Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Første inntrykk

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
Kasei
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 84
Registration date : 10.12.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   9/3/2008, 10:26

Enig angående smilies. Innlegg som er blottet for komma, punktum og spørsmålstegn er også tunge og vanskelige å lese.

Hw.no har en guide for bruk av nettforum som er veldig god. Det er nok ikke alt som er relevant for dette forumet, men det meste som står der er generelt for skikk og bruk for nettforum.
http://www.diskusjon.no/index.php?act=boardrules

Jeg vet at mange synes det er vanskelig å skrive riktig og noen sliter også med dysleksi. Likevel kan det være greit for sin egen del og lære seg bruk av store bokstaver og punktum/spørsmålstegn for at andre lettere skal forstå.

Johnny Ghia: Dette mener jeg ikke som et direkte angrep på deg, men mer generelt da jeg har sett flere som skriver litt utydelig i innlegg. Jeg tror du har mye å bidra med her inne og at flere vil oppdage det om du legger litt mer anstrengelse i å skrive sånn at vi forstår deg bedre Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   9/3/2008, 11:40

Kasei skrev:
Enig angående smilies. Innlegg som er blottet for komma, punktum og spørsmålstegn er også tunge og vanskelige å lese.

Hw.no har en guide for bruk av nettforum som er veldig god. Det er nok ikke alt som er relevant for dette forumet, men det meste som står der er generelt for skikk og bruk for nettforum.
http://www.diskusjon.no/index.php?act=boardrules

Jeg vet at mange synes det er vanskelig å skrive riktig og noen sliter også med dysleksi. Likevel kan det være greit for sin egen del og lære seg bruk av store bokstaver og punktum/spørsmålstegn for at andre lettere skal forstå.

Johnny Ghia: Dette mener jeg ikke som et direkte angrep på deg, men mer generelt da jeg har sett flere som skriver litt utydelig i innlegg. Jeg tror du har mye å bidra med her inne og at flere vil oppdage det om du legger litt mer anstrengelse i å skrive sånn at vi forstår deg bedre Smile

helt enig! jeg har 7 årig folkeskole fra 60 tallet og skriver så godt jeg kan. Det er jo meningen at dette forumet skal være for alle og at vi alle har noe å bidra med. Men vi kan alle gjøre vårt beste i å skrive så godt vi kan! De reglene du henviser til er fine, så de bør alle lese.Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 334
Registration date : 17.02.2008

PosteTema: Re: Første inntrykk   9/3/2008, 14:37

ja helt enig...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Happy
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 80
Registration date : 12.12.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   9/3/2008, 15:01

johnny ghia x 08 skrev:
ja helt enig...

Litt uklart for meg, men hvem, eller hva, er du enig med?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Første inntrykk   9/3/2008, 15:11

du får lese da
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Første inntrykk   9/3/2008, 15:13

Jeg skjønner ikke alt her jeg heller Shocked
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Første inntrykk   9/3/2008, 15:18

Slutt å bli så pirkete på forumet,ikke heng deg opp i små feil (er det norsk lærere her da...)Laughing
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Happy
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 80
Registration date : 12.12.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   9/3/2008, 15:37

johnny ghia x 08 skrev:
Slutt å bli så pirkete på forumet,ikke heng deg opp i små feil (er det norsk lærere her da...)Laughing

Jeg ble ikke ferdig norsklærer Wink. Fikk 3 barn på rappen mens jeg var under utdannelse. Ikke at en generell interesse for skriftspråk har noe med det å gjøre.

