Klubb for Mondeo entusiaster, hovedsaklig i Norge, men alle er velkommen!

IndeksIndeks  CalendarCalendar  HjelpHjelp  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Logg InnLogg Inn  

Share | 

Dysetrøbbel

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
edurt

Antall Innlegg : 26
Registration date : 08.01.2008

PosteTema: Dysetrøbbel   7/2/2008, 21:07

Jeg har en 04 mod Mondeo ghia X 130hk som nettopp har vært på verksted hos Kverneland bil i Trondheim pga hard motorgange.Etter div feilsøking ble egr-ventilen byttet for å ordne problemet....uten at det ga noe resultat.Dette skulle de ha 9200,- kr for,samtidig som jeg fikk beskjed om at det er dysene som er problemet!!!! De sier jeg må skifte alle 4 dysene til den nette sum av 22400 kr:evil:

Er det virkelig nødvendig å bytte alle fire dysene,og er det virkelig slik at som begynte som hard motorgange ender opp i ei regning på over 30000 kr

Verksted sa dette var et kjent og vanlig problem på ford mondeo,og hvis dette skal skje hvert fjerde år ,så blir det aldri ford på meg no mere!

Vil gjerne høre hvis noen kjenner seg igjen!!!

Forbanna ford eier:x
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores
Person som spiser Mondeo til frokost

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   7/2/2008, 21:41

Jeg hadde ikke akseptert å betale. Ihht kjøpsloven er dette deler som skal repareres gratis. Alle deler som er ment å være mere enn fem år, skal repareres/skiftes på forhandlers regning. Sjekk med Ford Norge, så regner jeg med at du får svaret at de tar regningen.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
edurt

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   8/2/2008, 11:43

jethores skrev:
Jeg hadde ikke akseptert å betale. Ihht kjøpsloven er dette deler som skal repareres gratis. Alle deler som er ment å være mere enn fem år, skal repareres/skiftes på forhandlers regning. Sjekk med Ford Norge, så regner jeg med at du får svaret at de tar regningen.

Det er importbil så jeg tror ikke det går,men synes likevel dette er dårlig reklame for ford......er ikke slitedeler dette i mine øyne,heller dårlig kvalitet på dysene i og med at dette er et kjent og vanlig mondeo problem i følge verksted!!!!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   8/2/2008, 14:41

edurt skrev:
jethores skrev:

Det er importbil så jeg tror ikke det går,men synes likevel dette er dårlig reklame for ford......er ikke slitedeler dette i mine øyne,heller dårlig kvalitet på dysene i og med at dette er et kjent og vanlig mondeo problem i følge verksted!!!!

hvor langt har bilen gått? det er en import bil, da har du "spart" noen kr som kan bli dyre! jeg kjøper alle biler i norge og er ikke interesert i å være med på å betale for de som kjøper importbiler, hvis de gjør et dårlig kjøp. Så hendvend deg dit bilen kommer fra!

Sist endret av tdci den 12/3/2009, 11:10, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
edurt

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   8/2/2008, 16:14

Dette innlegget er ikke skrevet for å skape debatt om importbil. Er fullstendig klar over risikoen av å importere bil, og at det gjelder andre regler iforhold til "norskbiler"
Men en ford er en ford,og det sitter samme dysene i en importbil som det sitter i en "norsk bil". Om bilen hadde vært kjøpt i norge så hadde det likevel ikke vært noe fabrikk garanti,for jeg har hatt bilen over 3 år og bilen er gått 115000km. Det jeg mener er at hvis Ford Norge sier at dette er en kjent feil på alle mondeo med 130hk motor er det rart at de ikke gjør noe med kvaliteten på dysene, uavhengig om det er importbil eller ikke! Da ville i hvertfall de med "norskbil fått dekket utgiftene, hvis du ikke nettopp hadde kjøpt bilen av bruktforhandler da gjelder jo som regel 3-6 mnd garanti.Jeg ville uansett ikke fått dekket utgiftene mine ifølge Kverneland bil Trondheim, "norskbil" eller ikke
Har forøvrig fått pristilbud på bytte av dyser fra Ford i Østersund,13900,- Det er 8000,- billigere enn tilbudet fra Kverneland Trondheim....... for samme jobben!
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
jethores

