Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Knirkelyd.

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 64
Registration date : 08.10.2007

PosteTema: Knirkelyd.   11/2/2008, 17:43

Har en meget iriterende knirkelyd i taket på venstre side,forhandler har prøvd å fikse det men har ikke greid det enda.Noen andre som har vært borti dette?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 176
Registration date : 05.10.2007

PosteTema: Re: Knirkelyd.   11/2/2008, 19:32

mondeo1 skrev:
Har en meget iriterende knirkelyd i taket på venstre side,forhandler har prøvd å fikse det men har ikke greid det enda.Noen andre som har vært borti dette?

Har akkurat det samme. Men, har hele tiden trodd det var snø eller is som hadde lagt seg der ( har stort sett vært snø og slik siden jeg fikk bilen )

Men, skal undersøke det nærmere...har en liten mistanke til det er håntaket i taket som lager den lyden. Men, er ikke sikker....

Har du rails?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425
Registration date : 01.09.2007

PosteTema: Re: Knirkelyd.   11/2/2008, 19:41

mondeo1 skrev:

Har også en irriterende lyd, rett over hodet på venstre side. Syes ikke det knirker men mere som en knepping..Embarassed

Nå kommer danskene sikkert til å le seg skakke...men det heter det på norsk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 176
Registration date : 05.10.2007

PosteTema: Re: Knirkelyd.   11/2/2008, 19:50

pantherX skrev:
mondeo1 skrev:

Har også en irriterende lyd, rett over hodet på venstre side. Syes ikke det knirker men mere som en knepping..Embarassed

Nå kommer danskene sikkert til å le seg skakke...men det heter det på norsk.

Ja, jeg har noen dansker som jeg jobber med her ute i nordsjøen..og av og til er det litt problemer med radioene her ute, og da sier vi at " det knepper mye på radioen når du snakker" Laughing Laughing
Like morsomt hver gang:D

Men, det kan stemme med den beskrivelsen som du gir, at det er en form for "knepping"

Skal få sjekket det opp når jeg kommer hjem fra havet...
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
pantherX
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 425

PosteTema: Re: Knirkelyd.   11/2/2008, 20:07

Kom over en tråd på det engelske forumet, hvor noen dansker hadde beskrevet cruisekontrollen " fartpilot"..tror det var noen engelskmenn som lurte fælt..Very Happy Sorry O.T.

Virker som lyden kommer når det er kraftig væromslag...har ikke giddet å forfølge det enda, har ett par andre feil som skal på stell først....Sad

Sist endret av den 11/2/2008, 21:51, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
henrikh

Antall Innlegg : 25
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Knirkelyd.   11/2/2008, 20:14

Ti hi ja det var vist mig der kom til at skrive "fartpilot" på det engelske forum, da jeg nævnte udstyret i min Mondeo. På engelsk er det en "prutte-pilot" - ved ikke hvad at prutte hedder på norsk!

Men oplysningerne var faktisk taget fra en skærm-udskift fra fabrikken i Genk, hvor de havde en skøn blanding af danske og engelse ord.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: Knirkelyd.   11/2/2008, 20:37

Har du 143HK Henrikh? Hvad i helvede skal det betyde? Har du kneppet på en lille turboprup? Laughing
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Knirkelyd   11/2/2008, 22:45

Ja lyden kommer når det er mildvær,er det 2 minus er det stille men blir det 2 pluss så kommer den.har ikke rails,men har forstått det slik at lyden kan komme fra et annet sted enn den høres.Det er nok riktig at det er en slags kneppe-lyd.(den norske kneppe-lyden).Den er uansett f... så iriterende.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
henrikh

Antall Innlegg : 25
Registration date : 02.09.2007

PosteTema: Re: Knirkelyd.   11/2/2008, 22:56

Ingen turbo her oednom, men 140 HK diesel er faktisk en 143 HK diesel, men FORD runder tallet af i den officielle opgivelse.

Du får lige et uddrag fra de oplysninger, der står om min bil på Ford Etis:

Bilmærke: Mondeo 2007- (CD345)
Karrosseritype: 5-Dørs Sedan
Version: Serie 60
Motor: Duratorq 2.0L DOHC CR TC Dsl 143PS
Gearkasse/transmission: Manuel 6-trins transmission - MMT6
Træktype: LHD FWD
Udstødningsemission: E3 Emissions
Aircondition: Dob. aut. temp.styret A/C
Land: (+)"DK"
Lak: Panther Black (metallic)
Kabinestof: New York (A-C)

Bemærk de 143 PS (143 HK).

Samme oplysninger kan du selv finde om din egen bil på https://www.etis.ford.com. Opret dig som bruger og indtast din bils VIN-nummer (Vehicle Identification Number = stelnummer på dansk). Der står mange sjove ting om bilerne.