Ang mitt spørsmål: jeg er litt usikker på hva du er enig i, om det var siste innlegget eller innlegget før, eller noe enda lenger opp i tråden. Om du synes det å lure på hva du mener er prikete, så er det klart at jeg kan slutte å spørre.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Første inntrykk   9/3/2008, 18:34

Det er ikke du som er pirkete .Det var en annen her som er det.Må passe meg nå,så jeg ikke skriver feil..noen sliter også med dysleksi som en på pekkkkkeeerrr her på forumet.hvis man skal henge seg opp i skrive feil,så for man finne på noe annet...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   9/3/2008, 18:59

Tror vi skal legge denne død nå folkens og bevare den gode tonen vi har hatt her så langt, før dette drar seg ut... Jeg forstår at det kan være irriterende når et innlegg kun består av et smil og slikt (klarer meg fint uten det selv), så her må vi tenke oss litt om før vi poster. At det dukker opp noen skrivefeil skal vi klare å leve med, men når man poster bør det være noe mer i det enn et nydelig smil Smile .
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
eppen
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 224
Registration date : 11.09.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   9/3/2008, 20:50

Jeg tror at hvis det er noen som lurer på dette med sitering, så kan man ta en titt på nettet ang det. Typisk så siterer man den delen av en tidligere post man vil kommentere. Helst ikke hele posten fra tidligere, da det som oftes blir overflødig.

Ellers vil jeg anbefale å sjekke litt kotyme rundt dobbelposting. DVS, istedenfor å sende flere poster hvis man skriver feil, så kan man endre den ene posten sin. I praksis er 2 poster etter hverandre av samme person er uting.

En siste ting er at sms språk på forum normalt sett holdes på et minimum. Det er slik at det er vanskelig nok å forstå hvordan andre tenker når man skriver, derfor prøver man heller å bruke 10 ord for mange enn 10 ord for lite.
Personlig leser jeg igjennom innleggene mine en gang eller 2 etter de er skrevet. Det er veldig ofte jeg ser at det ikke kommer spesielt godt fram hva jeg prøver å si. Som sagt så er ikke de andre tankelesere, og den eneste info man sitter med er de få utvalgte ord man velger for å uttrykke seg.

Just my 2 cents, ikke for å fornære noen.....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 162
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   16/3/2008, 21:51

Etter ca 700km og en langtur til Kragerø har jeg noen synspunkter. Uansett er bilen er herlig å kjøre.

Speedometer viser 10 km høyere enn den faktiske hastigheten. Har originaldimensjon på dekk 16". Har testet med GPS og radar langs veien (nei er ikke tatt i kontroll). Skal sjekke dette med forhandler.

Dielselforbruket burde vært lavere enn 8,7l pr mil.

Stereoanlegget burde hatt bedre lyd. I baksetet var det ikke så bra. Sammenlignet med en kompis som har Skoda, og han hadde bedre lyd.

Dørene er kommentert av andre før og det burde vært flere "hakk" som dørene "stoppet" i når de lukkes opp. Ett stopp og så helt opp blir for langt. Og de burde være strammere.

Sist endret av pohorne den 17/3/2008, 09:09, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Fosen
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 70
Registration date : 28.12.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   16/3/2008, 22:40

pohorne skrev:

Hei, er enig at dieselforbruket ditt var veldig drøyt ja - 8,7 l pr mil, du bør sjekke for diesellekkasje...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102

PosteTema: Re: Første inntrykk   16/3/2008, 23:31

pohorne skrev:

Nå har tralla mi gått 14k og fredag 14 mars så fyllte jeg bilen og kjørte Sandefjord Bergen på 6t 40min på vekslende føre. Jeg hadde snitt på 0,58L med min 140hk. Kan ikke skjønne det forbruket du har. Her må det være noe galt....
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Første inntrykk   17/3/2008, 01:10

Etter ca 700km og en langtur til Kragerø har jeg noen synspunkter. Uansett er bilen er herlig å kjøre.

Speedometer viser 10 km lavere enn det faktiske. Har originaldimensjon på dekk 16". Har testet med GPS og radar langs veien (nei er ikke tatt i kontroll). Skal sjekke dette med forhandl.

hei, speedometeret mitt viser også galt ca, 5km i 50 kmt og 8-10 i 100kmt. dette er målt med gps. det er 16tom på den, sommerdekkene er 17tom. har det noen betydning på feil visningen? Dette er en ghia x med 235.45.17.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352

PosteTema: Re: Første inntrykk   17/3/2008, 08:21

Dieselforbruk har jeg kun målt på langtur, og den har ligget på 0,56 l/mil på første tur, 0,51 l/mil på andre tur og 0,53 l/mil på tredje tur. Dette er bil med automatkasse. Det skal merkes at jeg kun ligger på fartsgrensen, dvs. jeg legger speedometeret på 85 i 80 sone, og jeg har vært alene i bilen.