Antall Innlegg : 245
Registration date : 20.10.2007

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   9/2/2008, 22:12

Garanti i 3 år ja, men det jeg snakker om er 5 års rekalmasjonsrett i Norge. Mao hadde bilen din vært kjøpt i Norge, ville du fått reparasjonen gratis.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
mondeo02

Antall Innlegg : 2
Registration date : 30.12.2007

PosteTema: Dysetrøbbel   11/2/2008, 17:42

Evil or Very Mad Ikke bra å bli plaget med at dysene kutter, har nettop vært gjennom denne leksa selv på min 02 mod 130hk og regninga kommer vel totalt på rundt 70000.- sure kroner:no: . Først begynner dysene å kutte en etter en og til slutt når alle er byttet og du tror bilen er ok, så........Crying or Very sad Stopper dritten igjenn og etter mere feilsøking finner verkstedet kansje småe svart\gråe sponpartikler i dieselfilter, noe som stammer fra dieselpumpa. Dette vil i værstefall bety at du får en helsikes reparasjon til. Da må dieselpumper, drivstoffgalleri, filter+hus+rør+ slanger+++fremme i motor+ drivstofftank må tømmes og rengjøres, samt tur\returrør må blåses rene og i tilegg må du skifte alle dysene igjenn:scratch: deler for ca 30000..
Ikke bra reklame for ford i dette her nei. Har hatt ford i ca 15 år og dette blir nok desverre min siste ever. Dette er et kjent problem hos ford men de vil sansyneligvis påstå at det kan ha vært dårlig diesel eller det har vært fylt feil type drivstoff på tanken osv.osv.osv..... Det er heller ikke sikkert at alle fordverksteder er klare over at det var sendt ut en spesifikk servicemelding på dette problemet allerede i 2003, mitt merkeverksted var ikke klare over det.
Mondeo02
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
faarstei
Mondeofreak
Mondeofreak

Antall Innlegg : 176
Registration date : 05.10.2007

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   11/2/2008, 19:35

mondeo02 skrev:
Evil or Very Mad Ikke bra å bli plaget med at dysene kutter, har nettop vært gjennom denne leksa selv på min 02 mod 130hk og regninga kommer vel totalt på rundt 70000.- sure kroner:no: . Først begynner dysene å kutte en etter en og til slutt når alle er byttet og du tror bilen er ok, så........Crying or Very sad Stopper dritten igjenn og etter mere feilsøking finner verkstedet kansje småe svart\gråe sponpartikler i dieselfilter, noe som stammer fra dieselpumpa. Dette vil i værstefall bety at du får en helsikes reparasjon til. Da må dieselpumper, drivstoffgalleri, filter+hus+rør+ slanger+++fremme i motor+ drivstofftank må tømmes og rengjøres, samt tur\returrør må blåses rene og i tilegg må du skifte alle dysene igjenn:scratch: deler for ca 30000..
Ikke bra reklame for ford i dette her nei. Har hatt ford i ca 15 år og dette blir nok desverre min siste ever. Dette er et kjent problem hos ford men de vil sansyneligvis påstå at det kan ha vært dårlig diesel eller det har vært fylt feil type drivstoff på tanken osv.osv.osv..... Det er heller ikke sikkert at alle fordverksteder er klare over at det var sendt ut en spesifikk servicemelding på dette problemet allerede i 2003, mitt merkeverksted var ikke klare over det.
Mondeo02
'

Måtte bytte dysene ( blandt mye annet ) på min 02' 130 TDCi også...men, det var først etter 1 år, og da gikk det på garantien.
Virker som det er en svakhet på den motoren.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
frovon

Antall Innlegg : 4
Registration date : 15.01.2008

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   11/2/2008, 22:33

Hei
Har en -02 TDCI 130hk stv. 155.000km. Norsk. Kjøpt i -03 og den har 4 ganger gått i "nødmodus", blinkende glødelampe. 1 gang har jeg byttet dyse cyl.3, den kom det ny feil på etter 1 år. Det er også tatt div. prøver etter partikler/spon, (ingen funn). Har etterpå kun tatt ny programering av motorstyring. Nå har jeg kjørt uten tull i 1 år, selv om det har blitt anbefalt av merkeforhandler å bytte all dysene til ca 20.000 - 30.000 kr. Det også merkelige at feilene har kommet 1-3mnd. etter service. med oppdatering av programvaren.Question
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
tdci
MondeoGeek
MondeoGeek

