTema: Førsteinntrykk   21/4/2008, 19:41

Har kjørt ca 4000 nå.
Byttet venstre speilhus og en sensor bak. Ellers alt greit.

MEN........dette oppdaget jeg helt tilfeldig når stereo var slått av (for en gangs skyld).
Jeg hadde fylt bilen opp - mao full tank. I et P Hus måtte jeg kjøre litt frem og tilbake for å komme ut. Stusset da over litt lyd bak.Vel ute av P huset kjørte/stoppet jeg flere ganger.
Jeg måtte nesten le. Skulle tro jeg hadde en halvfull kagge med vin i bagasjen.
Det var en skikkelig skvælpelyd - ble nesten sjøsyk.
Var innom Ford, de skulle sjekke det opp mot andre Mondeoer. Har ikke fått noen tilbkemelding ennå.
Er det noen av dere som har hørt dette?
Tanken må være så og si full. Jeg er ikke en sånn type som fyller opp til siste dråpe, gir meg på første kneppet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   21/4/2008, 20:20

Samme hos meg. Da er vi i hvert fall 2. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   22/4/2008, 10:33

Kan ikke si jeg har merket dette på min. Men nå blir jeg vel ekstra observant på dette. Det er ulempen med å lese disse sidene - det er omtrent som å lese medisinske oppslagsverk: du føler deg straks syk, og finner et utall symptomer på dødelige sykdommer.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   22/4/2008, 10:57

Mondeo Man skrev:
Kan ikke si jeg har merket dette på min. Men nå blir jeg vel ekstra observant på dette. Det er ulempen med å lese disse sidene - det er omtrent som å lese medisinske oppslagsverk: du føler deg straks syk, og finner et utall symptomer på dødelige sykdommer.
du har et poeng der! Men det er nyttig også!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
larsse

Antall Innlegg : 37
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   22/4/2008, 15:24

Det med skvælpelyd har jeg også hørt når jeg rygget inn i garasjen, det var også med full tank.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 644
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   22/4/2008, 16:17

teoretisk skulle man jo tro det skvalper mest når tanken er halvfull, på bilen altså.

Sist endret av tdci den 23/4/2008, 17:01, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   22/4/2008, 20:17

Er det ikke skvalpelyd i alle biler som har flytende drivstoff?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Zonker

PosteTema: Re: Første inntrykk   22/4/2008, 21:56

Helt klart, ...spørsmålet er bare om lyden når frem til sjåføren.
Dette er den første bilen jeg har merket noe slikt på.
Da er det i det minste ikke noen produksjonsfeil på min bil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   22/4/2008, 22:03

Jeg har hørt skvalpelyden på flere andre biler opp gjennom årene (blant annet Honda, MB, Volvo), men det er mulig at lyden høres bedre i Mondeoen på grunn av manglende tanklokk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Zonker

PosteTema: Re: Første inntrykk   22/4/2008, 22:09

Vi får tenke positivt.
Det gir jo litt assosiasjoner til sommer på sørlandet, sol, kald drikke og reker.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
PetterDK
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 54
Registration date : 20.02.2008

PosteTema: Re: Første inntrykk   23/4/2008, 16:26

den siste der ødela hele assosiasjonen
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Dovla67

Antall Innlegg : 48
Registration date : 26.03.2008

PosteTema: Re: Første inntrykk   23/4/2008, 20:28

Venstre speilhus var det noe galt med den. Spør fordi jeg merker at min ventre speilhus er lit slakk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.fiskeeksperten.no
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   23/4/2008, 22:52

Nå har jeg kjørt en uke med bilen. Det er påfallende at den virker mye mer "tight" og solid enn den -07 standard leiemondeoen med 1,8 l diesel som jeg hadde, -mer bil liksom.

-Motoren fungerer bra, men det frister med noen ekstra hester
-Synes det er noe hjulstøy/resonans fra "bagasjeavdelingen"
-Automatakassa er noe av det bedre jeg har vært borti
-Små gadgets som innstigningslys og statiske hjørnelys er morsomt..
-Navidama snakker norsk og er kjent til og med på småveiene
-20" er omtrent som 18" å kjøre med, sporer ikke nevneverdig, men ser bra ut, det ser det ut som andre synes også
-Sony Ericsson P1i koblet seg rett opp med telefonbok og alt
*Altså meget fornøyd så langt

Sist endret av oednom den 23/4/2008, 23:21, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HaaZtr
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 85
Registration date : 15.11.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   23/4/2008, 23:15

Godt å høre at du er fornøyd oednom... etter så lang venting føles det vel godt... Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Zonker

PosteTema: Re: Første inntrykk   6/5/2008, 22:17

Det var høyre speilhus som fusket.
Jeg har innfellbare speil og det høyre speilet hadde en tendens til ikke å gå ut igjen i kjøreposisjon.