Sist endret av den 11/2/2008, 23:10, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
oednom
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 136
Registration date : 27.12.2007

PosteTema: Re: Knirkelyd.   11/2/2008, 23:03

henrikh skrev:
Ingen turbo her oednom, men 140 HK diesel er faktisk en 143 HK diesel, men FORD runder tallet af i den officielle opgivelse.

Du får lige et uddrag fra de oplysninger, der stod i fabrikkens Vehicle Monitering System (produktionssystem) om min bil:

1 MONDEO CD345
2 2007.5MY :
3 5-DORS
4 TITANIUM :
5 NON SVP
6 2.0D 143HK DPF :
7 6 TRINS GEAR
8 PANTHER BLACK :
9 NEW YORK EBONY STOF
10 PLUS-MODEL :
11 INDEKLIMA SENSOR
12 FARTPILOT
13 2 FLIP NOGLER
14 FOLDBAR SPEJLE M/LYS :
15 REGNSENSOR
16 RESERVEHJUL FULD STR :
17 BAKKESTART ASSISTANC :

Bemærk linie 6 : 143 HK og i øvrigt også den sjove linie 12 med "fartpiloten".

Samme oplysninger kan du selv finde om din egen bil på https://www.etis.ford.com. Opret dig som bruger og indtast din bils VIN-nummer (Vehicle Identification Number = stelnummer på dansk). Der står mange sjove ting om bilerne.

Skide godt, -mange tak Henrikh
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
hhf
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 427

PosteTema: Re: Knirkelyd.   12/2/2008, 09:49

Det var jo en helt genial plass for å hente litt info! Takker så mye for den linken henrikh ...

Kan jo legge til at det holder med reg nr fra bilen for å få ut informasjonen om den spesifikke bilen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
morten

Antall Innlegg : 2
Registration date : 09.09.2008

PosteTema: Re: Knirkelyd.   17/9/2008, 20:05

Kneppelyder.
Jeg har lest innleggene til dere med disse problemene. Tok det opp med leverandør i mai. Etter det har bilen stått på verksted i tilsammen 2 uker. Det er lokalisert at problemet ligger i noen plateskjøter nederst på stolpen bak førersete. De prøvde å bøye platene fra hverandre, de har prøvd å sveise området, alt uten noen forbedring. I tillegg har bilen ujevnheter i avstand mellom dør og karroseri (glipper) på høyre og venstre side av bilen. Konklusjon i dag; Verkstedet har gitt opp (!!), selger ringte meg og tilbø meg en ny bil... mot et mellomlegg på 90.000 kr. Har idag en 130hk med div utstyrspakker, km stand 8.000, 11 måneder gammel. En utrolig måte å komme seg unna på!! Jeg tar nå saken til Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget. Forbrukerinspektørene hadde forrige mandag et innslag på TV om en Volvo med verkstedbesøk nr. 9. Etter det ble kjøpet hevet, og kunden fikk en tilgodelapp.Noen som vil at vi gjør noe felles mot leverandør med kneppelydene?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Knirkelyd.   17/9/2008, 21:38

Jeg har også fått knirkelyder i B-stolpen på venstre side, har ikke hatt tid til å klage på dette enda, skal ta det etter hvert. Men hva mener du med ujevnheter i avstand mellom dør og karroseri, kan du beskrive litt mer?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
morten

Antall Innlegg : 2
Registration date : 09.09.2008

PosteTema: Re: Knirkelyd.   17/9/2008, 22:51

Når dørene er lukket skal det være en jevn srekk mellom døren og karosseriet rundt det hele. På venstre side er det ved B-stolpen såpass glippe at du ser stolpen når dørene er lukket. Sprekken opp er mindre enn nede. Verkstedet kan ikke justere dørene for mye, for da kommer det i konflikt med dørlåsene. På høyre siden har de, bilen sett forfra, lagt bakdøren litt UTENFOR fordøren på høyre side. Utrolig klossete.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Knirkelyd.   18/9/2008, 21:27

Vi har også gnisselyder i høyre B-stolpe når solen står på. Små marginer, antakelig. Har ikke klaget på dette for vi har ikke hatt anledning til å kjøre innom forhandleren når solen har stått på.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
Mexico

Antall Innlegg : 6
Registration date : 02.08.2008

PosteTema: Re: Knirkelyd.   12/12/2008, 21:08

Jeg har også problem med knirk/knepp ved venstre B stolpe på bil produsert i Juli. Har hatt den inne på verksted uten at de klarte å fjerne lyden. I følge mekanikeren har Ford Norge sirkulert et skriv som beskriver problemet og hvordan det skal håndteres; vanligvis ved justering av dørlåser. Denne mekanikeren hadde vært borti et par andre tilfeller, og de lot seg enkelt justere bort. Dog var "mitt" tilfelle noe mer høylytt. Alternativet jeg har fått er at han gjør et nytt forsøk, men at han denne gangen stripper ned hele interiøret i døra for en grundigere gjennomgang.