Bykjøring har jeg hatt relativt lite av. Synes også det er vanskelig å måle forbruk på bykjøring, da det er så avhengig av trafikkmønsteret, rushtid, utetemp. osv., men det lille jeg har hatt viser forbruk rundt 0,8-0,9 l/mil.

Har målt speedometeret og det viser utrolig lite feil. Var vant med 8-10 km feilvisning fra tidligere biler, mens her er det kun 3-4 km. Altså når jeg legger nålen på 85 så holder jeg rundt 81-82 km/t. Har da dimensjon 215/55-16 nå på vinterdekkene. Rulleomkretsen på disse og 235/45-17 dekkene er omtrent identisk, så målingene skal derfor ikke variere med dekkdimensjon.

Dette problemet med dørene er ukjent for meg. Synes de er greie å åpne og å styre åpningen på. Dette med 2 "hakk" er vel det vanlige.

Fortsatt fungerer absolutt alt uten noen feil, så forhåpentligvis skyldes det at Ford har fått ryddet litt barnesykdom av veien. Ellers kan det jo være at jeg bare har vært utrolig heldig, alternativt at feilene dukker opp i nærmeste fremtid. Vi får se.

Feil er noe dritt uansett, for en ønsker jo ikke det på en ny bil. Likevel så er det verdt å fokusere på det som virkelig er bra med denne bilen, og jeg nevner styringen som er utrolig presis og behagelig. Motoren som starter øyeblikkelig og drar godt. Utrolig gode bremser. veldig god fjæringskomfort, og en herlig automatkasse. Bare så synd at den må gires manuelt til 6. gir i 80-sone. Programmeringen er slik at den endrer ikke gir før den har passert rundt 2100-2200 o/min. Da er farten på speedometeret 95 km/t. Når fartsgrensen er 80 km/t så blir det til at jeg må tvinge den i 6. gir manuelt. Da detter turtallet fra 2000 til 1500 o/min, og forbruket går ned.

Mitt førsteinntrykk var ubetinget positivt, og det førsteinntrykket er på alle måter forsterket nå i ettertid.

Har forresten hatt en slik episode med fylling på Statoil, der jeg måtte lure dråpene innpå. Merket at på den pumpen så var det veldig nøye på hvordan jeg holdt munnstykket inn i påfyllingsrøret. Kun en gang dette var problem. På annen Statoilstasjon var det ingen problem.

Grugleder meg til å legge om til sommerdekk en gang etter påske. Gruer meg for at dimensjonen med 17" dekk blir for stor og at det går utover styringen, og gleder meg dersom det er vellykket. Synes TitX felgene er kjempefine. Forbruksmessig så kan det nok være en ulempe med så brede dekk. Jeg kommer nok til å følge opp og se om den må ha mer med 235/45-17 dekk kontra dagens 215/55-16 dekk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Første inntrykk   17/3/2008, 08:25

Hvis den viser 10km lavere enn faktiske hastighet,blir jo vi som lager påske køen Shocked
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Første inntrykk   17/3/2008, 09:10

Jeg opplevde også problemer med å få på diesel, Så fant jeg ut at hvis jeg lar pistolen hvile ned med sin egen tyngde så går det helt fint.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Første inntrykk   17/3/2008, 09:11

Det er nok motsatt. Dersom speedometeret viser en lavere hastighet (f.eks. 50 km/t) enn det du faktisk kjører (f.eks. 55 km/t), så blir det nok Mondeoen som tar igjen påskekøen. Men den kommer nok alle påsketraffikanter til å sitte i uansett hva nålen viser.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Første inntrykk   17/3/2008, 09:13

tdci skrev:
Jeg opplevde også problemer med å få på diesel, Så fant jeg ut at hvis jeg lar pistolen hvile ned med sin egen tyngde så går det helt fint.