Idag begynte "service Oil" melding å poppe opp. Bilen har gått 3500km. Peilet oljen den var OK.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Balder
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 83
Registration date : 13.03.2008

PosteTema: Re: Første inntrykk   3/6/2008, 00:30

Har fått bilen i dag og har kjørt rundt noen timer. En god del å sette seg inn i og det lønner seg å lese instruksjonsboken. Står en god del fornuftig der, selv om en ikke får svar på alle spørsmål.
Synes kjøreegenskapene virker gode og merket ikke noe til sporing som enkelte andre med 18" tommers felger har nevnt.
Litt uvant å gå fra automatikk til manuell, men liker å "kjøre" bilen selv så det skal gå bra. I tillegg syntes jeg det var litt drøyt å betale 32000kr ekstra for automatkasse når 29000kr av dem er avgifter.
Fikk koblet opp mobilen via bluetooth og det fungerte utmerket. Nå er ikke jeg av dem som ringer så mye når jeg kjører bil, men greit å ha denne muligheten til å svare når andre ringer.
Syntes jeg hørte en knirkelyd i nærheten av førerdøren, men det må jeg utforske litt nærmere. Hadde slengt fra meg en del ting i oppbevaringsrommet i døren så muligt at det var det som gav lyd fra seg.
Dagen har stort sett bestått av å kjøre litt rundt og gjøre seg kjent med bilen, samtidig som jeg testet ut at ekstrautstyret jeg hadde bestillt var tilstede og fungerte som det skulle. Ikke så lett å få sjekket regnsensoren i det finværet vi har for tiden. Smile
Førsteinntrykket er veldig bra, men det var et par ting som jeg må bemerke. Motorstøyen ved aksrellasjon var litt høyere med diesel enn hva jeg er vant til fra tidligere bensinmotorer.
Når det gjelder oppbevaringsrommet nede til venstre for rattet virket det veldig plastaktig. Og skuffen innvendig i rommet lå og slang når jeg åpnet det. Måtte trykke den på plass i lokket. Håper den holder seg på plass.
Lyden av Sonyanlegget med åtte høytalere var god men ikke mer. Får se hvordan det lyder etter hvert når jeg har fått finstilt det og høytalerne har fått gå seg litt varme.
I verste fall må det innvesteres i bedre høytalere og eventuelt en sub. Men jeg er kanskje litt sær der. Wink
Merket også en del reflekser i frontruten, men ikke alt for sjenerende.
Men nå får det være nok. Skal komme tilbake med flere inntrykk om et par uker når jeg har blitt mer kjent med bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
arvidsor

Antall Innlegg : 8
Registration date : 07.01.2008

PosteTema: Re: Første inntrykk   4/7/2008, 01:26

Hentet bilen idag etter nesten 11 mnd venting. Har fått kjørt ca 250 km idag. Førsteinntrykket er MEGET bra og mest imponert av ACC(Bilen bremser selv, gasser så opp igjen, helt fantastisk ) og IDCV(perfekt å kunne stille inn veiegenskapene etter veien bla. mye fartsdumper osv ). Disse 2 sakene tror jeg forbedrer kjøreegenskapene og sikkerheten utrolig mye. 3D Navigasjonen var også lekkert og lyden syns jeg også var veldig bra.
Automatgirkassa+moto+ IDCV= KNALLBRA.
Syns det var litt vindsus fra takluka når hastigheten ble høy (110km), men det kan kanskje også skyldes takboksen og turbulens der?.

arvidsor's Titanuim X Stv. 2.0 TDCi 130 hk med autom

Bi-xenon, Luftkvalitetsensor,Met.lakk Panther black,mørktonet glass,avansert navigasjon med CD-veksler
nøkkelfri adkomst og start, 8-veis el.justering av setet,el.soltak,spoiler,takrails,metallfarvet,Avtagbart hengerfeste,dekktrykksensor,ventilerte forseter,
Varmereflekterende frontrute
komfortpakke),Safetech-pakke,
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Første inntrykk   

Til Toppen Go down

Første inntrykk
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 4 av 4Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4
 Similar topics
-