Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Første inntrykk

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 352
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Første inntrykk   29/2/2008, 15:37

Da ble bil overlevert i går 28.2. Full honnør til Bilia Fornebu som har vært ytterst flinke i sin kundeoppfølging. Første tur ble penderlertur hjem på 37 mil. Så langt står bilen til forventningene og vel så det.

Forbuk på første tur ble 0,56 l/mil (bilen har automat). Dette anser jeg som meget akseptabelt.

Automatkassen sjaltet fint og virker bra. Litt forundret likevel på at den ikke vil legge inn 6. gir så lenge jeg ikke kjører fortere enn tillatt hastighet (80). Bilen lå i 80 på 2000 o/min, noe jeg synes er alt for høyt. Jeg måtte legge den manuelt i 6. gir, og da datt turtallet til 1500 o/min. Skjønner ikke hvorfor den er programmert slik.

Adaptiv kruskontroll? EN DRØM. Fikk virkelig testet effekten nord for Gardermoen der 2 felt blir innsnevret til 1. Her sto bilene i kø for å komme inn på rekke. Jeg foretok meg ingenting. Hastighet var programmert til 85 km/t, bilen slakket på gassen før den til slutt måtte bremse, la seg pent inn bak bilen foran og fulgte på. Dette var helt enormt bra. ACC? Go for it.

IVDC? Yes, kjempebra. Comfortinnstilling på hovedveien, og bilen duvet av gårde. Sporete vei lenger nord i dalen, duvingen ble litt for mye, kjørte den i Normal, og alt var OK. Så litt dårligere vei, la den i Sport og den var stram og fin. Dette er nok ikke et must, men du verden så bra når en først har det.

Dekkene var Continental piggfrie vinterdekk på 16" Ghiafelger og dim. 215/55-16. Suveren komfort og størrelse. Selv i veibane med dype hjulspor gikk bilen rakt frem som en prest. Ikke noe vingling og sporing. Jeg kan i alle fall innestå for at denne dimensjonen passer til bilen. Er spent på om sommerdekkene blir for brede, men det får vente. Fikk for øvrig ikke prøvd dem på vinterføre da det var blitt bart på veien.

Styringen er et eventyr på denne bilen. Presis, kontant, og ikke noe behov for å sitte å holde i rattet. Her har Ford skutt en innertier, og styringen overgår både BMW og Mercedes (jeg har prøvd begge og vet). Tro det eller ei. Men når det kommer til støyisolering så har nok premiumsegmentet et forsprang. Kunne nok foretrukket noe lavere støynivå. Forøvrig ingen knirkelyder og annet som har vært diskutert på forumet.

Informasjon er bra. Jeg liker Conversen godt, men synes nok det var litt kronglete å endre fra f.eks. gjennomsnittsforbruk til gjennomsnittshastighet. Da måtte man inn å endre valg via flere menyer i stedet for å kunne endre mer på direkten. Her har de et potensiale til å forbedre, men bortsett fra det så var det et utrolig artig instrument å ha med seg.

Navigasjonen virker også grei. Synes kanskje at kartdatabasen er litt puslete rent visuelt sett, men den fungerer godt. Det er vel ingen kart som egentlig er veldig bra her.

Stereoen fungerer godt og tilfredsstiller nok de fleste behov. For meg (som er musikkentusiast) så kunne jeg nok ha tenkt meg å få noe mer bass. Skulle derfor ønsket at man kunne ha hengt på en ekstra forsterker til kontrollenheten, men det går ikke. Jeg skal nok klare å være tilfreds, selv om jeg har hatt bedre lyd før.

Stemmestyring har jeg ikke benyttet, og betviler kanskje at jeg kommer til å bruke det. Det er jo så lett å trykke på noen knotter. Muligens jeg skal prøve det på telefonen? Denne har jeg ennå ikke koblet til.

Setene er svært gode, og virker eksklusive. Alle mulige innstillingsvinkler som gjør at en finner gode sittestillinger. Alt el. gjør det jo også til en lek å småjustere. Rattjustering hjelper også på.

Keyless entry og start fungerer veldig godt. Jeg lurte litt på dette med å holde inne startknappen til bilen starter, men det er jo ingen problem fordi den starter jo med en gang. Dette vil jeg si er et must for meg personlig.