Det samme som jeg også fant ut.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pohorne
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 162

PosteTema: Re: Første inntrykk   17/3/2008, 09:29

johnny ghia x 08 skrev:
Hvis den viser 10km lavere enn faktiske hastighet,blir jo vi som lager påske køen Shocked

Jeg skrev feil, det skal være høyere. Speedometer viser 80, GPS viser 70. Og jeg blir sinke i trafikken Laughing .

Snakket med forhandler om dette med forbruket og han lurte på om det var kjørecomputervist forbruk ellr faktisk forbruk. Hmm, trodde da computeren var nogenlunde riktig.

Skal ha bilen inne 7/4 for montering av hengerfeste. Samler opp litt småting som de kan titte på da. Kommer med mer når dette er gjort.

Torz skrev:
tdci skrev:

Det samme som jeg også fant ut.

Forhandler forklarte også for meg at pistolen skal hvile ned av seg selv. Det fine med diesel er at det er en pinne på pistolen slik at man slipper å holde den. Den stopper av seg selv når den er ferdig. Og da kjære venner skal dere ikke prøve å lure på mer diesel. Da blir det for mye og resultatet blir dieselsøl. Det siste er nevnt i annen trød hvis jeg ikke husker feil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Fosen
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 70
Registration date : 28.12.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   17/3/2008, 10:40

tdci skrev:

På innsiden av drivstofflokket er en tegning som viser hvordan en skal holde "pistolen" når en fyller drivstoff..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

PosteTema: Re: Første inntrykk   17/3/2008, 10:47

Fosen skrev:
tdci skrev:

På innsiden av drivstofflokket er en tegning som viser hvordan en skal holde "pistolen" når en fyller drivstoff..

Den skal jeg se på! he,he hvilken nordmann ser på bruksanvisning, tegninger og liknende? Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   17/3/2008, 13:10

Forbruket vårt på første tanken var, etter computeren å dømme, 8,7l/100 km. Vi kjører i by, har automat, og det er mange korte turer på kald motor. I alle fall i denne omgangen. Snart skal vi på påsketur til østlandet, og vi håper på en god tur og et lavt forbruk - selv om vi skal ha skistativ på taket.

Bilen er selvsagt en drøm å kjøre. Tok meg i å lure på om det kunne bli bedre enn dette? Ikke i noen bil jeg har prøvd, i alle fall.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
Mondeo Man

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   24/3/2008, 14:26

Jeg fortsetter på denne tråden, selv om vi etter en måned har flere enn bare det første inntrykket. Men: dette ble vår første langtur, så dette er første inntrykket av den nye bilen på langtur.

Jeg har skrevet om noe plunder og heft på "kjente feil og problemer", men her skriver jeg om bilen på langtur.

Vi kjørte Bergen - Kongsberg t/r, og en del i Kongsbergområdet i påsken. Vi var innom alle slags føre, og bilen oppførte seg helt fortreffelig. Selv sporete og islagt veg likte den godt. Var stabil og stødig på en svært tillitvekkende måte. Jeg kjørte ikke på noe vis uforsvarlig (hadde våre dyrebare barn i baksetet), men tok stadig igjen andre og dyrere biler på vanskelig underlag.

Langfredag la vi ut til Heistadmoen for å ake! Ikke min ide, for å si det slik. Det var ca. 40 cm løs nysnø, og det lå biler i grøftene både her og der. Ved Heistadmoen var det ikke brøytet en gang, og Mondisen gjorde jobben som plog på et svært overbevisende sett.

Har aldri hatt bil med skinnseter før, men jeg liker dem svært bra. De gir en helt fortreffelig følelse, og gnissingen av barneseter mot lær er faktisk bare oppbyggelig!

Ingen tvil om at dette er en svært egnet langturbil.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
Sponsored content

PosteTema: Re: Første inntrykk   Today at 01:06

Til Toppen Go down

Første inntrykk
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 3 av 4Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Linder i GT klassen. kontonr i første innlegg
» Din første-bil