Antall Innlegg : 643
Registration date : 29.11.2007

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   12/2/2008, 07:09

frovon skrev:
Hei
Har en -02 TDCI 130hk stv. 155.000km. Norsk. Kjøpt i -03 og den har 4 ganger gått i "nødmodus", blinkende glødelampe. 1 gang har jeg byttet dyse cyl.3, den kom det ny feil på etter 1 år. Det er også tatt div. prøver etter partikler/spon, (ingen funn). Har etterpå kun tatt ny programering av motorstyring. Nå har jeg kjørt uten tull i 1 år, selv om det har blitt anbefalt av merkeforhandler å bytte all dysene til ca 20.000 - 30.000 kr. Det også merkelige at feilene har kommet 1-3mnd. etter service. med oppdatering av programvaren.Question

er dette den samme motoren som brukes i nye biler i dag??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
edurt

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   12/2/2008, 17:18

Hei!
Jeg spurte om det er samme motoren da jeg var i Trondheim ,og i følge Ford i Trondheim er det ikke det. Ble visst gjort en oppgradering i 2004,men de visste ikke helt hva som ble oppgradert på motor!!!!!.
På nye Ford fra 07/08 er det vel en ny 140hk motor og en ny type dyser på gang i følge verksted,men er litt usikker på om de er i de nye bilene eller om de kommer.Forstod det slik fra verksted at de kommer.
Håper virkelig dere med nyere bil slipper disse idiotfeilene som vi med gammeltypen sliter med.
Har nå vært i Østersund hos Ford der,og bilen min er helt topp nå,ikke noe rakling fra motor etter at dysene ble byttet.Kjempeservice der,anbefales på det sterkeste. Så nå er det bare å håpe.......
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HaaZtr
Mondeoguru
Mondeoguru

Antall Innlegg : 85
Registration date : 15.11.2007

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   12/2/2008, 23:22

Idag har jaggu min stoppet to ganger også... Kutter etter ca 10 min kjøring, glødelampa kom på, startet etter et halvt minutt igjen. Har dette noe med problemene det snakkes om her mon tro?? Question
('03 130hk)
Lite lyst på en kjemperegning nå som det kun er noen mnd igjen til nybil...
Kanskje kansellere istedet å gå for noe annet?? Shocked
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
GA-kim

Registration date : 06.02.2008

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   25/2/2008, 18:44

sjelden de stopper av dysetrøbbel det er nok antagelig kamføleren som jukser litt Smile
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   26/2/2008, 20:22

GA-kim skrev:
sjelden de stopper av dysetrøbbel det er nok antagelig kamføleren som jukser litt Smile

Min far har en 03 mod, hvor kamføler nylig måtte byttes, han fikk flere motorstopp med blinkende glødelampe. Tok verkstedet noen timer med feilsøking før de fant feilen, de var ukjente med denne feilen da......
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HaaZtr
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   26/2/2008, 22:25

Og hva ble sluttsummen på det gildet da?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
StardustSilver
SuperMondeoMann
SuperMondeoMann

Antall Innlegg : 308
Registration date : 15.09.2007

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   27/2/2008, 14:00

HaaZtr skrev:

4-5000,-
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Black Panther Mondeo

Antall Innlegg : 1
Registration date : 27.02.2008

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   27/2/2008, 18:05

Leser med skrekk og gru historiene om dysefeil og metallspon i dieselfilter fra dieselpumpa. Jeg har en 2004-modell TDCi 115hk - er dette også noe jeg må være obs på, eller er svakhetene rettet opp fra 2004?