Alarm er med, og selvsagt ikke testet. Den skal jo fungere i alle andre tilfeller enn når jeg styrer med bilen.

Soltak fungerer som det skal og har en-trykks åpne og lukke funksjon.

Ventilerte seter fikk jeg ikke noe ut av på min første tur. Her må jeg studere litt nærmere virkemåten. Oppvarmet baksete er ikke testet, men håper det kjennes OK.

Lysene virker bra (Bi-Xenon). Det lyser dessuten ekstra godt opp foran bilen med grøftelysene på, noe som ikke er en selvfølge. Eneste kan være at på nærlys så virker det som om lyset lyser frem til et visst punkt og så er det helt mørt foran det punktet.

Reflekser i vindu som har vært kommentert var ingen problem. Det gjelder om ikke å se etter dem men overse dem. Oppvarmet frontrute var heller ikke noe problem.

Jeg reagerer nok litt på at den skrur seg på både med oppvarmet bakrute og frontrute med en gang man starter bilen. Kan godt skjønne at batteriet tappes dersom den gjør det hver gang det er kaldt ute, og det blir småkjøring i tillegg. Sikkert godt ment, men det er ikke alltid det er nødvendig å ha disse trådene på.

Fargevalg er jeg storfornøyd med, ikke minst interiørfargen i Infinity Blue. Dette var innertier for meg personlig.

Oppsummert er førsteinntrykket at dette er en utrolig bra bil. Håper det fortsetter slik.

Sist endret av Torz den 29/2/2008, 16:04, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
KS
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 78
Registration date : 02.10.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   29/2/2008, 15:46

GRATULERER Torz
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Første inntrykk   29/2/2008, 16:06

Takk for det. Håper jeg har klart å fremstille det noenlunde objektivt. Når det gjelder stereoen så har nok jeg krav som langt overgår gjennomsnittsbrukeren, men det er jo tross alt veldig god lyd bare så det er sagt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Bargib

Antall Innlegg : 25
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   29/2/2008, 16:24

Hvad stereo har du i?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Første inntrykk   29/2/2008, 16:33

Det er Blaupunkt sin navigasjonsenhet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   29/2/2008, 17:44

Gratulere, slutter meg til ditt førsteinntrykk. Jeg har hatt bilen i litt over en mnd, og synes den bare blir bedre og bedre. Det du nevner med aut har ikke jeg lagt merke til. Kanskje det går seg til etterhvert som du har kjørt inn motoren. Men du må koble til mobil, det funker sååå bra. Fortsatt lykke til.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   29/2/2008, 18:16

Gratulerer med bilen, 37 mil pendling.....hvor langt oppi dalen kjører du? Du passerer nok her jeg bor, i øverste enden av Mjøsa Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Første inntrykk   29/2/2008, 18:51

Helt til Lom.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Carnivore
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 394
Registration date : 18.11.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   29/2/2008, 19:52

Flere sier at lyden er finere med Sony anlegg, men da får man ikke navigasjon. Man får ikke i pose og sekk. Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Odin Ravn
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 56
Registration date : 05.12.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   29/2/2008, 21:25

Grattis, Torz (og alle dere andre som har mottatt bilen)!

Godt å se en god og relevant beskrivelse av ditt førsteintrykk av kjøretøyet. Tipper du sitter godt der i førersetet og nyter doningen.

Jeg håper selv å kommer med tilsvarende "rapport" når jeg mottar min Mondeo, og at alt fungerer vel. Foråpentligvis i løpet av mai/juni.

Vel, kjør forsiktig - og gratulerer!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 334
Registration date : 17.02.2008

PosteTema: Re: Første inntrykk   29/2/2008, 21:36

gratulerer Very Happy jeg for bare vente til juni, Very Happy gleder meg
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
krispo
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 115
Registration date : 25.09.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   29/2/2008, 21:43

Gratulerer, det var en fin og utfyllende kommentar om førsteinntrykket, får min bil på mandag så da skal jeg også skrive en rapport
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Første inntrykk   1/3/2008, 09:09

Har nå klart å koble opp mobiltelefonen mot navien. Det viser seg at begge mine telefoner, Nokia N95 og Nokia 6680 finner blåtannenheten Ford Audio. Utfordringen er å få overført informasjon fra adresseboken. Etter en del forsøk var det N95 som klarte det, mens den gamle 6680 (3 år gammel) ikke klarte å overføre adressene.