Det blir over jul.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Merkling

Antall Innlegg : 38
Registration date : 05.03.2008

PosteTema: Re: Knirkelyd.   12/12/2008, 22:51

Har også noen ulyder, som høres ut som de kommer fra venstre B stolpe. Høres best med musikk med bass på, og når jeg kjører på ujevn vei. Hadde bilen inne, og kjørte tur med mekaniker, så han fikk høre lyden. Han hørte den, og de tok bilen inn. Da jeg hentet den hadde de ikke fikset noe, da de ikke kunne høre noen lyd(!) Noen som faktisk har fått fjernet ulyden? Høres også ut som det knirker både her og der inni bilen, men kan være ørene som lurer meg, at det kun er fra B-stolpen. Karosseriet utvendig er heller ikke helt perfekt. Det er forskjellig glippe ved hovedlyktene på høyre og venstre side av bilen. Er bare snakk om et par millimeter, men irrirterende når man først har merket det. Er også litt ujevnhet bake på bakluka. Litt skjev på ene siden, ser det ut som. Virker som bilen er montert sammen i et hastverk.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mexico

Antall Innlegg : 6
Registration date : 02.08.2008

PosteTema: Re: Knirkelyd.   13/12/2008, 21:00

Bror min har en Titanium 5 dørs produsert i April. Bakluka var skjev ved levering. Dette var såpass mye at lakken ble slitt bort på et par steder og bilen måtte inn til justering og lakkering. Det kan nok hende det har gått fort med montering ja.

Selv har jeg ikke oppdaget noe lignende på min bil. Karosserideler og dører ligger fint i forhold til hverandre. Har byttet to parkeringssensorer foran som begynte å tulle med den første frosten. Foruten knirken er jeg kjempefornøyd med bilen. Dette er min 3 Mondeo, den forrige var en 2005, før det en 2001, problemfritt.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Knirkelyd.   13/12/2008, 21:57

Jeg har faktisk fått ordnet knirken på min bil,hos min forhandler hadde de fått et skriv fra ford om at det var en feil med en sveis mellom noen plater.Da dette ble fikset ble knirken borte.Jeg regner med at dette er et skriv som går ut til alle forhandlerene så de burde vel være klar over dette.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Yes! (tidligere HmmTja)
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 461
Registration date : 03.10.2007

PosteTema: Re: Knirkelyd.   15/12/2008, 17:45

mondeo1 skrev:
Jeg har faktisk fått ordnet knirken på min bil,hos min forhandler hadde de fått et skriv fra ford om at det var en feil med en sveis mellom noen plater.Da dette ble fikset ble knirken borte.Jeg regner med at dette er et skriv som går ut til alle forhandlerene så de burde vel være klar over dette.

Du har ikke tilfeldig vis dette skrivet og kan sende det som PDF?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Knirkelyd.   15/12/2008, 23:07

Nei det har jeg ikke,var innom hos min forhandler for å få ordnet noe annet da de sa at de hadde fått et skriv fra Ford om hva som måtte gjøres for å bli kvitt dette.Fikk time på verkstedet og det ble ordnet.Dette må vel være noe som alle forhandlere får?Har de ikke fått det må de vel kunne undersøke saken hos Ford.Fikk høre at det var et problem med en sveis,slik at noen plater lå å knisset mot hverandre.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Pellepedal
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 102
Registration date : 03.09.2007

PosteTema: Re: Knirkelyd.   16/12/2008, 23:35

Jeg hadde også en økende knirkelyd frem til jeg hadde service da byttet de dørhengsler på garantien og har ikke vært plaget av dette siden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Mondeo Man

Antall Innlegg : 219
Registration date : 01.12.2007

PosteTema: Re: Knirkelyd.   17/12/2008, 20:16

Knirke-/kneppelyden har vi på høyre B-stolpe i varmt vær. Da kommer det ved dumper i veien og lignende.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://olemski.blogspot.com
mondeo1
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Knirkelyd.   17/12/2008, 23:16

Min knirkelyd var værst når det var 0-5 varmegrader.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
js

Antall Innlegg : 1
Registration date : 14.01.2009

PosteTema: Re: Knirkelyd.   14/1/2009, 01:06

Jeg fikk min Mondeo levert i desember 2008 og jeg har også knirkelyd/kneppelyd i venstre B-stolpe. I dag hadde jeg bilen på verksted for å ordne dette. De hadde smurt opp et eller annet i B-stolpen, men da jeg hentet bilen var lyden fortsatt der. I tillegg hadde de klart å montere bilbeltet feil slik at det ikke ruller automatisk inn. Da blir det å bestille time igjen. Jeg håper virkelig at de får fjernet kneppelyden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Knirkelyd.   Today at 04:42

Til Toppen Go down

Knirkelyd.
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next