Disse bilene har jo også svakhet med svinghjul, som fort koster 12-14.000 kr. Ser ut til at jeg er i det uføret nå. Hvis bilen også er en potensiell dysebombe, kommer jeg til å kvitte meg med bilen så fort som mulig! Dette er min første Ford, men jeg synes det virker som om det fort kan bli en ekstremt dyr bil å eie.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HaaZtr
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   27/2/2008, 23:43

StardustSilver skrev:
HaaZtr skrev:

4-5000,-

Takk for opplysningen...!
Kan jo tipse om kamføler ovenfor verkstedet da, kanskje spare noen timer med feilsøking... Smile
Utover dette er jeg jo kjempefornøyd med bilen, har kjørt over 100' km uten tull... Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siberiantiger

Antall Innlegg : 6
Registration date : 05.11.2007

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   23/4/2008, 00:21

frovon skrev:
Hei

Hei!

Jeg har en mondeo 2004 modell 115hk stv. 94000km og den har mens jeg har hatt den (siden august 2007) hatt blinkende glødelampe 3 ganger, en i oktober en i januar og en nå i april. Hver gang stopper jeg bilen og slår av motoren. Så starter jeg den igjen etter et minutt ca. og da er alt normalt igjen. Men verkstedet finner ingen feilmelding..

Hva var løsningen på dette problemet? Var det ny programmering av motorstyring evt. oppgradering? Isåfall, hva kostet dette?
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Siberiantiger

Antall Innlegg : 6
Registration date : 05.11.2007

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   23/4/2008, 00:27

edurt skrev:
Jeg har en 04 mod Mondeo ghia X 130hk som nettopp har vært på verksted hos Kverneland bil i Trondheim pga hard motorgange.Etter div feilsøking ble egr-ventilen byttet for å ordne problemet....uten at det ga noe resultat.Dette skulle de ha 9200,- kr for,samtidig som jeg fikk beskjed om at det er dysene som er problemet!!!! De sier jeg må skifte alle 4 dysene til den nette sum av 22400 kr:evil:

Jeg har en -04 ghia x 115hk som også knatrer / hard gange. Mener du at dette skyldes defekte / dårlige dyser? Ble det bedre etter at du skiftet? Noen sier at det er skitten olje som kan få frem denne knatringen / hard gange, men vet ikke hva jeg skal tro
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
frovon

Registration date : 15.01.2008

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   23/4/2008, 15:41

Siberiantiger skrev:
frovon skrev:
Hei

Hei!

Jeg har en mondeo 2004 modell 115hk stv. 94000km og den har mens jeg har hatt den (siden august 2007) hatt blinkende glødelampe 3 ganger, en i oktober en i januar og en nå i april. Hver gang stopper jeg bilen og slår av motoren. Så starter jeg den igjen etter et minutt ca. og da er alt normalt igjen. Men verkstedet finner ingen feilmelding..

Hva var løsningen på dette problemet? Var det ny programmering av motorstyring evt. oppgradering? Isåfall, hva kostet dette?

Hei!
Det problemet du har opplevd er vel en "light verson" av at bilen går i nødmodus, går bilen ordentlig i nødmodus, er den veldig tung startet og går kun ca. 80-90km/t og trekker veldig dårlig. Det eneste som kan låse opp dette er å programere motorstyringa på nytt.
Jeg tror nok i ditt tilfelle kan hjelpe med en ny programmering av motorstyring evt. oppgradering.? Koster ca. 1000-1200 kr.
Ser også det har vært nevnt å tipse om kamføler ovenfor verkstedet i denne tråden.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
HaaZtr
Mondeoguru
Mondeoguru

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   23/4/2008, 23:20

Siberiantiger skrev:
frovon skrev:
Hei

Hei!

Hadde min inne for et par uker siden, da den stoppet tre-fire ganger på en halvtime... Kjørte den rett til Ford, de fikk da fram feilmelding om kamakselføler... byttet denne, alt ok nå! Very Happy
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
asgeir

Antall Innlegg : 1
Registration date : 15.11.2008

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   15/11/2008, 16:38

hei! har ein 04 mod 130hk 194000km mondeo som har pluttseleg stoppet for meg ,4 gangen nå,dei forige gangene startet den att etter ca 10 min,men no er det ikkje snakk om,etter eg har "kjiddna" litt byrjar glødelampa blinka,
noen som har noen tips??
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Kristian62

Antall Innlegg : 7
Registration date : 03.06.2009

PosteTema: Re: Dysetrøbbel   7/6/2009, 14:01

Skrot den og kjøp MK1 ! Razz my two cents
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Sponsored content

PosteTema: Re: Dysetrøbbel