Testet videre ut musikkanlegget med noen referanse CD'er. Lyden er faktisk utrolig god. Som nevnt tidligere så savner jeg nok dypbassen. Det er jo en umulighet å få det til ut av normale dørhøyttalere. Jeg har en 12" sub som jeg har brukt tidligere. Bare så synd jeg ikke får koblet den til. Navigasjonen har for øvrig fått 3D visning.

Sjekket de ventilerte forstene. Hører i alle fall at viften går, men uten at jeg kjenner at det blåser noe luft. Vel, det er vel ikke akkurat den viktigste funksjonen på denne årstiden.

Fant forresten ut at bilen har dobbeltlås. Det var jeg ikke klar over. Trykker man to ganger på dørhåndtaket så låser den på to nivåer. Visstnok så gjør nivå 2 det umulig å åpne bilen med dørhåndtaket innenfra. Altså, her kan man ikke knuse vinduet og åpne bilen. Det er jo utrolig betryggende å ha muligheten. Nøkkelløshåndteringen virker i alle fall utrolig bra. Låser opp umiddelbart. Ikke noe fikkel der. Dessuten er det utrolig rask start på motoren. Ikke noe behov for å holde inne startknappen lenge. Den kommer med en gang.

Fant også en knapp jeg ikke helt skjønner vitsen med (knappen med åpen hengelås på bildet). Den kan tydeligvis åpne dørlåsen dersom døren er låst fra innsiden, men er det hele hensikten? En får jo til det samme ved å vippe ut låsehendelen som sitter like ved. Noen som kjenner til dette?

Fikk med gummimatter til bilen. Alt er tydeligvis laget til Mondeo, da de kom med trykknapper for feste til gulvet. Dette er utrolig praktisk slik at matten ikke forskyver seg. Spesielt viktig dersom man har manuell gir og må clutche og ikke får pedalen i konflikt med matten. Bagasjeromsmatten var også av type Modeo, og passer perfekt inn.

Bakrutespoileren tar seg godt ut, men har nok ingen funksjon hva angår sprut på bakruten. Dette har vi jo diskutert tidligere. Imidlertid ser det ut til at skvettlappene gjør en god jobb med å holde skjermene rene.

Prøvde å skyve førersetet helt tilbake. Her var der lengde nok til en kropp på sikkert 2,10 m. Jeg strakte bena helt ut, og var likevel langt unna pedalene.

Sist endret av Torz den 1/3/2008, 09:56, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: Første inntrykk   1/3/2008, 09:28

Gratulerer Torz.

Godt å se at den lever opp til forventningene. Har samme inntrykk som deg når det gjelder funksjon og kjøreglede etter 8000km. siden 21/12-07. Eneste skår har vært alle småfeilene, og noe slurvet verksted. Glemte å ta av 2 stk. shims på hvert forhjul, montert bakviskeren feil etter bakrute skift samt riper i bakluken...Sad Skal inn når den nye "bugkilleren" og 3D navien kommer så da håper jeg det er ett avsluttende kapittel. Har endelig fått styling tåkelysene, så de skal monteres til torsdagen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   1/3/2008, 11:51

Glad jeg ikke har solgt bruktbil til en del av medlemmene her, var ute for en som spurte etter produksjonsmåned/år på sommerdekkene, men med noen av spesialestene her kunne det nok ha blitt bli adskillig verre! lol! No offence!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436

PosteTema: Re: Første inntrykk   1/3/2008, 12:35

Torz skrev:
Fant forresten ut at bilen har dobbeltlås. Det var jeg ikke klar over. Trykker man to ganger på dørhåndtaket så låser den på to nivåer. Visstnok så gjør nivå 2 det umulig å åpne bilen med dørhåndtaket innenfra. Altså, her kan man ikke knuse vinduet og åpne bilen. Det er jo utrolig betryggende å ha muligheten.

Denne funksjonen er det vel de biler med alarm som har...etter som jeg har skjønt. Fikk min bil i går, men har vært opptatt med all mulig annet enn å kjøre bil, men skal prøve å få kost meg med tralla i kveld og i morgen for å komme med noen inntrykk :-)
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Første inntrykk   1/3/2008, 15:06

begynner å bli væææælll pirkkkkete her nå
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Første inntrykk   1/3/2008, 15:18

ble navi bedre med 3D utsende ...bare lurte
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Torz
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Første inntrykk   1/3/2008, 15:31

Joda, det var faktisk litt stilig. Får opp stjernehimmelen til og med. Bedøm selv. Her er bilder i to ulike målestokker.

Sist endret av Torz den 1/3/2008, 15:51, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 430

PosteTema: Re: Første inntrykk   1/3/2008, 15:42

Torz skrev:
Fant også en knapp jeg ikke helt skjønner vitsen med (knappen med åpen hengelås på bildet). Den kan tydeligvis åpne dørlåsen dersom døren er låst fra innsiden, men er det hele hensikten? En får jo til det samme ved å vippe ut låsehendelen som sitter like ved. Noen som kjenner til dette?

Er ikke dette en knapp for å låse opp ig igjen sentrallås innenfra?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   1/3/2008, 15:47

Dobbeltlås er også på biler uten alarm.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   1/3/2008, 15:53

Torz skrev:

Slik jeg har forstått instruksjonboken, kan verkstedet programmere nøkkel til kun å låse opp førerdør når du åpner bilen, og da kan du bruke denne knappen til å låse opp resten av bilen hvis dette skulle være nødvendig.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
johnny titanium S 2012
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

PosteTema: Re: Første inntrykk   1/3/2008, 16:01

navi var jo dritt stilig den jo Very Happy gleder meg nå til jeg får min..
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Tjohoi
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 436

PosteTema: Re: Første inntrykk   1/3/2008, 22:39

Da har jeg fått småkjørt litt med bilen etter at den ble hentet i går. IKke all verdens kjøring jeg har fått til ennå, men fikk en herlig 10 mils opplevelse i kveld.

Har lenge gledet meg til å få denne, og gleden er nå forsterket så det holder!! Overgangen fra min Mazda6 var utrolig stor faktisk...det kan rett og slett ikke sammenlignes. Mondeo`n er så tight, stabil og mottakelig at det grenser til det skumle Smile .

Skal aldri igjen ha en bil uten Adaptiv Cruise Control, for det var sykt behagelig å kjøre med - fantastisk !!!

Navigasjonen var langt bedre enn fryktet og min gamle TomTom kan nå få hvile - takk for alt :-)

Kombinasjonen Mondeo og min N95 var helt upåklagelig, de matchet perfekt - skapt for hverandre !

Å utfordre bilen på dårlige svingete veier med IVDC var også artig for en tjuefemten åring som denne kvelden koste seg stort i bygdenorge.

Kort oppsumert så var bilen alt jeg husket, og enda litt mer enn det jeg ønsket meg - jeg er bare sykt fornøyd nå.

Men, turen innom Jet for å fylle opp bilen ble en litt irriterende greie. Enten var det pumpen eller så er det hullet hvor pumpa sette inn i kranglete...påfylling stoppet hele tiden (slik som skjer når tanken er full). Uansett hvor mye jeg pirket og prøvde så funket ikke dette så bra. Brukte laaang tid på å fylle full tank, men neste påfyll skal prøves ut på annen stasjon/pumpe for å se om denne hadde skylden.

Jaja, en lang ventetid er over og blitt forløst med en enorm lettelse og gladhet over at dette virkelig ble det store ! Så vil fremtiden vise om jeg fortsetter i gledens tegn.

BrumBrum fra meg !
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Philip Marlowe
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 189
Registration date : 04.09.2007

PosteTema: Re: Første inntrykk   1/3/2008, 22:47

Jeg opplevde det samme problemet de første gangene jeg skulle fylle også. Jeg fikk bare på skvetter før pumpen stoppet. Men etter hvert fant jeg ut av det.

Pistolen må "hvile" i røret. Mange pistoler har også en låsemekanisme og jeg kan slippe pistolen og la den bare "henge" der til pumpen stopper når tanken er full.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Første inntrykk   

Til Toppen Go down

Første inntrykk
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 4Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Linder i GT klassen. kontonr i første innlegg
» Din første-bil